Wie heeft net als ik een behoorlijke studieschuld? Heb nu al een studieschuld van 15.000 euro en wrs ga ik in september verder met mijn studie en zal ik weer moeten lenen Pfff...wordt die schuld nog hoger... Liefs Eva
ja ik heb het ook, alleen betaal per maand 70,- om het af te lossen.. misschien ook wat voor jou? of je kan misschien BBL gaan doen.. dat je studie en boeken worden betaald, en je krijgt gewoon salaris dan!
Ik heb het ook, maar niet eens mijn studie afgemaakt... Mijn man ook, maar dan heeft hij zijn studie wel afgemaakt, maar hij wil ook nog verder studeren, gelukkig kan dat waarschijnlijk via het werk. We hebben samen zo'n 17.000 euro schuld. Het grootste gedeelte van mijn man, maar aangezien we getrouwd zijn in gemeenschap van goederen maakt dat niet meer uit natuurlijk.
wow wat een bedragen,wat ik me dus afvraag,als jullie daar zoveel schuld voor hebben,kunnen jullie dan wel een huisje kopen enz,of is een studie schuld anders?jah hier iemadn zonder papieren school was niets voor mij!
@jacolien: een schuld bij de IB-groep (waar je dus vaak een studieschuld hebt) telt gelukkig niet mee als een schuld voor bijv een hypotheek. Dat komt omdat het vaak een investering in je toekomst is.
oke!nou toch wens ik jullie heel veel suc6 al verdienen jullie na de studie bakken met geld (gelukkig maar)
Oh mijn god wat veel geld zeg Hoe moet ik een studieschuld voor me zien? Je leent geld bij de IBgroep om te kunnen studeren of iets? Heb er (aan de bedragen gezien gelukkig) geen ervaring mee.
Jep ik heb ook al een vrij hoge schuld en die zal nog stukken hoger worden aangezien ik nog studeer! Ik kan er niet zo mee zitten, het is een investering in mijn toekomst.
Mijn nicht betaald minimaal en dat is 50 euro per maand. Zij heeft zoiets van ik betaal mijn leven lang 50 euro dat is omdat ik gestudeerd heb. Er wordt berekend wat je terug kan betalen. Als je aan die verplichting 15 jaar voldoet wordt de schuld kwijtgescholden. Kies je ervoor om het minimale te betalen dan kun je denk ik je hele leven wel terug betalen.
Mijn vriend heeft ook een behoorlijke studieschuld. Die betaald ie nu al netjes 3 jaar af. Gelukkig heb ik geen studieschuld; ben netjes in 4 jaar tijd afgestudeerd en ben altijd thuiswonende geweest. Ik ging pas samenwonen toen ik ging werken.
Ik heb een hoge studieschuld en ik ben er echt niet blij mee. Goed dat minister Plasterk nu studenten gaat waarschuwen niet te veel te lenen.
nou dan span ik tot nu toe de kroon: hier samen bijna 40000.. en mijn vriend studeert nog steeds, nu naast zn werk hoor. ach ja, tot nu toe gelukkig in staat de studieschuld in maandelijkse termijnen terug te betalen.
Waarom zit je met je studieschuld? Van alle schulden die je kunt hebben kun je nog het beste een studieschuld hebben hoor. A.h.v je inkomen wordt bepaald hoeveel je terug moet betalen per maand, kies je voor dit vastgestelde bedrag dan moet je dit 15 jaar lang iedere maand terug betalen, heb je daarna nog een bedrag open staan dan wordt dit kwijtgescholden. Ook kun je gewoon een hypotheek afsluiten etc. Ik zou niet inzien waarom je ermee zou zitten? Het is gewoon een investering. Tuurlijk moet je niet meer lenen dan je nodig hebt, maar dat lijkt me logisch.
Dan moet meneertje Plasterk er ook voor zorgen dat studenten gewoon rond kunnen komen...Snap best waarom ie het doet hoor, maar tegelijkertijd pleiten voor het afschaffen van de stufi bijvoorbeeld, dat maakt zo'n vent toch behoorlijk ongeloofwaardig. Of het collegegeld met 919 euro per jaar opkrikken, nee dat zorgt er inderdaad voor dat studenten minder gaan lenen. Hoe moeten we anders rond komen? Ik heb straks een studieschuld van rond de 20.000. Waarom? Omdat mijn vader en moeder genoeg verdienen, ik dus geen aanvullende beurs kreeg, maar ik wel alles zelf moest betalen. En ja, dan wordt het moeilijk als je alles maar dan ook alles van 250 euro moet doen en een schammel bijbaantje. Ik woon nu samen, dus nou hoeft dat niet meer, maar ik vind die Plasterk af en toe wel zo'n idioot. Denk eens na voordat je zulke domme dingen gaat zeggen. Maar goed, daar heeft hij weinig last van he met zijn torenhoge salaris
Ik zit ook niet met mijn studieschuld, ik betaal straks 100 euro per maand af over 15 jaar, dat moet toch te doen zijn . Maar ik word wel pissig als minister Plasterk even een brief rond gaat zenden met daarin de boodschap dat wij studenten vooral niet teveel moeten lenen...Goh droplul, daar zorgt deze regering toch zelf voor..?
Ik zit er mee, want het is per maand echt een hoop wat ik moet terugbetalen! Natuurlijk heb ik er goede en fantastische dingen mee gedaan, maar ja...
Ja, wij zitten er niet zo mee eerlijk gezegd. Ik betaal 50 euro per maand terug, dat hebben ze voor mij berekend, maar dat is toch niet zoveel op mijn salaris. Mijn man gaat moet in 2010 beginnen met terugbetalen. Mijn man heeft ook een hoge schuld opgebouwd, omdat zijn ouders niks wilden betalen. Dat is erg moeilijk allemaal zelf op te brengen dan. Maar goed, zijn salaris is nu ook al hoger doordat hij zijn studie heeft gevolgd en daarom kunnen we dat dan ook wel gaan terugbetalen.
Jeetje wat een studieschulden hier zeg ik dacht dat ik hoog was. Ik betaal 45,28 per maand en heb een schuld van ong 2.500 ik baal er ook best onzettend van. Ik heb wel zulk iets gehoord als je het niet kunt terug betalen als je geen baan hebt bijv..dan kun je het kwijtschelden of zulk iets.
Ik heb ook een behoorlijke schuld. Ik baal er wel van, maar ja, ik heb het ook zelf gedaan, dus... Wat ik wel een beetje jammer vind is dat ik nu 150 euro per maand moet terugbetalen. En zoveel verdien ik nu ook weer niet!