Wie ook (hoge) studieschuld?

Discussie in 'De lounge' gestart door wizard, 17 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    Linda, als je het niet kan betalen, kan je verlaging aanvragen.

2. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Helaas denken ze bij het IBG wel dat ik het kan betalen. Je kan namelijk zo'n rekenprogrammaatje invullen en dan klopt het wel. Verlaging zit er dus niet in...
    Ik denk trouwens dat het ook met de hoogte van mijn schuld te maken heeft.

3. Kirby

Kirby Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.175
    0
    0
    Roeselare
    Ik val echt achterover als ik dat hier lees... dan ben ik nu wel even blij dat ik in België woon en dat hier helemaal anders is.

4. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    Hoe is het daar dan geregeld Kirby?

Linda, wat balen zeg!

5. winniethepoeh

winniethepoeh Niet meer actief

hier ook 1 , betaal nu 135 euro per maand terug. Man heeft gelukkig geen schuld, die had ouders die alles voor hem betaalden. Die van mij konden dat dus niet.

Ga wel zo snel mogelijk extra afbetalen, die rente loopt ook erg aan :(

6. Kirby

Kirby Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.175
    0
    0
    Roeselare
    Het is hier gewoon erg betaalbaar, als niet-beursstudent betaal je hier rond de 550 euro per studiejaar. De meeste kunnen dat betalen en de meeste die het niet kunnen, zijn beursstudenten en die moeten nagenoeg geen studiegeld betalen (wel nog boeken enz.). Als je op kamers gaat kost dat natuurlijk wel meer, maar meestal wordt dat betaald door de ouders, ga je niet op kamers maar echt alleen gaan wonen, dan bestaan daar ook maatregelen voor.

Mijn zus bvb. kreeg iets van een 450 euro per maand en een studiebeurs van ongeveer 4000 euro (per jaar).

7. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Ik ben al meer dan 8 jaar aan het afbetalen er er is nog een flink bedrag over, het is helaas niet anders, ik heb er dan ook mijn inkomen naar dacht ik altijd, maar als ik nu zie dat mijn man met een MBO niveau 2 opleiding bijna net ze veel inkomen + een leaseauto heeft als ikzelf met 2 bachelor-diploma's, dan weet ik het nog zo net niet.

8. close

close Lid

17 jan 2009
    34
    0
    0
    mijn man heeft helaas ook een studieschuld...
    Het terug te betalen bedrag was echt enorm, omdat hij zijn studie niet heeft afgemaakt moet hij alles terug betalen. Wij moeten nu elke maand 130 euri betalen...ik vind dat wel veel en zonde van mn geld.
    Helemaal omdat hij er geen diploma in heeft.

:(

9. Linda86

Linda86 VIP lid

^^ Hier hetzelfde! Bovendien vind ik 't wel een goede stimulans om toch door te gaan met studeren.

10. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Ja dat dacht ik ook altijd :( maar voor een goed salaris heb je echt geen HBO of WO opleiding nodig weet ik nu uit ervaring.

11. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Ja hier ook een schuld.

Ik denk ongeveer 10.000 euro ( of minder)

Maar ik zit er helemaal niet mee.

Ten eerste leef je maar 1 keer en ik heb nu kunnen doen wat voor mij belangrijk is.

Ten tweede is het een investering in jezelf en daar moet je, vind ik, niet op bezuinigen.

De bedoeling is, als ik straks rond 2012 ga werken, ( daartussen in gewoon goede vrijwilligers banen om een draadje met de arbeidsmarkt te houden en ervaring op te doen) de eerste 5 maanden het volledige salaris af te staan aan het aflossen. De rest neem ik dan op in de hypotheek.

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.820
    113
    @bosi: maar waarom opnemen in je hypotheek? Dan betaal je ja veel meer rente over het bedrag..

13. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Ja maar die rente is wel aftrekbaar en als je denkt dat je daar 52% van af kunt trekken is het echt minder dan bij de IB-groep.

14. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Precies, ;)

Dat heb ik ook van een adviseur, :D

15. Joveli

Joveli Niet meer actief

Toch krijg je zonder HBO of WO diploma niet snel een salaris zo hoog als wanneer je dit diploma wel hebt.
    Tuurlijk zijn er uitzonderingen maar geloof mij dat je met net een HBO/WO diploma opzak véél meer krijgt dan wanneer je geen diploma hebt.
    Plus dat de baan die ik later graag zou willen uitoefenen nou eenmaal niet te krijgen is zonder voltooien van de studie.

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.820
    113
    Grr, dan vervloek ik mijn adviseur nu ook eventjes... Hij vertelde dat als je dit meenam in je hypotheek het niet aftrekbaar was van de belasting omdat het niet wordt gebruikt voor waardevermeerdering van je huis ofzo.. (weet het niet precies, maar volgens hem kon het in elk geval niet)

17. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Dat kan met overwaarde wel.

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.820
    113
    Ja, ok, dan hebben we het over andere dingen nu. Ik heb het over de aankoop van een nieuw huis zonder dat je overwaarde hebt. In dat geval zal je schuld die je meeneemt vallen in box III en dus niet aftrekbaar van de belasting, wat in ons geval dus zo was.

19. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    misschien kan iemand van jullie mij wegwijs maken. ik schrik behoorlijk van die enorme bedragen. mijn dochter studeerd volgend jaar af op vmbotl en wil dan naar het roc groen/dierenverzorging. nu heb ik gezocht en hebben we berekend dat we voor de school ongeveer 1.500 euro per jaar nodg hebben en dan nog een 500 tot 1.000 euro voor vervoer. ( ze is pas 15 als ze naar het roc gaat dus helaas pindakaas voor haar geen ovkaart of hoe die dingen ook allemaal heten. ik heb begrepen dat die vanaf 16 of 18 jaar zijn? ik vind het vrij lastig om wegwijs te worden eerlijk gezegd en ook op de site van de ib groep wordt ik niet heel veel wijzer. er is zoveel veranderd sinds ik studeerde nu alweer een jaar of 20 geleden. misschien kan iemand vertellen of ik een beetje op het goede spoor zit of niet en hoe jullie dan aan die torenhoge schulden komen?

20. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    mijn vriend heeft ook studie schuld nog nu nog iets van 4 duizend maar ik schrik wel van andere bedragen hier succes alle

Deel Deze Pagina