Help, mijn kind wil niet eten

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Jalou, 1 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jalou

Jalou Bekend lid

5 feb 2010
    931
    0
    16
    Rotterdam
    Vanaf zijn geboorte was mijn zoon een "vreetzak". hij vrat mijn borst zowat op. Hij ook altijd wat zwaarder geweest. Zijn fruithapjes en groente hapjes gingen er goed in en ook brood ging hartstikke goed.
    Maar toen werd hij met 11 maanden ziek. een griepje. Sindsdien is het nooit meer hetzelfde geworden.
    Nu met 2 jaar is het helemaal drama. Met moeite krijg ik er 's ochtends en 's middags 1 boterham in. 's Avonds is het helemaal drama. Met moeite 1 a twee hapjes als ik mazzel heb zijn het er meer.
    Dit is het voedingsschema van mijn zoon (doordeweeks)
    6.00 ontbijt 1 a 2 boterhammen met zoetigheid
    10.00 fruithapje. dit gaat zonder problemen
    12.30 boterham met hartig beleg
    15.00 koekje
    18.00 avondeten

Het is dus niet zo dat hij teveel tussendoor krijgt.
    Ik begrip goed dat het voor kinderen van zijn leeftijd het ultime machtsmiddel is. Lang heb ik er ook weinig aandacht aan besteed, maar nu wordt het me echt te gortig. Hij eet amper. Hij is verder vrolijk en ontwikkelt zich goed.

Heeft er iemand tips voor boeken of websites of andere informatiebronnen.

Mijn zoon hoeft niet meteen hele borden leeg te eten, maar met meer dan wat hij nu eet ben ik al heel blij.

Bedankt!

2. douglas84

douglas84 Fanatiek lid

17 jun 2008
    1.677
    0
    0
    Drenthe
    op zich eet je kindje niet weinig over de hele dag alleen dan niet zijn avondeten. Mijn dochter eet het zelfde alleen dan maar 1 boerham per keer met moeite, maar wel goed haar avondeten. Krijgt hij wel zuivel overdag en een toetje na het avondeten?

Heb je al geprobeerd hem zelf mee vte laten helpen met koken en het zelf latren opscheppen en opeten? Of groentepannenkoekjes, figuurtjes van het eten maken enz?

3. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik vind helemaal niet dat hij weinig eet. Vind je dat hij overdag ook te weinig eet? Mijn oudste eet minder denk ik. Wat betreft avondeten hebben we wel de 'regel' dat er in ieder geval van alles wat geproefd moet worden, vind dat je dat op deze leeftijd wel mag vragen. Toetje altijd ongeacht hoeveel er gegeten is. Verder gewoon gevarieerd eten, alles aanbieden, maar niet pushen. En even iets wat me opviel: fruithapje? Maak je echt nog een gepureerd hapje voor hem?

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

TIP: laat het los...

Je kind eet niet weinig.. hij eet niet zoveel als jij denkt dat goed voor hem zou zijn. Jij bepaalt WAT er gegeten wordt en hij bepaalt hoeveel (tot op zekere hoogte en die hoogte is nu prima)

2-3 boterhammen is zat
    fruithapje? Geen idee wat ik me daar bij voor moet stellen met 2 jaar maar 1-2 stuks fruit is mooi
    geef 's middags een lekkere volkoren koek
    s'avond warm eten. Eet je niet? Dan niet
    Je kunt altijd een toetje geven maar geef dan zoiets als volle kwark of volle yoghurt zonder toevoegingen
    maximaal 300 ml zuivel (dranken, kaas, boter)

Geef geen suikerhoudende dranken maar thee, water of als dat er allemaal echt niet ingaat.. zeer sterk aangelengde diksap (limonade) maar suiker onderdrukt een honger gevoel.

en als jij dat prettig vindt, dan geef je een vitamine tablet dan weet je zeker dat hij voldoende vitamines / mineralen binnen krijgt maar verder.... laat het los en geef niets anders.

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vind het wel normaal wat hij eet. Hier eten ze zo ongeveer hetzelfde, soms een boterham meer, soms alleen een beschuitje. Soms wat extra fruit. En hier wel pakjes drinken (vooral Eva, maar max. 2 pakjes per dag), omdat ze anders te weinig drinken. Het avondeten wisselt heel erg, soms hun bord leeg, soms maar een paar hapjes.

6. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Nou ik vind het wel meevallen hoor, Chloe eet minder hoor dus ik zou ook zeggen laat het los!

7. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Het kan veel slechter. En het is ook een fase volgens mij. Hier hetzelfde. Toen ze net begon te eten, was geen groente gek genoeg. En nu? Ik krijg er zowat niets fatsoenlijks in. Al moet ik zeggen dat het redelijk bij begint te trekken de laatste twee weken.
    Wat ik in die periode deed was wat meer fruit aanbieden en tussendoortjes als rijstwafeltje enzo. Bij slecht drinken gaf ik dan bijv. een knijpfruitje of yoghurt. Het is een beetje zoeken, maar het komt wel goed en ik blijf er toch ook bij; zolang ze groeien, goed ontwikkelen, etc. is er niet zo veel aan de hand.

8. tukker

tukker Fanatiek lid

1 dec 2009
    2.980
    17
    38
    Hier exact dezelfde aanpak. Wij bepalen wat ze eet en zij zelf hoeveel. No problemo ze eet 5 van de 7 dagen super goed:).
    Fruit eet ze altijd goed.

9. knap

knap Niet meer actief

Idd het belangrijkste advies is los laten.

:)

Deel Deze Pagina