Hoi moeders, Ik maak me soms een beetje zorgen over mijn zoontje van 7 maanden. Hij wil lichamelijk niet veel doen. Op zijn buik liggen is een groot drama, zelf zitten lukt ook niet, staan houdt hij maar eventjes vol... Ik weet dat ik het niet mag vergelijken met andere kindjes en dat ieder kindje zijn eigen ontwikkeling volgt, maar toch... Op het cons.bureau hameren ze erop dat ik hem op zijn buik moet leggen, maar mijn zoontje raakt dan in paniek. Hij houdt zijn hoofdje wel omhoog, maar hij snapt niet dat hij zijn armpjes moet strekken om omhoog te blijven, dus na 5 minuten is hij het zat en dan is het huis te klein. Ik probeer het iedere dag eventjes, maar daarna zit ik met een kind dat overstuur is. Vorige week waren we op vakantie in een bungalow en onze buren hadden ook een kindje van 7 maanden. Dat kindje wilde alleen maar op haar buik liggen, kon zelf zitten, beetje kruipen en noem maar op. Ze at zelfs boterhammen. Dus die ouders zaten raar te kijken toen ik vertelde dat mijn zoontje dat dus niet deed. Het zal allemaal wel goed komen, maarja ik maak me af en toe een beetje zorgen. Misschien laat ik me wel gekmaken door het cons.bureau en andere ouders. Want we krijgen vaak te horen "zit hij nog niet zelf?" "kan hij nog niet kruipen". Misschien kan iemand me geruststellen of tips geven? Thanks!
meid niet teveel zorgen maken! is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.. maar ten eerste veel kinderen slaan kruipen over en gaan meteen lopen als ze eraan toe zijn (wat vaak pas met n jaar ongeveer is) n vriendin van mij haar dochter is 1 jaar en dat kindje kan nog niet rollen, maar het een kind is sneller als het ander.. en ze doen het toch echt pas als ze er zelf aantoe zijn hoor ze laten zich (helaas) niet dwingen en jij zegt dat hij al n beetje staat nou dat deed mijn dochter niet met 7 maanden! dus dat is toch hartstikke goed al.. en jayla hield er ook niet van om op haar buik te liggen maar dat kom vanzelf.. gewoon wel vaak eventjes op zn buik leggen en weer terug op zn rug dan went ie er wat meer aan..
Je kindje is pas 7 maanden, waar maak jij je in vredesnaam druk om? Heel veel kindjes kunnen nog niet zelf zitten met 7 maanden laat staan dat ze kunnen staan. En heel veel kindjes die een hekel hebben aan op hun buik liggen. Het komt echt wel goed hoor.
Het is natuurlijk heel makkelijk gezegd dat je je geen zorgen hoeft te maken. Dat doe je natuurlijk toch. Maar je geeft het eigenlijk zelf al aan... ieder kindje volgt zijn eigen lijntje. Jouw Nick staat bijvoorbeeld al, maar dat hoef je bij onze Sam niet te proberen. Die zakt als een plumpuddinkje door zijn knietjes heen. Op zijn buik liggen gaat hier aardig, maar ook zolang als hij het leuk vindt. Zitten en kruipen is hier ook nog niet aan de orde. Ik probeer maar niet te veel te vergelijken met andere kindjes. Ik denk niet dat we daar met z'n allen gelukkiger van worden. En als ik dan naar mijn aappie kijk, zie ik een hartstikke happy kindje. Wat willen we nog meer? Liefs, Josien
Nou zelf zitten kunnen ze hier echt nog niet hoor! Ik vind Mette supersnel met alles (wil idd ook al kruipen, kan letterlijk een uur op haar buik liggen spelen etc.), maar dat lukt echt pas rond de 9 mnd bij de meeste kindjes volgens mij. Bjarne is langzamer dan Mette; hij eet ook nog geen brood, doet absoluut geen poging te kruipen, en heeft sinds deze week eindelijk het rollen her-ontdekt. Nu moet ik er wel bij zeggen dat hij hersenvliesontsteking heeft gehad en daardoor 'achter' is gaan lopen. Het komt echt vanzelf allemaal, Sverre had weer een ander tempo dan deze twee. En ook andere prioriteiten! Dus misschien is jouw zoontje ook wel meer bezig met kijken, tasten etc.
Thanks voor jullie reacties. Fijn om te lezen dat jullie kids ook nog niet kunnen rennen, vliegen en springen Ik heb in mijn omgeving misschien alleen maar de "verkeerde" voorbeelden. Alle kindjes van Nick's leeftijd kunnen veel meer en die ouders vinden het heel leuk om dat tegen mij te vertellen en dan vervolgens te vragen waarom Nick het nog niet kan. Mijn schoonmoeder bijvoorbeeld over mijn vriend: "hij stond met 4 maanden al aan de tafel". Nou daar geloof ik niks van, maar goed. Op het cons.bureau zijn ze ook zo. Door al die dingen word ik gewoon onzeker. Terwijl Nick het verder hartstikke goed doet. Hij kletst de oren van je kop en probeert alles te pakken wat binnen handbereik is. Denk dat hij dat aan het ontwikkelen is en dat de rest later komt. Nou, ik ben wel gerustgesteld, bedankt! Dat heb je af en toe nodig he
Mika is bijna 8 maanden nu, maar kruipt ook nog niet en doet ook nog geen kruippogingen (ja zo heel af en toe gaat er een knietje omhoog). Eet wel brood, maar ook pas sinds kort. Uit zichzelf gaan zitten doet hij ook niet, als wij hem neerzetten blijft hij wel eventjes zitten. Staan op schoot is ook maar eventjes. Snap je gevoel heel goed hoor. Ik ben ook zo onzeker als het maar zijn kan! Zelfs nog bij mijn oudste (bijna 2 jaar 10 maanden). Hij was heel erg laat met praten. Maar als ik zo om me heen kijk en naar andere moeders kijk met peuters van dezelfde leeftijd, blijf ik toch vergelijken. Nu ook weer met zindelijk worden (anderen zijn allang zindelijk en Ruben nog niet). Ben altijd heel erg bang dat mijn kids achterlopen, dat ik iets fout doe als moeder zijnde. Terwijl ik heel goed weet dat ieder kind zijn eigen tempo volgt en dat je niks kunt dwingen. Mijn tip (die ik zelf ook op moet volgen ), laat je niet gekmaken door wat andere kindjes van dezelfde leeftijd kunnen. Maar ik weet dat het heel erg moeilijk is!
Hier ook geen vlotte tante hoor, ze kruipt niet, zit wel heel goed en begint nu eindelijk wat heen en weer te bewegen op het laminaat als ik haar op dr buik leg. Maar kruipen ho maar. Ach ik maak me er niet te druk om, heeft toch geen zin. Ze is prima gezond en ik kan nog lang genoeg achter haar aan vangen straks hihi...
Er zijn echt heel weinig kindjes die met 7 maanden kruipen hoor! Meeste mensen beginnen al bij de geboorte met vragen of je kindje dit of dat al kan. Wat betreft de buikligging, deze is wel heel belengrijk. Niet alleen om te gaan kruipen, maar vooral voor de juiste ontwikkeling van rug- en nekspieren. Probeer je kindje zo vaak mogelijk eventjes op zijn buik te leggen. Maak het dan leuk en gezellig voor hem, ga dan even vóór hem liggen of leg een leuk speeltje voor zijn neus. Rol hem dan zelf heen en weer, en maak er een spelletje van. Zo kan hij ontdekken dat de buikligging leuk is dat hij in die positie veel leuker kan spelen dan op de rug. En de kindjes die veel gestimuleerd worden om te zitten willen meestal helemaal niet op de buik. Gewoon omdat de zithouding veel leuker is voor een baby. Alleen is deze niet zo goed voor de juiste verloop van de ontwikkeling.
idd, helemaal mee eens. ts, ik heb het al vaker gelezen, maar laat je niet gek maken. Mijn meisje kon tot 9 1/2 maand alleen maar rollen. Zitten dus met 9 1/2 maand, kruipen met 10,5 maand en met 11 maanden optrekken. Geen vlotte tante dus, maar ze liep wel met 13 maanden. dus het is allemaal vlot gegaan. Maar van een babytje van 7 maanden verwacht ik ook weinig hoor. Buikligging stimuleren zou ik wel doen, is goed voor zn nekspiertjes. Maar 9 van de 10 kindjes vinden dit niet leuk hoor.
Laat je niet gek maken, hoor! Het ene kind is nu eenmaal sneller dan de andere. Hier een linkje naar het van Wiechenonderzoek. Dat is de methode die ze gebruiken op het CB om te kijken of je kindje niet achterloopt. Je moet even naar beneden scrollen om de tabel van 0 tot 12 maanden te zien. Dan zul je zien dat het best meevalt... Van Wiechen onderzoek Voor de duidelijkheid: De witte vlakjes geven aan vanaf wanneer ze iets ongeveer moeten kunnen. Los zitten, kruipen met de buik òp de grond en staan hoeven ze pas met 12 maanden te kunnen... Kruipen met hun buik vàn de grond zelfs pas met 15 maanden, zie ik nu...
mijn zoontje is 8 maanden is kruipt ook nog niet hoor, hij rolt door de kamer heen,maar nog geen kruipen. als wij hem neerzetten blijft hij wel even zitten maar hij kan ook zo weer omvallen, als ik hem wil laten staan gaat hij springen! hij eet ook geen brood ( ivm met allergien) dus eigenlijk hetzelfde als bij jou, ik maak me er absoluut niet druk over hoor hij gaat het vanzelf wel doen! (mijn dochter was wel snel die kroop met 6,5 maand en liep met 12 maanden, maar mijn zoontje heeft dus gewoon een ander tempo)
hallo, Ik zou mij geen zorgen maken. ieder kind heeft zijn eigen ontwikkeling. Je kunt het wel stimuleren, maar uiteindelijk is het het kind zelf, die het moet doen he. over het niet op de buik willen liggen/zich niet oprichten: misschien kun je een voedingskussen of een handdoekrol onder de okseltjes leggen, zo ligt je kindje ook een beet je schuin en hoger met het hoofdje. Tim lag ook absoluut niet graag op zijn buik. ik vond het ook niet leuk om te doen, omdat hij dus over de zeik ging. Even op de buik na het verschonen en dan kiekeboe spelen op de commode vond hij wel leuk. zijn rugje masseren vond hij ook leuk. nu kan hij van buik naar rug en terug draaien. soms is hij het zat om op zijn buik te liggen en begint hij te huilen, terwijl hij zich makkelijk zelf kan omdraaien. Wat ik hiermee wil zeggen is dat sommige kindjes soms een beetje lui zijn. Ik bedoel hier niets verkeerds mee hoor, sommige kindjes kunnen iets of iets een beetje, en willen het niet doen omdat ze er geen zin in hebben. Heeft tim ook helaas
maak je niet druk hoor het kan zo in 1 keer heel erg snel gaan dat hij van alles doet. maddi met zn bijna 10 maanden kan ook nog niet goed zelfstandig zitten. de rest kan hij wel kruipen staan enz enz. maar zitten!!!! pffff dat laat nog op zich wachten. maak je niet zo druk. wie weet doet hij van de week wel iets verassends
Probeer je niet te druk te druk te maken. Elk kindje is anders en jammergenoeg zin er een hoop mama's die van opscheppen houden. Ik ben bijna tegelijk met 2 vriendinnen bevallen en echt alle kindjes maken een heel andere onwikkeling door. Onze dochter was vrij snel met kruipen, optrekken en lopen en had vrij vlot tandjes, daarin tegen kan ze pas net een heel klein speldje in de paar haren die ze heeft. Die van een vriendin kreeg erg laat tandjes maar liep ongeveer een maand na onze dochter. Die van mijn andere vriendin is bijna anderhalf en heeft toevallig gisteren bij ons zijn eerste stapjes gezet maar het daarna niet meer gedaan maar kan al heel duidelijk praten. Ze kunnen hun energie maar aan 1 ding tegelijk besteden dus ja.....dat wordt kiezen hahhahaha
niet alle reacties gelezen, maar: Probeer jeniet druk te maken meid! Mensen hebben idd de neiging steeds te vragen of je kindje la dit of dat kan. Hier een langzaam meisje, sinds een paar weken billenschuiven. Kruipen dus nog steeds niet. Wat je al zegt: elk kindje zijn/haar eigen tempo. Maar ik snap je gevoel helemaal. Word er soms ook onzeker en geirriteerd van dat je je steeds moet verdedigen dat je kindje iets nog niet kan.
Oh, probeer je echt niet druk te maken. Ik deed dat eerst ook en ben nu een stuk relaxter. Mijn dochtertje van nu 11 maanden vond het verschrikkelijk op haar buik, wou het liefste heel de dag zitten. Uiteraard kreeg ik opmerkingen uit mijn omgeving: moet ze niet liggen/dat moet ze wel kunnen hoor, etc.etc.....vermoeiend..... Nou, ik heb hier niet aan toegegeven en ze doet het goed. Op de buik liggen gaat nu veel beter, ze komt voorzichtig een beetje vooruit. Ik heb liever een tevreden kindje dan huilerig omdat ze niet lekker ligt of iets dergelijks. Ik zou zeggen: geef toe aan je gevoel en wat je kleine wil. Succes
ik b egrijp wel dt jij je druk makt, maar niet waar het cb zich druk om maakt!! herken wel veel. mijn zoon is nu net 10 maand. zit sinds een week, rolde met 7 maand voor t eerst en kan nu ook pas net kruipen. sinds een paar dagen is zn eerste tandje door. mijn dochter kroop ook pas met 10 maand, en kon toen oko zitten. mijn zoon die staat echt nog niet hoor!mijn dochter kreeg dr 1e tand pas met 12 maand dus ook beiden wat later dan gebmiddeld. trek je vooral van het cb niets aan hoor! tegenwoordig moeten ze met 1 al kunnen lopen!