Wie ook prolactine waarde te hoog?

Discussie in 'Zwanger worden clubs' gestart door cindyc, 28 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Billie85

Billie85 Bekend lid

3 mei 2012
    715
    0
    16
    NULL
    Noord-Brabant
    Ja, ik merk nu de 27e in de buurt komt ik het toch wel spannend vind. Want wat nu als de waardes enorm gestegen zijn t.o.v. begin september? Maar goed, ik hoop daar dus woensdag antwoord aan te hebben.
    En met de zwangerschap gaat tot nu toe alles prima, geen kwaaltjes. Af en toe een beetje last van mijn rug. Maar kan gewoon alles doen en dan maar iets vaker op de bank zitten en 10 minuten even rustig doen (staat niet in mijn woordenboek! haha) dus tot nu toe verloopt het echt vlekkeloos!

En heb je nog gehoord wat er uit het overleg is gekomen van de huisarts en de endocrinoloog? Ik hoop ook dat ze verder willen kijken inderdaad! En wij hebben ook niet meteen mijn man laten onderzoeken hoor, maar toen we eenmaal doorhadden dat het bij mij wat beter ging, hadden we geen zin om dan een jaar zelf te proberen en dan er later achter te komen dat er eventueel iets bij mijn man zou zijn! Maar dat is zo onderzocht.
    Fijne dag nog verder!

2. Minnie2013

12 aug 2013
    35
    0
    0
    Secretaresse bij advocatenkantoor
    Amsterdam
    #262 Minnie2013, 27 nov 2013
    Laatst bewerkt: 27 nov 2013
    Lieve dames,

Ik lees ondertussen ook gewoon nog met jullie mee. Rantje, wat fijn dat je prolactine zo snel gedaald is. Billie, veel succes vandaag! Het is vast allemaal in orde. Ik hoop het in ieder geval voor je!

Ik heb op 30 oktober mijn bloedwaarden laten testen en de prolactine was ook helemaal gedaald naar zelfs hele lage waarden! De gynaecoloog vroeg me toen of ik al een menstruatie had gehad, maar die was nog uitgebleven. Ze gaf aan dat ik wel gewoon al mocht proberen.

Precies die week erna had ik buikkrampen, best wel hevig, maar er kwam maar niks. Dus ik dacht: zouden dit nou ovulatiepijnen zijn? We hebben maar gewoon geprobeerd en gedacht: wie niet waagt, wie niet wint..... En, nu blijkt: we hebben gewonnen! Want ik ben zwanger!!!!!! Ik kan het nog steeds niet helemaal geloven! Het is allemaal nog heel erg pril. Pas 4-5 weken, maar heb wel 3 tests gedaan om het zeker te weten! hihi! Nog geen kwaaltjes, voel me prima. Lichtelijk misselijk, maar niks om over naar huis te schrijven. Ik vind het ongelooflijk en de gynaecoloog ook! En nu maar afwachten. Hopen dat alles goed gaat de komende weken.....

maart gestopt met pil
    22 september MRI
    28 september begonnen met Parlodel
    30 oktober bloedwaarden goed
    21 november eerste zwangerschapstest positief!

3. Minnie2013

12 aug 2013
    35
    0
    0
    Secretaresse bij advocatenkantoor
    Amsterdam
    @Pommepom: ik zag dat jij ook Parlodel krijgt, hoe voel je je daar bij? Is het al aangeslagen? Of weet je dat nog niet? Je gaat 6 december weer naar de dokter?

4. Rantje

Rantje Actief lid

28 okt 2013
    199
    0
    0
    @minnie, wat een goed nieuws! Van harte! Super snel zeg!!

Mijn huisarts zou overleg plegen met mijn endocrinologe maar tot nu toe altijd geen respons over mijn evt cyclus oid.

Billie,hoop dat je een goede uitslag gehad hebt!

5. Pommepom

Pommepom Bekend lid

12 feb 2013
    701
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ha meiden
    Ben even niet hier geweest..

Billie hoe was je prolactine vandaag? Of krijg je de uitslag nog?

Rantje ik ven benieuwd wat er uit dat overleg komt

Minnie van harte gefeliciteerd!! Wat super zeg!!
    Over de parlodel.. Ik heb de eerste dagen echt verschrikkelijke hoofdpijn gehad en was erg misselijk en suf.. Ben zelfs met 1 dosis per dag begonnen in plaats van 2 omdat ik er zo'n last van had. Na een week ook sochtends in gaan nemen en weer veel last van. Maar nu de laatste dagen gaat het beter. Merk dat ik best wel moe ben, maar weet niet of het van de parlodel is.. Of het aanslaat weet ik nog niet, ik moet na 1 mnd gebruik opnieuw bloedprikken.

Vandaag MRI scan gehad, 6dec krijg ik de uitslag, ik ben benieuwd

6. Billie85

Billie85 Bekend lid

3 mei 2012
    715
    0
    16
    NULL
    Noord-Brabant
    @minnie, wat een fijn nieuws zeg! Super!wanneer krijg je een eerste echo?? Gefeliciteerd en hoop dat alles goed mag blijven gaan bij jullie.

@rantje, wat lastig dat je nog niets hebt gehoord. Anders zelf bellen met de vraag wat en of er wat is besproken. Hoop dat je er snel wat over hoort!

@ pommepom, ik heb geen ervaring met parlodel (alleen norprolac en dostinex) en weet uit ervaring dat je in het begin zeker wel last kan hebben. Maar fijn dat je je nu iets beter voelt, op de moeheid na dan. Spannend 6 december. Vond je de mri meevallen?

Hier, mijn laatste uitlsag met medicatie was 0,78 (moet rond de 0,50 liggen) nu na 3 maanden geen medicijnen is het 1,65.
    Dus ee stijging zoals verwacht maar de arts zei hier niet van te schrikken en dat het mooi in de lijn der verwachting ligt. Goed om te horen dus. Maar wel gek dat iets wat ik altijd zo laag mogelijk wilde ik nu weer omhoog zie gaan. Wel voor een goed doel masr toch!
    Ook al even over borstvoeding gesproken. Hij heeft de voorkeur om dit niet te gaan doen i.v.m. overstimulatie en de gevolgen daarvan op de tumor. Ergens had ik hier wel rekening mee gehouden, maar toch...vind het toch ook wel jammer als dat niet zou kunnen.
    Hoe is jullie idee hierbij???

Fijn weekend voor jullie!

7. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Hee meiden, ik kom hier ook even meepraten. Heb alleen nog niet alles gelezen van iedereen hoor, best veel hihi! Ik ben gisteren bij de gyn geweest en afgelopen woensdag heb ik bloed laten prikken. Uit de bloedtest bleek dat mijn schildklier te traag werkt. Krijg daar nu eutirox 25mg voor en moet dit 6-8 weken slikken. Dan opnieuw bloed prikken en hopen dat het wat geholpen heeft. Gisteren bij de gyn kwam hij erachter dat uit mn bloedtest ook blijkt dat mn prolactine te hoog is. De waarde is 28,25 en er staat dat tussen 5-26 normaal is. Weet iemand of dit heel hoog is wat ik heb of valt het mee? Vind het best eng allemaal wat ik erover gelezen heb..! Maargoed hier krijg ik cabergolina voor, 1 maand 2x per week half tabletje en dan weer bloed prikken. Moet ook voor een hersen/hoofd echo, maar hoorde vandaag in het ziekenhuis dat daar 9 mnd wachttijd voor staat, lekker dan! Baal ik wel van! Want vind het best wel belangrijk dat dit goed nagekeken wordt! Ga er deze week eens voor naar de HA nog, om te vragen of hier geen spoed achter kan worden gezet. Misschien eerst maar de uitslagen afwachten over aantal weken, wie weet valt het mee..? Verder zei de gyn niets over mn inwendige onderzoek, maar ik meende veel eitjes a la pcos google afbeeldingen te zien op de uitgedrukte echo's.. misschien wil/kan hij nog niets zeggen hierover ivm het afwachten wat die medicijnen nu gaan doen.. Valt wel beetje tegen allemaal dus. Maar goed, afwachten wat de medicatie gaat doen! Ik woon in Spanje dus het is soms ook best lastig te begrijpen waar het allemaal over gaat, aangezien ik nog helemaal niet zo thuis ben in dit soort onderwerpen. Maar het forum geeft gelukkig veel info en internet op zich ook! Ik ben trouwens 28 en mijn vriend 32, we willen voor onze eerste baby gaan :D

8. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    p.s. ben al sinds augustus niet meer ongesteld geweest. Ze zeiden dat dit door de trage schildklier en het verhoogde prolactine komt

9. Billie85

Billie85 Bekend lid

3 mei 2012
    715
    0
    16
    NULL
    Noord-Brabant
    Hoi Meis28

Wat vervelend om te horen dat door verschillende oorzaken je menstruatie uitblijft en daardoor dus ook de kans van een zwangerschap. Dat is zo moeilijk helaas!
    Maar goed, ik weet eigenlijk niet zo goed wat dat allemaal inhoudt wat betreft je schildklier. Daar heb ik me nog nooit in verdiept. Maar dat weten andere meiden hier misschien wel.
    Ik heb ook carbergoline geslikt (dostinex) maar jij krijgt wel een lage dosering. Ik weet niet hoe het met je waardes zit, want dat wordt (en misschien zeker in het buitenland) allemaal anders benoemd. Maar zoals jij dit nu tikt is dit wel een minimale verhoging. Dus kan de medicatie wel helpen om dit snel naar het goede niveau te krijgen.
    Wat vervelend dat je zo lang moet wachten op een scan! Dat is bizar! Hier was het met 2 weken geregeld!
    Die zekerheid wil je toch hebben dat er niets in je hoofd zit. Dus goed dat je dat gaat navragen.
    Wat betreft je menstruatie. Ik heb ruim 1,5 jaar geen menstruatie gehad en ben dit ook uiteindelijk geworden door medicatie, en niet natuurlijk uit mezelf. Dus dat de prolactine (en misschien ook de schildklier) hier invloed op hebben klopt helaas wel!

Maar goed, sterkte de komende tijd en houd ons op de hoogte! En alles wat je wil weten kan je hier natuurlijk vragen (of we een antwoord hebben in een tweede...hihi..)

10. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Hee Billie, dankjewel voor je lieve reactie! Ja het is idd vervelend dat er zon idioot lange wachttijd is voor die scan.. Ik ga nog even terug naar de HA om te vragen of ik niet eerder kan maar dat zal wel lastig worden. Wie weet als die cabergolina goed aanslaat dat het niet meer nodig is, geen idee! Wat voor dosering kreeg jij dat je zegt dat ik een lage dosering krijg? Ben heel benieuwd wat t gaat doen en of ik dan eindelijk ook weer eens ongesteld wordt.. Ga de 17e op vakantie naar NL dus moet even calculeren wanneer ik met de medicijnen begin zodat ik weer op tijd terug ben voor het bloed prikken hier! Wil t liefste nu meteen al beginnen met de medicijnen maar ja! Jj bent nu zwanger zie ik, super leuk gefeliciteerd!!! X

11. Pommepom

Pommepom Bekend lid

12 feb 2013
    701
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi meis, je hebt dit topic ook gevonden zie ik :)
    In Spanje wordt waarschijnlijk een iets andere meting gedaan waardoor de grenswaarden wat anders zijn dan in NL. Hier wordt meestal een Max van 0,50 of 500 aangehouden.
    Nu ik jou waarde zie lijkt me dat ook wel een heel minimale verhoging.. Dat zou ook nog goed van spanning voor het prikken kunnen komen bijvoorbeeld. Maar je gyn zal dat beter weten dan ik natuurlijk, en misschien ook door de combinatie met trage schildklier..
    Mijn waarde was 1680 (Max 500) en dat is nog niet heel hoog vergeleken met anderen hier..

Billie; borstvoeding vind ik een heel moeilijk onderwerp. Ik heb al zo lang ik weet borstvoeding willen geven, heb me er al veel in verdiept, zou het liefst ook echt 6 maanden exclusief en daarna zo lang als kind wil willen geven.

Ik heb er nog niet met gyn over gesproken maar ik was al bang dat dit bij een prolactinoom mogelijk afgeraden zou worden.. Bij mij is er nog geen bewezen prolactinoom, maar ik zou het werkelijk heeeel erg vinden als ik hierdoor geen borstvoeding zou mogen geven, ben daar soms best wel bang voor

12. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Hoi,
    ja ik zie idd dat die waarden niet echt overeen komen! Maar aan dat minimum en maximum te zien, zit ik nog niet zo heel hoog denk ik. Ga het alsnog navragen.. Heb ook eens iets gelezen over tijdstip prikken met voor of na 11 uur. Maakt dat werkelijk verschil? Ik prikte om 08:15. Ik heb meteen dat dostinax gekregen voor een maand en dan dus terug om mn waarden weer te bekijken dmv bloedprikken (moet dan met de resultaten bij de gyn komen). Dan wil ik wel eens verder gaan vragen en ook meteen aangeven dat ik een kinderwens heb, aangezien ik dat nog niet eens gezegd heb. Was een beetje spannend allemaal en voor ik het wist stond ik weer buiten, de helft niet snappende.. ;) Typisch mij. Mochten de schildklier waarden en prolactine waarden nou beter zijn na die medicatie, kan het dan zijn dat die scan niet eens meer nodig is? Of is die scan sowieso belangrijk bij lichte verhoging?

13. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    p.s. begrijp je angst voor het borstvoeding kunnen geven, ik heb die wens ook altijd al gehad! Hopen dat t voor ons beide gaat meevallen allemaal

14. Rantje

Rantje Actief lid

28 okt 2013
    199
    0
    0
    Hoi meiden ,

Ik lees ook gewoon mee hoor nog steeds! Ik heb nog eens zitten googlen op die waarden maar dan kom ik hier op uit:

De referentiewaarden kunnen van laboratorium tot laboratorium verschillen, maar waarden tot ongeveer 500 mU/l zijn normaal.

Bij mij waren mijn eerste waarden ook 18 hadden ze het over dus dat zal toen wel 1800 geweest zijn ja, en laatst toen ik weer moest na 4 weken medicijnen slikken over 0,7 dus of dat dan weer 700 was? geen idee.

Meis ik slik cabergoline 2x per week 1 tablet dus dat is in vergelijking wel meer.... maar ja ik ben sowieso geen pillenmens dus vind alles wat je moet slikken al te! Maar het is niet anders helaas.
    Ze willen een mri scan van je hoofd om te kijken of er geen prolactinoom zit denk ik als ik je verhaal zo hoor. Bij mij is er in september 1 geconstateerd van 2 bij 2 cm... In april krijg ik weer een mri om dan te kijken of hij geslonken is.tot die tijd medicijnen..

Ben 2 weken geleden bij mijn huisarts geweest en daar heb ik gevraagd wanneer ik uberhaupt weer een menstruatie zou kunnen verwachten ivm kinderwens van mijn man (32) en mij(28). Echter voordat de man ging bellen was er een 1,5 week verstreken en nu blijkt mijn endocrinologe in het ziekenhuis afwezig tot 10 dec! Dus afwachten...

En borstvoeding ja ik denk dat als je het kan geven het een mooi iets is maar mocht het niet zo zijn dan ja ach moet je er het positieve van in zien en dan kan je man/vriend ook leuk een fles aan de kleine geven toch!Het is geen noodzakelijke iets gelukkig voor onze situatie...

15. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Hee Rantje, vervelend dat je nu moet wachten daarop! Hopelijk vliegt de tijd voorbij. Ja wat je zegt over dat borstvoeding is ook waar, maar toch zou ik heul graag bv geven. Maar dat voor latere zorg hihii. Moet jij die cabergoline gewoon door blijven slikken? Ik heb het nu eerst voor een maand gekregen en begin er pas volgende maand mee (helaas) ivm vakantie. Dan terug naar de gyn met de nieuwe bloedwaarden. Ga nu eens opzoeken op Spaanse google wat betreft die waarden, want is wel een beetje vaag ja. Maar er stond in mn bloed uitslag dus bij dat tussen 5 en 26 normaal is. En ik had 28,25 dus ik hoop dat dit niet zo'n erge verhoging is.

16. Pommepom

Pommepom Bekend lid

12 feb 2013
    701
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb me ook verdiept in die waardes.
    In nl wordt een bovengrens van 500mU/l aangehouden.
    Maar veel laboratoria maken hier 50U/l van.. Dit is eenzelfde meting maar de eenheid erachter is verschillend.
    Rantje; jouw waarde van 18U/l staat gelijk aan 18000 mU/l.
    Die heel hoge waarde past ook bij jouw grote prolactinoom. Mijn waarde van 1860 stelt dus in vergelijking daarmee niet zo veel voor, maar nog steeds >3x verhoogd.

Meis; ik weet even niet in welke eenheid in Spanje wordt gemeten, maar feit is dat jouw waarde gelukkig maar net boven de grenswaarde zit. Dat lijkt me een positief iets..

Ober borstvoeding; tja ik zie dat dus wel als een essentieel iets. Ik zie de mens als zoogdier en zou het dan ook vreemd vinden om mijn kind niet te zogen. Kunstvoeding zie ik echt als alternatief, de melk van een koe vind ik niet geschikt voor mijn baby. Maar ala het moet dan moet het (maargoed ook dit verwacht ik niet bij mijn prolactine waarde).
    Dit is overigens geheel niet aanvallend bedoeld, dit is hoe ik er tegenaan kijk, daarbij mag iedereen zijn eigen mening hebben, dat vind ik juist zo mooi!

17. Pommepom

Pommepom Bekend lid

12 feb 2013
    701
    0
    0
    NULL
    NULL
    Meis, ik heb nog even verder gekeken. Staat er bij jou een eenheid achter de waarde? Mogelijk is dat ng/ml.
    Ik lees dat dan over het algemeen normaalwaardes van 2-29ng/ml worden aangehouden. Dit komt net niet overeen met wat jij noemt, maar komt wel het dichtst in de buurt..
    Ik plak hieronder even een link, heb niet alles gelezen, maar daar lees je wel dat verhoogd prolactine kan voorkomen bij hypothyreodisme (dat is een trage schildklier). Dat zou in jouw verhaal wel passend zijn..
    Prolactin: MedlinePlus Medical Encyclopedia

18. Billie85

Billie85 Bekend lid

3 mei 2012
    715
    0
    16
    NULL
    Noord-Brabant
    Wat veel reacties!

@meis;ik slikte twee keer per week een pil dostinex. Daarvoor elke dag 4 tabletten norprolac. Die waardes zakte maar niet bij mij. Ben ook nooit op de juiste waardes uitgekomen.
    Ik hoop dat er gekeken kan worden of je inderdaad sneller terecht kunt voor de scan. Het tijdstip van prikken schijnt zeker uit te maken. Als je net wakker bent of je hebt bijvoorbeeld intensief gesport/bewogen dan is je prolactine hoger. En het kan ook door stress komen (maar wat niet....;)) dus ik prikte altijd op hetzelfde tijdstip om een goede vergelijking te hebben. Rond 11 uur inderdaad.
    En de scan is meestal toch nog wel nodig voor de zekerheid. Het zit vlakbij je oogzenuw (ik heb nu ook om de 3 maanden een gezichtsveldonderzoek) dus dat willen ze meestal wel uitsluiten. En dat wilde ik zelf ook natuurlijk! Maar hoe lager je waardes zijn hoe kleiner de kans dat er een grote tumor zit hoor.

@pommepom; ja op zich vind ik het ook jammer als ik geen borstvoeding kan geven. Je moet altijd maar afwachten of het op gang komt en je borstvoeding kunt geven. Maar als het vooraf al wordt bepaald is dat wel heel jammer. Als het medisch gezien onverantwoord is dan is het niet anders. Mijn gezondheid gaat dan toch echt voor. De arts gaf aan dat door de borstvoeding je natuurlijk de melkproductie gaat stimuleren en bij de hoge waardes die je ontwikkeld tijdens de zwangerschap kan dit gevaarlijk worden. Of ik krijg veel overstimulatie waardoor ik altijd ernaast moest kolven om dit af te voeren. Dit is dan natuurlijk ook weer een extra belasting en ben ik straks uren daarmee bezig.
    Dus ik twijfel echt wel hierover.

@rantje; ja als mijn man de fles kan geven is dat ook voor hem heel leuk natuurlijk. Ik heb er ook al wel voordelen over gelezen. Maar dat het geen eigen keuze is vind ik lastig. Heb graag zelf de controle over alles...haha..
    Wat lastig dat je zo lang moet wachten. Tis moeilijk te zeggen hoe lang het duurt voordat je ongesteld wordt. Maar ik hoop snel!

19. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Fijn al die reacties!
    Pommepom, heb net even gekeken en bij mij staat er als eenheid: ng/Ml. Er staat dus dat tussen 5,18 en 26,50 zoiets normaal is voor vrouwen. En bij mannen is dat tot 19,80 ofzo. Ik zit daar dus idd net iets boven met mijn 28,25 maar geen idee of dit ook al op een prolactinoom kan duiden of niet..! Ik moet dat van de week eens gaan vragen want in dat geval mogen ze wel wat vaart zetten achter die MRI. Vind het toch een beetje een raar idee namelijk.. Maar wat ik al zei, het kan ook zijn dat ze eerst willen zien wat die maand met dostinex gaat doen en mocht dit echt gedaald zijn hierdoor, dat het dan niet meer zo'n haast heeft? Ik zag op die verwijsbrief voor de radiografie ook staan 'controle Turks zadel' staan.. Gek he... Zou het dan zo erg zijn, of is het om uit te sluiten? Zit dus een beetje in twijfels haha. Vandaag begonnen met de eutirox 25 mg voor de schildklier! Ik ga nu even jouw link lezen!

Billie: was het niet erg dat je uiteindelijk niet op de goede waarde bent gekomen? Zat je er altijd iets boven? Klinkt wel belangrijk dus het tijdstip van prikken! Zal dat ook even aankaarten..Aangezien de vorige x prikken om 08:15 was.

Ik vind borstvoeding ook iets essentieels, mooier bestaat niet! Maar ja dan moet het natuurlijk wel allemaal lukken etc.. Hoop dat voor degenen die dit wensen, het goed zal gaan :)

20. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    ps: hebben jullie symptomen van de prolactine verhoging? Ik kan me alleen herkennen in een laag libido (whehh!). Geen melk afscheiding geloof ik, nooit gezien. Verder ben ik wel goed op gewicht en merk ik ook niet dat ik aankom. Ben 1,73 m en weeg 60 kg. En dus uitblijvende menstruatie nu! Kan ook met de schildklier allemaal te maken hebben. Daarvan merk ik weer haaruitval (maar dat heb ik altijd wel), het koud hebben/koude huid, moe zijn/futloos.

Deel Deze Pagina