Als alleenstaande ouder probeer ik zwanger te worden. Normaal heb ik een redelijke regelmatige cyclus met een eisprong op de negende dag (twee keer een echo wees dit uit). Zaterdag 9 oktober heb ik mijn eerste IUI behandeling gehad.De vrijdag daarop heb ik de hele dag een zeurend gevoel in mijn onderbuik gehad maar dat zou bij een eventuele innesteling kunnen horen. Die zaterdag had ik echt het gevoel zwanger te zijn met alle ongemakken die daar bij horen. Maandag was dit gevoel weg en begon ik te bloeden. De eerste dagen wat spotting (maar dat is normaal bij mij) en op donderdag 21 oktober brak alles los. Ruim vijf dagen te vroeg, zo vroeg ben ik nog nooit ongi geworden?! Nu probeer ik mijn ovulatie te testen ( negen dagen later) maar ik test alleen maar negatief. Is het normaal dat je cyclus zo verandert na een IUI? Of zou ik maandag de kliniek moeten bellen? Wat zijn jullie ervaringen?
Hoi Pimmetje, Ook ik ben verrast door mijn cyclus tijdens de IUI. Bij de eerste kwamen de eitjes niet meteen op gang maar kregen ze daarna een groeispurt (voelde me die dagen ook een broedkip, de fm toonde daarna aan dat dat terecht was). De menstruatie kwam een dag of vier eerder dan ik had verwacht. De ene gyn zei dat dit vaak voorkomt bij IUI, een ander zei dat je na de eisprong in principe je normale cyclus volgt. Deze maand waren m'n eitjes al op de eerste serieuze fm klaar voor de eisprong. En ik dacht altijd de hormonen mijn cyclus zouden reguleren (ik had al een reguliere cyclus, ons probleem ligt bij mijn partner, maar dit zh doet alleen met hormoonstimulatie). Tja, het juiste antwoord weet ik dus niet maar ik weet wel dat je niet de enige bent.
Hoi Kanshebber, Toch een geruststelling om te lezen dat ook anderen een onregelmatige cyclus na IUI hebben. Het blijft heel vervelend! Eerst kun je er de klok op gelijk zetten en nu regelmaat nodig is, gaat de cyclus op de hobbel.. Ik probeer nu met ovulatietesten mijn eisprong te bepalen, alleen heb ik het idee dat de test een beetje laat reageert. Bij mijn eerste IUI zag de arts dat mn ei op springen stond maar de test was negatief. Pas een paar uur voor mijn behandeling was hij wel positief.. Nou ja, ik wacht het weekend af.. Ik lees dat jij ook met je tweede IUI bezig bent. Spannend allemaal!
Mijn cyclus was na de IUI niet echt onregelmatig maar het was meer dat ik gewoon een wat latere eisprong had dan tijdens de IUI (met hormonen). Als we 2 rustrondes hadden na een IUI, was de cyclus 2 weer normaal.
Pimmetje, Ik heb trouwens veel vriendinnen die slechts enkele uren positief testen met ovulatiestrips. Zij testen meermalen per dag. Zelf heb ik dat nooit gedaan, hetgeen wellicht verklaart waarom die strips (bij één keer per dag) bij bij nooit reageerden, terwijl ik wel een normale eispong heb. Gebruik jij helemaal geen hormonen? Dan vind ik een afwijkende cyclus minder logisch; maar het blijft een feit dat er nu eenmaal aan je gerommeld wordt én dat het spannend is: dat kan effect hebben.
Hoi Kanshebber, Ik gebruik inderdaad geen hormonen dus daar kan de verandering niet aan liggen. Misschien inderdaad toch het rommelen aan je lichaam en de spanning die dit allemaal te weeg brengt... Ik word er wel een beetje onzeker van. Je bent altijd regelmatig en ineens is alles anders. Het lijkt soms ook wel of de hormonen door mn lijf blijven gieren, fijne stemmingswisselingen en aanhoudende hoofdpijn. Gelukkig had ik deze week vakantie Vandaag was de test weer negatief. Ik snap er niets van! Nou ja, ik wacht morgen nog even af en anders neem ik maandag contact op met de kliniek.
Lastig hoor, die onzekerheid. Misschien is er iets misgegaan bij een innesteling en ben je daardoor vroeger ongesteld geworden. Dan kan het ook verklaren dat je lichaam een beetje van slag is en nu even op zich laat wachten met een nieuwe eisprong. Dat zou ook de hoofdpijn en andere klachten kunnen verklaren. Maar ik ben natuurlijk geen dokter. Laat je niet gek maken! Dat lijkt me soms wel lastig als je geen partner hebt om je met beide benen op de grond te zetten (Maar ook niet om je uit je evenwicht te brengen, mijn partner begon net ook een onzinnige zwangerschapsdiscussie met me waar ik dan toch over in zit :x )
Idd heeft het hebben van geen partner zijn voors en tegens . Maar daarom ben ik nu ook op dit forum, in de hoop dat jullie mij met beide benen op de grond houden . Ik wacht de test van morgen af maar niets wijst op een naderende eisprong en anders bel ik maandag de kliniek. Zij kunnen mij hopelijk adviseren wat ik moet doen... Blijven testen of niet..