Wie ook fulltime blijven werken icm een kleine?

Discussie in 'De lounge' gestart door chiesa, 29 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beccaatje

    Beccaatje Fanatiek lid

    29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    ja, je zegt dat wel zo ;) maar dit is wel een beetje kern van de zaak he?
    Tenminste, even sprekend voor de vrouwen die ook vanwege carriere blijven werken...Mijn man doet ons kind 's ochtends, ik maar haar tas klaar. Man geeft haar ook de pap, ik ben dan al weg. 8 uur begint de opvang.
    's avonds moet ik rennen en vliegen om haar op te halen, dan heeft ze al gegeten (potje).

    maar goed, waar ik naar toe wil is dat je met zijn tweeen verantwoordelijk bent. Wij eten dus heel laat, maar geen mens die daar moeite mee heeft. En nee, het huis is niet spic en span, maar ik kan maar in 3 dingen goed zijn (goede moeder, goede vrouw, goede werknemer) en dan maar een minder goede huisvrouw. Daarbij, ik heb een poets, dus het meeste is toch uitbesteedt.

    Als straks de 2e er is zitten we serieus een nanny te overwegen, omdat je dan de rust kunt houden op ophaal en wegbrengmomenten.
     
  2. Ilja

    Ilja Bekend lid

    24 sep 2005
    516
    0
    0
    Ik werk ook 32 uur, 4 dagen dus.
    Mijn man werk in de winter weinig en in de zomer heel veel (lees : alle weekenden ook). Dat is gerelateerd aan zijn baan. Op maandag is hij altijd vrij, zomer of winter.

    Dinsdag gaat Soufian naar mijn ouders, wo en do naar het KDv.
    Ik ben strak georganiseerd qua eten en huishouden en het is allemaal best te doen.
    In de winter is Mostafa op tijd thuis en is het eten klaar als ik om 17.30 binnen kom vallen. In de zomer (1 mei-1 okt) moet ik overal nog aan beginnen als ik thuis kom. Ik vind het goed te doen, tis een kwestie van plannen en organiseren.

    Liefs
    Ilja
     
  3. Beccaatje

    Beccaatje Fanatiek lid

    29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    wij doen samen koken, samen de was, samen het kind....veel samen. Alleen in het echte poetsen is hij niet zo'n ster. Nou ja, daar heb ik iemand voor.
    Een kwestie van geven en nemen. Ik ga er van uit dat jij niet geboren bent met een kookpot in je armen, maar dit hebt geleerd.....je man kan op zijn werk ook dingen leren maar koken leren kan niet :rolleyes: ?
    En ach, als mijn man heeft gekookt is het soms iets te lang, iets te rauw, iets te....maar ja, ik heb het niet hoeven maken en het smaakt prima hoor.
     
  4. louloutje

    louloutje Actief lid

    23 mei 2007
    190
    0
    0
    Ik heb twee bedrijven (een zelf, een met mijn man), werk nu nog 6 dagen in de week. Over uren zullen we het maar niet hebben ;)
    Ons meisje gaat straks 3 dagen naar kinderdagverblijf, een dag mama dag en een dag papadag... Op zaterdag moeten we gewoon even kijken hoe we het oplossen. Er komt in iedergeval een ledikantje en een box te staan op elk kantoor.
    Ik kan en wil gewoon niet minder werken.
     
  5. MollyM

    MollyM Bekend lid

    Na de geboorte van de eerste ben ik fulltime gaan werken maar dat vond ik best zwaar. Sommige dagen zag ik mijn kindje 's ochtends niet omdat hij nog sliep en als ik thuis kwam ging hij al weer naar bed, gelukkig had ik toen tot en met 6 mnd verlof (wij woonden in het buitenland). Toen ik in Nederland ging wonen ben ik 3 dagen gaan werken en dat bevalt me prima, 1 dag om leuke dingen te doen en 1 dag om huishouden te doen zodat we in het weekend allemaal samen leuke dingen kunnen doen (of klussen aan het huis).
     
  6. wannabe

    wannabe Fanatiek lid

    17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    Dat was ook het eerste wat ik dacht :).
    Juist als je beslist om samen te zorgen , samen te werken moet je het goed verdelen.
    En na een paar maanden oefenen kan iedereen koken en schoonmaken.

    Ook wij hebben dat verdeeld, mijn vriend zal iets meer doen ( woont dichtbij zijn werk en werkt minder uren,) iets van 60/40.

    Wat het moeilijkste is ( denk ik) is voor veel vrouwen het leren om de verantwoordelijkheid af te staan. Dit omdat door de inrichting van onze maatschappij vrouwen automatisch de verantwoordleijkheid voor huis en zorg geeft ( kijk alleen maar in al die zwangerschaps en ouderschapstijdschriften)
    Als je die dubbele belasting niet van je af kan zetten wordt het extra moeilijk vind ik.
     
  7. pim

    pim Fanatiek lid

    22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Ik werk 32 uur in de week, 4 dagen dus (woensdag vrij).

    Ik vind het prima te doen! Vind de combinatie werk-kind erg leuk. Tuurlijk is het aanpoten, maar ik merk dat ik geniet van zowel Emme als mijn baan.

    Emme gaat naar flexibele opvang omdat mijn man wisselende diensten werkt. Gemiddeld zo'n 2,5 dagen in de week. Ik vind het KDV echt een verrijking voor haar en vind het ook helemaal niet erg om Emme er naar toe te brengen. Ze heeft het daar erg leuk met alle andere kinderen, en dat kan ik haar thuis (nog) niet bieden.

    Mijn man en ik verdelen het huishouden bijna evenredig. Ik poets wat meer, maar mijn man kookt door de week elke dag ;) omdat hij eerder thuis is dan ik. We eten rond 18.30, Emme ligt dan om 20.00 uur in bed.
     
  8. Pendrag

    Pendrag VIP lid

    26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Ik heb recht op 13 keer mijn werkweek. In mijn geval dus 13 keer 40 uur. Officieel mag ik dat in deel- of voltijd opnemen gespreid over een half jaar. In overleg met je leidinggevende mag het bij ons ook langer. Vandaar dus. Dag gaat enigszins in overleg. Maar moet eerlijk zeggen dat ik de donderdag zelf heb gekozen bij mn vorige leidinggevende (maandag = vergaderdag, vrijdag willen mensen wel eens vrij, woensdag = voor mensen met schoolgaande kinderen, dinsdag vind ik niets ;) ). Mn huidige leidinggevende vond donderdag ook prima. Komt op het KDV ook goed uit want donderdag is het daar al erg druk.
    Aanvragen moet bij ons formeel inderdaad vooraf (ik geloof 1 of 2 maanden). Maar is in overleg vaak goed op te lossen. En anders laat je het gewoon later in gaan en snipper je tot die tijd.
    Wat doorbetaling betreft: ik krijg standaard 50% doorbetaald. Voor de rest gebruik ik de levensloop icm belastingvoordeel. Weet nog niet precies hoeveel me dat gaat 'opleveren'. Maar financiele maakt me minder uit. Ik krijg minder dan 4 uur minder salaris per week. Daar worden we niet echt anders van. Van die vrije dag in de week wel!
     
  9. Grassprietje

    Grassprietje Fanatiek lid

    3 dec 2006
    2.328
    0
    0
    tukkerland
    ik werk nu 32 uur...In eerste instantie ga ik na de bevalling terug naar 24 uur werken...echter ik heb nog ambities, maar voor de functie moet ik wel 32 uur beschikbaar zijn...

    mocht ik de ambities na de bevalling nog hebben, en dus een andere functie te willen gaan bekleden, tja dan ga ik er gewoon voor. Ook ik vindt luxe belangerijk, en meer geld in het laadje is natuurlijk mooi mee genomen...kleine gaat dan naar opa en oma, en manlief kan dan ook een dag minder werken...

    Effin dat is ff afwachtten hoe ik me voel na de bevalling... Voor hetzelfde geld wil ik dan niet meer 32 uur werken.,...
     
  10. Winter

    Winter Actief lid

    5 dec 2006
    307
    0
    0
    Psychologie, Filmmuziek, Rusland
    hey,

    Ik heb nog geen ervaring met de combinatie kindje en werk.
    Maar ik ben wel van plan on mijn werk na de weken rust na de bevalling zoals van tevoor gewoon weer te hervatten. (30 uur)

    wat ik wel heb afgesproken met mijn man is dat mocht ons kindje te vroeg geboren worden dan neem ik wel die weken extra ouderschapsverlof zodat ik niet vroeger moet terug gaan werken. Of indien er met ons kindje iets zou zijn en het moet een tijdje in het ziekenhuis blijven dan vraag ik ook ouderschapsverlof aan.
    Mijn man zal full-time blijven werken.

    Groetjes Winter
     
  11. chiesa

    chiesa Fanatiek lid

    4 mrt 2006
    2.533
    0
    0
    Bedankt voor je antwoord. Het is bij mij onbetaald verlof. Heb niks geen levensloop etc.
    Wil 32 uur werken maar als dat niet kan op mn werk dan zeg ik dat ik 36 uur blijf werken en dus 1 dag in de week ouderschapverlof neem ;)
     
  12. chiesa

    chiesa Fanatiek lid

    4 mrt 2006
    2.533
    0
    0
    @, al met al denk ik ook dat het een kwestie van organiseren is.

    Ik ga ervoor met volle moed :D
     
  13. Pendrag

    Pendrag VIP lid

    26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Levensloop kan je wel gaan beginnen hoor. Jij mag bij een financiele instelling van jou keuze een levenslooprekening openen. Vaak kun je dan kiezen of je gaat sparen of beleggen. Je baas moet dan het bedrag van jouw keuze van je bruto salaris afhalen en dat op je levenslooprekening storten. Jij kunt het dan weer uit laten betalen (dan gaat de belasting er alsnog vanaf) maar je hebt dan ook recht op extra belastingvoordeel. Hoe dat precies werkt weet ik ook niet maar dat kan de belastingdienst je wel vertellen.
     
  14. mvamberenkeenan

    mvamberenkeenan Fanatiek lid

    29 mrt 2007
    3.135
    0
    0
    Assistent-aangiftemedewerkster
    Assendelft
    Ik ga na mijn zwangerschapsverlof weer 32 uur in de week werken. Ik werk dan 4 dagen per week, en wij hebben de opvang als volgt geregeld:

    maandag --> schoonmoeder past op
    dinsdag --> mijn moeder past op
    woensdag en donderdag --> kinderdagverblijf

    De reden dat ik 32 uur per week blijf werken is dat mijn man binnenkort voor zichzelf gaat beginnen, en ik dan in principe hoofdverdiener wordt. Als het bedrijf van mijn man goed gaat lopen, neem ik een beslissing of ik minder ga werken ja of nee.
     

Deel Deze Pagina