Hoofdje en zijligging

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Sneeuwwitje, 2 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sneeuwwitje

Sneeuwwitje Actief lid

12 aug 2008
    308
    0
    0
    Hallo allemaal,

Het is een vaak besproken onderwerp, maar toch heb ik er ook nog een vraag over. Vandaar een nieuw topic en een lang verhaal ;)

Mijn zoontje van 11 weken heeft een licht afgeplat hoofdje.
    Een paar weken terug was ik bij het CB en toen zeiden ze van het valt erg mee, maar je moet het wel in de gaten houden en de speeltjes etc. aan de andere kant leggen zodat hij zijn hoofdje gaat draaien.
    Ook bij de huisarts geweest, wel voor iets anders maar meteen dit voorgelegd. Die zei ook het valt erg mee, maar ook in de gaten houden en wederom stimuleren de andere kant op te kijken.
    Ze heeft zijn nekje ook gecontroleerd en er zijn geen blokkades.
    Dit heeft ook een osteopaat geconcludeerd nadat we bij hem waren voor zijn darmkrampjes. Toen heeft hij ook het nekje gecontroleerd.
    Ik heb ook gekeken bij het Kiss syndroom en de symptonen, maar die kom ik bij mijn zoontje eigenlijk niet tegen.

Nu is het ook zo dat mijn zoontje als je hem vast hebt op schoot bijv. heel makkelijk de andere kant op kijkt en dit ook lang volhoud zonder moeite.

Dus het is volgens mij echt gewoon een kwestie van die kant ligt het lekkerste.

Nu ben ik druk bezig met het stimuleren; speeltjes aan de andere kant, voeden andere kant, verschonen dito. Een stukje gordijn aan de andere kant van zijn bedje gehangen (zitten strepen in en hij is gefasineerd door zijn gordijnen). Een handdoek onder zijn matras om hem maar te dwingen de andere kant op te kijken.
    De handdoek onder zijn matras werkt op zich redelijk. Maar al die andere maatregelen werpen niet echt veel vruchten af om zijn voorkeur te veranderen.

Nu had ik bij het CB geinformeerd of ik misschien een zijslaper kan gebruiken. Maar zij zijn geen voorstander van losse elementen in bed.

Nou goed... mijn vraag is dus... wat kan/zal ik nu doen?

Ik ben een beetje radeloos. Ik wil eigenlijk zo'n zijslaper wel proberen, maar ja het word wel afgeraden........
    En ik maak me toch wel zorgen dat het straks te erg is en dat we dan verder van huis zijn (helmpje enzo).
    Ik krijg ook af en toe de engste gedachten als ik de andere verhalen wel eens lees over afgeplatte hoofdjes.

Zijn er ook ervaringen van mensen met een kindje waarbij het hoofdje een beetje afgeplat was en later vanzelf is goed gekomen?

Ik las namelijk op een site dat na 3 maanden de voorkeurshouding in principe stopt en dat het hoofdje vanzelf bijtrekt. Met name uiteindelijk ook door buikslapen...

Zucht... nou het is een heel verhaal geworden. Ik hoop dat jullie me kunnen adviseren en gerustellen. Alvast bedankt in ieder geval.

2. Vermanen

Vermanen Fanatiek lid

13 aug 2007
    2.227
    0
    0
    Oppasmoeder
    Dordrecht
    Hallo, idd een heel verhaal ;) Maar wel duidelijk zo.

Ik weet dat het cb geen losse dingen wil in bed, maar wij hebben vanaf de geboorte het zijslaapkussen gebruikt. Bij iedere voeding omdraaien etc. heeft in dit geval geholpen om een voorkeurshouding te voorkomen. Vanaf een week of 12 slaapt Hannah in een slaapzakje op dr buik en de ene keer kijkt ze naar links en dan weer eens naar rechts. Haar hoofdje is dan ook gelijk.

Ik zou eigenlijk niet weten wat er mis is met het zijslaapkussen. In principe werkt het hetzelfde als een opgerolde handdoek. En er zit ook een kussentje aan de voorkant, dus op zich voorkomt het ook dat ze te ver op hun buik gaan liggen.

Ik hoop dat je hier een beetje info uit kan halen, verder succes ermee.

3. Irma1968

Irma1968 Actief lid

12 sep 2008
    145
    0
    0
    Hoi Sneeuwwitje, misschien toch fysio? ik zou er niet te lang mee wachten. Onze dochter had ook een enorme voorkeurshouding die echt nooit vanzelf weg zou zijn gegaan.
    Bij 4 weken zagen wij dat ze een voorkeur had naar rechts en een kleine afplatting had, bij 9 weken fysio en toen ze 4 maanden was was de voorkeur weg maar was haar hoofdje zo scheef dat we toch voor een helmpje gegaan zijn.
    Zowel onze fysio als het cb en kinderarts zijn tegen die easy sleepers ( schuinlig kussens) dit ivm wiegedood. Trouwens onze dochter heeft erin gelegen ( in de box onder toezicht) maar kreeg het toch voor elkaar dat ze naar rechts kon draaien dus bij haar het het geen nut. Wij hebben er alles aan gedaan maar het mocht niet baten.
    17 maart 2008 heeft ze haar helmpje gekregen en 12 sept was ze officieel helmloos! super mooi rond bolletje gekregen en ze heeft er geen minuut last van gehad. het is ons 200 % meegevallen.

een voorkeurshouding of afplatting heeft niet altijd te maken met het kiss syndroom, onze dochter had ook niet het kiss syndroom.

Mijn nichtje had een lichte afplatting, had ook niet echt een voorkeurshouding, haar hoofdje is nu ook gewoon weer mooi rond, dus het kan wel.

Nogmaals wacht niet te lang met stappen ondernemen.
    Suc6

Deel Deze Pagina