Momenteel hebben wij hier twee honden rond stappen. Echt "mijn" beesten en mijn hobby. Ze worden ondertussen al wat bejaard en met hun gebreken. Sporten kan ik dus niet meer met ze en zijn het gewoon gezellige huishonden. Echter hebben ze beiden zo hun gedragsproblemen en ondanks dat ze perfect functioneren bij mij brengt dat wel beperkingen met zich mee. Nu wil ik al JAREN een ruwhaar teckeltje. Gewoon een "lolteckel" dus geen problemen in het gedrag onbezorgt mee kunnen nemen op visite bij vrienden die ook honden hebben etc etc. Ons duo nu blijft dus ook gewoon thuis als we op visite gaan. En nu komt mijn droom wel heel dicht bij.... Een bevriende teckelfokker heeft me het aanbod gedaan om 1 van haar teefjes over te nemen aangezien zij niet geschikt is voor de fok... Alleen iedereen die ik het vertel slaat bijna van schrik om. DRIE HONDEN?! Wat moet je daar nu mee... Heb je niet genoeg aan twee?! Weet niet wat ik met dit topic wil maar misschien wat meer mensen die 2+honden hebben en me niet helemaal voor gek verklaren?!
Wij hebben ook twee honden. Een Hollandse Herder en een Hollandse Herder x Mechelse Herder. De eerste is mama van nr 2 haha. Maar ik vind het persoonlijk geen probleem. Als je zelf de ruimte ervoor hebt wat hebben anderen er dan mee te maken hoeveel honden jij hebt?
Ja dat is ook zo maar mede omdat we al twee honden met een specifieke aanpak hebben snappen mensen niet wat ik met een derde moet terwijl mijn zoontje nog zo jong is...
Ja ik kan me de gedachte van andere mensen voorstellen. Maar heb je de teckel al gezien? En ervaren hoe ze is? Misschien kun je jouw besluit daarop laten baseren?
Ik denk dat de overgang van 1 naar 2 honden groter is dan van 2 naar 3. Zeker als het honden zijn die je niet zomaar mee neemt. Dan ben je al gewend om er altijd rekening mee te houden. 3 honden is dan niet zo heel veel drukker denk ik. Zeker als het geen pup is. Ik zou het lekker doen. Juist leuk toch voor je zoontje! Kan hij lekker mee spelen! Als je andere honden al wat ouder zijn, dan willen die dat misschien niet meer.
Ja heb haar al gezien... Ken haar al van pups af aan en ze is nu ruim een jaar... Door haar rustige en terughoudende karakter past ze perfect bij onze twee honden die we al hebben. Het is zo'n relaxed en makkelijk teefje dat ik er enorm naar uit kijk... Er zit uiteraard nog wel wat opvoeding in aangezien ze nog maar een jaar is maar dat is logisch en ik kijk er ook naar uit... Aangezien ons huidige tuig "af" is qua opvoeding... Rekening houden met de honden tja we weten niet beter ik heb de golden retriver al acht jaar en is altijd bakken met werk geweest die hond dus ja...
Ik denk dat je wel goed moet weten wat je doet. Als je er een hond bij neemt 'verstoort' dat de situatie in de huidige roedel. Er zal (soms letterlijk) uitgevochten moeten worden wie hoogste in rang is naast de gezinsleden. Kunnen jouw oudere honden dat nog wel aan? Je schrijft dat je honden gedragsproblemen hebben, wat zijn dat voor problemen? In principe moet het niet uitmaken, zolang jij het in goede banen leidt, maar vraag je wel af of je je oudere besjes er plezier mee doet
Ik kom uit een gezin met meerdere honden. Mijn ouders hadden altijd 2 of 3 honden. Nu nog maar 1tje! Ik vond het altijd erg gezellig en de honden waren altijd erg lief. Zelf heb ik nu 1 hond. En ben super gek met haar ze hoort echt bij het gezin. Ze is ook heel goed voor ons zoontje en dat vind ik toch wel t belangrijkste.. Als je meerdere honden gewend bent is de stap naar 3 snel gezet!
Wij hebben 3 honden, en achteraf gezien hebben wij daar best spijt van. Het is echt een gekkenhuis af en toe, nou ja bijna altijd eigenlijk, en je bent zoveel tijd kwijt aan de verzorging hiervan en het extra schoonmaken. Ook brengt een extra hond uiteraard extra kosten met zich mee, als voer, benodigdheden en dierenarts kosten. Hier hebben wij overigens het minste moeite mee. Waar je rekening mee moet houden is hoe de honden op elkaar gaan reageren. Misschien worden jouw honden ineens andere honden, of blijkt de nieuwe hond heel erg moeilijk te zijn. denk aan problemen als gevolg van territorium gedrag. Mijn vriend heeft een (grote) hond die heel lief is en heel weinig met haar eten deed. Tot mijn hond erbij kwam, ineens vreet ze alles op, zelfs ons eten waar wij bij zijn. Dit geeft op dit moment heel veel problemen. Een andere hond vreet alle spenen en speelgoed van dochter kapot. En weer een andere hond plast in huis, omdat hij te veel stress heeft door andere hondjes en kruipende dochter. Wij gaat hier natuurlijk op een manier mee om zodat wij hier het minst last van hebben. Maar dit betekent dat 2 kleine honden voornamelijk in de bench zitten, en grote hond in de gang. Niet erg gezellig dus!
Ik denk dat dit, als je het heel graag wilt, een uitgelezen kans is. Omdat het teckeltje in verhouding nog jong is, kan je haar nog wat 'vormen' maar is het grootste deel van de opvoeding al gedaan en heb je daar het werk niet meer van. De overgang van twee naar drie lijkt me ook niet zo'n probleem. Als je de mogelijkheid hebt en je ziet het zitten met je andere honden, doen! Ik vond de overgang van 1 naar 2 pittig, maar wij blijken een hond (al wat ouder en uit het asiel) in huis te hebben gehaald met gebruiksaanwijzing. Een ontzettende lieverd hoor, maar buiten is het een aparte tante haha.
Gelukkig ben ik erg goed in staat om dit in goede banen te leiden en zal er absoluut niet gevochten worden om de leiderspositie... Mijn reu (golden retriever) is een hond die dominant reageert vanuit angst... Prima hond voor iedereen totdat je wat van hem.moet dan staat hij er wel om bekend dat hij een snauw uitdeelt. Hii krijgt van mij dusdanige leiding dat hij al jaren geen stap meer verkeerd herft gezet zolang ik erbij ben. Hij hangt enorm aan mij en ik ben dan ook zojn enige baas. Als de oma's op komen passen hebben ze naas regels voor onze zoon ook regels mbt de honden. Als die regels oogevolgt worden os er geen probleem... Onze teef (amerikaanse stafford) was ontzettend hond agressief. Door juiste begeleiding van ons uit heeft ze geleerd andere honden te negeren. En honden in huis dienen onderdanig aan haar te zijn. Dit valt prima te begeleiden en in het begin zal de teckel dan ook nooit alleen met de stafford zijn... Ik kan mijn honden lezen alsof ze kunnen praten. En weet precies wanneer ik in moet grijpen en wanneer ik het op zijn beloop kan laten... Ben me donders goed bewust dat een derde hond wel de nodige begeleiding vraagt om in de roedel opgenomen te worden. Maar dat is dan ook waar ik plezier aan beleef. Het begeleiden van "moeilijke" honden... Maar ik wil ook wel eens een lol hondje waar ik niet zo bij na hoef te denken... Leuk om te lezen dat iemand ook opgegroeid is met meerdere honden... Ik hoop dat mijn zoontje er net zoveel lol aan beleefd straks...
Wij namen er ook een 'lolhondje' bij.. De kleinste, maar die is echt de baas hoor! Ik ben nog steeds hartstikke blij met hem hoor, maar het is echt gigantisch druk!
Ik snap dat je hier spijt van hebt... Maar zo is onze situatie niet ondanks de gebruiksaanwijzing van de huidige honden... Ik ken de teef die erbij komt dan ook al vanaf dat ze 9 weken oud is... En ken haar karakter... Gaat het niet om wat voor reden dan ook dan is ze altijd welkom bij haar huidige eigenaar..
Wij hebben 2 honden en 3 katten. Veel mensen vinden ook dat wij veel dieren hebben, lekker belangrijk wij vinden het gezellig zo. Als jullie het zien zitten een 3de hondje erbij,moet je het lekker doen. Wel rekening houden met verschillende uitlaat behoeftes, als je pech hebt moet je straks om de een of andere reden met 3 honden apart uit. Dan vergt het een hoop tijd. Als wij de ruimte (en het geld) hadden gehad, had er hier ook nog wel een derde bij gekomen hoor
Zo was onze situatie met 2 honden ook niet, en derde hond hebben we va 7 weken bij ons.. Maar het hoeft inderdaad niet bij iedereen zo te gaan lopen. Maar kennelijk heb je al een keuze gemaakt!
Hihihi ach de staff wil nu vaak al niet meer mee die vindt het prima om lekker in de tuin rond te drentelen en daar een beetje te waken over de grassprietjes en die is groot zat daarvoor... (lees 650m2)
De keuze is ook al gemaakt.. Als mijn vriend klikt met haar (want die kent haar nog niet) dan komt ze sowieso op proef... Ik liep alleen maar op tegen het feit wat iedereen ervan vind dat wij een derde hond gaan nemen... Wordt zo moe van al die opmerkingen..
Hou er wel rekening mee dat Teckels last hebben van grootheidswaanzin, ook al lijkt ze rustig en terughoudend. Heb er hier 1 lopen , is op zich een watje totdat er een hond op bezoek komt dan moet ze in de benche als er door mensen gegeten wordt, anders wordt het knokken en dan begint de lieve rustige Teckel. Het lijkt allemaal zo leuk een Teckeltje erbij maar je moet ze echt tegen hunzelf beschermen. Ze vergeten dat ze klein zijn. ( en we hebben 2 honden, vorig jaar nog 3)
Oooow lekker schijt aan hebben! Haha! Hier was er ook iemand die had gezegd dat ze het niet slim vond een derde hond erbij te nemen. Uhmmm.. Ik vraag haar toch ook niet of ze niet beter aan anticonceptie had kunnen denken na 2 of 3 kinderen.. Ach over het algemeen gaat het prima hoor, alleen wij zijn ook nog eens verhuisd, en natuurlijk een kindje van 13 maanden dat rond kruipt enzo. Dat is nu gewoon even moeilijk! Dochter vindt het trouwens geweldig, ze bevrijdt ook iedere keer de hondjes uit de benches..