Hey meiden, omdat de laatste officiële IVF is mislukt, ben ik me aan het oriënteren wat nu verder mogelijk is. Zijn er hier meiden die ook eerst IVF hebben gedaan, wat niet gelukt is, en uiteindelijk alsnog IUI hebben gedaan? En waarom ben je tot die keuze gekomen? Hoe zijn de slagingskansen van IUI? Is dat meer of minder dan IVF? Wat een vragen weer he? Hope
Mag dat? Meestal is het zo dat je eerst IUI doet en daarna IVF/ICSI. Vaak mag je daarna niet weer terug naar IUI... Dus ik zou dit zeker goed navragen bij zowel je gyn als je verzekeraar! Met IUI zijn de slagingskansen ongeveer 10 % per keer, dus lager dan met IVF. Dit komt doordat je alleen het zaad inspuit en verder moet de natuur zelf z'n gang gaan. De zaadcellen moeten de eileiders nog inzwemmen, de eicel tegenkomen, dan nog de bevruchting, enz. Met IVF is er natuurlijk al een embryootje ontstaan en hoeft het "enkel" nog door te delen en in te nestelen. IUI is ook alleen geschikt als je minimaal 1 miljoen en het liefst minimaal 3 miljoen zaadcellen hebt, anders is de kans op slagen erg klein. Ook moeten jouw eileiders goed toegankelijk zijn. En je cyclus moet goed zijn, of anders goed te reguleren mbv hormonen. Mag ik vragen waarom jullie niet met IUI zijn begonnen? Was er een speciale reden voor om dat over te slaan?
Ja dat mag je vragen. Ik heb een chromosoomafwijking welke we met IVF met PGD wilde voorkomen, maar dat is helaas niet gelukt. Nu hebben we geen andere keus dan het spontaan of met IUI proberen, met het vele grotere risico op miskramen. Als het goed is mag ik wel de IUI nog doen, dat heb ik eerder al eens besproken met de fertiliteitsverpleegkundige. Maar ik zal het zeker nog eens navragen. bedankt Hope
Als jij een goede eisprong van jezelf hebt en de zaadkwaliteit is verder prima, dan heeft IUI in principe niet zoveel meerwaarde voor jullie. Het probleem is dus niet het zwanger worden, maar het zwanger blijven/meer risico op een kindje met een bepaalde afwijking? IUI wordt gedaan als de vrouw bijvoorbeeld vijandig slijm heeft, of als de zaadkwaliteit slechter is. Door het zaad in de baarmoeder te spuiten, kun je die hindernissen omzeilen. De kans op een zwangerschap mbv IUI is eigenlijk even groot als de kans die een "normaal" stel elke cyclus heeft. Alleen is een IUI-behandeling natuurlijk veel medischer en meer belastend dan het zelf proberen. Zou je dan nog 6x IUI mogen doen, of zit daar geen maximum aan?
Laten we het er maar op houden dat het zaad niet optimaal is. De ene keer beter dan de andere keer. Wat betreft hoevaak ik de IUI nog mag doen, dat moet ik gaan navragen. Zeker zouden wij liever "gewoon" spontaan zwanger raken, maar na 3 jaar bezig te zijn en de angsten die bij een spontane zwangerschap komen kijken, is dat toch wel een eng idee. Dat geld dan trouwens ook voor IUI. Als ik zwanger ben, moet ik eerst maar eens de 12 weken zien te halen. En waarvan ik eerst zei, dat durf ik niet ( spontaan zwangerraken) doe ik het nu toch. Je verlegt steeds je grenzen. Hope
Hope, wat spannend dat jullie misschien ook IUI na IVF gaan doen...ik kan me voorstellen dat de angst voor het spontaan zwangerraken ineens in een heel ander daglicht komt te staan. Je wil gewoon alle kansen benutten en als IUI een goede kans bied neem je die met beide handen aan... Wij zijn ook eerst met IVF begonnen omdat vanwege de wisselende zaadkwaliteit van mijn man de beste oplossing leek. Na twee mislukte pogingen, was ik na onze derde IVF zwanger van een 2ling, helaas is deze zwangerschap geëindigd in een mk en een ma. Tijdens de na controle hebben we te horen dat we uitbehandeld waren voor IVF. Wij hadden steeds hele slechte kwaliteit embryo's en de kans dat we meteen met een volgende poging weer zwanger zouden raken was volgens de fertiliteitsarts heel klein. Inmiddels zijn we niet meer in en ziekenhuis onderbehandeling, maar bij een fertiliteitskliniek en daar geven ze ons een goede kans met IUI. Afegelopen maandag hebben we onze 1e IUI gehad met 1 ei en 4 miljoen zwemmers, dus voor IUI een mooie score. Meid, ik wens je heel veel succes!
Zie je, ik wist dat er iemand was hier die ook IUI na IVF deed, en dat was jij Naatje. Het is voor mij inderdaad een eng idee, want stel dat ik zwanger ben, dan is het niet kijken of ik de 12 weken grens haal, maar kijken of ik de volgende dag haal. Maar ik denk nu maar zo: de mislukte IVF pogingen hakken er ook in en een vroege miskraam ook. En ik blijf hopen op een wonder dat het wel eens "gewoon" goed gaat. Hebben ze bij jou moeilijk gedaan dat je van IVF naar IUI bent overgestapt? Ik bedoel de verzekering? Ik weet nog niet zeker of wij dit traject gaan doen, maar ben me nu volop aan het oriënteren. Morgen evaluatie met de gyn, dan weten we meer. Ik hoop dat jouw IUI veel succes heeft en dat je snel zwanger bent. Liefs Hope
hoi hope, heb ik je eigen topic al gereageerd... wat Jippie schrijft dat klopt feitelijk wel maar het is natuurlijk een heel ander verhaal als je ivf gebruikt om een chromosoomafwijking uit te sluiten dan wanneer je alles al hebt gedaan om zwanger te worden maar niets helpt.. dan zou het onlogisch zijn om terug te gaan van ivf naar iui maar in jouw geval is het echt geen gek idee... en in het ziekenhuis laten ze echt niet vallen dat iui nog zou kunnen als ze daar geen heil inzien... ik heb trouwens wel meer mensen voorbij zien komen die van ivf naar iui gingen.. om verschillende redenen... ik geloof ook niet dat een zorgverzekeraar daar een probleem van zou maken en stel dat je aan 6 iui niet genoeg zou hebben dan is het velen malen goedkoper zelf nog een paar iui,s te betalen dan een ivf behandeling... go for it! pak gewoon alle kansen die je mee kunt pakken... als het je zussen lukt met dezelfde afwijking..... dan is het mogelijk. gr jose
Hope, ik heb nav jou topic vanmorgen mijn verzekering voor de zekerheid nog even gebeld. Bij ons maakt het helemala niet uit dat we al IVF hebben gedaan en nu voor IUI gaan. Bij ons is er zelfs niet eens een echt maximum, bij ons is het zolang de gyn er vertrouwen in heeft. Dit geld voor 2008 en waarschijnlijk blijft dit ook in 2009 zo. Maar er zijn idd nog meedere mensen op het forum die IUI na IVF doen, ik hoop dat zij ook nog even zullen reageren. heel goed dat je je vast goed oriënteerd voor dat je een gesprek hebt met de gyn, nu kun je echt gerichte vragen gaan stellen...succes morgen! Liefs Naatje
Ik vind het ook helemaal niet vreemd dat je na IVF IUI zou doen, hoor! Ik hoop dat niet jullie dat zo opgevat hebben. Tuurlijk moet je alle kansen grijpen! Ik kan me voorstellen dat het doodeng is om het nu zelf te gaan proberen . Onze verzekeraar (CZ) stelt ook geen maximum aan het aantal IUI-behandelingen, dus ik denk dat je dan ook vrij gemakkelijk weer terug kunt naar IUI als je eenmaal IVF/ICSI hebt gedaan. Heel veel succes met alles!
heey meid, We hebben nu twee IVF pogingen gehad en helaas allebei mislukt. Nu proberen we ook een IUI poging te bwerkstelligen. Aangezien de bevruchting bij elke IVF poging goed was ligt het bij ons aan het innestelen. Dat gebeurd elke niet of dat gaat mis. We zijn nu eigenlijk beland bij onze laatset IVF poging, daarna wordt het voor eigen rekening. We hadden zelf al in gedachten om een IUI te proberen ipv IVF. De arts kaarte dit ook bij ons aan, dus zaten we mooi op 1 lijn. Echter heb ik ook PCO, waardoor het bij mij moeilijk is om maar een paar follikels te laten groeien. Als ik 4 follikels of meer hab, dan doen ze geen IUI meer. Het risico wordt dat te groot. Dus het is nog even afwachten of het allemaal doorgaat. We hopen het. Verzekering (IZA, van VGZ) doet hier niet moeilijk over! We krijgen alles voor de IUI vergoedt Liefs Nikkie