Hallo allemaal, Bij hoeveel weken bellen jullie een verloskundige? Een week of 8 of kan het al eerder? En heb je altijd pas een echo bij 12 weken of is het vaak eerder? Zelf zou ik graag een echo hebben bij 9,5 week omdat ik graag met 10 weken aan mijn ouders bekend wil maken dat ik zwanger ben, zij gaan namelijk 8 weken op vakantie!! Wil wel graag weten dat alles dan goed is. Ben benieuwd wanneer jullie dus de vk bellen?
Hey Je kan elk moment de VK bellen, dan zullen ze zelf vragen hoelamg je dnekt dat je bent of wanneer je laatste ongi is geweets....Vanuit daar maken ze een afspraak!... En meestal...als ze de aparatuur hebben...kunnen ze al vanaf 6 wkn het hartje horen...dus mocht het niet lukken voor 9,5 wk echo...dan is dat mss ook genoeg?! succes en gefeliciteerd! liefs
hoi hoi, je zou als je wilt alvast even kunnen uitkiezen welke verloskundige jij wilt hebben, en dan maak je samen met hun een eerstvolgende afspraak, en dat is waarschijnlijk met een week of tien, je kunt ook aangeven dat je het met tien weken wilt gaan vertellen dus dat ze de afspraak ietsje eerder maken als tien weken denk niet dat ze daar een probleem van maken, veel succes meid
Bedankt voor jullie reactie! Ga over een paar weken gewoon bellen en dan vragen of ze al een echo kunnen maken en anders of we het hartje al kunnen horen. Als met 9,5 week het hartje klopt dan durf ik het ze wel te vertellen. Vind het ook niks om het door de telefoon te vertellen als ze op vakantie zijn... Kimms, zie dat jij op 19 nov het hartje al hebt gehoord, dat is wel snel of niet?
'k Heb met 6 weken gebeld en dat vonden ze een mooie tijd om te bellen Met 8 weken de intake gehad, met 10 weken echo (kon bij ons niet bij de vk) en met 12 weken hartje gehoord bij de vk.
Hier de intake bij 9 weken gehad. Ik ben met behandeling in t ziekenhuis zwanger geworden dus had al twee echo's gehad in het ziekenhuis voordat ik een afspraak mocht maken bij een verloskundige. Trouwens, het hartje hóren bij 6 weken lijkt mij onmogelijk. Hier was hij pas bij 7 weken te zien op de echo en pas bij 12 weken te horen aan de buitenkant hoor! Met 5,5 week was er niet meer te zien dan een vruchtzak. Je kunt trouwens altijd zelf een vroege echo laten maken bij een echobureau! Een 2D echo kost niet zoveel.
Moet je voor de echo dan naar het ziekenhuis ofzo? Ik dacht eigenlijk dat het altijd gewoon bij de verloskundige was.... dan kan ik misschien beter iets eerder bellen zodat ik de echo misschien ook wat eerder kan krijgen in het ziekenhuis, gezien de wachttijd? Wil toch het liefst eerst een echo voor ik het aan iemand ga vertellen. Bij hoeveel weken hebben jullie het bekend gemaakt aan ouders en schoonouders?
In eerste instantie natuurlijk gefeliciteerd met je zwangerschap! Kon je met 7 weken al iets te zien of ook niet veel? Misschien is een echo met 9,5 weken dan wel te kort en kan ik toch beter wachten tot 12 weken?! Goed idee inderdaad ,dat echobureau! Ga is kijken of wij dat hier ook ergens hebben! Bedankt
Mijn vk-praktijk heeft geen echoapparatuur, dat hebben ze hier gecentraliseerd (niet in het ziekenhuis, overigens, maar bij een apart echocentrum). Ik heb me bij een week of 6 aangemeld, 1e afspraak bij 8 weken, eerste echo bij ongeveer 10. Dat was de termijnecho - het was belangrijk om die op tijd te laten plannen omdat ik een nekplooimeting wilde laten doen en die moet in de 12e week. Een termijnecho in de 10e week is bij mijn weten best normaal, dus daar kun je sowieso wel om vragen. In de 10e week krijg je al best een mooi plaatje, je kunt dan echt al een kindje herkennen. Bij een echt vroege echo is het allemaal een stuk vager en abstracter. Wachttijden bij het echocentrum en het zkh waren er nauwelijks, er wordt vooral gekeken in welke week je de afspraak nodig hebt.
Wij moesten hier naar een echocentrum waar ze alleen medische echo's doen. Hier viel de wachtijd erg mee hoor. Hier mocht ik na de intake een afspraak maken voor de echo (intake met 8 weken) en ik kon met 10+2 terecht. Die week had mijn man vakantie. De vk raadde aan om tegen de 12 wk de echo te doen, zodat je wat meer ziet. Familie wist het met 8 weken, ook vanwege misselijkheid.
Heb net even gezocht naar verloskundigenpraktijken hier in de buurt, er zijn er 2 die me aanspreken maar er is er 1 waar echt alleen maar jonge meiden werken, ik weet niet of ik dat wel zo top vind. Waarom kies je voor een nekplooimeting? sorry hoor ik heb me met zulke dingen eigenlijk nooit bezig gehouden.
Ik heb ook liever een ouder en meer ervaren iemand hoor! MIjn praktijk heeft beide en ik voel me prettiger bij de 'oudere'. Merk dat zij veel meer verteld uit eigen ervaring, de jongere toch uit het boekje zeg maar, zij moet ook vaak echt even nadenken voor ze antwoord geeft. Maar het verschilt natuurlijk per persoon! Bij 7 weken was niet veel te zien hoor. Het is geen leuke echo. Maar je kunt wel het hartje zien kloppen. Ik heb daarna met 12 weken weer een echo gehad en dat is echt een hele mooie! (zie avatar) Ik zou persoonlijk wachten tot 12 weken. Met 9 weken zie je ook weer een heel stuk minder. Dus als ik jou was zou ik een echo laten maken bij een echobureau met een week of 7, zodat ej zeker weet dat het hartje klopt. En het dan vertellen. Termijn echo dan doen met 12 weken! Ik heb het trouwens meteen aan iedereen verteld, maar hier wist iedereen ook van onze behandelingen.
Ik heb gekozen voor een nekplooimeting omdat ik op basis van mijn leeftijd een verhoogde kans heb op een kindje met Down-syndroom (ik was 36 toen de eerste geboren werd en ben nu 38 met nummer twee onderweg). Een vruchtwaterpunctie of vlokkentest wilde ik alleen doen als de kans ook op basis van de nekplooimeting (combinatietest, eigenlijk) verhoogd zou zijn. In beide gevallen kwam er een lage kans uit en hebben we gekozen geen verder onderzoek te laten doen - de kans om een gezond kindje te verliezen was groter dan de kans dat het alsnog een down-kindje zou zijn. En tja, wat is jong in een vk-praktijk.... de dames in mijn praktijk zijn ook allemaal jonger dan ik ben (maar dat heeft misschien meer met mijn leeftijd dan de hunne te maken ); toch vind ik ze allemaal zeer capabel. Ze hebben toch al jaren ervaring met bevallingen - en ik vind het wel fijn dat ze een vrij recente opleiding hebben gehad. Ik kan me voorstellen dat ze dan wat opener staan voor andere benaderingen van zwangerschap en bevalling, en dat ze meer oog hebben voor "nieuwe" ontwikkelingen. Maar uiteindelijk gaat het erom dat jij je als zwangere goed voelt bij je vk; dat je vertrouwen hebt in haar (hun) kwaliteiten en dat er naar je geluisterd wordt. Wij hebben het trouwens pas verteld na de combinatietesten. Maar ik zou in jouw geval zeker niet wachten tot je ouders op vakantie zijn; dit wil je echt persoonlijk met ze delen!
Ik denk dus ook dat ik me fijner voel bij een wat oudere vrouw, kan niet goed uitleggen waarom maar heb het idee dat zij inderdaad meer heeft meegemaakt en ook minder snel in paniek zal raken. Als het lukt wil ik gaag thuis bevallen dus dan vind ik het wel prettig als er een vrouw naast me staat die niet snel in paniek raakt als er iets aan de hand is. Heb net gezocht voor een echobureau maar daar kan je dus pas terecht vanaf 16 weken. Dan denk toch maar wachten tot 12 weken! vind het toch wat lastig. Ze kunnen ook pas een hartje horen vanaf 12 weken, zij jij toch?
Super om te lezen dat er uit nekplooimeting geen gekke dingen naar voren zijn gekomen en dat jullie tweede kindje ook gezond is! Spannende tijd! Tja, in jou verhaal over jonge verloskundigen zit ook wel weer wat in, zij hebben inderdaad wel een veel recentere opleiding gedaan. Weten jullie trouwens of er met een thuisbevalling iets gegeven kan worden tegen de pijn? Volgens mij niet, maar wil toch graag thuis bevallen. Kan me voorstellen dat jullie het pas bekend hebben gemaakt na de testen. Mijn zusje heeft eind december bekend gemaakt dat ze zwanger is! Zij was toen bijna 8 weken. Vind het daarom extra moeilijk om het geheim te houden! We schelen maar een kleine 5 weken... heel leuk!
Je kunt thuis geen pijnbestrijding krijgen. Je kunt er wel voor kiezen thuis te bevallen en als je uiteindelijk toch nog pijnbestrijding wilt, dan naar het ziekenhuis gaan.
Ik zou gewoon de verloskundigenpraktijk al bellen. ik heb dat ook de eerste keer vroeg gedaan en doordat ze het erg druk hadden vonden ze dat juist erg fijn. Als het nog te vroeg geven ze vanzelf wel aan wanneer je weer terug kan bellen, maar waarschijnlijk plannen ze gewoon al een afspraak voor je in. Ik heb in mijn album een foto staan bij ruim 10 weken. Het beweegt dan al en ik vond er al heel veel te zien rond dat termijn. Ik vond het zelf een hele leuke echo en deze vind ik zelfs mooier dan de echofoto die ik bij ruim 12 weken heb gehad (staat niet in het album). Ik zou gewoon voor een echo gaan van 10 weken als je dat wilt.
Bedankt voor je reactie! Zit nog beetje te twijfelen welke verloskundige ik graag wil maar ga denk ook gewoon volgende week al bellen! Heb even bij je foto gekeken maar is inderdaad erg duidelijk! Mooie foto!
Wil het liefste thuis bevallen,...maar als de pijn echt ondragelijk is dan maar naar het ziekenhuis. (kan je dan tijdens je bevalling aangeven dat je naar het ziekenhuis wilt voor pijnbestrijding??)