neusspray's

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Bertha, 3 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bertha

Bertha Bekend lid

13 okt 2010
    850
    1
    18
    NULL
    NULL
    Wat is het gevaar voor het kindje als je neusspray, met Xylometazoline (0,5 mg/ml) langer als één week gebruikt
    tijdens je zwangerschap? (1xdgs 1 snufje)
    dit kan ik nergens terug vinden.
    En vind dat alternatieve neussprays als die van A. Vogel of Nacl 0,9% niet afdoende helpen.

2. beagle78

beagle78 Bekend lid

7 feb 2008
    720
    1
    0
    Ik lees mee.Ik lig ook halve nachten wakker met een verstopte neus(hoort echt bij de zwangerschap hier) en die zoutoplossing helpt geen donder.

zou het dus graag alleen voor het slapen gaan gebruiken maar heb het nog niet aangedurfd.

3. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Meestal zijn de effecten van het medicijn niet getest op zwangeren, en word het dus daarom afgeraden, juist omdat ze niet weten wat het gevolg/risico/effect is.

4. jessy1983

jessy1983 Fanatiek lid

30 jul 2008
    1.593
    1
    0
    Noord Brabant
    Mijn huisarts zei dat ik neusspray 2 weken mocht gebruiken. Maar niet langer.

5. Ragazza

Ragazza Bekend lid

31 jan 2010
    695
    0
    0
    Ik heb het wel gedaan, idd 's avonds als ik ging slapen.

6. itzme

itzme Actief lid

12 jul 2010
    156
    0
    16
    #6 itzme, 4 nov 2010
    Laatst bewerkt: 4 nov 2010
    Ik heb regelmatig een bijholteontsteking, als het beginnend is dan moet ik van de longarts eerst 5 dagen nacl (zoutoplossing) gebruiken en kijken of het dan over is. Zo niet mag ik 5 dagen Xylometazoline gebruiken en dan 2 dagen niks.

Als het meteen al heel erg verstopt/ontstoken is mag ik meteen beginnen met 5 dagen Xylometazoline en dan 2 dagen stoppen. Zo nodig nog eens herhalen maar het liefst daarna nacl gebruiken. Zou het na 2 weken nog niet over zijn moet ik naar de arts voor een kuurtje :-S Xylo. mag ik nooit langer dan 2x 5 dagen gebruiken achter elkaar.

Ik mag het zowiezo nooit langer dan 5 dagen achter elkaar gebruiken, want dan irriteer je je neusslijmvlies juist door de spray.
    En iedere dag een aantal keren stomen om alles los te maken.

Welke uitwerking het medicijn heeft op de ongeboren baby weet ik ook niet. Weet alleen dat het bij volwassenen op het hart kan werken, kan me voorstellen dat dat dus ook bij de foetus kan gebeuren.. en zo dus ook bij je kindje.
    Je zou de apotheek kunnen bellen, die moeten het toch wel weten.
    Beterschap!

7. Migga

Migga Fanatiek lid

12 okt 2006
    1.005
    4
    38
    Hier ook last van een verstopte neus.

Ik heb het met de huisarts overlegd, en die zei dat het in de apotheek waarschijnlijk afgeraden zal worden om neusspray te gebruiken, maar ze gaf aan dat het zo lokaal werkt, dat ik het best mag gebruiken. Ze adviseerde maximaal 5 dagen, maar dan gaan ze er van uit dat je de maximale dosis per dag gebruikt.
    Ik heb alleen 1 snufje nodig voor het slapen gaan. ik probeer het nu zonder te doen, maar als het echt nodig is gebruik ik het gewoon.

8. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Ik gebruik Otrivin voor kinderen, is de halve normale dosering. En dan met druppel pipet..1 of 2 druppels per neusgat voor het slapen gaan of ook overdag als ik echt gek wordt maar niet meer dan 2 x per dag. Zo snel mogelijk weer afbouwen.

Dit is ons tweede kindje en bij de eerste ook zo gedaan. Het heeft haar in ieder geval niets gedaan. Het is zo weinig en zo lokaal.

Charlie

9. Liz

Liz Fanatiek lid

9 jul 2010
    1.873
    0
    36
    zo lokaal werkt die neusspray niet...ik krijg er bijvoorbeeld bijwerkingen van....hartkloppingen...dus ik gebruik het nooit meer.. nu is het wel een bijwerking die zelden voorkomt..
    ik ben allergisch en krijg neusspray via de dokter die ik mag gebruiken tijdens de zwangerschap..maar daar heb jij niks aan natuurlijk..

10. Vagans

Vagans Niet meer actief

Mijn Vlos zij dat het schadelijker was voor mij dan voor mn kindje
    Ik ben een echte neusspray verslaafde, gebruik het nu al non stop zon 3 jaar! (meerdere keren per dag)

Nu ik weet dat ik zwanger ben gebruikte ik het enkel 1xtje voor het slapen gaan, maar nu heb ik een flinke griep en verkoudheid te pakken dus gebruik ik het toch weer vaker.

Doe ik dit niet, dan kunnen ze me opvegen.

Het is niet zo dat ik zomaar met het gebruik van neusspray begonnen ben, ik heb al jaren allergie klachten en mijn neus zit altijd dicht! (ook voordat ik neusspray gebruikte) heb weet ik het hoeveel medicijnen van de huisarts en het ziekenhuis gebruikt maar niks hielp!

Toen bleef ik dus achter met niks, maar ik werd wel steeds zieker door slaaptekort en het altijd door mn mond ademen gaf mij ook problemen, toen moesten ook mijn amandelen er nog eens uit en toen heb ik het heft maar in eigen handen genomen.

Als de doktoren je niks meer weten te geven... wat moet je dan!?

11. Mispoes

Mispoes Fanatiek lid

2 feb 2006
    1.821
    1
    0
    Nabij Eindhoven
    @Vagans, hier zo ongeveer hetzelfde....
    Toen ik hooikoorts kreeg (en dat dus in het begin nog niet wist) liep ik de hele dag te snotteren en te niezen, toen ben ik neusspray gaan gebruiken. Nu weet ik dus inmiddels dat ik hooikoorts heb (van februari tot oktober) en de medicijnen die ik daarvoor heb, werken geen van alle zo goed als de gewone neusspray. Nouja, bij kindje nr 1 en 2 heb ik het allebei tijdens de zw.schappen gebruikt, nu weer (3e op komst) en de kindjes zijn allebei kerngezond!

Ik zou dus zeggen, als je het alleen voor het slapen gaan nodig hebt, kun je het best een proberen, maar let wel op dat je er niet aan verslaafd raakt. Dat advies van max 5 dagen is er niet voor niks ;)

12. Liz

Liz Fanatiek lid

9 jul 2010
    1.873
    0
    36
    bij helpt de allergie neusspray wel...hou er wel rekening mee dat het niet in 1 keer werkt netzoals bij ortivin maar pas na een week of 2 weken..

13. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Neusspray werkt niet zo lokaal als je zou denken.... de neus is een prima opname-orgaan. Vergelijk het met cocaïne snuiven, dat heeft toch ook een snel effect op je bewustzijn? In de neus zitten bloedvaten die heel goed alles kunnen opnemen wat erin komt. Dan komt het in de rest van het lichaam en dus ook bij de baby en placenta.

Het theoretische bezwaar is, dat Otrivin bloedvat-vernauwend werkt. Dat zou in theorie ook de bloedvaten van de placenta kunnen vernauwen. Verder is er nooit onderzoek gedaan bij zwangere vrouwen. Dat zou ook niet ethisch zijn bij dit theoretische bezwaar. Stel dat door deze onderzoeken baby's schade zouden oplopen?

Persoonlijk begin ik er niet aan en houd ik het bij de neusspray (van dr. Vogel) Cinuforce MET MENTHOL (veel beter dan die zonder menthol!), stomen met kamille, een doorgesneden ui naast het bed... Sterkte!! Verkouden en zwanger zijn is echt een crime!

14. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Ik gebruik het ook en het mag ook van mijn huisarts. Ze gad aan dat ik het de ene week wel, en de andere week niet magfgebruiken. Zo ben ik de vorige zwangerschap ook doorgekomen.

15. Loesjuh

Loesjuh Niet meer actief

Ik gebruik het bij deze zwangerschap vanaf week 24, en bij mijn eerste geloof ik vanaf week 30. Ik gebruik druppels, dus probeer een zo klein mogelijke hoeveelheid te nemen en vooral als ik ga slapen. Ik heb trouwens geen verstopte neus, maar mijn slijmvliezen zitten dicht dus krijg bijna geen adem.

16. makey

makey Fanatiek lid

16 feb 2006
    1.999
    0
    0
    hier ook een chronische verstopte neus door alergie huisstofmijt heb tijdelijk otne wist ik ine tdat dat het was maar een verkoudheid toen kinder xylom... spray gebruikt is de helft van volwassenen dosering en werkte bij mij net zo goed.
    Want door de zwnagerschao werd het nog eens versterkt omdat mn slijmvliezen dan zo op zetten

Sterkte ermee het is echt zo vervelend!!!!!!

Heb nu beclometason ivm de allergie dus geen otrivin meer

Deel Deze Pagina