Zoals de titel al zegt, start ik in augustus/september met onze 1e IVF behandeling.... mag eind juli met de pil beginnen en dan begin augustus met spuiten! Heel spannend allemaal! Zou het leuk vinden om te schrijven met meiden die dan ook daarmee mogen beginnen!
Hoi, Ben nieuw op deze site, maar volg al enkele weken. Vandaag op gesprek geweest en mijn eerste IVF-schema gekregen : half juli beginnen met de pil, half augustus met de spuitjes, PU voorzien eind augustus, TP begin september. Idd. heel spannend allemaal!! Ook allemaal heel erg nieuw voor me; nooit geen andere behandeling gehad; behalve dan die van mijn liefje! Trouwens, we gaan eerst nog 'ns proberen om de klus zelf te klaren in een laatste cyclus. Je weet maar nooit!? We zijn al 5 jaar bezig, maar omdat we een langeafstandsrelatie hebben moeten we deze periode halveren. Een beetje ingewikkeld allemaal. Ik denk dat we min of meer gelijk lopen, dus wil ik je graag volgen in dit avontuur en onze ups en (hopelijk niet, maar...?) downs delen. Hoelang zijn jullie al 'bezig'?
Ook wij beginnen met IVF in de tweede week van augustus,., Krijgen van de week het hele schema binnen,., Dus allemaal erg spannend,., Het komt nu wel heel dichtbij
wij zijn sinds januari 2007 al aan het proberen zwanger te worden waarvan sins april vorig jaar in het ziekenhuis! We hebben in het afgelopen jaar 6 keer een IUI gehad dus ben al wel bekend met het spuiten! @maritu, hebben jullie nog steeds een lange afstand relatie? waar wonen jullie dan? @martinenangela, ja het is allemaal heel spannend hè? ik weet nog niet precies wanneer ik ongi ga zijn (als het goed is volgende week donderdag, maar mijn cyclussen zijn de laatste maanden een beetje raar) en dan nog 1 ronde zelf proberen en dan mogen we aan de pil!
Ik woon halftijds in het zwoele Belgie en halftijds bij mijn vriend en stiefkinderen in Ethiopie. Zoals ik al meldde heel ingewikkeld allemaal. Onze vurige kinderwens maakt het er allemaal niet makkelijker op en we zijn er nog niet precies uit hoe we alles in de toekomst moeten plaatsen. We hebben al heel diepe watertjes moeten doorzwemmen, maar zijn hierdoor enorm sterk naar mekaar toegegroeid in deze 6 en een half jaar. Momenteel ben ik door heel de vertiliteitprocedure al een aantal maanden in Belgie, maar over 2 weekjes vlieg ik eindelijk nog 'ns eventjes naar mijn gezinnetje in Addis Abeba! Pfffffff, we zitten op 'hete kolen'; wie weet komt daar dan toch nog 'ns een beebpje van!?! Als zijn visum klaar is komt mijn vriend in augustus naar Belgie om onze eerste IVFpoging mee te maken. Jullie hebben al een hele weg afgelegd met met IUI; nooit geen innestelling? Hopelijk doet IVF het deze keer wel bij jullie! Maar oh ja, eerst zelf nog een keer proberen; de wonderen zijn de wereld nog niet uit, toch? Martinenangela; we gaan er samen voor! Ok?
spannend voor jullie dan ook maritu! Kan me voorstellen dat het voor jullie zo wel heel lastig is om zwanger te worden! Je moet maar net het juiste moment bij elkaar zijn!
Tja, hoe meer tijd er verstreek hoe bedrevener we werden in tellen en plannen. Toch zijn we er de eerste jaren vrij relaxed mee omgegaan. Je weet wel; 'we laten de natuur zijn gang gaan', 'Wat komt, dat komt', 'alles heeft zijn reden'... Pas vorig jaar zijn we voor het eerst gaan denken over medische hulp. Ik heb een laprascopie gehad (geen problemen vastgesteld). Sperma getest (geen top-zwemmers, maar een 'voldoende'). Eigenlijk geen problemen vast gesteld, zoals bij zovelen hier op het net. Dus nog maar een aantal cyclussen proberen. Helaas... nog steeds geen zwangerschap. We vinden het heel erg jammer dat het ons niet op een natuurlijke manier lukt, maar als de mmm ons aan een ukje kunnen helpen zijn we daar heel dankbaar voor. En zoniet,... tja, ik weet eigenlijk niet goed; misschien is daar dan ook een duistere reden voor?! Tot zover mijn filosofieles van vandaag...
Hoi Marjolinos en Martinenangela, We zijn al weer een maandje verder! Marjolinos, jullie gingen ook nog voor een natuurlijke ronde, niet? Heb je al nieuws? Zou wel heerlijk zijn, als jullie niet in de mmm moeten stappen! Ik ben ondertss. eventjes mijn schatjes in Ethiopie kunnen gaan opzoeken. Heerlijk om eindelijk weer 'ns (al is het maar even) samen de dingen te bespreken terwijl je in mekaars armen ligt. We hebben er enorm van genoten, maar helaas ben ik gisteren opnieuw ongesteld geworden en zullen we toch de hormonenmolen moeten opstarten. Ik heb vandaag mijn eerste pil doorgeslikt. Een beetje een 'bittere pil' moet ik toegeven. We hadden weer heel goed uitgeteld om op de juiste dagen te vrijen; had wat vage symptomen (misselijk, pijnlijke borsten)die onze hoop aanwakkerden, ...maar niet dus... mijn lichaam heeft me weer gefopt! Pffffffffff, baal ervan!! Zijn jullie al aan de pil? Een beetje tegenstrijdig gevoel, he. Ik ben al 5 jaar zonder!
Hoi meiden, mag ik meekletsen?? Ik mag 6 september de 1e spuit Lucrin zetten. Ik begin van te voren niet met de pil want ik wordt totaan de 1e IVf-spuit in de overgang gehouden. Dit is de nabehandeling van de operatie en voorbehandeling voor IVF dankzij de endometriose. Dit doet ze dmv Decapeptyl depot, die ik om de 4 weken moet halen. Afgelopen dinsdag heb ik de 3e Decapeptyl-depot gehad en heb er nog 1 te gaan, dus na meer dan 4 jaar en 4 maanden overgang is hier het aftellen naar de IVF begonnen. Het is zo raar om er naar uit te kijken maar het is echt de enige weg voor ons.
Hoi Vlinder, Natuurlijk mag je meekletsen!! Jeetje, je hebt al heel wat moeten doorstaan de afgelopen jaren. Waarschijnlijk kijk je heel erg naar september uit. Eindelijk niet meer in die kunstmatige menopauze vanwege je endometriose! Moet toch wel lastig geweest zijn, lijkt me. Hoe oud ben je? Ik heb net mijn 37ste verjaardag gevierd en probeer al 5 jaar zwanger te worden. Mijn klok begint steeds luider te tikken. Ik heb vorig jaar september ook een laparoscopie gehad omdat er een vermoeden van endomtriose was. Gelukkig was alles Ok; ik was enorm opgelucht. Jammer dat jij minder geluk hebt, maar met de IVF in het vooruitzicht zal hopelijk ook jouw droom snel in vervulling gaan!! We gaan spannende tijden tegemoed... Liefs, Hilde
Hoi, ik ben 28 jaar en die overgang is echt geen pretje....Opvliegers zoveel, niet normaal meer joh. Maar het is allemaal voor een goed doel en ik heb het er allemaal (met veel moeite soms) voor over. Stel dat het uiteindelijk niet lukt dan kan ik nooit zeggen dat ik er niks voor over heb gehad.
@ Maritu,., Een beetje een late reactie,., Dit omdat ik het allemaal zo spannend vind en natuurlijk met het mooie warme weer,., lig ik liever aan het strand.,. Maar we gaan elkaar steunen!! Vanmiddag hebben we onze IVF startgesprek in groepsverband,., En weet mijn god niet wat ik hier van voor moet stellen,., Hier iemand ervaring mee?
Hey martinenangela, Ik denk dat elk ziekenhuis hierrond een eigen 'strategie' heeft. Ik heb altijd individueel met mijn gyn. gesproken. Is wel fijn, zo krijg je een persoonlijke band; tenminste zo voelt het toch. Heb je al een behandelingsschema i.v.m. welke medicatie en op welke data starten of moet je nog eerst ongi worden? Ik ben nu aan de pil tot 12/8. Begin 8/8 met suprefact (neusspray) en 19/8 basisecho en starten met Puregon-injecties. PU is voorzien eind augustus/ begin september. Heel concreet dus allemaal. Ik heb net een nieuwe agenda aangeschaft om alles in op te schrijven. Zelfs mijn vermoedelijke bevallingsdatum staat er al in!! Kwestie van positief denken, toch!? Maar ik heb voor de zekerheid toch maar een potloodje gebruikt zodat ik het snel kan uitgummen als het misloopt!
Hoi meiden, Mag ik met jullie meeschrijven, ik verwacht dat wij in september met icsi kunnen gaan starten. Staan nu 1 maand op de wachtlijst en het zouden er ongeveer 2 zijn volgens de gyn dus dat zou betekenen dat binnenkort de brief in de bus moet liggen!! Groetjes, Jolanda
Hallo dames, ff ons topicje terug naar boven halen, hoor! Welkom Jem1979! Ik hoop dat die brief vh zh snel in je bus valt, want nu al moeten wachten om nog maar te weten wanneer je kan starten is niet fijn, lijkt me. Martinenangela, hoe is jullie het startgesprek in groep verlopen? Misschien wel leuk om meteen met lotgenootjes in contact te komen. Al een slik-, snuif-,spuit-schema? Ik ben afgelopen vrijdag mijn medicatie gaan halen in het zh. Jezus, wat een pakket! Puregon en Pregnyl werden ook in een koeltasje verpakt. Zo ging mijn plan om nadien nog wat te gaan shoppen in de mist. Ben maar meteen huiswaards gekeerd en beginnen bijsluiters te lezen. Mmmmmmmmm, mijn enthousiasme bekoelde een beetje als ik over de bijwerkingen ging lezen. Ik heb nl. in het verleden 'ns heel heftig gereageerd op medicatie (niets met hormonen te maken, maar toch). Ben dus nu bang om opnieuw heftig te reageren; vooral overstimulatie lijkt me zo erg. Zo pijnlijk als ik hierover lees en vooral zo erg omdat dan vaak de hele boel stil gelegd moet worden. Maar ook goed nieuws! Het visum van mijn partner is goedgekeurd! Hij mag nu gedurende 1 jaar (moet voorlopig voldoende zijn, toch!?) ons landje in en uit reizen zo vaak hij wil. Half augustus komt hij toe en zal een 6-tal weken blijven. Kijken er erg naar uit, want we hebben de afgelopen maanden zo weinig samen kunnen zijn door heel deze mmm(testen, afspraken bij gyn,..). Hopelijk kunnen we half september positief nieuws ontvangen en kan hij nog net mee voor de eerste echo!
Maritu Ons gesprek verliep eigenlijk heel goed,., Het was in groepsverband, wij zaten er met nog 2 stelletjes Eigenlijk wat er besproken is,., wisten we al van onze fertiliteitsarts,., zij heeft ons met behup van boekjes en foto's uitgelegd wat er met onze lichamen aan de hand is en wat IVF/ICSI inhoudt maar toen kwam het meest leerzame gedeelte plus de angst,., Kregen uitleg over alle medicijnen, schema's en mochten dus alles testen,., nou de ampullen die je moet breken ging bij mij verkeerd,., ik kreeg alles over mij heen,., wat bleek had het ampulletje verkeerd vast en dan gaat het never nooit lukken om hem open te krijgen,., ook moest ik mezelf prikken,., aanvoelen hoeveel druk je moet zetten enz,., Alles heb ik klaar gemaakt en daar kwamen de tranen,.,, dood en dood eng dat spuiten ben enorm bang voor naalden en de zuster heeft mij meegholpen en heb me eigenlijk om niets druk gemaakt,., je verneemt helemaal niets van die naaldjes,., eenmaal tot rust gekomen hebben we een eigen dossier mee gekregen, en elke x dat we weer een bezoekje brengen aan de poli gyneacologie,., moeten we dat dossier meenemen,., Eenmaal vertrokken even langs de apotheek,., die medewerkster was druk dingetjes aan het invullen op de computer,., fluisterde ze dat we even moesten kijken op het beeldscherm,., ze wilde ons even laten zien dat we voor 1200 euro aan medicijnen meekregen,., Gelukkig word dit allemaal vergoed door onze verzekeraar!!!! Zo ben weer een beetje opgelucht nu ik dit heb geschreven
@martinenangela, wat goed dat je al 'ns hebt mogen uitproberen met het prikken! Ik lees dat je ampulles moet doorbreken. Wat een gedoe! Ik moet Puregon spuiten en dat is met een handige pen en korte, fijne naaldjes. Ik ben er zelf ook heel erg benieuwd naar hoe dat prikken gaat verlopen. Ik heb gelukkig geen angst voor naalden, dus het zal wel loslopen, denk ik. Wat spuit jij dan? Hihi, zou bijna willen vragen :'is het goed spul?', maar dat weet je nog niet natuurlijk, want heb op een ander topic gelezen dat je pas 16/8 moet beginnen. Ik begin, als het goed is, 19/8. Lopen dus bijna gelijk, net zoals Marjolinos. @Marjolinos, ook nog aan de pil, dacht ik hè. Heb jij hier bijwerkingen van? Ik loop de laatste dagen tegen alles en iedereen te grommen. Daar heb ik zelf zo'n hekel aan en dan spreek ik mezelf streng toe. En dan glimlach ik weer eventjes tot er weer iets niet gaat zoals ik zou willen. Ik vraag me af of dit al een effect is van de hormoontjes in die kleine pilletjes. Ik slik Desorelle30, zou een 'zware' pil zijn, ondanks dat ze zo klein zijn. Dat beloofd voor de komende weken! Ik heb mijn vriend nog niet gewaarschuwd, want ik vrees dat hij dan misschien besluit om toch maar in afrika te blijven bij zijn voetbalvrienden!
Ik lees heel vaak dat je voor IVF eerst de pil moet slikken, maar dat is bij ons helemaal niet aan de orde. Althans het is niet gezegd. Ik ben nu nog in afwachting of de laatste IUI gelukt is en anders hebben wij hierna een maandje rust en dan starten we met IVF, dus dat zal in september worden. Ik mocht dan zodra ik ongi ben bellen en vragen of ik kan starten met de medicijnen. Zou het te maken kunnen hebben met het feit dat ik van mezelf geen eisprong heb, maar alleen als het gestimuleerd wordt met in mijn geval clomid?
hey meiden, had niet gezien dat er nog geschreven was in dit topic! @jorietje, wij moeten aan de pil om zo je cyclus stil te kunnen leggen! Zo weet je ook precies wanneer je moet beginnen met spuiten! @maritu, nee ik heb geen duidelijke bijwerkingen van de pil! Gelukkig maar want wat jij doet heb ik de afgelopen 2 jaar al gedaan! (hoort bij de burnout die ik 'gehad' heb!) Ik weet nog niet wanneer wij beginnen met spuiten. Ligt aan een aantal factoren (we willen dolgraag op vakantie maar wil geen medicatie spuiten op vakantie en we hebben nu nog 2 logeetjes waarvan de jongste waarschijnlijk nog 3 weken blijft...).... @martinenangela, heb jij geen prikpen mee gekregen? ik heb die 2 weken terug van het ziekenhuis gekregen en dan gaat de naald maar 1 cm naar binnen! Heb het geluk dat ik hiervoor ook al pregnyl zelf heb moeten spuiten en het dus niet eng vind om te doen! Valt allemaal heel erg mee! @jem1979, spannend voor jullie dan ook! hier was ook geen wachtlijst maar toch 4 maanden moeten wachten voor we konden beginnen!
@marjolinos, ja hoor, we gaan hier ondertussen langzaam maar zeker door met kletsen. Er is natuurlijk nog niet zoveel te melden als je aan de pil zit of moet wachten op je schema. @jem1979, al iets in je bus gevallen ondertussen? @jorietje, klopt wat marjolinos schrijft. Er wordt ook wel gesproken over IVF met een lang schema = eerst de natuurlijke cyclus platleggen met de pil en/of andere middelen zoals suprefactpuffen zodat nadien de IVFcyclus volledig gecontroleerd kan worden door hormoonbehandeling om de eierstokken te stimuleren en meerdere eitjes te oogsten. Er bestaat ook IVF met kort schema, dus zonder de natuurlijke cyclus plat te leggen. Hoe dit juist bepaald wordt is me ook niet helemaal duidelijk. Iemand?