Hallo allemaal, Sinds ongeveer 2 maanden loop ik bij de gynaecoloog. Deze maand werd mijn cyclus in de gaten gehouden. Gister was mijn eiblaasje 23 mm en net gesprongen. Betekent dit dat ik gister mijn eisprong had? Ik had juist vandaag linksonder buikpijn, wat ik iedere maand heb en dacht altijd dat dat mijn eisprong was. Ook is er een samenlevingstest gedaan. Mijn zuurgraad was goed, er waren beweeglijke zaadcellen alleen was mijn baarmoederslijmvlies stug. Nu afwachten of de zaadcellen door het baarmoederslijmvlies komen. Met stug baarmoederslijmvlies is het toch niet onmogelijk om zwanger te worden? Liefs, JAM1987
Als er op de echo te zien was dat je eiblaasje net gesprongen was, heb je inderdaad gisteren je eisprong gehad. Een follikel knapt open, het vocht loopt eruit met daarin een microscopisch kleine eicel. Het vocht kun je in je eierstok zien, als je vlak na de eisprong een inwendige echo maakt. De buikpijn kan voor, tijdens of na de eisprong aanwezig zijn. Zeker het vocht kan je buik wat irriteren. Dus de pijn duidt in jouw geval inderdaad op een eisprong. Alleen heb jij de pijn erna in plaats van tijdens het springen. Allemaal heel normaal. Ik neem aan dat je stug cervix-slijm bedoelt? Baarmoederslijmvlies zit in je baarmoeder, het is als het ware de bekleding van de wanden. De stugheid kun je niet meten, aangezien je het niet uit je baarmoeder kunt halen. Je kunt mbv een echo alleen de dikte meten. Je baarmoederslijmvlies moet rond de eisprong minimaal 7 mm dik zijn, dan is het goed voor een innesteling. Stug cervix-slijm kan de doorgang van zaadcellen helaas wel bemoeilijken. Dan is het moeilijker voor de zaadcellen om er doorheen te zwemmen, ze komen amper vooruit. Met als gevolg dat er minder zaadcellen in je baarmoeder belanden. Dus wel even iets om in de gaten te houden. Succes!
Hoi Jippie, Bedankt voor je reactie, heel verhelderend!! Dan wacht ik gewoon af. Ik moet 11 juni weer ongesteld worden, hopen dat dat niet doorgaat.. Liefs, JAM1987
Jippie, kan het niet zijn dat het gaat om het baarmoederslijm? (i.p.v. baarmoederslijmvlies) De gynaecoloog had het over slijm en baarmoeder. Misschien heb ik het woord alleen verkeerd verstaan/begrepen...
Je hebt slijm in en voor je baarmoedermond, dat heet cervix-slijm. Hiervan wordt iets weggehaald tijdens een uitstrijkje en samenlevingstest. De baarmoedermond (Cervix) en het cervix-slijm samen vormen de ingang van de baarmoeder. In je baarmoeder zit het baarmoederslijmvlies, dat is de bekleding van de wanden van je baarmoeder. De dikte van het baarmoederslijmvlies is belangrijk voor de innesteling van een bevruchte eicel. Het gaat hier om een slijmvlies, niet om slijm. Succes!
@Jippie, openknappen is misschien toch niet de juiste benaming. Laatst had iemand foto's van een eisprong: http://www.zwangerschapspagina.nl/12704495-post1.html Als je het op de foto's ziet lijkt het meer of die eruit glijdt
Het is inderdaad niet een explosie, de eicel wordt niet gelanceerd. Maar het vochtblaasje knapt wel open op een gegeven moment. Door dat gaatje komen het vocht en de eicel naar buiten. Maar dat hoeft maar een klein scheurtje te zijn. Dat opengaan is de eisprong. Waarom het eisprong heet, weet ik niet. Want er komt helemaal geen gespring bij aan te pas. Dat moet je zelf doen!