Mijn zoontje vindt het heerlijk om creatief bezig te zijn. Hij vindt kleien erg leuk, maar vindt het nog veel leuker als hij een keertje met een échte schaar mag knippen. Verven is ook één groot feest. Ik heb best wel wat ideetjes om samen met hem te maken (robotjes van wc rolletjes en muizentrapjes, een kijkdoos, en meer van dat soort dingen), maar mijn voorraad ideeën raakt een beetje op. Zijn hier nog meer mama's die het leuk vinden om creatief bezig te zijn met hun peuters en die nog briljante knutsel ideetjes hebben? Ik ben benieuwd!!
Ha dames, dank voor de reacties. Pinterest ken ik inderdaad en daar heb ik zelf ook al gekeken. Ik had gehoopt op wat andere ideeën met wat ervaringsverhalen erbij misschien...
ik heb eens met mijn zoontje van een grote kartonnen doos een boot gemaakt. Aan de buitenkant geverfd en beplakt met raampjes e.d., een poot van de kinderstoel erin gestoken met een vlaggetje eraan en klaar. Hij kon er in zitten en vond het geweldig.
Keien verven. Eerst de kei schoonmaken, laten verven met de acrylverf van de action, laten drogen en dan met spuitbus buitenlak (action of gamma) lakken. Dan kan je ze in de tuin of op balkon leggen. Mijn oudste wil nu de hele tijd verven. Je kan ook de voetafdruk op de kei plaatsen.
Playmais is ook super leuk, kun je zo gebruiken en aan elkaar maken maar ook op papier. Ponzen is onze uk ook gek op. Verder waterverf, met aardappelen stempelen, ook super leuk is een doos pakken en een blad er in leggen met wat hoopjes verf, met knikkers heen en weer laten rollen. Wat ook fantastisch is, een drupje verf in een bekertje met wat afwasmiddel. Met een rietje blazen en het schuim watje krijgt scheppen op een blad. De bellen patsen kapot en krijg je hele mooie bellen op papier. Blowpens is ook leuk. Maar ook hier moet je wel kunnen blazen. Van karton een leuke vorm knippen, gaten maken aan de zijkant, je zoontje met draad laten rijgen. Heb je geen stompe naald kun je een stukje rietje afknippen, aan 1 kant schuin en aan de andere kant een gaatje maken voor het touwtje. Nog te lastig? Dan kun je ook draad ergens om heen laten draaien, bijvoegen blaadjes knippen van karton, verschijnt kleuren draad omheen draaien en vervolgens de blaadjes aan elkaar maken boven elkaar, je hebt dan leuke raam versiering. Raam versiering: plak plastic (action) allemaal mooie gedroogde blaadjes op laten leggen en vervolgens nogmaals plak plastic plakken. Lijstje maken van papieren stroken en ophangen.je kan er dan mooi door kijken. Ook mooi met sitz papier. Heel veel bladeren aan elkaar rijgen als slinger. Op papier een vorm maken en uitknippen /prikken (of zelf doen) plak plastic versieren met confetti en achter je papier met vorm vastmaken, vervolgens de rest laten beplakken met snippers of vormen.
Een kijkdoos maken vonden wij heel leuk! Wij maakten hem destijds in een winterthema met watten als sneeuw, een ijsbaan en een sneeuwpop en uitgeknipte poppetjes op schaatsen, maar met een herfst thema kan natuurlijk ook, met spulletjes van buiten of helemaal in Halloween stijl, lekker spannend
Laatst heb ik met de jongste naar vliegenzwammen gekeken. Daarna hebben we thuis een foto van de melkherberg van kabouter Plop opgezocht. Die hebben we nagemaakt met een wc rol. Ik heb zoon steeds goed laten kijken en laten vertellen wat we nog moesten maken. De cirkel van roood papier heb ik getekend en daarbij hield ik het papier vast terwijl hij knipte. Voor de stippen mocht hij kiezen: met verf of stukjes wit papier knippen. Hij dacht zelf ook aan de deur, het raam met de luikjes en de schoorsteen. Hij was dus echt goed aan het kijken. Nadat we bij mistig spinnen in hun web hadden bekeken, hebben we dat thuis ook nagemaakt. Ik heb op een vel papier met lijm een spinnenweb getekend en daar hebben we glitter op gestrooid. Leek prachtig op spinnenwebben in de mist! Vervolgens een plaatje van een spin opgezocht. Zoon heeft de pootjes geteld en we hebben gezien dat een spin veel ogen heeft. Vervolgens hebben we de spin geknutseld. Lijf van papier, pootjes van lucifershoutjes en natuurlijk nog plakoogjes erop. Ik probeer vaak een beetje te knutselen vanuit een 'thema'. Als we in de herfst in het bos zijn geweest, dan bijvoorbeeld iets met bladeren. Gaan we naar het strand, dan een knutsel met zand of vissen ofzo. Dat zal wel de juf in mij zijn...
Leuk. Wij knutselen ook vanuit thema, maar dan vooral uit praktische motieven (zijn meteen die schelpen/bladeren/vakantiesouvenirs etc weer opgeruimd).