@ Suusje ja dat zeker, gesprek met artsen en verpleegkundigen is altijd goed, ze denken mee, als je vragen hebt kan je altijd bellen of mailen. En we hebben nu aangegeven meer puregon te willen spuiten ( nog niet over de kosten nagedacht stom!) maar daar kreeg ik alle begrip en akkoord voor. Normaal spoot ik 200 eh nu ga ik naar 300 eh. Weet je, het is ook vaak verstand op nul en gewoon doen. Alle echo's etc. Bij de punctie zijn ze ook heel behulpzaam, komen je netjes wat te drinken brengen na die tijd etc.
Hier even een overzichtje voor wie wat en waar zo kunnen we het makkelijk bijhouden. Dit is dan alleen even van het geen wat er al bekend staat ivm starten vd 1e spuiten. Bunny 12 mei poging 1 Nijmegen Miran 13 mei poging 4 ( ek) Deventer-Zwolle Pien 14 mei poging 1 Marliesje 16 mei poging 3 Suusje 23 mei deca. poging 5 maastricht Mocht er iets niet kloppen of aangevuld worden doe het gerust
We volgen elkaar inderdaad op , is er iemand van jullie die ICSI ondergaat ivm slechte zaadkwaliteit van de man? Ik was in ieder geval heel erg blij dat er qua vruchtbaarheid met mij niets mis was.. Ik ben 25 dus ook nog relatief jong.
Hier over gestapt op ICSI omdat na 1e IVF er slechte bevruchting was. De hoeveelheid zaad is hier wel goed, alleen de kwaliteit niet. Afwijkend en traag. Maar bij ICSI zoeken ze de beste eruit.
Oh kleine tip voor alle Dames, Mag hem eigenlijk niet geven hihi. als je recepten krijgt en die moet je zelf inleveren zet dan voornamelijk bij Gonal-F of Puregon gerust wat extra streepjes. Stel je bent bij poging 3 en deze mislukt dan heb je alvast wat medicatie achter de hand voor poging 4 mocht je die willen doen. Helaas heb ik hier zelf nooit aan gedacht, maar geef graag de tip. Alles voor succesvolle zwangerschappen he
Hoi Miran, Ja daarom beginnen ze bij ons inderdaad direct met ICSI omdat ze dit inderdaad willen voorkomen. Ik moet zeggen, ik ben tot nu toe heel tevreden over het Radboud. Geen rompslomp, nemen direct actie en willen teleurstellingen voorkomen. Het is emotioneel en fysiek erg zwaar en dan heb je ook nog bijna tot geen bevruchting, als je het via IVF probeert. Ik ben pas bezig met mijn 1e poging, ik vind het heel knap dat je het zolang volhoudt. Alles voor een goed doel he
Hoi Miran! Slim idee van die streepjes, maar ik zie het wel gebeuren dat als ze erachter komen ze de hele vergoeding intrekken ofzo. Dus ik gok het er maar niet op... @bunny - bij ons is het ook slechte zaadkwaliteit, zo slecht dat we ook IUI hebben overgeslagen en direct naar icsi zijn gegaan. Maar nu na 2 mislukte pogingen begin ik wel aan mezelf te twijfelen. In het ZH zeggen ze dat bij mij alles heel mooi is, juist heel goed, superdik bm slijmvlies altijd, enzo. Maar onderhand vraag ik me af waarom als alles bij mij zo perfect is, het toch nog steeds niet gelukt is... @Suusje - alleen weer een andere hoeveelheid gonal-F. De eerste poging spoot ik 150 EH, en toen ging eigenlijk alles super, 6 eicellen, 1 top embryo teruggeplaatst en 2 cryo's. Alleen dat ging dus mis met ontdooien, maar dat schijnt niets met de kwaliteit van de embryo's te maken te hebben. Overigens vind ik het UMCG (ik zit bij MCL tot en met de punctie, en dan ICSI en TP in het UMCG) heel erg slordig en bijzonder on-patient vriendelijk. Maar omdat het MCL heel fijn is en dichtbij hebben we toch besloten de laatste vergoede poging nog daar te doen, ook omdat er bij mij maar 60% vergoed wordt als ik naar DD/wolvega ga. Maar de vierde poging (hopelijk komt die er niet) gaan we dus naar Wolvega in combi met DD. De 2e poging ging ik 200 EH gonal-F spuiten, omdat ze hoopten dat er dan misschien nog meer eicellen kwamen. Maar toen ging het veel te snel, en ongelijk, en waren er uiteindelijk 20 follikels maar maar 7 eicellen en maar 1 goed embryo. Had ik ook al na 8 dagen stimuleren de punctie. Nu voor deze poging wordt het 162,5 EH. Het MCL wilde eigenlijk ertussen in gaan zitten, dus 175, maar ik ben wel geschrokken van de slechte kwaliteit van de 2e poging, en heb liever weinig goede eicellen dan meer die niet goed zijn. Dus hebben we uiteindelijk 162,5 besloten. En hopelijk zit het nu gewoon eens een keertje mee...
Hey Bunny, hiero haha. Bij mijn man is het een genetische afwijking voor de slechte kwaliteit. Bij mij is ook alles goed gelukkig, ik ben zelf 26 jaar. Hier vind ik t wachten ook lang duren... zit sinds 3 dagen aa de pil en had het er wel even heel moeilijk mee. Ineens écht het besef dat er geen enkele kans op spontane zwangerschap meer mogelijk is.
Hoi dames Wil me graag bij jullie aansluiten. Hier ook een icsi geval. Manlief weinig zaadcellen helaas. wij gaan naar eindhoven toe, tot nu toe een goed gevoel bij. De gyn. Wou toch voor de zekerheid manlief naar de uroloog sturwn voordat wij een startsein krijgen om te beginnen. Dus volgende week zal het waarschijnlijk allemaal gaan beginnen (ieks, voor goed doel) Wil graag met jullie kletsen om jullie ervaringen ter horen zodat ik me niet zo druk erover hoef te maken. Zelf ben ik ook 25 en manlief over 2wk 30...zijn nual 9 jaar samen...dus tijd voor een volgende stap...
Welkom alle nieuwe meiden! Miran: dat lijstje is erg handig . Marliesje: ik zit ook bij mcl/umcg! Maar jammer dat je niet zo te spreken bent over umcg... Ik kan er nog niets van zeggen, we hebben er alleen een keer zaad moeten inleveren en dat was verder prima. Bij het mcl zijn ze erg vriendelijk, maar ik twijfel wel eens over de kundigheid. Niet dat ik slechte ervaringen heb, maar merk wel dat je zelf vooral ook mee moet bijven denken, anders kan het wel eens wat misgaan. Ben ik trouwens de enige die Menopur gaat gebruiken?
@Pien, waarom ga jij menopur gebruiken? Ik dacht dat gonal-F standaard was in het MCL/UMCG. Maar het kan ook iets met de nieuwe regels ivm vergoedingen te maken hebben. Ik las op de site van Freya nl dat menopur bij voorkeur gebruikt moet worden omdat het veel goedkoper is, maar ik krijg dus nog steeds gewoon gonal-F. Bij het MCL vind ik iedereen super vriendelijk, zowel de verpleegkundingen als de artsen. Je moet wel zelf meedenken, maar dat vind ik ook wel fijn. Het is heel dichtbij voor mij, woon net buiten L'den, ik ben er bekend, aan de telefoon zijn ze ook altijd vriendelijk en geduldig. Alleen de apotheek is minder, daar duurt alles altijd een eeuwigheid. Het UMCG vind ik een drama. Zit voor een TP standaard 3 kwartier in de wachtkamer, alles loopt altijd uit, ze zijn onduidelijk over de kwaliteit van de embryo's, (gooien bijv. een 6-cellig embryo weg wat op papier heel goed leek, en kunnen later niet meer verklaren waarom die niet goed was), zeggen door de telefoon "dus u had al begrepen dat de embryo's niet goed ontdooid waren?" - nee!! Hoe had ik dat moeten weten, fijn dat het zo tactisch gebracht wordt!!, laten je 2 weken langer aan de progynova zitten omdat ze even geen tijd hebben voor een cryo terugplaatsing, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Maaar, ze hebben wel een lekkere AH to go waar manlief ons na een TP altijd op een gezond broodje en een smoothie trakteert.... Woon jij ook in Friesland dan?
Hoi marliesje, hopelijk hebben jullie meer geluk in ronde 3, wel echt shit dat het niet lukt, ondanks dat ze zeggen dat bij jou alles in orde is. @vlootje, ik schrok ook enorm toen we hoorde dat spontaan zwanger raken niet vanzelfsprekend is. Eerlijk gezegd, de grond zakte onder mijn voeten weg , maar dit kwam omdat de arts aangaf dat er 0 levende zaadcellen waren! de arts had een foutje gemaakt, gelukkig maar dat het een foutje was en dat het niet zo ernstig was als wij dachten... @lobke: welkom
Marliesje: tsja geen idee waarom ik menopur krijg, ik kreeg het ook bij de IUI's. Ik heb gelezen dat het wel goed voor de eicelkwaliteit schijnt te zijn, maar geloof niet dat ik het daarom krijg. Misschien inderdaad goedkoper? Ik woon in Lw'den . Ik ga het wel beleven in het umcg. Ik heb ook al eens nagedacht over Wolvega/DD. Maar de afstand staat me nog erg tegen, eerst maar zo dicht mogelijk bij huis proberen. Bij ons is overigens niets aan de hand. Geen echte redenen gevonden waarom het nu al bijna 4 jaar niet lukt...
Menopur schijnt idd beter te zijn voor de eicelkwaliteit, hoewel ze in het MCL aangaven dat uit studies geen verschil blijkt. Ik mocht voor deze laatste poging wel kiezen geloof ik, of ik liever menopur wilde, omdat ik het opperde. Maar ik heb ook wel eens gelezen van vrouwen die er juist slechter op reageerden. En voor de laatste poging durfde ik dat risico niet te nemen. Lijkt me trouwens ook frustrerend, als er niets aan de hand is (of lijkt te zijn) en het toch niet lukt. Hopelijk is dit voor jullie dan ook de oplossing. Misschien hebben we straks wel tegelijk punctie Heb trouwens ook wel mensen gehoord die wel tevreden waren over het UMCG, denk dat het toch ook wel persoonlijk is, en een kwestie van hoeveel pech/geluk je hebt.
Dat gevoel van grond die wegzakt... had ik ook heel erg! Vooral omdat echt letterlijk iedereen om ons heen zwanger raakte.... we hadden op n gegeven moment wel 15 zwangere vrienden/kennissen om ons heen.... ik dacht dat ik gek werd!
Ik snap wat je bedoeld, mijn beste vriendin kwam 2 weken later nadat wij het slecht nieuws hadden gekregen, vertellen dat zij zwanger was.. ze durfde het me amper te vertellen, germ! Ik ben nog steeds blij voor haar en gun het haar van harte... ik weet dat het ooit goedkomt en dat wij ook mama en papa mogen heten, maar de vraag is wanneer?
Marlieje: ja dat zou toevallig zijn . Ik begin net 2 dagen eerder met de deca. Misschien dat als je volledig bij het umcg onder behandeling bent dat je dan wat vriendelijker behandeld wordt? Het zou niet uit mogen maken natuurlijk, maar misschien is dat het . Het is zeker frusterend dat ze niets hebben gevonden. Ik kan het dan ook niet geloven eerlijk gezegd. Het klinkt misschien hard of raar, maar ik had liever dat er iets aan mankeerde, dan was daar misschien een goede oplossing voor geweest. Ik heb wel mijn twijfels: ik heb een schildklieraandoening oftewel een auto-immuunziekte. In het mcl zeggen ze dat dat geen probleem is, omdat mijn schildklierwaardes verder perfect zijn nu met medicatie. Sinds de laatste paar iui's heb ik 2 kleine endometriose cystes. Ook niet bevordelijk lijkt me, maar ook dat schijnt geen probleem te zijn. Tenslotte slikt mijn man antidepressiva, maar zijn zaad is altijd goed bevonden, maar ik heb onderzoeken op internet gezien die bewereren dat het DNA daar flink door aangetast kan worden, en dat zie je bij gewoon semenanalyse niet. Maar ja, verder onderzoek wordt er niet gedaan, dus ik kan er niets mee... Ik moet dus maar vertrouwen dat het met ivf wel gaat lukken .
@ Marlies, je moet ook geen 20 extra streepjes zetten hihi. Maar 1 of 2 dan valt het dus niet op. En dan voornamelijk bij Puregon, Gonal-F in jouw geval dat scheelt al ruim meer dan 250 euro @ de rest spannend hoor al dat wachten... Wij gaan er even voor een weekje tussenuit. Lissabon momenteel 25 graden. Ja gedachten verzetten en hopelijk voorlopig genieten van de laatste roseetjes We vetrekken maandag dus zal over een weekje weer terug zijn om alles bij te lezen. Zal ik wat uurtjes voor uit trekken hihi. Maar dan weten jullie even waarom ik niet reageer. Tot die tijd allemaal heel veel sterkte en hou jullie taai!!!! Knuffel en groetjes