@Lumiere onze oudste was met twee jaar helemaal zindelijk maar volgens t cb was dat erg vroeg hoor dus ik maak me er nu ook niet zo druk om dat de jongste daar nog helemaal niet mee bezig is haha En die fase vind ik ook echt super leuk hoe ze op ontdekkingsreis gaan echt prachtig
Bedankt aan iedereen! ZO leuk om al die verschillende verhalen te lezen, bij sommige herken ik wel dingen. En jullie klinken echt vooral lieve mama's, mooi om te lezen. Ok ik was al wat bang omdat ze toch wat weinig eet met momenten, maar lees hier dat dit toch normaal is. Zij weegt denk ik nu rond de 11kg en heeft maatje 92. Maar, ivm de peutermelk. Waarom gebruiken jullie nutrilion 2 niet? Is dit niet iets dat wordt aangeraden? of het beste is vergeleken met volle melk. Want we gaven nog altijd de groeimelk 1 s avonds. ook zodat ze toch nog voldoende vloeistof binnen heeft , want die drinkt niet zoveel overdag. En ik had gedacht om dan naar nutrilion 2 te gaan. maar dan lees ik dat jullie dat bijna allemaal niet meer doen. En in wat voor bed slapen die? nog altijd het "babybed" waar ze niet uit kunnen. Het is toch een leuke periode é. Zo zalig. Ik heb echt mijn beste vriendinnetje overal mee
In je vraag over waarom geen nutrilon -ik heb bewust gekozen voor volledige bv in het eerste jaar en zag geen meerwaarde voor KV daarna. Ze mogen vanaf 1 met de pot mee eten dus hebben dat toen ook gedaan. Onze zoon drinkt graag en best veel. Kan me voorstellen als je KV gebruikte dat je nog ff doorgaat maar volgens mij kun je nu gewoon naar reguliere melk. Scheelt ook in prijs denk ik en er zit minder suiker in volgens mij. In mijn omgeving kreeg geen enkel kind peutermelk. Soms nog papfles in de avond maar verder gewone melk Maar als jij je er goed bij voelt kan t gewoon hoor! Voordeel van mama zijn, jij bepaalt! Onze zoon slaapt in z'n babybed, bevalt hem en ons goed. Hebben geen reden om over te stappen naar groot bed dus laten t gewoon nog even
Leuk topic! Hier een meisje van net 2. Flinke dame van ruim 13 kg en draagt nu maat 98. (afhankelijk van het merk zelfs soms 104). Ze krijgt s avonds voor het slapen gaan een flesje gewone melk, dit is ook echt haar rust puntje dus vind het prima. Gewone melk vanaf een jaar, daarvoor tot 8 maanden bv en opvolgmelk. Verder eet ze behoorlijk goed, heeft er uiteraard mindere dagen tussen maar over het algemeen gaat dit heel goed en is ze een echt vlees monster. Zindelijk is ze nog (lang?) niet. Potje vind ze alleen interessant om zo op te gaan zitten. Op de wc pakt ze ook altijd papier om af te vegen maar dit doet ze al een half jaar. Als ik vraag of ze op het potje wilt plassen zegt ze ook altijd nee... Ik ga haar nu ook nog niet pushen, ga eens zien of ze er zelf mee gaat komen. Praten was ze wat later mee maar kletst de oren van de kop. Voor ons is ook alles verstaanbaar, voor anderen zijn wij nog weleens de tolk maar zelfs die kunnen haar goed begrijpen. Brabbelen doet ze dus niet. Alleen echt vertellen wat ze ziet, doet en heeft meegemaakt. Verder vind ik haar een slim meisje, weet alle vingers al te benoemen en ook bijna alle kleuren. Motorisch juist een hele vlotte, liep al met 11 maanden volledig los e durft ook best veel maar doet alles met beleid. Drinkt prima uit een open beker en eet met haar vorkje en wilt ook graag zelf met een mes snijden. Opvang is bij ons 3 dagen jn de week opa en oma (van beide kanten), zij wilden dit graag en wij vinden het heel fijn. In januari gaat ze naar de peuterspeelzaal voor 2 ochtenden. Gedrag, over het algemeen een lief meisje al hebben we nu soms dagen vol met peuterpuber streken. Gisteren was zo'n dag dat alles brullen/driftbui werd als ze iets niet mocht of als iets niet kon... Ach ze moeten ook de grenzen opzoeken maar soms is mama daar wel klaar mee. Slapen nu nog in een ledikant maar aangezien ze een broertje/zusje (volgens haar zelf een zusje...) krijgt gaat ze uiterlijk volgende maand over naar een peuterbed op haar nieuwe kamer. Spannend
Idd een erg leuk topic 😊! Vanaf 11 maanden kunnen kinderen zonder kunstvoeding, dus ik zie geen reden om dan nog langer door te gaan met het geven van een fles als ze hun voedingsstoffen ook uit andere producten kunnen halen. Persoonlijk vind ik het ook niks als een kind van 2/3 nog uit een fles lurkt, as dat niet nodig is, maar dat ben ik hè. Ieder zijn eigen opvoeding daarin. Het cb hier zegt iig dat opvolgmelk niet nodig is. Wellicht is het wel slim bij kindjes die erg weinig eten hoor of ondergewicht hebben maar dan zou je ook volle producten kunnen gebruiken. Zoals geitenmelk/yoghurt, volle melk, roomboter op brood. Kinderlogopedist zei hier dat normaal gezonde kinderen zich nooit uithongeren en nemen wat ze nodig hebben. Zolang ze groeien volgens hun eigen lijn en geen ernstig ondergewicht hebben is er niet zoveel aan de hand. Mijn dochter eet sinds een drietal maanden amper avondeten. Ik geef geen vervanging als ze de warme hap niet wil alleen wat geitenyoghurt krijgt ze na ... Dus ook geen fles. Fles krijgt ze al niet meer sinds ze 11 maanden is. Ze slaapt prima op alleen yoghurt en als ze echt honger heeft eet ze wel. Maak er geen gedoe van, zo blijft eten gezellig. Ze was de laatste keer bij het cb 81cm en 11 kilo dus allemaal prima. Volgt de -1 lijn. Ze zit nu echt net helemaal in maat 86. Van sommige merken nog wel 80. Voor de zomer nog in 74 maar ze is heel hard gegroeid in de zomer. Ondanks dat ze dus veel minder eet 😅. Geef wel multivitaminedrupjes trouwens. Misschien ook niet nodig maar vind het wel een fijn idee dat ze de vitamientjes krijgt.
Jeetje wat een kleintje nog zeg, maat 80 met bijna 2! Maar ik ben misschien mijn lange kids gewend 😅 Zoontje van 1 zit al ruim in maat 86.
@mamale Ook al zn flinkert haha Mijn Zoontje draagt nu meestal 92/98 en is ook ruim 13kg maar ook 88cm dus dat is wel mooi in verhouding
@Lovely, ik ben zelf ook niet groot hoor. 1.65m en 51kg. Mijn jongste dochter gaat wel langer worden denk ik. Zij zat met 9 maanden qua gewicht en lengte op t niveau dat mijn oudste met 11 maanden had. Wel grappig om dat verschil te zien. Al had ik gehoopt (ze zijn beide van november) dat de kleertjes mooi door zouden kunnen voor een poos, het lijkt er nu op dat ze straks wel in dezelfde maat zitten.
Jaa dat speelt ook mee natuurlijk Mijn man is erg lang dus dat zie je bij de kids wel terug Wat leuk trouwens dat je in verwachting bent van een derde!
Ja precies als je zelf gemiddeld bent en je partner lang dan zijn de kids ook gezegend met die genen natuurlijk. Mijn jongste lijkt nu wel al meer de genen van papa te hebben qua lengte. Al is hij ook niet heel lang (1.83). Haha ja die derde 😅. We hadden eigenlijk besloten het bij de twee meiden te houden maar blijkbaar wil er nog een jongen hier komen wonen 😊. Ben jij bezig voor een derde?
Hihi bij precies 2 jaar was mijn dochter een schokkende 78 cm en precies 10.0 kg...ook maat 80 nu. Ik ben 1.79 dus van mij heeft ze het niet dat kleine.
Leuk, hier wordt ze in januari 2. Drinken: vanaf 1 jaar geen opvolgmelk meer. Melk gaat er niet in, ze drinkt dus altijd karnemelk. Tussendoor water of sterk verdunde roosvicee. Ze is 90 cm en weegt rond de 13 kilo. Draagt maat 86/92. Zindelijk: net na 1 jaar op potje gezet, toen deed ze er heel vaak wat op. Bijna dagelijks. Na een tijdje wilde ze in eens niet meer. Nu zit ze heel af en toe nog er op. Gedrag: echt een hele pittige tante. Roept standaard 'nee!' En heeft heel vaak een boze bui. Als baby was ze ook pittig: veel huilen, altijd meer willen dan ze kon: snel gefrustreerd dus. Slapen: ze slaapt hier s middags 1.5/2 uur. Maar het gebeurd de laatste tijd regelmatig dat ze niet gaat slapen. S nachts gaat het altijd goed: half 8-half 8 ongeveer. Praten gaat hier enorm hard. We voeren hele gesprekken met haar. Spelen winkeltje bijv, dan zegt ze 'Goedemiddag, even betalen, pinnen alsjeblieft, tot ziens!' Ze maakt eigenlijk hier al een paar maanden zinnen tot 8 woorden. Zingt heel veel liedjes. Erg gezellig allemaal, maar zE wil ook nu nog vaak te veel, waardoor ze gefrustreerd raakt.
Oja, onze zoon is 13,5 kg en heeft maat 92 broeken en 104 boven. Schoenmaat 25. Hij was bij zijn geboorte erg groot/zwaar maar nu loopt hij aardig gemiddeld. Ik ben 1,65 en mijn vriend 1,83, dus verwacht wordt dat onze zoon ong gemiddeld lang wordt.
Haha ja onze dochter is nooit klein geweest... Met de geboorte 4200 gram en 52 cm al denk ik dat ze iets langer is geweest want na 4 weken was ze al 58 cm... Ze groeit nu bijna op de +2 lijn en lengte/gewicht curve is gemiddeld dus dat zit wel goed. Ze was 1,5 maand geleden 92 cm bij de laatste cb controle.
Leuk om de omschrijvingen van jullie (bijna) 2 jarigen te lezen! Hier een ventje van net 2 jaar. Geen opvolgmelk meer sinds hij 1 jaar is. Hij start de dag met pap uit een rietjesbeker Daarna meestal nog een boterham. Drinken doet hij niet enorm veel, maar wel genoeg. De laatste dagen is het net een bootwerker met eten. Kan zo 3 boterhammen achter elkaar naar binnen proppen, terwijl hij daarvoor met moeite 1 boterham at! Kletsen doet hij enorm veel en ook echt verstaanbaar en in zinnen. Erg leuk om zo gesprekjes te kunnen voeren. Het is ook echt een karaktertje waar veel pit in zit. Weet precies wat hij wel en niet wil. Hij gaat sinds hij 4 maanden is 1-2 dagen per week naar een gastouder en de overige 1-2 dagen naar opa en oma. Nog niet zindelijk en interesse voor potje is nu ook weer even weg. Dat komt vanzelf wel weer!