bezorgd om gewicht baby ... 4kg is te veel ?

Discussion in 'Zwangerschap' started by Jdk, Apr 11, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jdk

Jdk Actief lid

Jul 28, 2015
    288
    16
    18
    ​​​​Ik zit met een dilemma dames :(

op de 30w controle (specifiek 30w+2d) zei de gyn dat ons kereltje al geschat werd op 1756 gram. De controle daarvoor, wat een rappe controle was aan de monitor omdat ik enorm veel harde & pijnlijke buiken had, was op 28+6 en toen kwam ze op 1,5kg. Goed bijgekomen dus, heb wel de tijd tussen die 2 controles in voortdurend plat gelegen.

Maar tijdens de laatste controle heeft ze me wat schrik aangejaagd.
    Als ze die curve verder zou volgen (p88), dan kwam hij uit op een baby van 4,1kg geschat...
    Toen vroeg ze of ik snoepte, ja dus, en zei ze dat ik moest stoppen met snoepen. Niet op dieet gaan, maar wel stoppen met het snoepen.. Wat op sommige dagen misschien toch echt wel te veel was denk ik.
    Mijn "dagelijks eetschema" (tijdens de werkdag) was ongeveer als volgt:
    kommetje cornflakes 's ochtends
    om 10u een koekje, varieerde tussen een pickup tot 2 pickups, of een stroopwafeltje (of 2 :p )
    om 12u kommetje soep + zelfgemaakt slaatje (salad in a jar concept)
    na het middageten een blikje sprite (vaak de eerste frisdrank vd dag, voorheen water en enkele deca-koffies)
    rond 15-16u wederom iets om te knabbelen, al was dat toch in 75% vd gevallen een appel.
    Rond 18u-19u avond eten, zeker 6 dagen vd 7 versgekookt met veel groentjes bij.
    En dan de zoete zonde : chocolade & frisdrank :( ! Eens ik in de zetel zat, ging er toch gemakkelijk iedere avond een reepje chocolade door.. En soms eens 2 als ik echt een baaldag had.. En altijd wel gecombineerd met 1-2 glazen frisdrank (verspreid over de hele avond - dus tussen het thuiskomen vh werk en tot ik ging slapen)
    1x per week was het dan een halve zak chips ipv chocolade... :/

Is dat dan zo abnormaal veel snoepen ? :(
    Mijn gewichtstoename is al bij al niet zo spectaculair hoog, vind/vond ik, vandaag sta ik op +11,1kg ; op exact 32 weken.. En ben begonnen met een laag gewicht (55.5kg voor 1m72)

Dus ik dacht dat alles wel goed mee viel, maar sinds de gyn zei dat ik direct moest stoppen met snoepen en nog maar 1 blokje chocolade 's avonds mocht hebben en dat de kans op overgewicht en diabetes etc serieus ging toenemen voor ons ventje.... heb ik dus schrik gekregen en zit ik iedere dag met schuldgevoelens als ik toch wat heb durven snoepen :( (kan het me echt zo niet laten soms ... 't is paaseitjes tijd :( )

Sinds ze dat zei ben ik dus al wat meer beginnen opletten en zijn de koekjes vervangen door steevast een appel en een banaan per dag en ik neem dus geen koekjes meer mee naar het werk. En de frisdrank probeer ik ook te minderen en ben overgeschakeld op de zero versies.. Maar ben sinds die vorige controle toch vlotjes 1kg bijgekomen.
    Heb dus schrik dat ons ventje ook nog meer in verhouding zal bijgekomen zijn dan ..
    Ze zei dat als we op de p80 curve zouden zitten (ipv p88) op de volgende controle (2mei), dat we dan goed zouden zitten...

Hoe groot is de kans dat ons ventje ook echt meer dan 4kg zal wegen vraag ik me dan af ..
    Zelf woog ik op 37w 2.9kg ; vriend daarentegen is ook geboren op 37w en woog 3.7kg ..

Zo blijven stressen om al wat ik eet, is echt niet leuk zo :(
    suikerwaarden waren goed trouwens ... :/ Moest onder de 130 zitten en had 123. Was de niet-nuchtere test en had 2-3u voor ik die test deed nog sprite gedronken en 2 stroopwafels gegeten in de namiddag ..

Iemand geruststellende woorden? :(

2. Romantic

Romantic Bekend lid

Nov 29, 2015
    874
    91
    28
    Ehm.. heel eerlijk? Ja ik vind dat je erg veel snoept. Ik zou sowieso zorgen dat je meer koolhydraten gaat eten bij je maaltijden ipv al die chocolade en koek... je eet naar mijn idee veel te weinig tijdens de reguliere maaltijden waardoor je tussendoor gaat snoepen..

En zero dranken zijn alles behalve gezond. Er zitten zoetstoffen in ipv suiker, die wil je al helemaal niet.. probeer echt meer water, thee of vers vruchtensap toe te voegen als vervanging..

3. active82

active82 Fanatiek lid

Sep 24, 2014
    2,178
    1,867
    113
    #3 active82, Apr 11, 2017
    Last edited: Apr 11, 2017
    Ik heb je hele verhaal even gelezen, maar begrijp niet alles (p-curves zegt mij niets :-D). Maar als ik het zo lees, begrijp ik niet zo goed waarom jouw gynaecoloog jou zo de schrik aanjaagt.
    Ik vind 11 kg met 32 weken, gelet op jouw lengte en gewicht voor de zwangerschap, niet schrikbarend.

Bij mijn vorige zwangerschap ben ik in het totaal ca. 18 kg aangekomen (lengte 168 cm en startgewicht 59 kg). Niemand, ook mijn verloskundige niet, vond dit schrikbarend. Mijn zoontje woog bij de geboorte 4,08 kg met een lengte van 53 cm. En ook dat werd niet als extreem zwaar gezien. Mijn zoontje is nu gewoon een gezond ventje, niet te zwaar. Mooi volgens de lijntjes bij het CB.
    Zelf was ik de kilo's na de zwangerschap ook zo weer kwijt (na 4 weken, 63 kg en na 5 maanden zat ik weer op de 60 kg).

Nu ben ik 31w+1 en ook al 11 kg aangekomen (lengte 168 cm en startgewicht 59/60 kg). Volgende week hebben we 32-weken echo, dus dan weet ik wat meer over de groei van de baby, maar ik maak mij niet zorgen.

Als ik jouw verhaal zo lees, moet jij je ook niet zorgen maken. Stress is ook zeker niet goed! Ennuh jouw snoepgedrag, misschien is het beter om wat meer brood o.i.d. te eten i.p.v. koekjes/chocolade, maar om jouw snoepgedrag nu extreem te noemen... Nee dat vind ik niet!

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,227
    7,275
    113
    Female
    Brabant
    Je snoept inderdaad wel veel, zou dat wel proberen te minderen. Je kan dan nog beter 1 keer per dag wat meer eten dan de hele dag door zoetigheid.

Maar of je kindje daar echt zoveel door gaat aankomen? Ik weet het niet hoor. Sommigen maken gewoon grote kindjes, anderen weer kleine kindjes. Een kindje van 4 kilo vind ik echt niet schrikbarend.

5. Jdk

Jdk Actief lid

Jul 28, 2015
    288
    16
    18
    de koeken doorheen de dag zijn al vervangen door appel & banaan .. (of appel en kiwi, of banaan en kiwi ... 2 stuks fruit in elk geval. )
    En ik eet al veel meer dan vroeger tijdens de "hoofdmaaltijden" :/ allé : mijn porties zijn ook echt groter geworden.
    Dus nu is het enkel de chocolade na het avondeten nog ..

ik snoep ook niet echt omdat ik honger heb ofzo, eerder iets om rond dat uur "wakker" te blijven, nood aan iets om te knabbelen. In het weekend snoep ik tussen de hoofdmaaltijden ook niet ... (buiten na het avondeten dan weer wel)

En qua drinken : wat drink je dan wel buiten thee of water ? Want fruitsap mocht ook niet meer zei ze ..
    Ik drink nu al 1,5L - 2L water per dag, ben dat zo beu ...
    En kan zo genieten van dat blikje frisdrank in de namiddag en dat ene glaasje als ik thuis kom .. (is dus ook al geminderd.. )

6. wish01

wish01 Fanatiek lid

Dec 11, 2012
    3,018
    295
    83
    brabant
    Ik vind het best meevallen, en ik denk niet dat het aan het snoepen ligt. Ik heb ook een dochter gekregen van 4.4 kg. Ik had hg tot 28 weken. Denk dus niet dat het aan het eten heeft gelegen. Laat je niet gek maken .

7. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Ik vind 2x frisdrank (blikje + glas is al snel bijna 600ml) per dag wel erg veel eigenlijk. Ik zou er helemaal mee stoppen en water drinken.

Maar p88 vind ik niet schokkend, hier waren ze beiden p98. Groot, maar dat is hun bouw, hebben ze van papa ;)

8. Lizanne84

Lizanne84 Fanatiek lid

Oct 24, 2013
    1,533
    5
    38
    hier ook iemand die grote babies maakt: volg week 32w groei echo en ik verwacht me al aan de 2kg hoor. De vorige was dat immers ook op die termijn.

Wat het snoepen betreft: uiteraard is het beter dat niet zoveel te doen maar of je kindje daardoor minder gaat wegen en minder kans maakt op diabetes lijkt me niet altijd gecorreleerd. Ik ken ook mensen die veel minder waren aangekomen en minder snoepten en toch zwangerschapsdiabetes hadden. Vriendin van mij is trouwens bevallen van zoon van 4kg200 en hebben ze nooit iets van gezegd. Haar eerste was ook +4kg.

Dus ik zou zeker niet stressen maar idd proberen minder te snoepen simpelweg omdat snoep niet gezond is maar niet per se omdat je kindje veel gaat wegen bij de geboorte. Dat is volgens mij niet tegen te houden.

succes ermee!

oh en hier dus ook P90 bij de eerste en P95 bij de 2de ;)
    Volgende week weet ik of nr 3 nog "beter" doet ;)

9. active82

active82 Fanatiek lid

Sep 24, 2014
    2,178
    1,867
    113
    Ik vind jouw snoepgedrag ook echt wel meevallen... In mijn ogen valt het wel mee. Je mag toch ook wel wat snoepen?! Ik zie het probleem niet...

10. Jdk

Jdk Actief lid

Jul 28, 2015
    288
    16
    18
    oh dat glas frisdrank 's avonds is zo een fruitsap-looza-bolletje-glas :p dus dat is niet zooo geweldig groot :p
    (al zal dat natuurlijk het verschil niet maken ... :p )

maar helemaal mee stoppen ... ? Ik vind water zo saai eigenlijk :)
    (moet ook toegeven, ergens denk ik ook fout van mijn ouders... Ben opgegroeid met enkel frisdrank en nooit water te moeten drinken ;) mijn ouders drinken nog altijd geen water en vinden het zelfs straf als ik daar water vraag om te drinken ! Achteraf bezien stel ik me daar wel vragen bij, als kind was frisdrank uiteraard lekkerder :p )

Ja qua bouw denk ik nu ook wel dat er veel van de papa in zit.. Is nog strongman geweest (dat zegt wel al wat over zijn kaliber denk ik :) ) En hij woog zelf ook 3.7kg op 37w ...

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,227
    7,275
    113
    Female
    Brabant
    Je hebt ook Spa met een smaakje, Spa bruisend touch of (bv citroen, perzik, cassis) is ook erg lekker!

12. patjuhxx

patjuhxx Actief lid

Feb 13, 2012
    148
    0
    16
    Nijmegen
    Mijn zoontje is geboren met 40+6 en woog 4162.
    Inderdaad best wel groot voor een eerste kindje. Echter had ik helemaal geen last er van dat hij zo groot was. De bevalling heb ik zonder pijnstilling in slechts 7 uur doorstaan. Persen deed natuurlijk pijn, maar was niet dat ik het kindje er niet uit kreeg ofzo haha. Ik vond het wel fijn dat hij wat bij te zetten had :D

Deze zwangerschap ook wat meer gesnoept dan bij de eerste (zit nu denk ik rond de +16kg), maar ook weer flinke buik en baby wordt ook weer flink geschat. Hier hebben ze slechts 1x gezegd dat ik niet zoveel mocht snoepen, maar meer om mijn eigen gewicht dan dat ze zich volgens mij zorgen maakten om mijn baby :p

Zal me dus vooral niet te druk maken om het gewicht van de baby. Ze komen er echt vanzelf wel uit.
    En je ook niet druk maken als je gewoon gezond eet (wat je nu volgens mij doet).

Lekker rustig aan doen en niet te veel stressen (dat is ook weer slecht voor het kindje ;) )

En succes met de laatste loodjes <3

13. Jdk

Jdk Actief lid

Jul 28, 2015
    288
    16
    18
    Oh die heb ik al geprobeerd, daar zit veél te veel spuit op :$
    cassis en perzik heb ik hier wel nog niet gevonden precies ... Enkel die citroen, iets met munt en dan nog een rozige, pompelmoes ofzo?
    En grenadine bij mijn water doen lijkt me ook niet de ideale oplossing :cool:

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,227
    7,275
    113
    Female
    Brabant
    Is dit dan iets?

https://www.wicky.nl/nieuws/artikel/21-11-2016/nieuw-wicky-water-met-fruit

Of dit? Vanaf maandag te koop bij de AH:

https://blogmama.nl/sourcy-water-met-een-fruitsmaakje/

Eigenlijk allebei voor kinderen maar goed, dat moet niet uitmaken toch? ;)

15. Jdk

Jdk Actief lid

Jul 28, 2015
    288
    16
    18
    Ik kan de links hier niet echt openen op kantoor.. Maar ik ga er vanuit dat het van dat infused fruitwater is ?
    Heb ik ook al geprobeerd :p ofwel doe ik iets grondig mis, ofwel vind ik dat gewoon écht niet lekker... :(
    Had zo combinaties gevonden met komkommer / citroen enz in (van pinterest :p) .. en heb zelfs zo een speciale fles waar ik fruit enz kan indoen (uit de blokker) en dan klaar zet in de frigo voor de dag erna.. Maar na 12u vond ik dat zo vies smaken? :(
    Dat was precies gewoon hele flauwe komkommer ... en qua citroen had ik precies de smaak van de schil ipv echt citroen smaak ... :/ heb ik dus niet opnieuw gedurfd ...

16. Mss86

Mss86 Fanatiek lid

Nov 24, 2015
    1,018
    157
    63
    Minder snoepen is natuurlijk altijd goed!
    Maar het uiteindelijke gewicht van jouw baby heeft hier echt niet alles mee te maken. De schatting van het gewicht van de baby klopt ook vaker niet dan wel.. Bovendien is een baby van 8 pond wel iets hoger dan gemiddeld, maar helemaal niks om je zorgen over te maken!!
    Wat jullie eigen gewicht was bij de geboorte zegt verder ook niks over het gewicht van jullie kindje.

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,227
    7,275
    113
    Female
    Brabant
    Het is inderdaad water met een smaakje. Weet niet of het hetzelfde smaakt als wanneer je het zelf maakt, misschien eens proberen ;). Ik zal binnenkort zelf die wicky eens proeven, die heb ik al weken in de koelkast liggen voor de kinderen maar die drinken gewoon water en vragen haast nooit om iets anders (behalve als we ergens wat gaan drinken).

Als je nooit gewend was water te drinken snap ik het wel hoor, dan smaakt het nergens naar en ben je het snel beu. Ik vind water wel gewoon lekker, drink ook wel groene thee met cranberry smaak, heeft in ieder geval nog een smaakje. Maar houd ook wel van cola, maar drink dat niet te vaak ;)

18. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Minder snoepen is altijd een goed idee, maar of je kindje hier 'kleiner' van gaat worden ;)... lijkt me niet.
    Tenzij je suikerziekte zou hebben, maar dat is neem ik aan bekeken.

Ik heb persoonlijk nog nooit zo gezond (en zo weinig :), vooral bij laatste HG zwangerschap) gegeten als die maanden dat ik zwanger was en ze waren toch 'netjes' p95, p97 en p90 bij geboorte ;). Ze hadden alle drie grote, dikke placenta's waarmee ze zich te goed konden doen ;).

Als ik iets had willen doen, had ik wellicht mijn BMI voor ik zwanger werd naar beneden kunnen brengen, dan was kans groter geweest dat ze wellicht iets lichter zouden zijn. Maar ja. Die kans was verkeken...

Ik vind persoonlijk het 'streven' naar p80 ipv p88 een beetje vreemd op zijn zachtst gezegd. Een schattingsfout kan al meer zijn dan dat ;)...

19. Nescio

Nescio Niet meer actief

Eens met Kache. Mijn eerste dochter was 3235 gram, de tweede 3900. Stonden ze ook van te kijken, ze was zogezegd p97 qua gewicht. Maar ik had geen diabetes en snoepte ook niet overdreven veel.

Je hebt er dus niet al te veel invloed op, en die echo's zijn schattingen. De een maakt grotere baby's dan de ander.

20. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

Sep 11, 2013
    1,845
    183
    63
    Female
    Ik vind het wel veel maar, ik snoep dan ook erg weinig omdat ik het van veel dingen meteen zuur krijg en omdat ik al een mannetje rond heb rennen eet ik niet op meer momenten dan hem. Persoonlijk denk ik ook dat de frisdrank veel doet, dat zijn suikers die super zonde zijn.

Zelf drink ik veel spa fruit (de pakken), daar zit geen prik op en is wat gezonder. Eerst dronk ik veel crystal clear maar daar krijg ik het nu zuur van. Dat is minder dan een kcal per glas. Spafruit is iets van 38 geloof ik zo.
    En mischien een keer een cracotte ofzo pakken ipv een koekje? Ik denk dat je dan al een heel eind bent.

Vind het niet schrikbarend ofzo, maar weinig is het ook weer niet zeg maar :)

En wat Kache zegt. Denk ook niet dat je spontaan een kleinere baby krijgt van minder snoepen. Misschien maak je inderdaad gewoon grote baby's.
    Hier was de eerste 3380 gram (geboren met 38w) en toen ben ik 12 kilo aangekomen en at veel vet eten. Nu vonden ze het kindje ook al heel gemiddeld en verwachten ze een soortgelijk gewicht terwijl ik nu maar 2 kilo ben aangekomen en heel erg oplet ivm mijn zoontje.

Share This Page