20 weken echo groeiachterstand en na bericht verloskundige een gemiddeld kind?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door mamotjuh, 31 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamotjuh

mamotjuh Actief lid

5 dec 2013
    191
    22
    18
    Hi dames,

Het onderwerp zegt het al..

Afgelopen woensdag in het Erasmus geweest voor de 20 weken echo.
    Was al een hele rare echo in vergelijking met de 20 weken echo van onze dochter.
    Er waren 2 dames bezig. Er werd niks verteld, niks uitgelegd..
    Bij onze eerste werd allés uitgelegd!

Het viel mij op met het maken van de echo dat ze telkens weer het buikje aan het opmeten waren.. en elke keer kwam dit te laag uit. Ik zag namelijk met elke meting dat het rond de 18 weken was.

Op het gegeven moment vroeg ik er Maar naar. Joh, is het zo klein? Ja werd er gezegd, het buikje loopt achter..

Wij in de stress met de info dat ze niet weten waar het aan ligt. Een chromosoom afwijking was wel een mogelijkheid.. of de placenta is niet zijn werk goed aan het doen.
    Over 2 weken een groei echo en dan weten we meer.. welk ziekenhuis wil je bevallen? Want als het niet goed gegroeid is Kan je worden opgenomen..

We waren helemaal van ons stuk gebracht..

Nu belt mijn verloskundige, welke datum ik ben uitgerekend?
    Ik geef aan dat ik 12 augustus ben uitgerekend..
    Zegt ze, oh dat is het dus! Het Erasmus had hem op 10 augustus staan! Er is niks aan de hand!
    Gewoon een gemiddeld kindje..

Ok? Huh? En nu?

Iemand dit meegemaakt? Tis niet dat ik mijn verloskundige niet vertrouw, maar even serieus? Van een chromosoom probleem naar een goed gemiddeld kindje?

Ik weet het even niet. Sowieso ga ik dinsdag het ziekenhuis bellen. Dit kan toch niet? Kan ik eisen dat ze de echo opnieuw maken?

Alvast bedankt voor jullie reacties..

Xx

2. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Wat vreemd! 2 weken verschil is natuurlijk geen 2 dagen. Wat ik me wel afvraag is wat de rest van de metingen waren, ze meten namelijk ook het hoofdje en beentje. Bij mijn jongste lag haar hoofd 3 weken voor, beentjes gewoon op termijn, was ook geen probleem.
    Ik zou in ieder geval bellen ja! Dat ze wat extra info kunnen geven en dan ook navragen wat de rest van de metingen zeggen. Succes!

mamotjuh vindt dit leuk.
  3. chicca

chicca Fanatiek lid

14 mrt 2012
    1.019
    466
    83
    Vrouw
    Jeetje wat een nare situatie. Ik zou idd om meer uitleg vragen en desnoods een nieuwe echo omdat je hier heel onzeker van wordt. En 2 dagen scheelt nogal met 2 weken idd.
    Hou je ons op de hoogte?
    Sterkte!

mamotjuh vindt dit leuk.
  4. mamotjuh

mamotjuh Actief lid

5 dec 2013
    191
    22
    18
    Hoi meiden!

Ja dat bedoel ik dus.. 2 weken is wat anders dan 2 dagen.
    Ook toen ik vroeg aan mijn verloskundige zei ze dat het om mm ging en dat het verschil daardoor gewoon te verklaren was.

Ik wil eigenlijk gewoon nog die groei echo. Gewoon voor mijn eigen gemoedstoestand.
    En een verklaring van het ziekenhuis dat dit dus daadwerkelijk zou kunnen.
    Nogmaals, heel erg slordig dit..

Ik snap ook wel dat een fout menselijk is, maar ons zo erg in de stress laten zitten voor eigenlijk niks?

Tuurlijk hou ik jullie op de hoogte!

Bedankt voor jullie reacties

X

5. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Ik zou wel graag de P-waarden willen weten van alles: de AC, HC en FL (buikomtrek, hoofdomtrek en lengte bovenbeen). Het gaat namelijk ook vaak om de verhouding. Als het hoofdje groot is in verhouding met het buikje dan kan het gaan om idd een slechter werkende placenta (brain sparing effect).
    Als alles in verhouding is, maar wat kleiner dan normaal, dan is er vaak niets aan de hand. Het kan idd dan gaan om een chromosomale afwijking, maar ik vind het nogal wat om dit zo te opperen. Beter kunnen ze idd nog een groei-echo maken om alles zeker te weten en te kijken of het afbuigt of op 1 lijn verder groeit.

mamotjuh vindt dit leuk.
  6. MissFlower

MissFlower Fanatiek lid

17 nov 2008
    4.166
    397
    83
    Ben ook benieuwd naar de rest, ben op dezelfde datum uitgerekend en had afgelopen dinsdag de echo dus kunnen vergelijken

mamotjuh vindt dit leuk.
  7. Miek89

Miek89 Fanatiek lid

15 apr 2013
    1.251
    177
    63
    Dat is wel een heel verschil idd. Heb je geen rapport meegekregen van de echo? Dan kan je zelf ook een beetje kijken wat er precies gemeten is. Ik zou iig wel voor nog een echo gaan voor over 2 weken.

mamotjuh vindt dit leuk.
  8. Pinkblossom

Pinkblossom Fanatiek lid

29 jun 2016
    2.042
    907
    113
    He dat is gek!
    Ik zou echt een nieuwe 20 weken echo eisen.. dan maar ergens anders.

mamotjuh vindt dit leuk.
  9. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zou ook een nieuwe echo willen, die nieuwe afspraak staat dus al? Dan zou ik daar zeker naartoe gaan en niet afbellen ofzo.

mamotjuh vindt dit leuk.
  10. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Gelijk chromosale afwijking roepen bij een groeiachterstand van 2 weken slaat nergens op. Ik maak bijvoorbeeld magere kinderen, liepen op enig moment ook 2+ weken achter op buik maar zijn hardstikke gezond. Het kan natuurlijk wel maar om dat zo maar te gaan roepen zorgt bij jou alleen maar voor stress terwijl dat op basis van 1 echo nergens voor nodig is.

mamotjuh vindt dit leuk.
  11. mamotjuh

mamotjuh Actief lid

5 dec 2013
    191
    22
    18
    Hai meiden,

Bedankt voor de reacties!

Ik heb vandaag gebeld met het ziekenhuis.
    Ik heb uitgelegd dat het best stressvol was en dat je toch met je man over dingen gaat hebben waar je het als ouder zijnde niet over hoort te hebben.
    Ze vond ook dat ze het miss verkeerd aangepakt hadden, maar ze moesten wel alle oorzaken doornemen met ons. Wat ze vooralsnog denken is dat het gewoon een klein kindje is.. Ze zien op het moment niet een reden dat het een chromosoom afwijking heeft. (Dit zeiden ze niet met de 20 weken echo)

Ik heb gezegd dat mijn verloskundige het niet nodig vond de groei echo te laten plaatsvinden, omdat zij zei bij het invullen die 2 dagen wel degelijk verschil maakten.
    Het ziekenhuis is het hier niet mee eens en wilt het kindje goed in de gaten houden en raad dus aan wél een groei echo te laten maken. Het ziekenhuis geeft aan dat die 2 dagen met uitgerekende datum het niet rechttrekt zoals mijn verloskundige wel zegt.

Pfff. Het is dus een welles nietes kwestie.
    Ik heb in ieder geval mijn verloskundige gebeld en dit weer uitgelegd. En aangegeven dat het ziekenhuis wel wilt dat ik een groei echo laat maken.. al is het alleen maar voor de zekerheid en voor onze gemoedstoestand!
    En die staat dus nu gelukkig gepland voor vrijdag 20 April!

Nou hopen dat het kindje in mijn buik lekker doorgroeit en dat er dus niks aan de hand is.

Xx

12. chicca

chicca Fanatiek lid

14 mrt 2012
    1.019
    466
    83
    Vrouw
    Jeetje ze houden het wel spannend. Ik zou al is het maar voor je eigen gemoedsrust toch de groeiecho doen 20 april. Ik ben wel benieuwd of je verloskundige nu bij haar standpunt bleef. Hou je ons op de hoogte?
    Hoop dat de kleine goed groeit in je buik!

mamotjuh vindt dit leuk.
  13. mamotjuh

mamotjuh Actief lid

5 dec 2013
    191
    22
    18
    Hi meiden.

Kindje is gegroeid maar nog niet wat ze gehoopt hadden helaas.. nu met nog meer rust over 2 weken weer een echo gepland en dan gewoon weer in het Erasmus ziekenhuis.

Mijn verloskundige zei dat ze zich niet zoveel zorgen maakte over een chromosoom afwijking, maar de kans groot is dat het een klein kindje is..
    De echo was na 17.00 uur gemaakt en kon ze het ziekenhuis niet meer bereiken om een afspraak voor over 2 weken te maken. Wel zei ze dat als het echt zorgwekkend was, dat ze dan wel meteen gebeld had.

Nu dus weer afwachten..

Wat vinden jullie?
    Ik schommel een beetje tussen hoop en vrees. Tis te laat denk ik voor een NIPT test. En stel er komt iets uit? Wat gaan we dan doen?
    Pfffft ik weet het even niet meer..

X

14. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Jeetje, dat is ook echt niet wat je wilt horen. Volgens mij kan NIPT de hele zwangerschap, alleen mag je de zwangerschap niet meer afbreken nu (maar denk dat je dat ook niet wilt toch?).

15. mamotjuh

mamotjuh Actief lid

5 dec 2013
    191
    22
    18
    Bedankt voor je reactie..

Nee sowieso zou ik het niet willen afbreken.. maar dan had ik het liever niet willen weten. Of juist misschien eerder? Misschien klinkt dat stom?

Ik weet het echt even niet..

De verloskundige heeft me op me hart gedrukt dat ik me niet teveel zorgen moest maken en dat ik haar gewoon nog met vragen kan bellen.
    Tis dus nog steeds spannend:(

16. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Nee hoor, snap je wel... Ik wil ook geen NIPT meer doen na 12 weken.

Maar ik snap hun verhaal niet zo goed... Is het nou 'gewoon' een klein kindje?

17. mamotjuh

mamotjuh Actief lid

5 dec 2013
    191
    22
    18
    Wat ik ervan begreep is dat ze daar wel vanuit gaat.
    Maar ze gaat weer met het ziekenhuis overleggen en daar een afspraak inplannen zodat zij ook weer kunnen kijken en dan met de goede uitgerekende datum.

De dame van het ziekenhuis zei ook tegen mij, jij bent niet zo lang.. je hebt lange en korte mensen. Zo is het ook bij baby's

18. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Maar groeit ie dan wel op een lijntje, alleen dan de -2 ofzo?

19. mamotjuh

mamotjuh Actief lid

5 dec 2013
    191
    22
    18
    Nou, in het ziekenhuis lieten ze het lijntje zien, de verloskundige niet..
    Met de 20 weken echo zat het in de curve, maar op de onderste lijn.
    Toen ging het over het buikje, nu volgens mij het hoofdje..

20. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Ik vind het vooral heel kwalijk dat jullie zoveel onzekerheid hebben. Als er iets mis is: zeg dat dan. En als er niets mis is: ga dan niet allemaal enge dingen roepen.

Deel Deze Pagina