Ik vroeg me af of er meer mensen zijn hier die er niet goed tegen kunnen als ze stof zien liggen. Eerder kon ik er redelijk mee overweg,maar sinds we een nieuwe zwarte leren bank hebben wordt ik bijna gek als de zon naar binnen schijnt.Je neemt de bank af,nat of droog of voorzichtig met de stofzuiger,maar binnen no time zie je het er al weer opliggen en vaak ook veel, misschien zijn het de hormonen maar ik krijg er letterlijk hartkloppingen en hyperventilatie van.Ik vind het heerlijk als de zon schijnt maar kan er ook vreselijk tegenop zien omdat je dan het stof zo goed ziet.Ik stofzuig elke dag en weet bijna zeker dat ons huis bijna de schoonste is van de hele buurt, maar al zie ik maar 1 stofdeeltje ik kan er niet tegen. Manlief zei eerst altijd verzet je er maar tegen, want het is er nu eenmaal, maar hij merkt nu ook wel dat ik er echt onder begin te lijden en wil dat ik een afspraak met de dokter maak om erover te hebben. Zijn er meer mensen hier of hebben jullie tips?Ze zijn allemaal welkom. Mezelf afleiden helpt niet goed,me ogen worden er steeds naartoe getrokken en ik durf soms gewoon niet goed tr bewegen in huis, en als er geen zon schijnt of savonds dan voel ik me veel beter en rustiger. dus tips advies brand maar los
Naar de huisarts! Met dit soort dingen moet je echt voorzichtig zijn, het gaat meestal van kwaad tot erger. Doen hoor, dat is echt de enige oplossing op dit moment. Sterkte!
Oh, het is overigens geen fobie denk ik, maar dwang. Of een vorm van smetvrees misschien maar bij een fobie zou je verschrikkelijk bang zijn voor het stof zelf. Nu is het meer de drang om het weg te halen toch?
ik heb het ook, als de zon schijnt gaan hier de rolluiken acuut naar beneden. Dan zie je de stof niet zo. Ik zorg er wel altijd voor dat er zo weinig mogelijk stof is.
Klinkt idd als beginnende smetvrees..en dat is geen pretje dus als ik jou was zou ik toch naar de huisarts gaan, wie weet kan die iets voor je betekenen! Natuurlijk vindt niemand stof prettig, maar zó extreem heb ik het tenminste niet Smetvrees heeft mijn opa namelijk altijd gehad, en toen hij overleden is en we zijn huis leeg moesten halen (nou ja, mijn ouders dan) vonden ze zelfs stukken keukenrol ONDER een matje voor de deur...
Bedankt voor de antwoorden, ik heb zo om 9.30 een afspraak bij de dokter.Mijn moeder heeft smetvrees dus ben ik mss wel dubbel bang en gefocusd om het niet te krijgen.Ik heb het zelf alleen heel erg met stof zien, had er eerst niet veel last van maar nu dus sinds de zwangerschap en de nieuwe leren bank wel.Kijk smorgens eerst naar de bank ga er met een stofdoek over en pas dan kan ik gaan zitten.Ik hoop dat het gewoon nu erg is door de hormonen.Maar het liefste wil ik een andere bank,maar ja deze hebben we dus pas een maand of 4.Gewoon een bank waar je languit op kunt gaan liggen de kids kunnen ravotten ect. zonder dat je gelijk bijna een witte bank hebt door het stof.Verder ben ik dus echt niet extreem poetserig,maar ja de bank en stof dus.Ben benieuwd of de dokter me kan helpen en anders een pittige discussie met manlief over de bank
Hi, goed dat je naar de ha gaat! Heb je het trouwens alleen met de bank of bijvoorbeeld ook met de kastjes oid? Succes Rosa
Alleen met de bank. Kan er ook niet goed tegen als me dochter naar de zandbank is geweest want dan ligt er zand op de vloer, dan stofzuig ik ook gelijk,maar denk dat dat wel redelijk normaal is. Ben naar de dokter geweest en hij gaat uitzoeken of en waar er goede therapie voor is.Hij zegt zelf ook dat het gewoon erg licht is en als ik geld genoeg gehad zou hebben een andere bank kopen de snelste oplossing geweest zou zijn, maar ja heb geen miljoenen op de bank./
Naar de huisarts en als de zon fel schijnt rolgordijntjes omlaag. Dan is het wel lekker licht in huis maar zie je de stof niet liggen (heb ook een zwarte leren bank + 2 witte honden).
Hoi, denk niet dat het je hormonen zijn, maar dat het eerder door je zwangerschap als gebeurtenis nu zo de kop opsteekt... Heeft altijd een onderliggende oorzaak: je probeert op de een of andere manier controle over je leven te houden, omdat het ergens (onbewust) niet lekker zit. Betekent overigens niet dat je niet blij zou zijn met je kindje hoor, maar een zwangerschap levert wel stress op en daardoor kan dit dus gebeuren. Zeker als het toch al in de familie zit: een beetje aangeleerd gedrag dan om stress op deze manier te handelen. Is niet erg, maar wel handig als je andere 'tools' krijgt om met stress om te gaan, Succes!
Ik herken dit, maar ik heb het met de hondenharen... die werkelijk o-ve-ral- liggen. Ik kan 10x per dag stofzuigen, maar als je je omdraait ligt het erweer. Hoe meer je er op gaat letten, hoe erger het wordt lijkt wel... Ik had er in m'n zwangerschap wel veel meer last van dan nu moet ik zeggen.
O, ja en als ik met dit probleem naar de huisarts ga, dan weet ik al wel wat ie gaat zeggen.... Ik denk dat het meer met je hormonen te maken heeft.
Denk zelf dat het nu zo erg is door combi van hormonen en doordat ik anders een erg bezige bij ben,sportte normaal 5 keer per week en was ook anders altijd lekker druk en nu ben ik vlug erg benauwd dus sport ik minder tot de laatste 2 weken helemaal niet.Ben altijd al gevoelig voor winterdips maar ging gewoon lekker vaak naar de zonnebank niet m bruin te worden,maar gewoon lekker vit. d opdoen ect. maar als ik daar nu onder ga liggen stik ik zowat en kom niet meer overeind vanwege rugpijn. Het komt in de familie voor, het schijnt erfelijk te zijn als je een bepaald stofje minder aanmaakt, en dat maakte ik normaal met het sportten mss wel aan en nu minder, dus hopelijk gaat het wel weer over na de zwangerschap en met therapie
@Diana: ja, dat klinkt logisch... Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat hardlopen helpt tegen depressie, (je maakt dan een stof aan die je normaal niet aanmaakt). Dan is er onderliggend toch een fysieke oorzaak eventueel. Overigens: als je echt last hebt van winterdepressie, kun je ook lichttherapie krijgen he? Ik heb er zelf maar een klein beetje last van en duik dan idd ook onder de zonnebank voor een energiekick, maar in ernstige vormen kun je behandeling vergoed krijgen. Dan kom je voor een fel lichtscherm te zitten, en dat kan bij mijn weten wel tijdens je zwangerschap.
ik heb het niet zozeer met stof. maar meer met vuil of denkbeeldig vuil als je het zo noemen wilt. bij mij is het voort gekomen uit verschillende trauma's en begonnen als angst. ( wat meestal zo is) dwang wordt vaak gekoppeld aan angst omdat de dwanghandelingen ( iets schoonmaken dus ) tijdelijk de angsten de kop indrukken. ik heb er medicijnen en therapie voor en het is een lange weg. misschien herken je iets uit mijn stukje dat je beter begrijpt waar je dwanghandelingen vandaan komen of misschien heb je zoiets van nou bij mij is het heel anders. dan kun je dus een angst en dwangstoornis uitsluiten en moet het een andere oorzaak hebben.