Hallo Dames, Voor zover bekend is deze uk nog niet ingedaald. En hoewel het bolletje er toch goed voor ligt, vermoed ik dat de werkelijke indeling weer gebeurd tijdens de bevalling (Net als bij nr 2). Nu heb ik een dametje van bijna 4 en een menneke van 15 maanden. Stel dat ik bij die 10% hoor bij wie de vliezen eerst breken, hoe doe je dat dan? Mijn man werkt op een uur afstand en ook de oppas (mijn moeder) zal niet gelijk aanwezig zijn. Hoe houd ik de kinderen zoet terwijl ik lig, wie doet de deur open voor de vk? Hoe kleed je dat praktisch in? Ik acht de kans klein, en de oudste zal wel luisteren, maar die van 15 maanden, klimt overal op waar het niet mag. Zal rustig naar buiten lopen mocht ik de deur op een kiertje zetten. Dus hoe? Heeft er iemand ervaring en goede tips, voor weer zo'n onnodig bezorgde vrouw die al voor zich ziet dat het juist allemaal op het meest onhandige moment gebeurd. Vlak voor de oudste opgehaald moet worden ofzo, terwijl de jongste net besluit om de trap op te klimmen.
Tja, lastige situatie. Heb je misschien buren waar je goed mee omgaat? dat je daar misschien een sleutel neer ligt of dat je die kan bellen als de vliezen breken zodat ze even bij jou thuis kan zijn zodat je moeder of man er is?
Dekleinste in de box met wat te spelen en een koekje, en de oudste voor de tv? Sleutel ergens bij de voordeur verstoppen zodat de vk zichzelf erin kan laten? Of idd de buren al inseinen, sleutel geven, mochten ze overdags thuis zijn.
Heb je alleen een voordeur? Anders de achterdeur niet op slot doen zodat de vk daarvia naar binnen kan. De oudste voor de tv oid (die kan je het wel beetje uitleggen) en de jongste in de box met wat speeltjes. Het kan dat de jongste gaat huilen maar dat is dan even niet anders. En misschien dat de oudste je wel kan helpen met dingen aangeven of de deur opendoen? Maar voor hetzelfde geldt gebeurt het savonds of snachts, wanneer de kindjes lekker op bed liggen en partner thuis is.
Misschien een stomme vraag maar waarom zou je moeten liggen als je vliezen zijn gebroken???? Mijn vliezen waren ook gebroken en heb uren rondgelopen!
De baby is nog niet ingedaald. Als dan de vliezen breken moet je gaan liggen omdat anders de baby te snel naar beneden schuift en bijv de navelstreng om het nekje kan draaien wat gevaarlijk is. Dus moet ze gaan liggen.
Off topic: Ik vind het heel apart hoe hard er in NL gehamerd wordt op liggen als je vliezen breken bij niet indalen, hier in BE nog nooit gehoord, zowel niet tijdens mijn twee zwangerschappen als tijdens mijn studie vroedkunde Heel veel babies worden geboren met navelstreng rond de nek trouwens, is vrij veel voorkomend. Als het zo enorm gevaarlijk is waarom wordt dit dan helemaal niet gemeld aan zwangeren hier, bizar! Maar on topic: ik zou idd ook buren inschakelen, denk echt wel dat ze je zouden helpen hoor!
Het gaat er niet om dat de navelstreng om de nek draait, dat gebeurt best vaak, maar het gaat erom dat de navelstreng naar beneden kan zakken en dan het kindje zakt, dan klemt het kindje de navelstreng af en krijgt dus geen zuurstof meer.
Ik ga woensdag naar de gyn, ga het eens aankaarten want ik vind het dan wel onverantwoord dat dit nooit verteld wordt hier :/ bij de eerste had ik een andere gyn, ook geen woord over gezegd. Bij niemand van kennissen en vriendinnen verteld eigelijk
Hier begrepen dat je niet a la minute hoeft te gaan liggen. Dus je kan best even de deur dicht doen, telefoon pakken, tv aanzetten voor de kinderen, wat te eten erbij, gaan liggen en je man + oppas + vk bellen. Hier was mijn oudste ook nog niet helemaal ingedaald en werd er gezegd dat ik bv niet in de supermarkt op de grond hoefde te gaan liggen; gewoon naar huis lopen en daar gaan liggen en vk bellen. Mijn oudste daalde toch nog in en een dag later braken spontaan mijn vliezen. Terwijl ik al lag En misschien twee moeders van klasgenootjes vragen of ze in geval van nood jouw oudste willen ophalen? Als de een niet kan, kan de ander.
Hier begreep ik ook van vk dat t te maken heeft met navelstreng die naar buiten komt en dan dus bij klem raken idd geen zuurstof toevoer meer is.. Kindje is hier gelukkig wel al ingedaald dus hier gelukkig niet aan de orde.. Tips; Iemand in je directe omgeving die je kunt benaderen dat die gelijk komt en eventueel daar de sleutel dat diegene bij je blijft en de kinderen vermaakt tot de vk of je partner er is? Eventueel een vriendin ofzo.. En anders idd de buurvrouw
Dat bedoel ik ook, ik dacht alleen dat het geen zuurstof krijgen daar dan door kwam maar het komt dan dus uiteraard door het afklemmen ervan..
Oudste is ook niet de grootste zorg. Alleen dan mbt school. En dan zou ik school wel kunnen bellen. Die helpen vast. Veel ouders ken ik nog niet, want ze wordt vrijdag pas 4 dus er zijn enkel wat ochtendjes geweest. En het is hier eerst nog vakantie nadat ze 4 wordt. Dus echt al contact opbouwen met andere ouders dat is dan wel lastiger. De achterdeur is een goede tip! Kleinste in de box is geen optie. Die staat en al omhoog, en toen hij omlaag stond, klom haar daar ook al uit doordat hij de leuning van de bank kon gebruiken. Bedankt wel allemaal voor het meedenken! Zitten al fijne tips bij!
Dan doe je de box toch weer even omlaag en zet je 'm van de bank af? Een box weer op hoogte plaatsen is zo gedaan als jij lekker bevallen bent maar je jongste in het gareel houden als je vliezen plotseling breken is niet makkelijk. Ik zou proberen een beetje flexibel te denken.
Zou zeker een optie zijn, op het punt na dat de box niet echt op een andere plek kan staan dan naast de bank, of de eettafel. Beide dingen waardoor die smurf eruit kan klimmen. Zou natuurlijk wel het campingbedje weg kunnen zetten. Daar kunnen geen voetjes door spijlen. Wederom bedankt voor het meedenken. Als andere mensen nog ervaring/andere ideeën hebben, dan hoor ik ze graag. En natuurlijk hoop ik 'gewoon' dat de kleine of ingedaald is of de bevalling met weeën begint. Dan is het allemaal nergens voor nodig.
Voel me opeens een slechte moeder dat ik hier helemaal niet over nagedacht heb, ha ha! Na 2 bevallingen waarbij de vliezen laat en heel laat in de bevalling braken, had ik helemaal niet bedacht dat de 3e met gebroken vliezen zou kunnen beginnen ... Ik was zo verbaasd toen dat toch gebeurde ! Gelukkig was ik thuis en mijn man ook, dus meteen gaan liggen en bellen was zo gepiept. Bovendien was het avond en lagen de kinderen al in bed... Het had idd een heel ander scenario kunnen zijn geweest als het overdag was geweest . Slim om daar nu al over na te denken. VK was er bij mij binnen 10 min. Helaas lag baby nog heel hoog, dus ik heb ook echt platte bedrust opgelegd gekregen (vele uren...). Mocht zelfs niet naar WC of zitten op bed, letterlijk alleen maar plat liggen en maar wachten op weeën . Wat ik misschien nog zou bedenken, als je nog jezelf moet verplaatsen, misschien te kruipen op handen en knieën waar mogelijk, dan is je romp ook enigszins horizontaal en staat er geen druk naar beneden op. Veel succes!
Vandaag nog een echo gehad. Navelstreng lag nu niet in de buurt van de uitgang. Moet wel echt gelijk bellen, maar mag best eerst nog de kindjes in veiligheid brengen en de achterdeur van het slot doen. Hoef geen paniekvoetbal te spelen. Acht de kans op en en en ook niet zo groot, maar beter heb ik wel een plan van aanpak dan geen 😇
Dan zou ik inderdaad voor de zekerheid het campingbedje beneden plaatsen zodat de jongste daar niet uit kan klimmen.