hoi meiden, ik ben nu bijna 15 weken zwanger. ik woon nog in een studentencomplex, maar mijn vriend en ik zijn hard besig met het zoeken naar een huisje. helaas gaat dat niet zo makkelijk. Nu zit ik ook nog is in mijn 1e jaar van een voltijd studie. het zal na de bevalling wel heel druk en veel geregel worden maar ik hoop wel verder te kunnen met de studie. gelukkig heb ik lieve ouders die het niet erg vinden soms een middagje op te passen. nu vraag ik me af waar ik strax allemaal recht op heb. door mijn studie kan ik niet gaan werken. dus is dat financieel niet echt handig. en hoe hebben jullie dat met de bevalling gedaan. zijn jullie dan een half jaar gestopt met studeren. of na een maand weer verder gegaan? alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!!
De ib-groep heeft een regeling waarbij je als alleenstaand ouder zo'n 400 euro extra kan krijgen, en als je een partner hebt ook zoiets. Alleen is het in dat laatste geval een wonder als je ervoor in aanmerking komt, want hij mag bijna niks verdienen dan. Universiteiten hebben vaak een potje om zwangerschapsverlof voor studenten uit te betalen. Hoe of wat zou je na moeten vragen via je studieadviseur of de studentendecaan. Ik heb er dankbaar gebruik van gemaakt moet ik zeggen! Hoe het op het HBO zit weet ik niet. Verder is de kans natuurlijk groot dat je kinderopvang nodig hebt. Je moet daarvoor allebei werken of studeren. In het geval van studeren heeft de gemeente vaak een potje waaruit het werkgeversdeel wordt betaald. Dit zou je na moeten vragen bij de gemeente. Soms staat het ook wel op hun website. Als zij dat niet betalen, maar jij wel ingeschreven staat als student (moet volgens mij wel bij ib-groep bekend zijn), dan kan je wel de kinderopvangtoeslag aanvragen. Ik ben 1,5 jaar geleden bevallen van mijn zoontje. Toen heb ik ongeveer 4 maanden verlof gehad. Eind december stopte ik met studeren (zo'n 37 weken zwanger) en ik ben half april, met het laatste blok, weer begonnen. De vakken die ik toen niet had kunnen doen doordat ik afwezig was geweest heb ik afgelopen jaar gedaan. Aankomend jaar hoop ik tot half januari door te kunnen (38-39 weken), om zo mijn eerste semester af te kunnen ronden. Helaas kan ik hier niet meer in april verdergaan, omdat ik dan mijn scriptie moet schrijven naar aanleiding van mijn onderzoek wat tijdens het verlof valt. Ik ga dit jaar dus in twee jaar doen. Het ligt er nog even aan of ik tussendoor al begin met een andere opleiding (feb-jan), maar anders zit ik een jaar thuis. We zullen zien. Heel veel succes, en denk aan jezelf met kijken wat haalbaar is qua studeren! Als je je helemaal fit voelt kan je natuurlijk snel weer beginnen, maar hou er toch rekening mee dat je er zo'n 4 maanden uitbent. Overleg met je studie-adviseur, want die weet het best wat mogelijk is qua indeling. En geniet van je zwangerschap en straks van je kindje natuurlijk!
Gefeliciteerd met je zwangerschap! Als ik het goed begrijp woon je op dit moment samen met je vriend? Studeert hij ook nog? De IB groep heeft erg mooie regelingen voor studerende moeders. Helaas maak je daar niet zo vaak recht op... Ik heb toevallig net de IBG aan de telefoon gehad omdat ik ook een kindje verwacht en vriend en ik beide studeren. Partnertoeslag heb je pas recht op als je partner geen recht heeft op studiefinanciering. Hieronder valt ook de lening die hij evt nog mag. Dus als hij nog studeert moet hij zowiezo al 7 jaar bezig zijn voor je daar aanspraak op kan maken. Studeert hij echt niet dan mag hij niet meer verdienen dan 8000 (?) euro per jaar. Een oudertoeslag ontvang je alleen als je echt alleen bent. Woon je samen met bijvoorbeeld een huisgenoot dan heb je ook hier geen recht meer op. Hoe het zit met verlof op je studie weet ik niet, bij mij komt dat toevallig heel mooi uit omdat ik een tussenjaar doe. Kun je niet een paar uur gaan werken? Dan heb je namelijk ook recht op zwangerschapsverlof van 16 rond je bevalling. Scheelt altijd weer! Geniet van je zwangerschap!