ik meng me graag bij dit topic... veel mensen snappen het vaak niet wat het inhoud.. dus het is fijn om met anderen erover te praten.. goed dat je ff tijd voor jezelf hebt genomen.. dat is cker niet verkeerd! wat raar dat de dokter nog niks kan doen verder... of wil die echt de bloeduitslagen afwachten? ik hoop voor je dat de waarders een beetje zijn afgezakt...
Mensen reageren inderdaad soms verbaasd als ze horen waarom wij nog geen kindje kunnen krijgen! En ik had dit zelf ook nooit gedacht toen we begonnen met onze kinderwens! En ja, de dokter kan nu ook niets anders doen. Mijn waardes moeten zakken en dan krijg ik weer een controle d.m.v. een mri of de tumor ook kleiner is geworden. En als dat allemaal goed is dan heb ik pas de kans om weer te gaan menstrueren. Maar de vorige keer prikken (8 weken geleden) waren de waardes maar minimaal gezakt. Dus daarom verwacht ik er maar niet teveel van. Is er bij jou alleen een verhoogde prolactine? Of heb je ook een prolactinoom??
@mandietukker, welkom. Fijn dat je meekletst. Ik ben ook van mening dat er veel te makkelijk gedacht wordt, voornamelijk door huisartsen, over een een te hoog prolactine gehalte. Ik heb zelf om een bloedtest gevraagd, aangezien ik niet menstrueerde, melk uit mn borsten had, etc. Ik vond zelf op internet dat het dus kon liggen aan een te hoog prolactinegehalte. Hij wilde eerst niet laten prikken, want het kwam maar zelden voor. Uiteindelijk dus wel geprikt en kreeg te horen dat de uitslag goed was. De eerste afspraak bij de gyn had ik de papieren van de ha bij me, ze keek ernaar en zei gelijk dat mn prolactine gehalte te hoog was en dat ze het maar raar vond dat de ha geen aktie heeft ondernomen. Ikzelf merkte vrij snel verschil toen ik eenmaal medicijnen kreeg. Ik slik nu weer geen medicijnen, maar als de kleine een half jaar is, ga ik weer voor een verwijzing naar de huisarts. Ik wil ook dat mijn schildklier waardes een keer nagekeken worden, deze kunnen dus ook verstoord zijn. Wat zijn nu de stappen die ze bij jou gaan ondernemen? Volgens mij weet jij nog niet de oorzaak van je te hoge prolactine waarde? @billie, lekker dat je ervan genoten hebt. Je hebt ook wel heel goed weer gehad. Kan je er weer ff tegenaan. Had je een groot prolactinoom? Wanneer gaan ze daar weer naar kijken. @delila, ik hoop dat je je beter gaat voelen door de medicijnen. Hou je ons op de hoogte. *knuf*
Hai Dames, Ik ben idd 1 vd dames die hier weer een topic over geopend heeft en naar dit clubje is verwezen. In December ben ik gestopt met de pil na +/- 10 jaar en tot op heden tot 2 keer, bijna niet noemenswaardig ongesteld geworden. Heel vervelend, want je geeft het de tijd omdat je weet dat het even kan duren, maar nu duurt het allemaal wel erg lang. Ik ga over 2 weken naar de gyn (doorverwezen door HA) Natuurlijk heb ik zelf al op internet zitten zoeken naar van alles wat er met me zou kunnen zijn. Toen ik op een gegeven moment op mn borst drukte en ik wat vocht uit m`n tepel zag komen heb ik gezocht wat dat zou kunnen zijn en zo op dit onderwerp uitgekomen. Ik weet dus nog niet wat mij allemaal te wachten staat, maar vermoed dat ik ook deze prolactine cyclus in zal moeten en vind het prettig om met jullie mee te lezen en schrijven en hopend dat het geluk toch wel met ons is op korte termijn...
Welkom Happy2012! Het zou inderdaad heel goed kunnen dat het bij jou ook aan de verhoogde prolactine kan liggen. Heb je ook al bloed laten prikken daarop of nog niet? En heb je aan de huisarts ook verteld over dat vocht? Bij mij had de hoge prolactine ook al eerder ontdekt kunnen worden. Toen wij nog geen kinderwens hadden had ik al ontdekt dat ik vocht uit mijn tepels had. Maar de huisarts had toen aangegeven dat dit niets betekende en dat ik me verder geen zorgen moest maken. Het schiet wel eens door mijn hoofd dat ik dus alles veel eerder al had kunnen weten....maar ja, daar moet je niet te lang stil bij staan, want daar kom je niet verder mee! Ik krijg waarschijnlijk in maart weer een nieuwe MRI om te kijken hoe groot mijn tumor nu is. Of misschien eerder als daar aanleiding voor is. En ik weet eigenlijk niet hoe groot dat hij is. Volgens mij 3 mm. Maar je krijgt met zo'n gesprek zoveel informatie dat ik dit niet zeker weet! Het zit er en het moet weg! haha..dat waren mijn enige gedachten! Van de week weer bloedprikken. En ja..laten we hopen dat we allemaal leuk nieuws neer kunnen zetten over een tijdje!
goedemorgen dames, fijn dat er weer nieuwe reacties bij zijn gekomen. het doet me goed om het te lezen ook al heb ik geen zwangerschapwens. afgelopen dinsdag een halve dostinex genomen en geen last gehad van bijwerkingen. had er eigenlijk gisteren een moeten nemen maar ben het vergeten, het zit nog niet echt in mn systeempje. vrijdag nog naar de gyneacoloog geweest en de prolactine is nog steeds schrikbarend hoog. moet nu ook met femoston beginnen doordat ik erg last heb van nachtzweten, door het hoge prolactine maak je immers geen vrouwelijke hormonen aan, echter is er nog geen sprake van overgang. het is nog steeds niet te verklaren hoe ik ooit zonder menstruatie wel zwanger ben geraakt, 1 oktober krijg ik een echo van de baarmoeder en eierstokken om uit te sluiten of er nog pcos is. vanvond een dostinex en ben benieuwd hoe ik mij ga voelen als de prolactine normaal is. de huisarts heeft in ieder geval al gezegd dat ik warschijnlijk meer dostinex nodig heb en daar kan ik me nu al druk over maken, blijf het een gevaarlijk medicijn vinden, dus alle ervaringen hoor ik graag! jullie allemaal een fijne zondag, billie, leuk dat je het fijn gehad hebt op vakantie. groetjes delila
@delilah, gelukkig geen bijwerkingen. Ik heb maar 1 dag last gehad van bijwerkingen. Het is inderdaad geen lekker medicijnen, vooral als je de bijwerkingen leest. Maar dat hoge prolactine gehalte is ook niet fijn. Mijn gyn had het er ook over dat je door je hoge prolactine gehalte een tekort had aan andere hormonen. Zij adviseerde mij weer aan de pil te gaan, om dit te stabiliseren. Billie slikt volgens mij andere medicijnen. Misschien heb je daar niet zoveel kans op "gevaarlijke" bijwerkingen. Heb je het aangekaart bij de gyn/ ha dat je je daar zo druk om maakt. Er zijn meerdere medicijnen op de markt om het te verlagen. @Happy2012, welkom hier. Goed dat je bent doorverwezen naar de gyn door je huisarts. Had je bij je ha aangekaart dat er vocht uit je tepel kwam of heb je dit later zelf ontdekt. Geef het hoe dan ook wel aan bij de gyn. @Billie, ik gaf aan dat er vocht uit mn tepels kwam, toen zei de ha dat het door de pil kwam. Die slikte ik alleen al bijna een jaar niet meer. Ik snap niet dat ze het niet serieus nemen. De ha zei dat het maar heel zelden voor kwam, ik vind dat er juist best wel veel mensen kampen met dit probleem. Voor jou duurt het al helemaal lang. Denk dat het komt omdat jij een tumor heb die moet slinken, dat had ik natuurlijk niet. Moet je je hele leven medicijnen slinken of zou je kunnen stoppen als de tumor uiteindelijk weg is.
hoi vmb1981, dank je wel voor je mailtje. ja dat zou wel fijn zijn als ik zou weten wat voor andere medicatie er is voor een hoog prolactine. moet 1oktober weer naar de gyn. tot die tijd neem ik maar de dostinex, vanavond mn 2e tabletje. hoop dat ik geen last heb morgen ochtend, moet met de auto weg. ben benieuwd of het daalt binnen een maand. jij een fijne avond, groetjes delila
hoi! Ik ben zelf op onderzoek uit gegaan, naar waarom geen menstruatie na stoppen met pil. Op een gegeven moment drukte ik wel op m`n borst en kwam er dus wat wit, maar dacht `t zal wel, zal wel komen door stoppen pil en heb er geen aandacht aan geschonken. Intussen zijn we weer weken/ maanden verder en dacht ik, als er na m`n vakantie nog geen (regelmatige) menstruatie is ga ik naar de HA, wil het gewoon de tijd geven, daar het wel vaker voorkomt dat het allemaal niet weer gelijk op gang is na het stoppen met de pil na jaren. Aangezien dat mijn hoofdprobleem was heb ik dat verteld en eigenlijk niet eens stil gestaan dat er heel wat achter kan zitten als er vocht uit je tepel komt ( gebeurt trouwens nooit uit zichzelf, is dat bij jullie wel het geval? (geweest)) maar ja, dan kan ik eigenlijk ook niet geduldig wachten tot ik in sept naar de gyn kan, dus dan ga ik natuurlijk weer zelf zitten zoeken. en dacht goh, laat ik eens tepel en vocht intypen en tadaa...daar las ik het en toen dacht ik, nou dat zou er bij mij wel eens kunnen zijn. Heb ook gelezen over pcos, maar daar twijfel ik over, en dit over dat prolactine, voelt logischer. Maar ja, ik ben nu lekker eigen huisartsje aan t spelen en dat is natuurlijk nooit goed. Ik probeer het nu zoveel mogelijk te laten rusten en geen zorgen te maken. Kan er toch niets aan doen...behalve niet om druk maken. Daarom vind ik het fijn om te lezen en te praten hoe het bij anderen gaat. Of het geeft weer extra hoop, of merkt dat je niet de enige bent. Ik heb t trouwens ook niet in m`n omgeving bekend gemaakt dat we bezig zijn. dus praat er verder ook niet met anderen over. Fijne avond ladies!
@vmb1981 heeej.. ja wat belachelijk van de huisartsen en dokters he? harstikke stom dat ze er niks mee doen.. het is niet zomaar iets wat uit zichzelf weggaat.. ik heb dinsdag(28-08) een afspraak bij de internist, en dan gaan ze verdere kijken van hoe of wat...tot die tijd kan ik niet meer doen als afwachten... de oorzaak weet ik idd niet, ben wel benieuwd wat de oorzaak kan zijn. ik hoop dat ze snel eens beginnen met medicijnen want word hier ook helemaal gek van. de prolactinoom had een grootte van 8mm en dat is volgensmij nog binnen de lijnen. ik duitsland heb ik een RMT-scan(rmi+ct scan in 1) gehad maar de doktoren in nederland zeggen dat die test veroudert zijn.. ik wacht dinsdag wel het gesprek af en dan sta ik erop dat ze wat gaan ondernemen. denk jij dat er ook iets met de schildklier aan de hand is dan? of heb je bepaalde klachten? ik ben de laatste tijd flink aangekomen en de stoelgang werkt ook niet zoals het moet gaan.. ik ben alleen niet ervan overtuigd of het met de prolactine te maken heeft. weet iemand trouwens hoelang het ongeveer kan duren dat als je medicijnen krijgt, na hoeveel tijd je dan ongeveer weer vruchtbaar bent?
Wat heb ik weer veel bij te lezen! Ben een paar dagen niet geweest....haha..Doet me wel goed dat het topic blijft, want merk dat ik er echt behoefte aan heb om hier even wat te tikken en te lezen wat jullie ervaren. @ delila; wat vervelend dat het nog zo hoog is! En femoston ken ik niet, maar hopelijk werkt het dan voor dat nachtzweten waar je last van hebt. Ik heb ook geprikt op vrouwelijk hormoon, was wel wat laag, maar dat kon weer door de prolactinoom komen. Maar verder niet zorgwekkend. En misschien is de laatste jaren je prolactine zo verhoogd is? Ik weet niet hoe oud je dochter al is? Maar het is niet zo dat je 0% kans hebt op een zwangerschap, maar de kans is minimaal. Dus 'gewoon' geluk gehad??!! Maar ik begrijp dat jij er ook echt last van hebt dat je prolactine zo hoog is. Dat lijkt me echt heel rot. Ik voel en merk er niets van! En ik slik andere medicatie, dus kan je geen ervaring over dostinex geven, maar medicatie is natuurlijk geen pretje. Maar als het helpt en je hebt weinig tot geen bijwerkingen..... @ vbm1981, ik vind toch ook wel dat er meer mensen met dit probleem rondlopen (of hebben rondgelopen) en mijn endocrinoloog geeft dit ook toe. Dus het is niet zeldzaam! ook wel fijn, want dan weten ze er (ga ik vanuit) ook wel veel van! En ja, het duurt bij mij lang..heel lang en ik ben er ook nog lang niet. Komt inderdaad door die tumor. Maar steeds meer heb ik de angst dat er straks nog meer mis is. En de arts heeft me gezegd dat ik waarschijnlijk tot de overgang aan de medicatie blijf. tenzij mijn lijf zelf zorgt dat de tumor niet meer terug komt..dat zou kunnen. Maar het zou ook niet kunnen en doordat het vlakbij je oogzenuw zit wil je niet dat het andere schade geeft! Dus dan tot de overgang die medicijnen... En ook moet ik stoppen als ik wel zwanger zou zijn. @happy2012; het klinkt allemaal heel bekend wat je zegt. Ik heb bij het eerste bezoek aan de huisarts ook niet verteld over het vocht uit mijn tepels (inderdaad nooit spontaan, alleen bij druk!) en pas bij het tweede gesprek vroeg de andere huisarts (had er 2) er wel naar. Zelf had ik daar ook echt niet bij stilgestaan dat ik daardoor niet menstrueerde! En het druk maken...tuurlijk is dat niet goed, maar wel zo ontzettend logisch! Je merkt/voelt en leest zoveel dingen. Dan is het niet gek dat je je daar druk om gaat maken! Heel menselijk! Ik kan er niet tegen als mensen nu zeggen; laat het los....dat kan gewoonweg niet! En ik heb zo mijn huil momenten, mijn baal en boosmomenten, maar ook de mooie dingen! En zo gaat dat..en soms ben je er meer mee bezig en soms minder, maar het is er altijd! En wij hebben het wel verteld en dat is zooooo fijn! Mensen houden rekening met je en die ellendige en pijnlijke vragen over kinderen zijn gestopt! En als ze wel worden gesteld dan hoef ik niet meer 'nep' te doen, maar gewoon rechtuit vertellen hoe of wat! Maar ik was daar ook pas na een half jaar aan toe hoor...maar ben er nu zo blij mee dat iedereen het weet. @ mandietukker; succes morgen met je afspraak. Hopelijk krijg je meer informatie en duidelijkheid. Ik heb verder geen last van mijn schildklier en ook geen gewichtsschommelingen o.i.d. En over de tijd wanneer je weer vruchtbaar bent; dat wisselt per persoon. Ik slik nu 5 maanden de medicatie en er gebeurt nog niets. Maar bij een ander kan het na een maand al in orde zijn! Ligt ook aan hoe hoog je waardes zijn en hoe snel ze weer dalen. Het kan mij ook niet snel genoeg gaan..maar zoals het er nu naar uit ziet ben ik nog wel even zoet! Nou, ook van mij weer een heel verhaal! haha..hebben jullie weer wat te lezen. Fijne avond!
hoi hoi dames, een paar dagen niet op de site en weer een hoop reacties! wat fijn om ze te lezen, zo kunnen we mekaar een beetje steunen. ik ben momenteel niet erg lekker door de dunnedarm verlamming maar wil toch even reageren op de reacties. @mandietukker, ik ben het afgelopen jaar 12kilo aangekomen en nu zegt de huisarts dat het door het hoge prolactine gehalte komt. vandaar dat ik nu met medicijnen aan het kijken ben of het gewicht wat gaat afnemen.schildklier is in orde dus weet niet of dat bij jou de oorzaak is, bij mij in ieder geval niet.wel zijn de vrouwelijke hormonenn erg laag wat uiteraard door het hoge prolactine komt. heb een poosje de yasmin pil geslikt en viel toen heel wat kilo,s af maar ben daar mee gestopt door de verhalen die de ronde gaan over de gevaren van deze pil in combinatie met leeftijd en roken. @billie, heb je altijd een prolactioom gehad? ik heb onderhand 3keer een mri scan gehad waarbij er 1keer wel een prolaactioom was en 2keer niet. heb jij bijwerkingen van je medicijnen? als ik het goed heb begrepen zijn je waardes dus nog niet aan het dalen? wat vervelend voor je ook dat je daardoor niet zwanger kunt raken. ja mijn prolactine was waarschijnlijk ook hoog toen ik zwanger raakte, al weet ik dat niet zeker omdat ik toen een ander middel slikte voor de maag en darmen...dat middel is helaas uit de handel genomen. maar jij hebt dus verder geen bijwerkingen van het hoge prolactine? @vmb1981 woensdag een halve tablet en voelde me toch wel ligt in het hoofd worden. ben toen maar op bed gaan liggen, wel angstig en voelde me echt niet lekker en bang. morgen maar wat later echt voor het slapen. maar vind het een eng middel, ook door de verhalen op het internet. heb jij lang last gehad van bijwerkingen of echt maar 1keer??? want heb nog steeds de stille hoop wat gewicht kwijt te raken als de waardes normaal zijn en de hormonen normaal hun waardes kunnen bereiken. maar jij voelde je beter met de medicatie? meiden jullie reacties doen me erg goed al is er bij mij geen kinderwens. ik wens elk ieder veel kracht en steun toe met jullie wens op een zwangerschap. ik heb een gezonde dochter op de wereld kunnen zetten ondanks dat er geen menstruatie was en hoop dat jullie dat ook zal overkomen! liefs delila
Zo, is weer even geleden..heb nu nog geen update, maar krijg morgen weer een uitslag hoe hoog mijn waardes nu zijn. Verwacht dat het nog niet goed is (nog steeds geen menstruatie) maar hoop wel dat het wat gezakt is. Helaas wel een rot week achter de rug, want een vriendin die 20 weken zwanger was hoorde bij de 20 weken echo dat het hartje niet meer klopte...dus mijn uitslag morgen valt een beetje in het niet bij hun verdriet....Wat is het toch ongrijpbaar; zwangerschap.
Ik verwaarloos jullie een beetje. Ben inmiddels weer aan het werk en het was ff een heel geregel, aangezien mn schoonouders op vakantie waren en hun 1,5 dag oppassen. Nu is ze bij mn moeder geweest, maar die woont een half uur rijden hiervandaan. Maar goed, ben er weer. Wat een rotnieuws zeg. Ja, een goede zwangerschap blijft een wonder, ik voel me ook echt gezegend. Ik hoop dat voor jou de uitslag positief uitvalt. En ook al valt dat een beetje in het niet vergeleken met het nieuws dat je hebt gekregen, voor jou is het wel heel belangrijk. @delilah, ik heb verder geen bijwerkingen gehad. Ik heb de bijwerkingen ook gelezen en daar kan je van schrikken. De dosis die je nu gaat slikken is echter heel laag. Het middel wordt ook voorgeschreven aan parkinson patienten, zij slikken elke dag een veel hogere dosis. Denk dat hun meer "gevaar" zouden lopen. Misschien maak je je iets te druk om de bijwerkingen en heb je daardoor ook echt "last" van de bijwerkingen. Als je je echt niet lekker voelt bij het slikken van de dostinex, vraag dan om andere medicijnen. Of heb je doorgezet en slik je ze nu wel gewoon? @happy, hoe is het met jou? @mandytukker, en met jou?
Zojuist mijn uitslag gehad; waardes waren vorige keer 1,40. Nu 1,19! Gelukkig dus weer gezakt! Weer een tabletje Norprolac erbij en over 2 maanden weer prikken. Hopelijk zet deze daling zich zo door...dan zou ik misschien over 6 maanden eindelijk goed zitten met mijn waardes!! Maar moet niet te vroeg juichen natuurlijk! Ik hoop dat ik misschien begin volgend jaar weer een mri krijg, zodat ik kan horen of de prolactinoom ook gekrompen is. En dat die ellendige menstruatie eens komt!! Het vervelende nieuws van het overleden kindje van mijn vriendin staat nu ook gewoon voorop en mijn nieuws is nu echt even minder belangrijk! Het is zo'n cliché (maar daar is het ook een cliché voor!) dat je inderdaad zo blij moet zijn met een gezond kindje!! Fijn weekend allemaal!
Hoi!! Hoe gaat het met jullie! Wat een naar bericht Billie85!! Denk je dat het helemaal goed zit na 12 weken en gaat t toch nog mis..vreselijk! en hoe staat t er verder bij jou voor? waarschijnlijk weinig veranderd? iig heel goed nieuws dat de waardes de laatste x iig weer wat gezakt waren! positief blijven denken, dus dan zou t nu intussen weer wat gezakt moeten zijn ik heb bloed laten prikken op hormoonwaardes..en die zijn allemaal goed! maar dat betekent tegelijk dat ik geen stap verder ben. geen menstruatie en geen behandeling. over 2 weken een echo laten maken en gesprek met de gyn. en dan zou het kunnen zijn dat ik pcos heb of sowieso een hormoonkuur krijg om de boel aan te wakkeren. voor mij dus een kwestie van wederom afwachten. al sta ik sinds vandaag nog meer met beide benen op de grond. collega wordt over 20 weken papa, maar is nu kanker bij hem geconstateerd!! nog zo jong! dan zie je maar...krijg je een kind..is het ook niet een heel prettig moment... lekker leven met de dag en van alles genieten om je heen..dan komt er vanzelf wel het moment dat wij ook kunnen zeggen..we zijn zwanger!! hoe is het met de andere dames?? tot later weer!
hoi hoi dames, weer een hoop reacties zijn erbij gekomen. @billie wat een vervelend nieuws. fijn dat de waardes wat aan het dalen gaan. het gaat langzaam maar het daalt! @vmb1981gaat het met jou alles goed? ja klopt kan niet veel last hebben van een lage dosering.moet as dinsdag bloed prikken en die week daarop naar de gyn.voel me wel beter en slaap eindelijk sinds jaren! wel heb ik ook eens gekeken of er melk uit de borst komt, en jawel hoor schrok daar wel van. ook een zwangerschapstreep op mn buik. denk echt ook dat ik die 10kilo hier aan heb te danken. verder zit ik algeheel wel beter in mn vel, net zoals jij zei dat jij je ook beter voelt als je het middel gebruikt. denk alleen niet dat ik op deze hoeveel heid blijf zitten.ja heb dat ook gelezen over parkinson, meen dat zij wel 6 tabletten per dag gebruiken! ach we horen het wel volgende week. nou meiden wens jullie allen een goed weekend toe en tot horens, liefs delila
Hoe gaat het met iedereen?? Met mij alles zijn gangetje! De 4 pillen doen hopelijk goed zijn werk. Heb in ieder geval de bijwerkingen weer terug, dus dan heb ik toch een beetje het idee dat het iets doet in mijn lijf! Ik check niet al te vaak meer of ik melk uit mijn tepels heb, maar de vorige keer had ik het ook nog steeds. En toen ik dat voor het eerst merkte ben ik daar ook ontzettend van geschrokken ja! Dus snap jouw reactie ook delila! Nou, tot de volgende keer weer!
Hallo allemaal, hier gaat het lekker hoor. Nu ruim 4 maanden na de bevalling en nog geen menstruatie, denk dat mn prolactine gehalte dus nog steeds te hoog is. Vriendlief en ik hebben besloten nog 2 maanden te wachten en dan toch een verwijskaart te halen. Ik wil het wel verder onderzocht hebben en ook kijken of het wel verstandig is dat ik geen meds slik, ook ff mn schildklierwaardes laten nakijken. @delilah, spannend. Als het goed is heb je de uitslag? Fijn dat je je wel wat beter voelt. Hier al ruim 12 jaar vocht uit mn tepels. Dokter zei toendertijd dat het van de pil kwam, uhum, we weten nu wel beter. Kan verder geen kwaad gelukkig. @billie, fijn dat het de goed kant op gaat. Klinkt raar, maar hoop dat je binnenkort ongesteld wordt. Hoe is het nu met je vriendin? @happy, fijn dat de uitslag goed is. En ook weer niet fijn, want je weet nu ook niks. Gelukkig is pcos goed te behandelen met hormonen. Zou het leuk vinden als je af en toe nog wat laat horen. Verder heb ik niet veel te melden eigenlijk. Heb het nog steeds heel druk, maar kijk regelmatig of jullie nog wat nieuws te vertellen hebben