wanneer eerste woordje?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Nataly1972, 22 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Hai,

Mijn zoon van bijna 14 maanden brabbelt er de hele dag op los maar iets verstaanbaars komt er nog niet uit. Soms denken we dat hij mama of papa zegt maar dat is meestal toeval. Heel vaak lees ik hier dat kindjes al met 10 maanden de eerste woordjes zeggen. Is mijn zoontje dan zo laat?

Veel liefs
    Nataly

2. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw
    Hier heeft ze ook een totaal eigen brabbeltaaltje, maar woorden zeggen... ho maar. Inderdaad soms per ongeluk maar ze zegt echt niet bewust papa of mama tegen ons hoor. Ik ken overigens maar weinig kinderen die echt praten met tien maanden.

3. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Ilana heeft het Chinees prima onder de knie (ik versta het ten minste niet), maar woordjes... nee, nog niet. En ze is al 16 maanden.
    Als de kat aait roept ze wel "aaa, aaa" (aai, aai) en roept nu mijn man "baba", maar meer nog niet.

4. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Jesse is al twee geweest en zegt ook nog niks.
    Hoewel ik goed probeer me er niet veel van aan te trekken, begin ik soms toch wel wat ongerust te worden... :(

5. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Hai,

Tja, als je hier veel leest (wat ik dus doe :)!) dan lees je heel veel verhalen over kindjes die al echt woorden zeggen met 10 maanden en ook al los lopen met 10 maanden!!!! Dat maakt je wel eens onzeker terwijl ik heus wel weet dat dat uitzonderingen zijn.

Gelukkig zijn er veel meer kindjes die nog niet zo ver zijn. Mijn zoontje heeft zaterdag voor het eerst een hele tijd los gestaan in de kamer en hij vond het leuk. We hadden een cd met kinderliedjes opstaan en hij was aan het meedeinen met 1 hand aan de tafel. Plotseling liet hij die hand los en stond hij los in de kamer mee te deinen op de muziek, was weer een ernstig smelt moment.

Veel liefs
    Nataly

6. mejosje

mejosje Fanatiek lid

26 jan 2009
    2.846
    0
    0
    Ik ken voldoende gevallen in mijn omgeving waar de kids pas met drie jaar echt lekker beginnen te praten. Het verschil is fdan alleen dat er meteen hele volzinnen uit komen ipv korte losse woordjes. Niets om je zorgen over te maken... het ene kind is hier sneller mee en het andere kind daar weer mee. Het haalt elkaar meestal allemaal wel weer in of komt op een zelfde niveau als leeftijdsgenootjes.

7. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Van mijn oudste weet ik het zo niet meer precies. Mijn jongste zegt vanaf ongeveer 10 maanden 'mama'. Hij zegt ook 'eheh' als hij iets doet wat niet mag en 'ajaah' als hij de telefoon ziet. Dat zal wel hallo of dag betekenen, want hij zegt het ook als hij zwaait. Hij is nu 11 maanden overigens. De baby van mijn zusje is 7 weken jonger en die zegt al een hele tijd mama, ik denk dat ze ongeveer 8 maanden was toen dat begon.

De oudste was wel al heel snel een goede prater. Hij praat ook al vrij lang met echte zinnen. Fysiek was hij wat minder vlot, liep pas met 18 maanden, kon pas met 2,5 een beetje op een driewielertje fietsen etc. Ach, zo kunnen ze allemaal wat.

Veel voorlezen schijnt te helpen, liedjes zingen, veel praten tegen je kind. Tegen de oudste was ik soms de hele dag aan het praten als ik thuis was. Steeds maar vertellen wat ik deed, wat we samen gingen doen, blah blah blah, tot ik er zelf zat van werd. Met de jongste ben ik iets minder bezig, dat is ook logisch omdat ik nu de aandacht en tijd grondig moet verdelen. Maar goed, die pikt wel weer genoeg op van de oudste, verwacht ik.

8. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Ach meid, de een is vroeg, de ander laat... je kunt wel oefenen met voorlezen en dingen benoemen en liedjes zingen maar forceren heeft geen zin!
    Charlotte zegt mamammamamamama en papapapapa dus niet bewust, haar enige bewuste woordje is 'hebbe' ! En dat is heel duidelijk, want zet brood op tafel: hebbe! Neem de telefoon in je had: hebbe! Loop langs haar beker drinken: hebbe! En heel duidelijk zegt ze het ook en wijst tegelijkertijd met haar vingertje! Verder zei ze vanochtend 'da' toen ik wegging maar of ze nou dag bedoelde weet ik dus niet. Denk dat het allemaal op zijn tijd wel komt hoor.

Deel Deze Pagina