GTT onderzoek

Discussion in 'Gezondheid' started by lentebloem, Sep 8, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lentebloem

lentebloem Actief lid

Mar 9, 2011
    330
    0
    0
    NULL
    NULL
    hallo,

sorry hoor maar moet even mijn ei kwijt!

tijdens mijn zwangerschap ben ik gewoon op controle bij mijn huisarts, alleen voor echo's en bevalling ga ik naar mijn gynaecoloog.

vanmorgen ging ik nuchter naar het ziekehuis om bloed te laten prikken. gtt en nog wat, dacht hb. ik wist niet dat ik 2 uur moest wachten in zo'n wachtkamerstoeltje -> lees rugpijn stoel!
    de mevrouw aan de balie vertelde mij dit en weet niet wat me overkwam, maar de tranen sprongen in me op. geen idee waarom want zo ernstig is het allemaal niet. ik was niet van plan om te blijven dus ze hebben wel de andere onderzoeken geprikt en mijn suiker gecontroleerd, want als het tussen bepaalde waardes lag moest ik geen drankje nemen. zeker het proberen waard dacht ik dus. dit was 5,9 dat betekende volgens de laborant dat ik dat drankje moest drinken en 2 uur moest wachten.
    aangezien ik bijna niet heb kunnen slapen vannacht en misselijk was van het nuchter zijn zag ik het gewoon niet zitten vandaag! ik weet niet of dit door de hormonen komt maar ben er echt heel verdrietig van geworden, zo vreemd want volgens mij heb ik normaal niet zo'n problemen met dit soort dingen hoor.

ik wil graag met mijn huisarts overleggen dat ik toch bij de gynaecoloog op controles wil vanaf nu, dat geeft me toch een fijner gevoel aangezien ik daar ook ga bevallen. als dit goed is, willen hun waarschijnlijk ook allemaal bloedtestjes doen en waarschijnlijk weer een gtt. zo niet dan kan ik altijd morgen ochtend nog gaan voor dat drankje e.d.

moet ik me zorgen maken omdat de laborant mij wou laten blijven omdat mijn suiker nuchter 5,9 was?
    stel je suiker is te hoog, wat zijn de gevolgen precies?

2. Rundeeprunwild

Rundeeprunwild Fanatiek lid

Apr 1, 2011
    1,612
    38
    48
    Hoihoi..

ik zie dat jij ook 30 weken bent, mijn bloed is dinsdag getest en mijn suiker was toen 6,7.. Net onder de grens van 7 zei de assistente. Ik moest verder niks geen drankjes drinken of wat dan ook.. Als mijn suiker te hoog zou zijn geweest, moest ik nuchter (tijdens de test was ik niet nuchter) terugkomen en nog een keer prikken..
    Volgens mij heb je kans op zwangerschapsdiabetes als je suiker te hoog is (heb k me laten vertellen)..

3. jessi

jessi Fanatiek lid

Mar 15, 2011
    2,304
    13
    38
    Female
    thuis mama
    Tiel
    Hoi,

Dat klopt je krijgt 4 waardes en als 2 daarvan te hoog zijn heb je(verhoogde kans op) zwangerschapsdiabetes. Ik heb het ook gedaan en nu moet ik 1x in de week een dagcurve bij houden. en zo nu en dan naar de diabetesverpleegkundige. Het stelt niet veel voor en je krijgt extra groei echo's ivm te snel groeien van de baby.

sterkte ermee

Liefs Jessica

4. lentebloem

lentebloem Actief lid

Mar 9, 2011
    330
    0
    0
    NULL
    NULL
    mijn suiker was 5,9 of 6,9 (nuchter) waarom zegt die man dan dat ik zo'n suikerwatertest moet doen?
    kan je suiker ook te laag zijn denk je? en wat zou je allemaal voelen als je suiker te hoog is? volgens mij valt het allemaal wel mee. het is ook een moment opname. als je echt te hoog zit dan begrijp ik dat er serieus naar gekeken moet worden. waarschijnlijk zit ik me weer druk te maken om niks. sta er nog steeds van te kijken dat ik er zo van schrok dat ik 2 uur moest blijven...hormonen doen rare dingen!

5. Haasje83

Haasje83 Bekend lid

Mar 30, 2009
    654
    0
    0
    Amsterdam
    ik heb de test een paar weken geleden moeten doen! In principe doen ze geloof ik juist die 2 meetwaardes om te kunnen kijken hoe je lichaam reageerd op een grote dosis suiker!
    De nuchtere waarde is je basiswaarde en de waarde na 2 uur moet binnen bepaalde waardes zitten (geen idee welke). Als je het drankje niet goed kan verwerken testen ze je waarschijnlijk verder op zwangerschapssuiker en kan je een dieet krijgen etc.

Ik had geen klachten en is het onderzoek meer uit voorzorg uitgevoerd omdat er suikerziekte in mijn familie voorkomt.

Het onderzoek stelt eigenlijk niet veel voor, neem iets te lezen mee om de tijd te doden. Maar als het mogelijk is eventueel ook een 2de persoon... ik ben namelijk midden in die wachtkamer flauwgevallen (schijnt vaker te gebeuren en als ik dat had geweten...) en uit voorzorg is het reanimatieteam erbij gehaald. Was niet zo leuk wakker worden;)

Verder waren mijn waardes goed, dus het was geen reactie op het drankje. Meer de combi van vermoeidheid, nuchter zijn, verbouwen, verhuizen....

6. Kyra73

Kyra73 Niet meer actief

Dat is ook niet leuk dat ze je van te voren niet goed verteld hebben wat de test precies inhoud. Ik heb hem vorige week gedaan en wist van te voren dat ik daar minimaal 2 uur mee kwijt was.

Ik zou je wel aanraden om de test alsnog te doen, want ze laten je niet voor niets testen. Er zijn een aantal indicatoren wanneer je doorgestuurd wordt voor deze test:
    * diabetes in de familie
    * zwangerschapsdiabetes bij een vorige zwangerschap
    * te hoog BMI
    * Boven de 35 jaar
    * Miskraam of miskramen gehad
    * Kind met een hoog geboortegewicht gekregen (4 kilo of hoger)

Aangezien ik helaas aan 4 van deze indicatoren voldoe mocht ik ook en jammer voor mij had ik een afwijkende uitslag na het drinken van het glucosedrankje.

Ik heb nu een dieet meegekregen en moet morgen naar de internist. Ik vermoed dat ik een aantal keren een dagcurve moet prikken om te kijken hoe het dan met mijn suiker gesteld is en als het dieet niet voldoende helpt dan zal ik waarschijnlijk aan de insuline moeten, maar daar ga ik nu nog niet van uit.

Natuurlijk is het vervelend voor mij, maar alles voor de kleine. Denk daar alsjeblieft niet te licht over. Zwangerschapsdiabetes kan echt ernstige gevolgen hebben voor jou en je kleintje.

Oh ja, de waardes die goed zijn is:
    Nuchter onder de 6,2
    2 uur na het glucosedrankje onder de 7.0 of 7.8 (dit is jammer genoeg een beetje afhankelijk van het zh of de gyn)

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Hier was de VK zelf ook strenger met die suikerwaardes, omdat ik ook een hoger BMI heb..

Nuchter was het 3,5 tot 5,5 en later op de dag 4,5-7. Ongeveer..

Mijn nuchtere waarde was ook verhoogd, 5,7 geloof ik. En ze deden boven de 5,5 standaard een extra test. In mijn geval een glucose dagcurve, moest 3 keer op een dag naar het ziekenhuis om te prikken. En als die waardes ook zouden afwijken, dan zo'n drank testje nog.

Bij mij was er niks aan de hand verder, maar die grenswaarde kan dus per behandelaar/ziekenhuis verschillen..

Share This Page