Ik ben morgen 13 weken zwanger en heb al die tijd progesterontabletten gebruikt, geen Utrogestan want ik doe mee aan een studie van UZ Gent, zijn dus tabletten die je in moet nemen. Dit was 3x per dag. Bij de echo van afgelopen donderdag is gezegd dat ik met deze tabletten kon stoppen, ik had er nog drie en heb de afgelopen dagen steeds 1 tabletje per dag genomen. Ik merk dat ik het eng vind om helemaal te stoppen maar ja, ik heb geen tabletten meer (wel Utro overigens). Mijn vraag is bij hoeveel weken jullie gestopt zijn, of je daar nog iets van merkt en of je in één keer kan stoppen of dat je moet afbouwen.
Ik moet in week 11 gaan afbouwen en in week 12 stoppen. In week 11 1 bolletje minder nemen, en de 2dehelft van die week weer 1 bolletje minder nemen. Dan in week 12 een paar dagen 2 bollen nemen en een paar dagen 1 en dan is het klaar. Zal blij zijn als ik van die mutsenbollen af ben....
Idem als Panter, maar dan vanaf de 12e week afbouwen. Bijzonder dat je ineens moet stoppen, heb je daar navraag naar gedaan? Gefeliciteerd met je zwangerschap trouwens!!
Dank je! Ik heb zelf thuis wel Utro (wist toen nog niet dat ik met die trial mee zou doen) maar weet niet of het kwaad kan om van de pillen naar Utro te switchen. In Gent zeiden ze dat je normaliter rond week 7 stopt en daardoor kon het nu in één keer geloof ik. Maar ik zit elke dag dat ene pilletje te nemen (had er drie p dag maar maar drie reservepillen), alleen zijn die nu op.
Mijn gyn zei ook dat er normaal rond week 7 gestopt wordt.. Vanaf de eerste harttonen stoppen de meesten. Enkel wanneer er een voorgeschiedenis is van miskramen dan raden ze aan verder te nemen tot week 12... Heb ook aangegeven het spannend te vinden om te stoppen maar ze verzekerde me dat ik zeker genoeg progesteron heb om te stoppen...
Ik meen hier op het forum gelezen te hebben dat vanaf 12weken de placenta (of iets anders in je lijf ) het volledig overneemt en het dus veilig is om te stoppen. Meen zelfs ook dat het doorblijven gebruiken niet zo heel goed is..ik zou je dus even goed informeren voordat je op eigen houtje verder gaat. Oja en gefeliciteerd met je zwangerschap...de magische grens heb je bereikt
Ik gebruikte ook Utrogestan. Na 10 weken de dosis halveren en met 12 weken stoppen. Dat kan ook echt gewoon. Zoals hierboven al werd geschreven neemt je lichaam het over. Bedenk verder dat in veel Nederlandse ziekenhuizen enkel progesteron / utrogestan tot het moment van de terugplaatsing wordt gebruikt. In dat geval zit je met 12 weken zwangerschap dus echt wel safe
Ik heb niets om me af te bouwen (behalve die drie pilletjes die ik had) maar dat kan dus geen kwaad? Ik voel me wel geruster door jullie berichtjes, maar vind het best eng zo zonder progesteronpillen nu.
Ik vond het ook doodeng hoor, ik was er pas met 16 weken helemaal af (omdat ik nog een enorme voorraad had liggen) Vanaf de 12 weken zou je lichaam het inderdaad zelf allemaal overnemen, dus kwaad kan het niet, het was echt mijn gevoel.
In Breda, werken samen met Tilburg en Erasmus rdam, moet of mag je stoppen in week 5. Het blijft me verbazen dat het overal zo verschilt. Ik had veel bloedverlies in de eerste weken en bij mij is het juist gestopt nadat ik een paar dagen gestopt was met utro hihi. Succes
Ik ben gestopt in week 6 van de zwangerschap, protocol bij ons was stoppen bij een positieve test op de test dag. Arts gaf aan dat het geen meerwaarde had als je eigen lichaam genoeg progesteron aan maakt.
Ik heb de utrogestan ook iets langer doorgebruikt (ik had wat extra liggen) omdat ik gezien mijn geschiedenis niet durfde te stoppen. Ben toen na 12 weken gaan afbouwen, van 3x2 naar 2x2 naar 2x1 naar 1. Duurde dus even, en vond het doodeng maar gelukkig is het goed gegaan!