Mijn oudste 2 kinderen zijn geboren in een ander ziekenhuis dan waar ik nu voor deze zwangerschap loop. Daar was een echo met 12 weken standaard, ook als je al eerder in de zwangerschap 1 of meer echo's had gehad. Nu heb ik met 7 weken en 3 dagen een echo gehad, en vorige week controle. Toen zei de gyn: over 6 weken weer controle! En verder niets over een echo met 12 weken. Pas thuis bedacht ik dat we het helemaal niet over een 12 weken echo hadden gehad. Die zou ik natuurlijk wél graag willen! Want met 7 weken zie je toch veel minder dan met 12 weken en ik zou heel graag de bevestiging nog een keer hebben dat het goed zit. En ik vind het ook nog zo heeeeeel lang duren tot de 20 weken echo! Wie weet of het in NL standaard gebruik is om met 12 weken een echo te maken? (ik wil nl bellen naar het ziekenhuis maar als ik er geen 'recht' op heb voel ik me ook weer zo stom)
Misschien krijg je dan tijdens die controle weer een echo? Ik heb er al 2 gehad, met 6 en met 9 weken, omdat ik een bbz heb gehad en ik krijg er met 12 weken en paar dagen weer gewoon 1.
Ik heb er 2 gehad, één met 7 weken en één met 9 weken. Nu gaan we vandaag proberen naar het hartje te luisteren. Ik krijg geen echo meer, met uitzondering van de 20 weken echo dan... Ik zal als ik jou was er dan even om vragen!
Normaal krijg je inderdaad met 10-12 weken (termijnecho) en 18-22 weken een echo. (allebei standaard vergoed). Die van 7 weken is ook te vroeg om een termijnecho te kunnen noemen. Dus ik zou ook denken dat je bij de volgende controle een echo krijgt. Dan kijken ze oa naar je uitgerekende datum. Dus je kunt best wel even bellen.
Grrr nou krijg mooi geen echo met 12 weken! Wat stom zeg. Ik belde het zkh en kreeg te horen: de gyn heeft de eerste echo 'goedgekeurd' qua termijn en dan wordt er met 12 weken niet nog een echo gedaan. Tsss als ik dat had geweten had ik wel wat langer willen wachten nog met die eerste echo zeg! Ben echt een beetje teleurgesteld nu. Maar ja, niks aan te doen blijkbaar!
Mamasu: Je kan inderdaad terecht bij een pretecho bureau! Helaas moet je het wel zelf betalen. Ik liet met 9+ weken ook een termijnecho maken en betaalde er 40 euro voor!! Misschien is dit een optie voor je?
Ja idd dat zit ik nu ook te overwegen. Wil gewoon erg graag ons kindje een keer bewonderen binnen niet al te lange tijd! De 20 weken echo duurt nog zo lang. Bedankt voor het meedenken!
Hier kreeg ik ook alleen met 8 weken en met 20 weken een echo. Zelf hebben we met 11 weken een pretecho laten maken en met 15 weken nog een keer. Ik kon gewoon niet zolang wachten en wilde weten of alles nog goed ging. Daarna kregen we omdat ze een klompvoetje vermoedden nog een uitgebreide echo met 21 weken en een uitgebreide met 28 weken voor de zekerheid. Met 25 weken nog een 3-D pretecho laten maken door onderzoekers van de VU. Dus als je je zorgen maakt, kun je gewoon een pretecho laten maken hoor. Meestal als je het onder de 12 weken doet kost het iets van 30 euro, en daarboven een stuk meer. Tenzij je een geslachtsecho wilt laten maken, die zijn goedkoper, omdat ze dan puur naar het geslacht kijken het niet zo lang duurt