Wie ook een partiële mola zwangerschap?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door HaNa540, 22 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HaNa540

HaNa540 Niet meer actief

Hallo lieve meiden
    Ik zal eerste even ons verhaal vertellen.
    Wij waren in april al zwanger maar helaas van korte duur na 4,5 week ging het al mis.
    En heb ik een vroegtijdige miskraam gehad.
    Gelukkg en blij waren wij toen we in mei al weer een posi test hdden.
    Het was wel vreemd want k wist bij bijna zeker wanneer mijn eisprong was geweest en toch liep de groei steeds achter.
    Maar toen wij met 5,5 week het hartje zagen waren wij dolgelukkig.
    Met 7 weken hebben wij nogmaals het hartje gezien.
    Nou dachten wij het zit goed.
    Wij aan vrienden en familie verteld dat wij onze tweede ukkie zouden verwachten in januari.
    Helaas bleek bij de volgede echo met 9 weken dat ons kindje niet meer leefde.
    2 dagen later na de gyn en ook hij bevstigde de dat ons kindje niet meer leefde, en dt het beter was een curretage in te plannen omdat mijn baarmoederslijmvlies door groeide en er dus geen teken was dat het spontaan zou komen.
    30 juni had ik mijn eerste curretage deze verliep voorspoedig.
    6 juli tweede curretage gehad en deze was moeizamer.
    Dit omdat ik wat koorts had en het op de echo te zien was dat er nog iets achter gebleven was.
    Het heeft 4 uren geduurd en de eerste maar een uurtje.
    Nu giter de uistlagen gekregen van de curretages.
    Bij de eerste curretage is uit gebleken dat ik een partiële mola zwangerschap had.
    Kort uitgelgd betekend dat dat 2 zaadcellen 1 eitje bevruchten, dit is van zelf sprekend nooit levenvatbaar.
    Nadat dat gebeurd komt er een fout in de cel deling waarbij je het zo kan zien dat tijdens de bevruchting of net na de bevruchting de plancenta zich omvormt tot een tumor.
    Je hebt ook een gewone mola zwangerschap daar is dan geen vrchtje bij aan te pas.
    Bij ons wel want we hebben immers het hartje zien kloppen.
    Ik zit nu met zo veel vragen.
    En ik dacht misschien zijn er hier meerdere mamma's die hun verhaal met mij willen delen.
    Vandaag krijg ik ustlag van het hcg, als deze niet daalt dan moet je een chemokuur ondergaan.
    We hopen dat vandaag onze geluks dag is en dat we te horen krijgen dat ik schoon ben!!
    Dan word ik een jaar lang gecontroleerd, en moet mijn hcg waarde een jaar lang stabiel zijn eer ik weer zwanger mag worden.
    Wie heeft dit ook meegemaakt, en hoe is het bij jou verlopen.?
    Liefs mamavand

2. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Ikzelf niet, maar een vriendin van mij waarschijnlijk wel ( ze wordt vandaag geopereerd)

Ikwil je wel veel sterkte wensen en hopelijk daalt je hcg snel, een chemokuur moet je toch ook niet aan denken.
    Volgens mij zijn er in het miskraam gedeelte ook vrouwen met een mola.

3. Loezzz

Loezzz Fanatiek lid

5 feb 2009
    2.226
    0
    0
    overijssel
    Allereerst, heel veel sterkte meis. ik heb een volledige mola gehad (geen vruchtje dus). Gelukkig was bij mijn geen chemo nodig. Ik kwam er achter met 9 weken en ben met 9w5d gecurreteerd. Mijn hcg gehalte na de curretage was 1200 ongeveer. Daarna moest ik wekelijks bloed prikken om te kijken of het hcg goed daalde. Het moest per week ongeveer voor de helft verminderen. de dalingen waren bij mij ongeveer 1200, 560, 180, 80, 56, 24, 16, 10, 8, 5, 2, 2, 0. Uiteindelijk heeft het dus ongeveer drie maanden geduurd voor het helemaal weg was. Toen ging bji ons een wachtperiode in van een half jaar, waarin ik maandelijks nog moest prikken om te kijken of het laag bleef. Dit bleef het gelukkig!
    In april had ik de curretage en in december kregen wij weer groen licht van de gyn.
    Hebben ze al een keer hcg gemeten na de curretage? Hoe hoog is het gehalte nog?
    Als je nog vragen hebt, stel ze gerust. Ik weet hoe moeilijk het is om lotgenootjes te vinden:(

liefs van loes

4. Sinaasappeltje

Sinaasappeltje Actief lid

17 nov 2010
    282
    0
    16
    Zeeland
    Ha allemaal,
    Volgens mij zijn er twee topics mamavand klopt dit?
    Bij deze dus nogmaals mijn reactie:

Ha die Mamavand,

Ik ben zomaar wat aan het zoeken op ZP en kom je verhaal tegen. Helaas kunnen we elkaar een hand geven, ook ik heb een partiele molazwangerschap.
    In het kort zal ik hier mijn/ons verhaal vertellen.
    Vorig jaar oktober (redelijk snel na het stoppen met de pil) zwanger geraakt. Helemaal gelukkig. Bij 10 weken naar de VK en toen bleek dat het kindje al heel vroeg gestopt was met groeien (leeg vruchtzakje). Dit kwam niet vanzelf los; dus curettage.
    In april waren we weer in verwachting; wat waren we gelukkig! Omdat de vorige zwangerschap een mk werd, mochten we bij 5,5 week al op 1e controle bij de verloskundige. Daar zag ze dat het (weer) fout was. Ze sprak gelijk haar vermoeden van Mola zwangerschap uit. Dag erna naar de gynaecoloog. Hij vond het te vroeg om deze conclusie te trekken en wilde het nog een week aanzien (een week hoop voor ons!). Bloedwaardes waren toen hoog; maar wel OK. Maar helaas bleek de week erop dat het definitief geen goede zwangerschap was. Omdat er toch vermoedens waren van een Mola; was een curettage verplicht. Diezelfde dag weer bloed laten prikken en toen bleek mijn HCG torenhoog; Molazwangerschap was dus een feit.
    Curettage gehad op 24 mei en de gyn bevestigde het beeld dat het een Mola was. Weefsel is onderzocht door eigen ziekenhuis en door Erasmus en beiden trokken de conclusie; Partiele Molazwangerschap.

Al met al een heeeeell heftig circus, tenminste; zo ervaar ik het. Vooral elke week het bloedprikken en de uitslag afwachten (zou het gedaald zijn???) tot nu toe gaat dit dus goed. Zodra ik op 0 kom; blijven we nog minimaal een half jaar onder controle voor we groen licht zouden krijgen voor een nieuwe zwangerschap.

Hoe ziet jou controle eruit?

Ik moet elke week bloedprikken om de waarde van het HCG te bepalen. ik zit nu op 13. Laatste loodjes duren het langst. Hopelijk kom ik in augustus op 0! Hoeveel HCG heb jij nu nog?

Liefs en een dikke knuffel!

5. Sinaasappeltje

17 nov 2010
    282
    0
    16
    Zeeland
    O ja, mijn HCG waardes verliepen/verlopen zo
    118000 - 4755 - 811 - 168 - 168 - 71 - 38 - 21 - 20 - 13

Ik hou deze waardes zelf ook bij in de HCGverdwijningscurve van Radboud. Mijn curve zit tussen de boven en gemiddelde lijn in. Als ik die lijn doortrek; zou ik half september ZEKER op 0 moeten zitten... Hopelijk nog iets eerder;)

6. nairam

nairam Actief lid

8 okt 2008
    403
    0
    0
    oost-nederland
    Zat nog even verder te zoeken op zwangerschapspagina op dit onderwerp.
    En zag dat je jouw verhaal ook bij topic miskraam hebt geplaatst.
    Heb daar gereageerd, maar aangezien ik dit wel 'graag' wil volgen, ook hier een reactie van mij.

En mijn (gekopieerd ;)) reactie van daar, ook hier:

Jeetje mamavand... wat een verhaal... en het lijkt de mijne wel... ;)
    Oei oei oei.. we hebben allebei rond dezelfde tijd ons verhaal hier geplaatst over de miskraam en we zijn rond dezelfde tijd gecuretteerd.
    Ook ik heb afgelopen maandag te horen gekregen dat het bij mij ging om een Partiële mola zwangerschap.
    Ik wist dat ik een telefonische afspraak had met de gynaecoloog, maar dacht dat ze zou bellen om te vragen hoe het met me ging, was gegaan, de afgelopen 2 weken.
    Niet dus, met uitslag over het weefselonderzoek :$
    Ben afgelopen woensdag bij haar geweest, heb opnieuw een echo gehad om te kijken of er niets was achtergebleven.
    (was maandags ook ineens weer een heel 'plons' bloed met stolsels verloren... sorry voor de smakelijke details )
    Vandaar dat ze de echo wou doen.
    Had van te voren bloed geprikt, mijn HCG was 127.
    Wat volgens haar wel gunstig leek.
    Moet volgende week weer prikken en word 2 dagen later door haar gebeld.

Alleen wat ik vreemd vind in het verhaal, het verschil tussen de jouwe en de mijne....
    Mijn HCG moet onder de 10 uitkomen, het liefst onder de 1, dan nog een keer bloed prikken, week later, voor extra controle,maar zodra het onder de 10 zit, mag ik van mijn gynaecoloog opnieuw zwanger raken.
    Zij verwacht dat het 3 tot 4 maand gaat duren, dat het weer goed is.
    Maar zolang het HCG daalt, is er nog helemaal geen sprake van medicatie.
    En zij vertelde dus, als het de andere mola-zwangerschap zou zijn geweest, dat ik dan een jaar zou moeten wachten eer ik weer opnieuw zwanger zou mogen raken.

Weet niet omdat het in jouw geval, dat je voor deze miskraam de maand ervoor ook een miskraam hebt gehad, mss was dit al een mola-zwangerschap, dat je daarom een jaar lang niet zwanger mag raken ???

7. Sinaasappeltje

17 nov 2010
    282
    0
    16
    Zeeland
    Haha Nairam; ik reageer net op dat andere topic op je, maar je bent er al ;);)

8. Sinaasappeltje

17 nov 2010
    282
    0
    16
    Zeeland
    @ mamavand; misschien is het beter om bij dat andere topic te zeggen dat ze die kunnen sluiten... anders loopt 't allemaal door elkaar ;).

9. Sinaasappeltje

17 nov 2010
    282
    0
    16
    Zeeland
  10. nairam

nairam Actief lid

8 okt 2008
    403
    0
    0
    oost-nederland
    @ sinaasappeltje.... hihi.. zat ook even tussen beide heen en weer te 'surfen'
    heb even jouw reactie van daar gekopieerd en plak hem hier, zodat ik hier zal reageren (en niet ook daar)

Je zou het haast denken, niet dan ?
    Dat er wat in de lucht heeft gehangen.
    Hopen dat er vanaf nu dan alleen maar goede en fijne dingen in de lucht mogen gaan hangen, laten we beginnen met mooi weer ;)

Mijn gynaecoloog had mij ook die link (http://www.nvog.nl/Sites/Files/0000000103_mola-zwangerschap.pdf ) gegeven, maandag aan de telefoon.
    En ik heb haar woensdag ook gevraagd over het niet zwanger worden, na goede waardes, maar zij zei dus tegen mij, dat het wat haar betreft al wel eerder mag/kan.
    Weet niet of ze mijn leeftijd laat 'meespelen' ????
    Ben 'al' 36 en om dan nog een half jaar tot een jaar extra niet mogen, word in mijn geval toch al wel weer meer kans op andere complicaties.

Maar als ik even heel vrij mag denken, als het HCG goed gedaald is, naar een goede waarde, dan wil toch niet anders zeggen, dat het weefsel ook weg is ??
    Of is dat heel blond denken ?

11. Sinaasappeltje

17 nov 2010
    282
    0
    16
    Zeeland
    Stiekem hoop ik natuurlijk ook dat mijn gyn straks zegt dat ik 'maar' 3 maanden op 0 hoef te blijven ;), maar ik durf niet zoveel hoop meer te hebben door alles. Eerst maar eens naar 0 toe en dan zien we wel verder. Daarnaast gaan wij volgende week ook bloedprikken voor chromosomen onderzoek, omdat dit miskraam nummer 2 achter elkaar is. Gyn vond het goed om te doen (adviseerde het zelf). Vind dat ook wel spannend hoor, want straks komt er uit dat onze chromosomenmatch niet goed is :(, maar geen zorgen voor de dag van morgen...
    't Kan natuurlijk ook dat je leeftijd meespeelt; bij 36 lijkt me een jaar lang wachten ook erg lang. De biologische klokt tikt dan toch meer dan bij mij (ben 25).
    Overigens is het geen blonde vraag hoor:D:D. Een HCGwaarde van onder de 3 is bijna niet te stellen/filteren. Dus als je op 0 zit, zou het kunnen dat je bijvoorbeeld toch 1.7 in je bloed hebt. En tja; dan ben je dus nog niet schoon... Vandaar dat half jaar (dat heb ik althans begrepen)...

Ik zou haar gewoon vragen wat haar reden is om van de richtlijn van nvog af te wijken is. Wellicht inderdaad dat het per leeftijd verschillend is, maar mss heeft ze nog meer goede redenen? Ben wel benieuwd.

12. nairam

nairam Actief lid

8 okt 2008
    403
    0
    0
    oost-nederland
    @mamavand: heb je al een HCG waarde overigens ??

@ sinaasappeltje: ik ga het zeker aan mijn gynaecoloog vragen (volgende week) als ze belt.
    En mss zeggen ze altijd wel een half jaar, ivm kans op herhaling, maar dat in mijn geval leeftijd 'meespeelt'.

Maar voor jullie dus nog eens extra spannend, een chromosoon-onderzoek.
    Dit was trouwens voor mij ook een 2e miskraam.
    Mijn 1e zwangerschap werd ook een miskraam, 2e zwangerschap: gezonde zoon, 3e zwangerschap, was deze miskraam.
    Als ik zo vrij mag zijn, je hebt nog geen kind(eren) ?
    Zie in je onderschrift wel 3* staan, maar geen kind(eren).

Ga overigens nu eerst even broodje eten, maar ga dit zeker even in de gaten houden !!

13. Sinaasappeltje

17 nov 2010
    282
    0
    16
    Zeeland
    Groot gelijk dat je het gaat vragen Nairam. Heb jij ook zo'n behoefte aan duidelijkheid en grip op de situatie? Dat heb ik namelijk heel erg en pluis alles van boven tot onder uit:).
    Wat fijn dat jullie een gezonde zoon hebben. Ik hoop dat jullie tzt ook nog een gezond kindje mogen krijgen.
    Natuurlijk mag je zo vrij zijn ;). Wij hebben inderdaad (helaas) nog geen kinderen. Daardoor speelt bij ons heel erg de vraag; 'krijgen we uberhaupt ooit een gezond kindje?'. Ik moet zeggen dat dat idee veel zwaarder is dan nu een jaar wachten.
    Het is ook zo dubbel. Aan de ene kant wil ik heel graag weten of er een gebalanceerde translocatie is (dwz een fout tussen chromosomen Sinaasman en Sinaasvrouw) en aan de andere kant ben ik doodsbang; stel dat het inderdaad mis is... wat dan? De keuze om nu al chromosomenonderzoek te doen is omdat we nu al in de MMM zitten en ik het liever zou willen weten. Stel dat ik volgend jaar weer zwanger ben en het dan weer mis gaat en dan pas later blijkt dat dit door onze chromosomen komt; nou dan weet ik het liever nu!

Als de chromosomen niet goed zijn; is de kans op een gehandicapt kindje 80%. Dan sta je voor de keuze 'gaan we er nog voor of niet'? Als ik al zwanger zou zijn en het zou blijken dat het gehandicapt is; is het natuurlijk heel heel heel erg welkom, maar als je er voor staat en je zou het kunnen voorkomen... Of is misschien PGD dan een optie (IVF en dan plaatsen ze alleen gezond kindje terug) maar ja; dat vind ik voor mezelf ook wel een ethische kwestie.
    Maar goed; niet op de zaken vooruit lopen. Woensdag gaan we bloedprikken en de uitslag duurt 8 weken, dus dan weten we pas duidelijkheid!

*sjonge, wat een stel... en als... verhaal:D:D

14. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Ik heb er geen ervaring mee. maar wil jullie toch sterkte wensen. Nu wordt je toch ook weer in een wachthoekje gedrukt :(.

Ik vroeg me alleen af, waarom je hcg op 0 moet uitkomen terwijl de normale hcg waarde bij niet zwangere vrouwen tussen de 0 en de 5 zit.

15. HaNa540

HaNa540 Niet meer actief

Mijn hcg waardes 2 weken geleden was 4130 en afgelopen donderdag was het 58 dus heel positief zei de gyn.
    verder moeten we afwcahten!!
    Dit is overigens mijn twee miskraam achter elkaar ook wij hebben een chrosomale bloed onderzoek aangeboden gekregen maar wij hebben naar lang nadenken belsoten daar niet an me te werken omdat we immers een gezond mannetje hebben.
    Dus wij bezien dit a;ls pure pech.
    liefs mamavand

16. HaNa540

HaNa540 Niet meer actief

Hij moet onder de 1 komen bij een normale vrouw zit het onde de 0,5
    zolang het niet onder de 1 is is het mola weefsel nnog actief.
    En dat betekend dat je het bij een volgende zwangerschpap weer kan gebeuren.

17. HaNa540

HaNa540 Niet meer actief

hoe kom je an zo curve van het radbout?
    liefs mamavand

18. Sinaasappeltje

17 nov 2010
    282
    0
    16
    Zeeland
    Heb die curve gevonden via Oncoline. Ik hoop dat je hem kan vinden via deze link:
    Oncoline Dan klik je links op 'Follow up' en dan 'medisch technisch' en daar staat ergens halverweg 'Excelbestand'. Deze moet je dan downloaden. Vervolgens vul je je naam en geboortedatum in en de evacuatiedatum (curettagedatum). Daarna kun je in het ene tabblad (die kun je onderin vinden) de HCG waarden invoeren en dan klik je op het volgende tabblad (grafiek) en krijg je een grafiek te zien. Dan zie je dus ook of je 'goed' daalt en of je de boven of de onderlijn volgt. Ik volg dus de bovenlijn.
    Als je nog vragen hebt; laat het gerust weten!
    Wat is jou HCG nu?

19. Sinaasappeltje

17 nov 2010
    282
    0
    16
    Zeeland
    En verder worden daar dus veel medische termen gebruikt, ik vond het wel erg interessant om te lezen + uit te pluizen maar anders zou ik er niet al te veel op letten :).

20. HaNa540

HaNa540 Niet meer actief

mijn hcg waarde was 58 2 weken geleden nog 4130!!!

Deel Deze Pagina