Iemand ervaring met verwijdering gewricht bij grote teen?

Discussie in 'De lounge' gestart door frummeltje31, 20 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. frummeltje31

frummeltje31 Fanatiek lid

16 sep 2009
    2.158
    110
    63
    Vorig jaar januari ben ik geopereerd aan mijn linkervoet, er zat extra botgroei aan de zijkant van mijn grote teen bij het gewricht. Een jaar pijnvrij geweest, echter de klachten weer terug.

Bij de orthopeed geweest en op de fotos was te zien dat de botgroei niet teruggekeerd is. Echter het gewricht is zodanig stijf, dat het opnieuw klachten geeft. Nu krijg ik een tijdelijke oplossing, met een plaat in mijn schoen. Maar hij zei al dat ik rekening moest houden met weer een operatie, dan gaat hij het complete gewricht verwijderen en zet hij de boel vast in een bepaalde positie. De operaties boeken volgens hem veel succes en dan kan het gewricht ook geen pijn meer doen.

Iemand hier ervaring mee? Hoelang ben je aan het revalideren? Merk je er veel van?

2. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Als het gewricht stijf is, kan het dan niet met fysio soepel gemaakt worden?
    Grote teen is heel belangrijk voor je evenwicht en een juist looppatroon. Daar zou ik toch in het aller uiterste aan laten rommelen.

3. frummeltje31

16 sep 2009
    2.158
    110
    63
    Nee de fysio kan er helaas niets meer aan doen. Mijn grote teen behoudt ik hoor! Het gaat om een gewrichtje bij de knobbel aan de binnenkant van de voet van de grote teen.

4. Tuti80

Tuti80 Fanatiek lid

20 dec 2010
    3.855
    24
    38
    Zuid Holland
    Ik lees mee. Heb t zelfde. Ben inmiddels 2x geopereerd (in 1998 en in 2009) maar is nog steeds niet beter geworden...

5. Jeszss

Jeszss Fanatiek lid

16 jan 2013
    1.752
    0
    36
    Gelderland
    Hebben ze bij die operatie het gewricht ook open gemaakt en glad geslepen?

Dat hebben ze bij mij toen gedaan en mn grote teen recht op t gewricht gezet. Na 3kwart jaar ook terug geweest wegens pijnklachten en laatste optie was gewricht vastzetten. Dat wilde ik echt niet. En de arts eigenlijk ook niet omdat ik nog zo jong was (25).

Ben uiteindelijk heel eigenwijs gaan hardlopen door de pijn heen en ik denk daarmee toch t gewricht soepel gekregen want pijnklachten zijn nu prima te doen.

Zelf ben ik dus niet zo happig op t vastzetten. En dan met name ook de gevolgen voor t bewegen van de rest van je gestel. Wat gaat t bv voor invloed op je rug hebben.

6. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Dat had ik begrepen, maar als je een gewricht vastzet, kun je hem niet meer gebruiken. Dat kan op het evenwicht en looppatroon invloed hebben. Bovendien wordt het gewricht erboven dan meer belast en moet je uitkijken dat daar ook niet problemen gaan ontwikkelen.
    Maar als het de enige mogelijkheid tot pijnvrij is, kun je het overwegen.

7. frummeltje31

16 sep 2009
    2.158
    110
    63
    Volgens mijn arts is de operatie vaak erg succesvol gebleken. Ik heb nu zoveel pijn, dat ook mijn pezen geirriteerd zijn en ik bij alles wat ik doe pijn heb.

Als die plaat in mijn zool helpt, dan laat ik het voorlopig zo. Natuurlijk zal ik wel goed navragen over belasting van de rug e.d. in de nieuwe operatie. Hij zet mijn teen in een bepaalde stand vast. Volgens hem zal ik er weinig van merken dat het anders is.

Mijn andere voet begint ook al...maar goed, eerst maar eens mijn linkervoet.

En ja, vorige operatie heeft hij ook in het gewricht gekeken, schoongemaakt en gekekekn of er slijtage was. Hij zij dat hij het nig een keer kan schoonmaken, maar dat ik dan binnen afzienbare tijd weer bij hem zit. Er zit nu trouwens al minimale beweging in dat gewricht.

Deel Deze Pagina