Hallo dames, Heb PCOS en al 3 rondes achter de rug met clomid wat niet aanslaat. Ik krijg over 2,5 week een HSG onderzoek. Wilden ze doen voordat ik met hormooninjecties begin om uit te sluiten of mn eileiders goed zijn. Ben echt vreselijk zenuwachtig. Niet alleen voor de pijn, maar ook voor wat het uitwijst... Want wat als blijkt dat mn eileiders niet toegankelijk zijn ofzo...?Zijn dan alle kansen om ooit zwanger te worden verkeken? Wil niet meteen van t ergste uitgaan, maar toch het houd me bezig. Hebben jullie meteen de uitslag gekregen of moest jullie lang wachten? En deed t erg pijn? Hadden jullie de dag zelf en erna nog last? Groetjes Nino
Hoi nino, Spannend hè, zo'n hsg... Even om je gerust te stellen over de pijn: het is niet fijn, maar mij viel het alles mee. Het naarste was eigenlijk dat ik had gehoord dat het zo pijnlijk kon zijn en me daarover zorgen maakte. Niet doen dus! (ik weet dat dat makkelijker gezegd dan gedaan is). Er zijn inderdaad horrorverhalen, maar die zijn echt in de minderheid. Verder kun je ook echt nog wel zwanger worden, zelfs als beide eileiders dicht blijken te zijn. Soms kunnen ze bij een laparoscopie (kijkoperatie) worden open gemaakt en als dat niet kan, kun je wel nog gewoon ivf of icsi doen. Daar heb je nl je eileiders niet voor nodig! Alleen iui heeft dan geen zin. Maar de kans dat ze allebei dicht zitten is klein hoor en met bv 1 eileiders, kan iui nog wel. Probeer niet te veel zorgen te maken, zoals ik al zei, voor mij was dat nl het naarste van alles en dat is dus lang niet altijd nodig! O ja, ik kon meekijken en dan zie je meteen of het doorloopt. Ze geven dus al een indicatie. Maar de officiële uitslag geeft de gyn later bij ons. O.thoud dus ook dat het positief kan uitvallen en je hierin dan gerust gesteld kunt worden. Das ook wat waard! Succes, het komt echt goed!
O ja, ik had vrijwel direct geen pijn meer erna. Was wel nog wat shakey van de emoties (onnodige angst). Maar die avond ben ik gewoon lekker de stad in gegaan om te feesten no problem!
Ik vond het onderzoek vreselijk. Sorry, maar dat is mijn ervaring. Gelukkig duurt het echt pijnlijke gedeelte echt maar heel kort, zo voorbij. En dan is het ook echt voorbij. Totaal geen na-pijn gehad. Als je eileiders dicht zitten is een natuurlijke zwangerschap idd niet meer mogelijk, maar heeft de medische wereld een grote trucendoos aan mogelijkheden. Sterkte!
Uitslag kreeg ik in principe gelijk, maar de foto's werden nog wel in een team besproken. Een uitslag onder voorbehoud dus.
Hallo Nino, Ik heb afgelopen maandag het HCG onderzoek gehad en ook ik vond het echt geen pretje! (sorry) Je kan het vergelijken met menstruatiekramp alleen dan iets erger en continu! maar zodra alles eraf wordt gehaald voel je vrijwel helemaal niks meer. Heb alleen 2 dagen nog een beetje van bloedverlies gehad. Mijn eileiders waren in principe toegankelijk alleen kwam er bij mij dus bij dat ik een dubbele baarmoeder heb. klote maar helaas. Maar we doen het allemaal voor een goed doel en als het zo ver is dan zijn we al die ellende zo vergeten succes meid! komt goed!
Hoi Nino, Ik vond het onderzoek heel erg meevallen. Tuurlijk, het is gevoelig, maar vooral omdat ik zo gespannen als een rietje was omdat ik niet wist wat ik moest verwachten. Het was al met al ook heel snel voorbij. Ik heb ook geen napijn gehad, was alleen maar vreselijk opgelucht! Voordeel bij mij was wel dat alles prima doorgankelijk was, dat scheelt natuurlijk. Ik ben ook dezelfde ronde nog zwanger geworden! (Ondanks slecht zaad en 1 1/2 jr proberen...) Succes!
Hey, Ik heb het 2 jaar terug gehad. En ik heb een hele hoge pijngrens, maar ik vond het echt vreselijk! Tranen over mijn wangen en ik dacht flauw te vallen. Ik had van tevoren 2 zetpillen paracetamol van 1000 gezet, eentje een paar uur van tevoren en de andere moest een half uur van tevoren.. Nou.....AUW...... Daarna was het weg, heb nog wel even die middag erge menstruatie krampen gehad. Achja, de puncties waren helemaal een hel (opgenomen geweest ivm eierstok die om zijn as ging, ik kon niet meer plassen dus aan de catheter en overstimulaties na de puncties..pfff)daarbij vergeleken was het een eitje Sucses ermee!
Hoi Nino Ik heb de hsg vorig jaar gehad. ik zal er eerlijk over zijn, ik vondt het vreselijk pijnlijk, maar de pijn duurde gelukkig niet meer dan een minuut. daarna voel je nog een heel klein beetje zeurderige pijn. Ik heb zelf ook nog twee dagen nagebloed. Ik had van te voren ook allemaal uitéénlopende ervaringen gehoord maar volgens mij valt bij de meeste de pijn mee. Ik denk dat het ook wel belangrijk is dat je er rustig in gaat en niet al te zenuwachtig bent al is dat natuurlijk niet makkelijk. Misschien kan je van te voren ook een kalmeringspilletje nemen, als je zenuwachtig bent ga je volgens mij ook je spieren aanspannen wat denk ik ook niet mee werkt. De uitslag kreeg ik ook direct, je kan meekijken op het scherm dat is wel fyn. Heel veel succes alvast!
hi Nino, ik heb een paar maandjes geleden een hsg gehad. ik had veel horror verhalen gelezen en was op t ergste voorbereid. maar het was even heel onaangenaam/pijnlijk/kramperig (zo'n moment dat tranen in de ogen springen) en voor ik zei van ''ho ik wil niet meer'', is het alweer voorbij. ik vond het dus achteraf heel erg meevallen. ik kreeg gelijk te horen, dat alles goed doorgankelijk was. Een groot voordeel van een HSG is dat je eens goed ''doorgesmeerd '' bent en je het komende half jaar vruchtbaarder bent. dit schijnt zo te zijn, mijn gyn. zei het ook. veel succes. Mijn gyn had mij geadviseerd de rest van de dag vrij te nemen maar ik heb helemaal geen napijn gehad. en ook geen bloed verlies. Kortom, het viel bij mij heel erg mee en was heel erg gerustgesteld dat alles goed doorgankelijk was. maak je niet te veel zorgen. en slik wel de pijnstillers vooraf. die krijg je als het goed is van de gyn.
Hey Nino, Ik heb het onderzoek een paar maanden geleden gehad en het deed wel pijn maar het is een paar minuten en het voelt als hele heftige menstruatiekramp. Als het slangetje er uit is voel je meteen niks meer. Ik heb nog wel een paar dagen last gehad van nabloedingen en wat krampen. Ik kon gewoon meekijken en de fertiliteitsarts deed het onderzoek zelf met een radioloog en ik kreeg dus meteen de uitslag. Succes en ik hoop dat het je meevalt. Alles voor het goede doel.
ik bedoelde trouwens niet dat het geen pijn doet hoor, maar wel dat het (vond ik) doordat het zo kort was, heel dragelijk is. En ik denk dat het heel fijn is om daar rekening mee te houden, dat maakt het echt dragelijker. Een beetje als in je vinger snijden: even ontzettend klote, maar trekt snel genoeg weg, dat het het zeker niet waard is om je dagen lang van tevoren zorgen over te maken. Verder denk ik persoonlijk ook dat het verschil in ervaring en pijn ook te maken kan hebben met de pijnstilling. Ik kreeg van het VU nl ook al pijnstillers die ik de avond ervoor moest nemen. Van iedereen die veel meer pijn had dan ik, hoor ik eigenlijk dat ze dat niet kregen. Het zijn gewoon onschuldige pijnstillers volgens mij, die je bij de apotheek kunt halen. Ik moest dus de avond ervoor 2x naproxen (weet ff dosis niet meer, sorry) nemen en dan anderhalf uur van te voren ook nog 2. Dat hielp heel goed. Ik snap ook niet dat ze dat niet gewoon overal zo doen. Dit is een onderzoek waarbij de pijn niet functioneel is. Dus ik zou je aanraden dat te doen of er in elk geval even naar te vragen in het ziekenhuis. Ben zelf vrij braaf en ga niet graag tegen artsen advies in, maar dit is wat het VU standaard voorschrijft, en zij zijn toch best een gerenomeerd ziekenhuis. Succes met alles en laat je niet gek maken!!
Hi Nino, Ik heb ook een HSG gehad. Vond het een erg onaangenaam onderzoek. Het deed bij mij ook even erg pijn, maar die pijn was zo weg en is daarna niet meer terug gekomen. Even op de tanden bijten zeg maar. Ik kreeg eigenlijk direct een voorlopige uitslag, die later met de gyn verder is besproken. Ik had ook van die 'horror' verhalen gelezen, maar weet niet of ik dat nou zo erg vond. Als ik geen pijn had verwacht was ik misschien wel overvallen door de pijn, terwijl ik het nu vond meevallen in vergelijking met mijn verwachting. Het is allemaal maar net welk referentie kader je gebruikt, hè. Succes in ieder geval!
Ik heb hem vorig jaar gehad en ik vond het heel erg mee vallen. Een beetje kramp, dat was alles. Toen we klaar waren zei ik gelijk, "dat viel mee"! Daarna heb ik geen krampen meer gehad en bloeden viel ook erg mee. Als ik nog een keer zou moeten dan zou ik er minder angstig heen gaan. Ik hoop dat het voor jou ook meevalt en heel veel succes!!
Ik heb ruim 2 jaar geleden een hsg onderzoek gehad. Vond het vrij pijnlijk, maar wel te doen, zeker omdat het maar kort pijnlijk is. Juist op het moment dat je denkt 'stop, ik trek het niet meer' is het voorbij. Daarna heb ik nergens meer last van gehad. Ik heb meerdere onderzoeken gehad, nl een waterecho en een hysteroscopie. Het zijn alledrie geen prettige onderzoeken, maar ik zou het zo weer doen als het moet. Ik vond alles bij elkaar de punctie voor ivf het pijnlijkst . Succes meis....en laat je vooral niet gek maken door horrorverhalen die je leest, daardoor ben je veel meer gespannen waardoor zo'n onderzoek ook weer pijnlijker kan zijn
hey meid, ik heb afgelopen dinsdag de hsg gehad. al met al vond ik het reuze mee vallen en zou het zo weer doen. en natuurlijk doet het pijn en is het echt niet prettig! ging ook bijna van mijn stokje! maar voordat je idd wilt zeggen van fuck...wat doet dit pijn is het ook alweer klaar al met al peace of cake probeer je niet te veel zorgen te maken.....want het moet toch....of je nou wilt of niet succes!!!
Hoi Nino, Mijn hsg is alweer een aantal jaartjes geleden. Ik heb tijdens de behandeling geen pijn gehad, alleen daarna wel pittige ongi krampen gehad. Ik hoop dat het voor jou allemaal gaat meevallen! Succes Liefs Maaike
Hoi Nino, Fijn jouw vraag te lezen. Ik was ook erg benieuwd want ook ik heb in november een hsg onderzoek. Ik heb wel al pijnstillers van het ziekenhuis meegekregen die ik s'avonds moet innemen en dan 2 uur van te voren dus hoop dat het een beetje werkt. Ik ben ook wel zenuwachtig hoor! Laat je weten hoe het was?
Hoi nino Ik heb 2 weken geleden hsg gehad,had ook alle horror verhalen gelezen.. was alleen gegaan en erg zenuwachtig,had van de avond ervoor 2 antibiotica pillen gekregen en 1 pijnstiller,de ochtend van hsg mocht ik een pijnstiller en uur van te voren.. heb even pijn gehad met inspuiten vloeistof maar voordat ik echt dacht shit was het klaar, je kan als je wil meekijken en gyn zegt in grote lijnen wat ze zien.. heel veel succes en maak je niet te druk de hsg zelf duurt nog geen 3minuten.. en je bent helemaal schoon en hebt zoals ze zeggen 6 maanden verhoogde vruchtbaarheid... Xxxx
Dankjewel allemaal voor jullie reacties! Ik heb het onderzoek gehad en het viel inderdaad wel mee. De pijn is zeker niet fijn, maar gelukkig kort. Kreeg meteen de uitslag dat mn eileiders mooi open zijn. Heb alleen een afwijkende vorm baarmoeder. Mis t bovenste stukje. Die van mij is zadelvorming. Beetje hartvormig vond ik het. Het wil niet zeggen dat je niet zwanger kunt worden, maar wel grote kans op stuitligging en vroeggeboorte. xxflowerxx heb je m inmiddels ook gehad of moet je nog? Groetjes Nino