Op het KDV van mijn zoontje heerst de 5de ziekte. Daar zeggen ze dat die ziekte gevaarlijk kan zijn voor zwangere vrouwen. Ik heb hier over gelezen, en ik lees hetzelfde. Ik heb daarom onze huisartsenpraktijd gebeld, mijn HA was met vakantie maar van een andere HA moest ik bloed laten prikken en dan konden ze zien of ik resistent was voor deze ziekte. Gedaan, via de assistente kreeg ik te horen dat ik geen antistoffen heb. Nu is mijn zoontje al 2 dagen koortsig en heeft ie wat vlekjes op zijn romp. Ik heb daarom net de praktijk nog maar eens gebeld om te vragen hoe ik hier mee om moet gaan, mijn eigen HA was weer terug van vakantie. Hij vroeg waar ik in hemelsnaam vandaan heb dat dit gevaarlijk is euh.. gelezen en gehoord... Totale onzin zegt hij, volgens hem is alleen rode hond gevaarlijk en verder niets. Het zou juist goed zijn om deze ziekte te krijgen, maak ik antistoffen aan voor de baby. Wie heeft hier ooit mee te maken gehad, en vertelt me hoe het echt zit?
dochterlief had laatst 5e ziekte.. men zei me dat als je voor de 20 weken ermee in aanraking kwam, het een risico kon zijn voor jouw ongeboren vrucht (ook al is dat risico maar heeeel klein omdat kans groter is dat jij vroeger de 5e ziekte al gehad hebt) na 20 weken kan het geen kwaad meer. edit, lees net dat jij geen antistoffen hebt, dus dan heb je ziekte nog niet gehad, maar dan nog is risico heel klein
Ik werk zelf ook op een kinderdagverblijf en bij ons zeggen ze dat de 5de ziekte vooral een risico is voor vrouwen die zwanger zijn tot 20 weken.. Je kunt echter al besmet worden als het kindje zelf nog niks heeft, als het kindje uiteindelijk uitslag o.i.d. heeft kan hij/zij jou niet meer besmetten.. Ik hoop dat je hier wat aan hebt...
denk dat je huisarts een bijscholing nodig heeft, beetje jammer dat hij zo reageert. Tis idd vooral de eerste helft van de zwangerschap "gevaarlijk" Ik weet niet precies hoever je bent, anders even de vk bellen. Zij moeten je ook hiermee kunnen helpen (qua info en wat evt te doen)
Oh ja sorry, ben nu 19 weken zwanger. Ik ga morgen idd. de VK maar eens bellen.. @Inlove, ja jammer he dat ie zo reageert... en dan die toon er nog bij . Bedankt meiden!
M'n zus werkt op een KDV, toen zij zwanger was en op het KDV een geval van de vijfde ziekte was moest ze van de VK thuisblijven tot ze de 20 weken gepasseerd was! Het kan voor die termijn wel degelijk gevaarlijk zijn ja, dat is ook te lezen op sites die echt wel betrouwbaar zijn. Beetje sneu, zo'n huisarts...
Hoi, ook ik heb hier net mee te maken gehad. Ook bloed laten prikken, maar gelukkig was ik al eens besmet geweest en had ik dus anti stoffen! Als dit niet zo is, zoals bij jou dus het geval, dan is het belangrijk om te kijken of je nu besmet bent met het virus, zo ja dan moeten ze je kindje dmv echo scopie goed in de gaten houden. Het is wel degelijk gevaarlijk (bloedarmoede bij je baby)vooral in de eerste 20 weken van je zwangerschap. De kans is klein, maar wel aanwezig. Dus contact opnemen met je huisarts en verder onderzoek vragen, als hij dat niet wil heb je alle recht op een second opinion. Doen hoor! Succes en laat even weten hoe het afloopt. Selma (verpleegkundige)
Ik heb vandaag ook bloed laten prikken ivm vijfde ziekte bij een vriendje van mijn zoontjes. De gyn zei dat de kans erg klein is, zeker met deze termijn (36 weken) maar dat ze het uit zekerheid toch altijd doen. Zeker omdat jij geen antistoffen hebt even contact opnemen met de verloskundige kunnen ze mini extra in de gaten houden.
hoi meiden, nou mijn dochter zit sinds gistermiddag onder de vlekjes... Begon licht, op haar romp met name, maar sinds vanochtend heeft ze dus ook vuurrode spikkeltjes op haar armen benen.. nouja overal, tot de binnenkant van haar handjes en haar voetzooltjes aan toe. 6e ziekte heeft ze waarschijnlijk al gehad -typisch beeld met 3 dagen koorts en daarna vlekjes. Dus tja, wat is dit? Ik ben benieuwd wat de huisarts gaat doen. Ik heb zelf net gordelroos achter de rug en qua zwangerschap reageerde hij daar ook amper op, behalve door me geen medicijnen voor te schrijven voor de gordelroos. Ik twijfel dus een beetje of ik niet naar een andere vervanger zal gaan -ik moet sowieso naar een vervanger... ----> ik kan nog net m'n berichtje wijzigen: Inmiddels naar de huisarts geweest, ik kon vroeg terecht... maar geen 5e ziekte gelukkig, maar zeer waarschijnlijk een allergische reactie op de antibiotica van vorige week, maandag had ze de laatste dosis... Ben ik ook niet echt blij mee, omdat ze deze ab niet meer mag hebben nu (amoxicicline) , terwijl het wel een veel gegeven a.b is.. maar oke, wel gelijk duidelijkheid en geen gevaar voor de zwangerschap of ons kleintje in m'n buik dus.