He meiden, Inmiddels zijn we bijna 2 jaar bezig voor een 2e, na 2 mk's, 3 rondes clomid en 1 alleen utrogestan mogen we nu beginnen met IUI. Ik heb alleen heel veel vragen! Kan iemand mij daarmee helpen? Waarom is de kans zo klein (10-15% per inseminatie). Normaal (op de natuurlijke manier) heb je toch 20% kans? Doet het prikken (gonal-f) pijn? Zou je ook alleen kunnen prikken, maar dan geen IUI? Of is IUI dan toch echt beter? Je hoort ook wel dat het juist goed voor de zaadjes is om de lange weg af te leggen, dan krijgen ze voeding e.d. en de echte sterkte wint het dan. Ik hoop dat iemand mij kan helpen! Alvast heel erg bedankt!
hoi lien, nog niemand heeft een antwoord op je vragen en eigenlijk kun je die natuurlijk het beste in het zh stellen, maar ik wil wel een gooi doen wat betreft de dingen die ik weet. kansen: die 20% kans is een gemiddelde en geldt dus vooral voor stellen die niet met vruchtbaarheidsproblemen kampen. Ik heb van het zh gehoord dat als er sprake is van een milde mannelijke factor (verminderde sperma kwaliteit) en er na 1 jaar nog geen zwangerschap is, de kans per maand gedaald is naar nog 2%. Dan lijkt die 8-10% van de iui ineens toch wel weer mooi. Natuurlijk is het heel mooi als het sterkste zaadje overwint. Maar als je al lang niet zwanger wordt en vooral als er slecht zaad is, blijkt dus gewoon dat geen van de zaadjes aankomt. En dan werkt het dus niet natuurlijk. Of als er sprake is van een te slecht baarmoeder milieu, dan maken ze ook geen kans. Ik heb zelf nog nooit gehoord over dat zaadjes voeding krijgen tijdens de reis. Kan best zijn, maar dacht het eerlijk gezegd niet. In principe zijn ze zelf voordienend. En als ze iets minder hoeven te zwemmen, maakt dat sterkste zaadje niet minder sterk. En ook bij iui moeten ze nog wel zelf je eileiders doorzwemmen. Ze hoeven alleen die hobbel van de baarmoedermond niet meer door. Het klopt wel dat dat proces de zaadjes inderdaad chemisch wat veranderd, zodat ze het eitje kunnen bevruchten. Maar die verandering, passen ze kunstmatig ook toe bij het opwerken van het zaad. Dus geen zorgen daar over. Ik denk zelf dat het zonde is om hormonen te prikken en dan geen iui te doen. De kans dat de zaadjes het dan toch niet halen is groot en dat is zonde van al die hormonen in je lijf. Als je het te onnatuurlijk vind, zou ik eerder gaan voor een paar cyclussen zonder hormonen (als je tenminste zelf een cyclus hebt). Dat is in ons ziekenhuis sowieso standaard. Verder is iui echt nog heel natuurlijk hoor. De zaadjes worden gewoon een handje geholpen, maar de sterkste wint nog steeds en ze moeten het echt nog gewoon zelf doen. Het feit dat jullie hulp nodig hebben betekent helaas dat de kansen op natuurlijke manier zeer klein zijn en de gebruikelijke statistieken niet meer gelden. Natuurlijk kun je kiezen om het nog even zelf te blijven proberen, maar dan moet je wel realistisch zijn en beseffen dat je echt hele kleine kansen hebt. Ik zou er dus lekker voor gaan. Veel succes en ik hoop dat je snel bij die 25-40% hoort die met iui zwanger wordt!
Lieve Vasca, Heel erg bedankt voor je info, hier kan ik wat mee! Vooral naar mijn man, die vind het maar een raar idee allemaal. Ik ga je antwoord aan hem laten lezen!! Zouden meer mannen daar last van hebben? Groetjes Lien
Er zijn meerdere iui topics maar deze is nog redelijk nieuw en kan je makkelijk instromen! Klets gezellig mee als je zin hebt! http://www.zwangerschapspagina.nl/vruchtbaarheidsbehandelingen/342398-nieuw-topic-starten-iui-9.html
Lieve Lien, graag gedaan hoor. Ik weet niet of t een mannen ding is hoor, je zorgen maken hierover. Das heel logisch en veel mensen twijfelen of ze wel behandelingen willen. Het is dus belangrijk om je goed te informeren en te zorgen dat je twijfels worden weggenomen voor zo ver mogelijk. Ik had dezelde twijfels als jij en je vriend. Dus ben ik t gaan vragen en opzoeken. Het is voor jezelf ook belangrijk om vertrouwen te hebben in de procedures die je ondergaat. Niet omdat ik denk dat ze dan meer kans van slagen hebben, maar vooral omdat het het ondergaan en doorstaan van de hele mmm een stuk makkelijker maakt. En dat heb je echt nodig tijdens dit hele proces. Veel sterkte en succes met alles!