Wie ook net gestart met IVF/ICSI of gaat op korte termijn starten?

Discussie in 'MMM clubs' gestart door boannan, 28 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lies30

Lies30 Fanatiek lid

1 nov 2014
    1.019
    28
    48
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Zuid-Holland
    @Amy ja a.s maandag mogen we, dan krijgen we ook de uitslag van eerste opzwemtest. Zijn zeer benieuwd!
    Waarvoor is die pilmaand eigenlijk? Om te voorkomen dat je normale cyclus zich gaat ontwikkelen?

2. Annemoon

Annemoon Bekend lid

4 apr 2013
    816
    0
    0
    Vooral heel druk met werk, mijn glaskunst, de neef
    Oost NL
    Afgelopen week was hij 4-5 cm dus bijna bij de 2-3 terug. Pfff 14 dagen ongesteld geweest en futloos. Nog zeker niet de oude maar we gaan gewoon door.
    Januari precies in de "goede" week op wintersport, dus gaan pas in februari voor een cryo. Voelt niet verkeerd ik wil nog graag rust en een normaal gevoel terug.

Ben ook veel minder actief hier, niet omdat ik het niet wil maar na 40 uur werken ben ik savonds te moe om alles bij te houden.
    Blijf duimen en hopen voor ons allemaal!
    Dikke knuffel!!

3. Lies30

Lies30 Fanatiek lid

1 nov 2014
    1.019
    28
    48
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Zuid-Holland
    Jeetje 14dgn :(... Ff bijtanken meid en hopelijk in het nieuwe jaar een mooie cryo baby!

4. Roosje72

Roosje72 Fanatiek lid

31 aug 2014
    1.174
    0
    0
    Ingenieur
    Dan ben je ook lekker weer bijgetankt en opgeladen! Dat kan alleen maar positief werken.:)

5. Amy1987

Amy1987 Fanatiek lid

25 mrt 2014
    1.421
    1
    36
    NULL
    NULL
    @Annemoon, even van internet geplukt hoor:

Wat is Decapeptyl?

Decapeptyl is een hormoon met een eiwitstructuur dat in de hersenen de hypofyse (een orgaantje bij de hersenen) aanstuurt. Decapeptyl werkt net als gonadoreline op het niveau van de hypofyse. Het medicijn onderdrukt de eigen hormoonactiviteit, zodat het lichaam zelf vrijwel geen invloed meer heeft op het aanmaken van eiblaasjes. Dit wordt in een latere fase door middel van een ander hormoon (bijvoorbeeld Gonal-F) geregeld. De eierstokken worden met dit hormoon gestimuleerd om meerdere follikels met daarin de eicellen te verkrijgen. Bij een gewone menstruatie-cyclus rijpt er per keer maar één follikel met daarin één eicel. Voor een IVF behandeling zijn meerdere eicellen noodzakelijk om de kans op succes te vergroten.

De gang van zakenIn de maand voorafgaand aan de ´eigenlijke´ IVF behandeling wordt er gestart met Decapeptyl. Hoewel IVF niet wordt genoemd als indicatie in de bijsluiter van Decapeptyl, wordt het veel gebruikt tijdens IVF-behandelingen. Vanaf ongeveer de 21e dag van de cyclus moet er eenmaal daags een injectie Decapeptyl (volgens de door de arts voorgeschreven dosering) op een vast tijdstip gegeven worden. Tijdens het gebruik van Decapeptyl treedt een menstruatie op. Op ongeveer de 14e dag van Decapeptylgebruik wordt een echoscopie gemaakt.

En ook nog even ter aanvulling:

Waarom moet ik een contraceptieve pil nemen alvorens een stimulatiecyclus te starten?

De bedoeling van de pil is uiteraard niet anticonceptie, maar het stilleggen van de eierstokken. Als een vrouw gedurende minstens veertien dagen de pil neemt zullen de eierstokken volledig inactief zijn. Het gevolg is dat de daaropvolgende stimulatie beter en meer synchroon zal verlopen, en vooral dat er geen restcysten aanwezig zullen zijn bij de start van deze stimulatie (eventuele overblijfsels van een vorige eisprong die er omwille van de pil nu immers niet is geweest). Het gebruik van de pil laat ook toe aan het koppel de behandeling op voorhand te plannen.

Heel verhaal hé... Hoe was je gesprek? En de uitslag van de soldaten?

Annemoon, soms is rust het beste medicijn inderdaad... Al is het niet leuk natuurlijk...

6. Lies30

Lies30 Fanatiek lid

1 nov 2014
    1.019
    28
    48
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Zuid-Holland
    We zijn goed gekeurd voor korte versie ICSI :):):)
    Morgen bellen voor afspraak verpleegkundige + echo.
    Afhankelijk hoe snel dat kan zullen we dan volgende cyclus starten of eentje later.

Ik moet trouwens 3xdgs gaan injecteren, vanaf dag 1 Decapeptyl, vanaf dag 3 Gonal F erbij en dan 1,5e dag voor de punctie Preganyl.

Punctie wordt in Voorburg verder niet onder een roesje gedaan maar pijnstiller via infuus.

7. Roosje72

Roosje72 Fanatiek lid

31 aug 2014
    1.174
    0
    0
    Ingenieur
    3x daags? Moet je 2x per dag gonal spuiten ofzo? Ik heb ook vanaf dag 1 decapeptyl, cd 3 gonal erbij en dan 48 uur voor de punctie alleen decapeptyl, geen gonal, 35 uur voor punctie pregnyl...na punctie afhankelijk van het aantal blaasjes pregnyl spuiten of utrogestan bollen.

8. Lies30

Lies30 Fanatiek lid

1 nov 2014
    1.019
    28
    48
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Zuid-Holland
    Ja Gonal F dubbel, we moeten nog van de verpleegkundige uitleg krijgen met schema enz.

9. Roosje72

Roosje72 Fanatiek lid

31 aug 2014
    1.174
    0
    0
    Ingenieur
    @lies, wat bijzonder. Waarom doen ze dat?

10. Lies30

Lies30 Fanatiek lid

1 nov 2014
    1.019
    28
    48
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Zuid-Holland
    We horen het 16-1 bij de verpleegkundige. Ga twijfelen of ze niet 2x decapeptyl bedoelde, maar volgens mij niet. Ik heb wel hoger risico oo overstimulatie dus ga zeker een vragenlijstje maken!

11. Amy1987

Amy1987 Fanatiek lid

25 mrt 2014
    1.421
    1
    36
    NULL
    NULL
    Spannend Lies!! Gaat het ook voor jullie een spannend nieuwjaar worden!!!

12. Roosje72

Roosje72 Fanatiek lid

31 aug 2014
    1.174
    0
    0
    Ingenieur
    Ben heel benieuwd waarom, vind het altijd zo apart dat het zo verschillend is al die protocollen

13. Mariska1985

Mariska1985 Fanatiek lid

7 jan 2014
    3.156
    233
    63
    NULL
    NULL
    Idd Roos, hier ook weer heel anders!

Vandaag naar de fert. geweest.
    Mogen komende ronde weer starten. Eerst wilde ze me nog een cyclus laten uitzitten, maar omdat ik nu dus ook al meer dan 2 jaar geen reuma medicijnen kan nemen heb ik gevraagd of het echt niet gewoon deze ronde kon, omdat ik toch veel last heb van de ontstekingen in mijn bekken. Gelukkig mogen we dus gewoon komende ronde starten met de decapeptyl weer.
    Ik moet nu eerst ongesteld worden (had al gemoeten), de duphaston os inderdaad progesteron dus haf m'n temp al veel eerder omhoog moeten zijn aangezien ik zondag de laatste van de 10!! heb opgemaakt!. Mijn lichaam lijkt dus gewoon niet te reageren op hormonen....ik ben benieuwd!
    Zodra ik ongi ben, bellen en op dag 3 starten met de pil (mijn eigen vertrouwde die ik al jaren slikte voor m'n eerste zw).
    Als ik bel moet ik een afspraak maken voor een uitgangsecho om te zien hoe mijn baarmoeder en eierstokken eruit zien.
    Dan starten met de decapeptyl en ik denk dan wat vaker op controle.
    Evt mocht ik al eerder starten met stimulatie voor follikel rijping.

Op zich is het niet zo heftig, een paar dingen die me tegenvallen:
    - ongi door DE pil heen
    - decapeptyl die niet aansloeg
    - mogelijke cyste
    - vervolgens duphaston die niet aanslaat
    - artsen die zo gemakkelijk informatie naast zich neerleggen (bijv: m'n reuma, ik mocht niet bij stimuleren, ik mocht geen ovitrelle spuiten om een eisprong op te wekken...heb daar zelf om gevraagd maar mocht niet en nu vroeg de arts aan mij waarom dat niet was gebeurd????)

Het is niet zozeer het traject dat me tegenstaat, maar mijn lichaam volgt gewoon absoluut niet de normale regels van de natuur zoals jullie inmiddels weten na een jaar kletsen 😁 en ik vind het frustrerend dat de artsen daar zo star mee omgaan en niet durven af te wijken van hun protocol.

Aan de andere kant ook wel goed want zo houden ze de kwaliteit hoog en zolang je niet weet of het wel/geen cyste is, is het uiteraard gevaarlijk om maar blind door te gaan.....

Vooral teleurstellend alles bij elkaar.... En weer verder 😉😉😉 knop om en doorgaan met de dagelijkse gang van zaken. Het zorgt er allemaal iig voor dat het 'klussen' weer eindelijk leuk is geworden ipv 'moeten'

14. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Beste Mariska, zou je je licht niet eens opsteken in het buitenland? Daar zijn ze vaak een stuk minder star en verder in nieuwe ontwikkelingen toepassen.

15. Zon79

Zon79 Bekend lid

11 apr 2014
    727
    212
    43
    Vrouw
    Ik sluit me aan bij jou Hilly!
    Precies om die reden stappen wij over op Dusseldorf!

16. Mariska1985

Mariska1985 Fanatiek lid

7 jan 2014
    3.156
    233
    63
    NULL
    NULL
    Hilly en Zo'n, dankjewel voor de reactie.
    Helaas denk ik dat mijn man het niet zou zien zitten om naar Düsseldorf te gaan.
    Zeker voor elke keer weer echo's....
    Moet je dan 3x per week daar naartoe tijdens de stimulatie fase?
    Ik wacht eerst even een poging af, we hebben ze tenslotte alle 3 nog staan. M'n lichaam zal toch een keer de regels moeten volgen.
    Volgens de arts gebeurt het niet hij herhaling dat het weer zo loopt, we zullen afwachten...
    Inmiddels 2e dag hoge temp maar ook ongi krampjes, ik hoop dat het gauw doorbreekt!

17. Zon79

Zon79 Bekend lid

11 apr 2014
    727
    212
    43
    Vrouw
    Je kunt de echo's in je eigen ziekenhuis laten doen.
    Maar begrijp wel dat je eerst een poging wil doen en dan kijkt hoe het gegaan is...

18. Amy1987

Amy1987 Fanatiek lid

25 mrt 2014
    1.421
    1
    36
    NULL
    NULL
    Hoe gaat dat dan in z'n werk Zon? Werken de Nederlandse ziekenhuizen samen met Düsseldorf? Ik vind het echt gemeen dat ze daar meer mogen dan hier in Nederland. Heb je al een gesprek gehad daar? En wat gebeurt er met je cryo's die je nog hebt van je eerste ivf behandeling?

19. Lies30

Lies30 Fanatiek lid

1 nov 2014
    1.019
    28
    48
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Zuid-Holland
    Inderdaad vreemd dat protocollen overal verschillen. Enige wat ik met qua Gonal kan bedenken is dat ze in mijn zh misschien de dosis halveren (en dan 2xdgs), maar das gissen. 16-1 weten we meer!
    We rekenen erop dat het sowieso febr wordt qua cyclus.

@Amy zeker spannend en toch wel leuk dat er meerderen gaan starten. Wordt jouw cyclus nou eerst platgelegd? Had wel gelezen dat je eerst aan de pil moet, zover goed begrepen ga ik bij dag 1 gelijk aan de decapeptyl. Enig idee hoelang jouw traject ongeveer gaat duren.

@Mariska hopelijk in het nieuwe jaar minder tegenvallers en onzekerheid!

20. Amy1987

Amy1987 Fanatiek lid

25 mrt 2014
    1.421
    1
    36
    NULL
    NULL
    Lies, ben erg benieuwd hoe ze gaat gaan doen inderdaad!

Ja, ik ben aan de pil. Snap inmiddels ook waar het voor is... Het reguleert de cyclus, Heeft een gunstig effect op het baarmoederslijmvlies en voorkomt cysten. Als alles goed verloopt heb ik zo rond 8 februari de punctie, dus nog ruim anderhalve maand...

Deel Deze Pagina