Hooikoorts: zonder doktersadvies wel of niet Prevalin oogdruppels gaan halen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door hanna76, 2 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Hallo,

Ons zoontje van 4 jaar heeft de laatste tijd ontzettend rode, waterige ogen. Hij wrijft er ook de hele tijd in. Heeft er dus echt last van. Hij kan soms wel 10x achter elkaar niezen.
    Zou dit nu hooikoorts zijn?
    Op internet lees ik dat je bij de huisarts dit kunt laten testen: bloedtest. Nu zie ik dit absoluut niet zitten bij ons zoontje. Ja, ik wel, maar hij niet. ;) De keren dat ik bij de dokter ben geweest was één groot drama, laat staan dat er geprikt moet worden...

Kan ik nu gewoon bij de drogist Prevalin oogdruppels gaan halen? = vanaf 2 jaar.
    Zou dat kwaad kunnen?

Groetjes,
    Hanna

2. Mickys

Mickys Actief lid

30 okt 2005
    339
    0
    0
    Mijn dochter van bijna 4 had precies hetzelfde. Ben naar de dokter gegaan en heb n drankje en druppels gekregen. Ik wilde echter zeker weten waar de klachten vandaan kwamen. Hooikoorts is erg algemeen. Dus wel bloed geprikt. Hierbij checken ze graspollen, boompollen, kruidenpollen, huisstofmijt en dieren. Mijn dochter wilde absoluut geen bloedprikken in haar arm. Uiteindelijk hebben ze haar in haar vinger geprikt en hier n klein buisje mee kunnen vullen. Uiteindelijk was dit nog te weinig bloed om op alles te testen. Uitslag was nu hoge allergie graspollen en lage allergie huisstofmijt.
    Maar je kunt dus ook naar de huisarts zonder het bloedprikken. Mijn verhaal was voldoende om medicatie te krijgen.

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik zou het toch wel even laten testen. Als het toch iets anders is, zijn die druppels niet handig en als het wel hooikoorts is, kan er een passende behandeling op gezet worden.
    Dat je zoontje het vreselijk vindt, naar de dokter gaan enzo, is heel vervelend, maar lijkt me geen reden om zelf aan te gaan dokteren :(

4. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Dit, echt niet zomaar zelf gaan dokteren. Zeker niet met oogdruppels, straks is het schadelijk...

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm bij ons kun je bloed laten prikken door de prikprinses
    Dan krijg je verdovende zalf, extra mooie tape, een kadootje uit de schatkist en je wordt ook nog eens geprikt door een lieve prinses.

Uiteindelijk hebben we het overigens niet door de prikprinses laten doen en het ging echt heel goed.
    1 van de dames nam dochterlief op schoot en zorgde dat ze stil bleef zitten.. De ander prikte.
    Geen kik gegeven... Terwijl vorige keer de huisarts in d'r oor wilde kijken en hem dat toch zo'n 3 kwartier gekost heeft uiteindelijk :)
    (En in de wachtkamer dachten ze dat ie d'r echt ontzettend pijn deed waarschijnlijk want ze gilde alles bij elkaar :) )

6. maanvrouwtje

maanvrouwtje Bekend lid

26 dec 2010
    884
    0
    0
    Komen de klachten van je zoontje jaarlijks terug? Meestal is er ook sprake van jeuk. Als de klachten al aantal weken spelen, klinkt een allergische oorzaak wel logisch. Als ik (als huisarts i.o.) denk aan een allergische oorzaak (bv hooikoorts), prik ik geen bloed (tenzij ouders het graag willen), maar probeer ik het uit (bloedonderzoek is niet alleszeggend en ook vervelend voor kinderen). Ik geef meestal geen prevalin, maar een anti-histaminica oogdruppel. De prevalin kan geen kwaad, maar als het niet helpt is een allergie niet uitgesloten.

Dus als je twijfelt over hooikoorts zou ik langs gaan bij de huisarts of anders even overleggen met de assistente.

7. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@maanvrouwtje: hier adviseerde de huisarts eerst bloedprikken en daarna pas verder onderzoek

Nou kwam er uit het bloedprikken niks.. Maar na het stoppen met de neusspray zat ze wel meteen weer vol.
    Binnenkort dus maar weer eens terug...

8. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Ik heb net overleg gehad met de assistente. Zij vertelde dat ik gewoon de oogdruppels van Prévalin mag gaan gebruiken. En volgens haar heeft dat meestal vrij snel effect. Heeft dat het niet, dan alsnog weer bellen en dan afspraak maken met de huisarts.
    Dus dat ga ik dan nu maar doen: Prévalin oogdruppels kopen.

9. maanvrouwtje

maanvrouwtje Bekend lid

26 dec 2010
    884
    0
    0
    Precies, allergie moet je ook opbouwen, dus er komt niet altijd wat uit.

Deel Deze Pagina