Ik sta op de wachtlijst voor de Laparoscopische operatie. Vind het erg eng, ben nog nooit geopereerd!!! Dinsdag heb ik de Preoperatieve screening. Wat gaan ze dan doen? Hoe is jullie de kijkoperatie bevallen en hoelang ben je thuis gebleven na de operatie? Wat kwam er uit de operatie en is er snel een behandeling gestard zoals bijv.IUI? Liefs
Heey Gelukkig. Ik heb op 16 december een Laparoscopie gehad. HEt valt echt reuze mee. Ik was om kwart voor 11 aan de beurt en was om 12:00u weer wakker op de recovery. om 14:15u was ik thuis. Je voelt het de eerste 2 dagen wel, maar het is geen zware pijn. gewoon de pijnstillers pakken die je worden voorgeschreven en daar is het echt goed mee te doen. Wel moet je je realiseren dat je geruime tijd bloed kunt verliezen. bij sommigen is dat een paar dagen, bij was het bijna 2 weken, maar ook dat is normaal heb ik mij door de gyn laten vertellen. de eerste dag is dat veel, maar daarna is het maar met beetjes en is 1 a 2 inlegkruisjes per dag voldoende. Maak je er niet te druk om want bij mij is het enorm mee gevallen. Heb op de OK nog gewoon alle uitleg gekregen en wat lol gemaakt met mijn nicht (OK-assistente) en kreeg op de OK het infuus toegediend en heb echt heerlijk geslapen... Ik ben nadien 2 weken thuis gebleven, maar dit komt door mijn beroep. werk namelijk met autistische cliënten met probleemgedrag dus dat was te link om te riskeren. maar als je een rustig en zittend beroep hebt, kun je met een paar dagen weer aan de slag. Bij mij kwam er toen uit dat ik mijn eileiders verstopt had maar die zijn met de HSG open gegaan gelukkig. verder was alles prima. wij kregen toen ook te horen dat we er gewoon op de natuurlijke weg voor konden gaan, maar afgelopen maand kwamen we middels een 2e samenlevingstest erachter dat ik vijandig baarmoederslijmvlies heb, iets wat je niet ziet tijdens een LAP, dit komt alleen zichtbaar bij een Sl-test. Middels IUI is dit verder prima te omzeilen dus ik hoop dat ook wij snel zwanger mogen zijn Heel veel succes en bij vragen hoor ik het gerust. Liefs Chelleke
Hoi gelukkig! Maak je er niet al te druk om hoor, ik heb hem de laatste week van december gehad en mocht diezelfde dag nog naar huis. Alles viel me mee en de uitslag was bij mij ook allemaal goed en gezond. Ik ben een week thuis gebleven en heb rustig aan gedaan maar voelde me eigenlijk op de 3e dag na de kijkoperatie alweer fit! Een maand na de kijkoperatie mocht ik alweer verder met IUI's maar dat is per ziekenhuis ook afhankelijk van een eventuele wachtlijst of drukte. Voor mijn kijkoperatie had ik al 2 IUI's achter de rug in een stad/streekziekenhuis dus voor ze bij de VU verder gingen met IUI's wilde ze eerst de HSG en een kijkoperatie. Het enige 'nare' vond ik dat ze mn infuus in mijn hand probeerde te doen maar ik gaf op de OK al aan dat dát niet zou gaan lukken (wist ik uit ervaring van eerdere operaties). Na 3x toch proberen te prikken in mijn hand (AUWWW :x) hebben ze mn infuus toch in mijn arm gezet. Heel veel succes, het gaat je echt meevallen
Heb er twee gehad. Geen centje pijn! Wel erg misselijk geweest van de narcose. Beide keren na een week weer aan het werk.
Hoi meid, Ik heb de operatie ong. 1.5 maand geleden ondergaan. Het viel idd erg mee. Was ook snel weer thuis (2 uur later of zo). Vrijdag was operatie, woensdag ben ik weer gaan werken. (Ben dinsdagen vrij anders was ik dan al gegaan) Ik was ook erg zenuwachtig want was ook nog nooit geopereerd oid. Was achteraf nergens voor nodig. Voor je het weet lig je onder narcose en nog sneller ben je weer bij kennis Ik had vooral de eerste dag na OK last van een gezwollen buik en vooral last van de navel. Met name hechtingen daar. Had ook geen pijnstillers genomen haha dus als je dat wel doet dat scheelt alleen maar. Maar de dag erna ging het al veeeeeel beter. Je zult zien dat het reuze meevalt. Hopelijk zeg jij hetzelfde straks. Heel veel succes en als je nog vragen hebt horen we het wel Hopelijk is bij jou inwendig alles goed. (hier wel gelukkig) O ja ik kreeg de operatie trouwens omdat ik met Clomid na 6 x nog niet zwanger was. Ben hierna meteen gestart met Puregon/Pregnyl. (deze maand dus) Anders was het IVF of misschien eerst IUI geworden. Liefs en toitoitoi
Ik heb 8 april j.l. een laparoscopie gehad. Stelt echt weinig voor. Was om half 10 op de OK, om half 11 werd ik wakker op de uitslaapkamer en om 11 uur was ik weer op zaal. ( om 12 uur in de kleren en om 14:00 weer thuis.) Je krijgt narcose d.m.v. infuus in je hand ( meestal ). Prik hiervan deed mij geen pijn. Op de dag van de pre-operatieve screening ( voor jou a.s. dinsdag las ik.) gaan ze je bloeddruk meten, je wegen ( ivm hoeveelheid narcose ) en leggen ze je uit hoe het op die dag zal gaan. Als je `s ochtends moet komen voor je operatie moet je nuchter komen ( na 24:00 geen eten meer en tot 2 uur voor de operatie alleen transparante vloeibare dingen drinken ) Dan krijg je je kamer en bed toegewezen en op je bed ligt je operatiehemd. Dat trek je aan en je krijgt een kalmeringstabletje ( dormicum ) en een zetpil paracetamol ( diem ag je overigens ook zelf inbrengen hoor ) Dan ga je rustig op je bed wachten tot je gehaald wordt voor je operatie. Je zult merken dat het kalmeringstabletje na een half uur zijn werk gaat doen. Op de OK moet je even over van je eigen bed op een operatiebedje. En ook hier krijg je een infuusje en meten ze weer je bloeddruk op. Dan krijg je narcose en ben je echt binnen een paar tellen weg. Na de operatie zal je wakker worden op de uitslaapkamer. Ze houden je hier in de gaten en kijken hoe vlot je weer alert en wakker bent. Je kan het nu wel koud hebben, omdat de operatieruimte vaak koud is en je daar toch een poosje stil ligt. Maar als het goed is krijg je een lekker dekentje met wame lucht over. Als je helder genoeg bent mag je terug naar je zaal. Ze rijden je weer met bed en al terug. Eenmaal terug op zaal vragen ze vaak of je iets wilt eten en/of drinken. Ik mocht op zaal mijn gsm bij me houden en heb toen mijn man gesmst dat ik weer op zaal was. Hij is toen weer naar het ziekenhuis gekomen. Afhankelijk van hoe je je voelt zullen ze besluiten wanneer je naar huis kan. Je infuus mag eruit zodra de zak leeg is en je naar het toilet bent geweest ( zodra je geplast hebt ) Je zult bij je operatiehemd een soort pantybroekje krijgen dat je aantrekken moet. En na de operatie zul je merken dat dat broekje uit is. Ook je buik zal onder de jodium zitten ( trek geen nieuwe mooie lingerie aan want dat wordt knal roze van de jodium en krijg je er niet weer uit ) Neem een lekker t-shirt mee, een schone slip, inlegkruisjes die jij prettig vind ( die van het ziekenhuis zijn zo dik, net een pamper ) je gsm en evt. wat spul om je op te frissen en weer wat toonbaar te maken. Je behandelend arts zal je nog even bezoeken voor je naar huis mag om te vertellen hoe het is gegaan en wat ze gezien hebben. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes! Groetjes Gemma
Oja, je zal een paar hechtingen hebben ( waarschijnlijk 2, 1 in je navel en 1 boven je schaamstreek ) Deze lossen vanzelf op en laten na ca. 2 weken los. Ook zal je wat druk op je schouders voelen door het gas dat ze in je onderbuik pompen tijdens de operatie. Dat neemt in de dagen na de operatie meer af, maar kan in het begin wel vervelend voelen. ( beetje alsof er continue iemand op je shcouders leunt )
Ik heb ook een kijkoperatie gehad in maart 2008. In mei begonnen we met IUI en in juli 2e ronde raakte ik zwanger. De kijkoperatie viel mee. Algehele narcose is vreemd. Ik ben de dagen erna wel erg moe geweest, maar verder viel het mij reuze mee. Hechting boven bij je schaamstreek en navel. Dit voelde soms vervelend/geirriteerd maar werden na 10 dagen verwijderd en ziet er nu mooi uit. Heel veel succes en ik hoop op een goede uitslag voor jou.
Bedankt meiden voor de goede en duidelijk uitleg. Ik hoef me dus niet druk te maken lees ik zo. Ik zie het meest op tegen het infuus, de rest voel je niet. Een infuusnaald is wel een stuk dikker dan een naald waarmee ze bloedprikken toch? Het verloop van onderzoeken en behandelingen verloopt echt bij iedereen anders he. Bij mij hebben ze eerst na de standaard onderzoekjes een HSG gedaan, toen de samenlevingstest, nu clomid en dus de kijkoperatie. Hoop dat alles goed is en we de maand na de kijkoperatie aan de eerste IUI mogen beginnen.
Heb er 1 gehad en was ruim een week uit de running. Had veel pijn van de operatie, opgezette buik (leek wel 6 maanden zwanger) en was lang moe van de narcose. Heb zelf een hoge pijngrens, maar dit viel bij mij vies tegen .
Gelukkig, ik heb ook hele dunne aderen op mn hand. Bij de eerste laparoscopie hebben ze een extra dunne naald gebruikt (ze hadden het over een 'blauw naaldje', was bij de andere verpleegkundige gelijk duidelijk waar het over ging). Deze was ook echt dun. De tweede keer wilde zelfs het blauwe naaldje er niet in en hebben ze het infuus gewoon in mn elleboog-holte gezet. Je kunt op de meest wazige plaatsen een infuus zetten, dus als het bij jou niet in 1 keer lukt, gewoon vragen of hij in je arm mag.
Hoi gelukkig, Ik heb vorig jaar maart de operatie gehad. Narcose kwam ik niet goed uit (te lage bloedsuiker, hypo) maar verder is alles helemaal meegevallen! Wel een nachtje gebleven ter observatie.. Geen last gehad van het gas en ik zou daarna met iui beginnen maar was al meteen zwanger na de operatie Alvast veel succes!
Hoi, Ik heb vorig jaar juni een kijkoperatie gehad. Infuus was even vervelend, in m'n elleboog, maar viel mee. Ik kwam alleen onwijs beroerd uit de narcose. Kreeg morfine tegen de pijn, maar werd van de narcose en de morfine ontzettend misselijk, dus kreeg daar ook weer wat voor. Leve t infuus. Kennelijk reageert mijn moeder ook zo op bepaalde medicatie, dus dit is erfelijk en ligt aan mij. Gebeurt gelukkig bij weinig mensen. Ik heb ook last van het gas gehad en m'n buik deed zeer. Maar n strak hemdje helpt erg goed. Ik ben de hele werk thuis gebleven. Lag voor n deel ook aan de narcose; was zó moe! Bloed viel mee, maar ik heb wel een paar dagen blauw en groen geplast, hahaha!! Komt van t spul waar ze mee doorspuiten! Het verschilt van persoon tot persoon. Helaas ben ik één van de weinigen waar het bij tegenviel. Er zijn gelukkig héél veel mensen die snel weer kunnen werken. Niet te veel tegenop zien. Neem iemand mee van tevoren. Ik had m'n moeder en vriend bij, we hebben spelletjes gespeeld tijdens het wachten. En ze bleven km het ziekenhuis tot ik terug was. Komt vast helemaal goed meid. Succes!! Liefs Eevie
De operatie heb ik al over verteld. De uitslag viel wat tegen. 1 eierstok + eileider onbruikbaar ( verkleefd en verstopt ) en andere kant wel open en doorgankelijk maar niet mooi geplaatst. Ik mocht nu stoppen met de pil om het te gaan proberen, maar onze kans is erg klein gezien de eileider en eierstok niet mooi t/o van elkaar liggen ( eitje moet wel erg ver reizen... ) Maar goed, we kijken het een half jaar aan, anders IVF.
Ik heb oktober 2010 laparoscopie gehad vanwege endocyste op mijn eierstok. Ik was van tevoren ook heel nerveus omdat ik nog nooit onder narcose geweest was. De narcose viel me 100% mee alleen ik was wel misselijk toen ik wakker werd. Ik ben zelf een nachtje gebleven omdat ik erg versuft was. De volgende dag ging het stukken beter en kon ik naar huis. Ik ben nog een week thuis gebleven. Ik herstelde snel maar vergis je niet, doordat je je snel goed voelt wil je al heel snel weer van alles. Maar je bent toch geopereerd en bent onder narcose geweest dus laat je lekker verwennen!! Helaas moet ik nog een keer worden geopereerd vanwege ernstige endo. Maar de wachtlijst is maar liefst een jaar!!! Waar wordt jij aan geopereerd? @gelukkig
ook ik ben vorig jaar geopereerd ook mega zenuwachtig. spuit in je hand van de nacose heb ik niet echt gevoeld. ben om 12:25 geopereerd en was pas om 15:10 op de uitslaapkamer een boel verkleefd, 1 eileider hebben ze geprobeerd verkleving vrij te maken helaas niet gelukt.deze eileider hebben ze nu zelf dichtgemaakt werkt nu niet meer. andere eileider ook erg verkleefd deze hebben ze weer helemaal netjes gemaakt. tegen 1945 kon ik naar huis, maar moest in de rolstoel naar buiten ik had zo vreselijke buikpijn. mijn buik was ook zo dik van al het gas.. heb zeker 3 dagen echt pijn gehad dan ik niet zelf recht op kon komen. de dagen er na werd de pijn minder ben ander halve week thuis gebleven. sterkte en succes met de operatie rustig aan doen!!!
Ik heb vorige week een laparoscopie gehad. Is me 100% meegevallen. Kwam goed uit de narcose, mocht snel weer naar huis. 1 dag thuisgebleven en daarna weer gaan werken (heb zittend beroep). Hechtingen mogen er overmorgen uit (geen oplosbare hechtingen bij mij).
Ik onderga (als ik ongesteld word) aan het einde van deze maand een lapa. Zie er nog niet tegenop, maar heb ook nog 1 kans om alsnog zwanger te raken. En als het wel moet, ben ik blij dat ik misschien wat meer duidelijkheid krijg.