Ja, ik vroeg me af of ik toch gewoon met de clomid kon beginnen, maar ze wilden toch eerst nog even onderzoeken hoe het kwam dat er geen bloeding is geweest. Bm. vlies was erg dun bij vorige echo, dus daar zal het idd mee te maken hebben! Ben benieuwd wat ze woensdag zeggen, maar hoop idd toch met de clomid te kunnen starten hoor. En de moed is er wel, maar ook weer door het nieuws van mijn zus kost het weer moeite om mijn motto 'keep your head up and you heart strong' vast te houden! Maar vandaag lekker genieten en idd met de pup wandelen! En vervelend dat je een virusje hebt meegepakt! Hopelijk hoef je niet te lang boven de pot te hangen en kan je ook vandaag genieten van het mooie weer! Liefs
Hallo dames, Ik kan me officieel bij jullie aansluiten. Ik heb vandaag de uitslag van mijn tweede bloedtest gehad en ik blijk een te hoge prolactine waarde te hebben. Ik had hier tot vorige week nog nooit van gehoord, maar heb me inmiddels wel ingelezen. In tegenstelling tot wat ik meestal lees, heb ik wel gewoon een menstruatiecyclus en een eisprong. Ik heb wel hele lange en onregelmatige cyclussen, daarom temperatuur ik al een jaartje en ik weet toch elke keer mijn eisprong op te sporen en met een bloedtest heeft mijn gyn ook vastgesteld dat mijn eisprong of net geweest zou zijn of net aan zat te komen. Mijn cyclussen zitten meestal tussen de 40 en 55 dagen. Afgelopen maand was ie 31 dagen, dus ik was erg blij, maar verwacht verder niet dat het zo blijft.. Ik heb lange tijd gedacht aan PCO, maar dat is dus uitgesloten. Zowel aan de hand van de bloedwaardes, als aan de hand van een inwendige echo. Binnenkort moet ik een MRI-scan laten maken en heb daar wel wat vragen over aan jullie.. Wat kan ik daar van verwachten?? Ik heb gelezen dat er eerst een gesprek plaats vindt waarin ook een vragenlijst afgewerkt wordt en ondertekend. Heb je te maken met de radioloog zelf of een assistent? Wie maakt de scan en met z'n hoevelen zijn ze? Ik wil mijn man er wel graag bij hebben en las in een folder van het ziekenhuis dat het wel mag. Moet ik me ervoor uitkleden?? Ik las iets over een infuus waar de contravloeistof in gaat?? Heel veel vragen, maar ben ergggg benieuwd!
Hallo Oum, Je cyclus is wel erg lang en dit bemoeilijkt zeker het zwanger worden. Maar wel fijn dat je gelukkig wel een eisprong hebt. Hoop dat je alleen meds nodig hebt die je prolactine verlagen zodat je eisprong sneller en sterker wordt en je dan snel in verwachting zal zijn. Ik heb zelf geen gesprek gehad met de radioloog of ass. Ik moest me melden bij de balie, kreeg daar een vragenlijst, even invullen en klaar. Ik moest eerst naar een aparte ruimte, mocht me daar omkleden, maar ik had wat makkelijks aangetrokken, dus alleen even mn jas en schoenen uit. Kleren mag je aanhouden, maar omdat je even een infuus krijgt en geen metaal ( bh beugel ) mag hebben, wel wat makkelijks aandoen. Ik had een spaghetti topje en een legging aan, lekker makkelijk. Daarna brachten ze een infuus aan, gewoon in de holte van je elleboog, dus waar ze bloedprikken, deed geen pijn. De radioloog begeleidt je naar de ruimte en zal kort uitleg geven over wat er gaat gebeuren. Je krijgt een knop, die kan je indrukken als je in paniek raakt. Dan ga je lekker liggen, je krijgt wel een soort kooi over je hoofd, zodat je goed je hoofd stil houdt en een koptelefoon op. Ze schuiven je erin, het is gewoon licht daarbinnen, je hebt alleen geen uitzicht. Het maakt heel veel lawaai, maar dat is het eigenlijk. De sessie duurt een half uur. Het eerst kwartier zonder contrastvloeistof, het tweede kwartier met. Ze deden het even meldden voor ze de vloeistof erin spoten, voelt een beetje koud. Eigenlijk stelt het niet veel voor. Het is gewoon vervelend dat je een half uur stil moet liggen en dat het zo een herrie maakt. Mijn vriend is niet mee naar binnen geweest. Het is toch straling en wil hem er niet onnodig aan bloot stellen. Ten tweede lig je in dat ding en steken alleen je onderbenen eruit, hij kan niet veel voor je doen. Bij praten beweeg je je hoofd, en je kan hem niet verstaan door de koptelefoon. Ik moest bij mij wel lachen. De radioloog die ik had was een jonge man, die er best leuk uit zag. Hij begeleidde me erin. Kom ik er uit, staat daar ineens een oude vent. Kon het niet laten om te vragen: Huh,Is het ook een tijdmachine? Je kan door de magnetische velden nog wel een paar uur last hebben van een vreemd gevoel. Niet duizelig, maar alsof je een evenwichtsprobleem hebt, terwijl je niet omvalt. Als je nog vragen hebt, stel ze gerust. Groetjes vmb
Dag Oum, Helaas welkom bij dit clubje! Weet je ook hoe hoog je bloedwaardes zijn?? Wel fijn dat je een cyclus hebt, maar doordat dit zo onregelmatig is wordt het toch lastig om zwanger te worden! Zoals je ziet heeft vmb1981 al veel uitgelegd over de MRI. En eigenlijk herken ik daar alles wel in! Het meenemen van je man wilde ik ook i.v.m. de angst die ik heb voor de kleine ruimte. Maar hij mocht niet mee i.v.m. de vragenlijst die hij niet had ingevuld en door de straling is het ook niet fijn voor hem om daarbij te zijn. En hij kan inderdaad niets doen, omdat je hem toch niet verstaat of iets. Daarbij mag jij niet bewegen, dus mag je ook niet over zijn hand aaien o.i.d. Dus bij mij kon hij weer terug naar de wachtkamer en de tweede keer ben ik gewoon alleen gegaan! Ook bij mij duurde het een half uur en van de vloeistof merk je niets. Het geluid dat je hoort is te vergelijken met een soort drilboor..je hoort soms een langere piep en soms allemaal korte harde geluiden. En je mag gewoon je kleding aanhouden, maar geen metaal o.i.d. dus geen bh en ook geen make up op. Ik was echt heel erg zenuwachtig en ik moet je eerlijk zeggen; het viel mij reuze mee. Heb het nu 2 keer gehad. Het is geen fijn onderzoek, maar je hebt geen pijn en je hoeft 'alleen maar' te liggen. Ik vroeg wel of ze wilden aangeven als het onderzoek op de helft was. Dan heb je een beetje tijdsbesef. Ik had trouwens ook radio op, maar die hoorde je 9 van de 10 keer niet of nauwelijks! Wat betreft de vragenlijst, die had ik al meegekregen via de arts en deze had ik dus vooraf al ingevuld en ondertekend. Bij mij waren er steeds 2 personen aanwezig (bij beide keren). Helaas geen leuke mannen..hihi... Weet je al wanneer je moet?? Succes en probeer alvast te bedenken waar je allemaal aan wilt denken als je daar ligt! Ik maakte hele lijstjes; wat we gingen eten die week, dingen voor mijn werk voorbereiden, liedjes zingen.....sterkte ermee hoor en houd ons op de hoogte. Liefs, Billie
Hey meiden, Bedankt voor de info en jullie warme welkom! Ik heb nu een goed idee van wat me te wachten staat. Ik heb helaas nog geen afspraak gemaakt. Ik heb vandaag de verwijzing van mijn gyn afgegeven en de data doorgegeven die mij goed uitkomen en ik wacht nu op een brief met de afspraak die ze voor mij gaan inplannen. Ik weet niet wat mijn prolactinewaarde is, dus ik heb geen idee hoe 'ernstig' het allemaal is. Ik vind het zo vervelend dat er steeds zoveel tijd zit tussen alle onderzoeken en gesprekken met de gyn. Ik hoop over een maandje met de behandelingen te beginnen, want dan is het gesprek met mijn gyn en zouden alle onderzoeksuitslagen binnen moeten zijn. Ik vroeg me trouwens af of de radioloog meteen de uitslag van de scan met je bespreekt na afloop of dat je dit pas van je gyn hoort?? En stel dat er inderdaad een prolactinoom te zien is, wat zijn dan de vervolgstappen?? En stel dat alles er gewoon normaal uit ziet, wat dan??
De uitslag krijg je van de gyn bij je volgende afspraak. Of ze nu wel of geen prolactinoom vinden, de behandeling is hetzelfde. Je krijgt meds om het gehalte te verlagen. Bij een prolactinoom blijf je onder behandeling van een endocrinoloog, en heb je regelmatig controle net als billie. Bij mij vonden ze niks, ik kreeg meds, werd zwanger en dan is het werk van de gyn klaar. Soms word je lichaam na een zwangerschap als het ware geresset en is je prolactine ineens goed. Mijn bevalling is nu bijna 11 maanden geleden, ik heb nog steeds een te hoog prolactinegehalte en volgende maand een afspraak bij de endocrinoloog. Ik heb er wel bij de huisarts op aan moeten dringen om doorverwezen te worden, huisartsen zijn vrij laconiek en zien het probleem vaak niet. Maar nu ga ik slapen. Tot later.
Hai! Hopelijk ben je snel aan de beurt en kan je daarna ook snel een afspraak maken voor de uitslag. Ik heb deze uitslag gekregen bij de endocrinoloog, omdat hij mij had verwezen voor de MRI. Tussen de scan en de uitslag zat bij mij altijd maar een paar dagen. 2 of 3. Zou inderdaad wel even vragen naar de hoogte van je waardes en wat het normaal moet zijn. En het hoeft dus niet dat ze een prolactinoom vinden. Bij mij was het een macroprolactinoom (boven de 10 mm) en je hebt ook kleinere. Maar zoals vmb al zegt; je hebt ook kans dat ze niets vinden. Bij mij is hij zo goed als verdwenen, maar ben nog steeds verhoogt. De arts legde mij uit dat een halve mm van een schilletje tumor al genoeg kan zijn voor een verhoging. Maar dat dit dus niet meer waarneembaar is op een scan. En inderdaad, dat wachten.......vreselijk! En het liefst wil je gewoon meteen een afspraak maken voor een paar dagen daarna, maar dat is niet mogelijk. Merk ik nu ook bij de gyn. degene die ik het liefste wil is te populair en had pas 5 juni weer plek! Daar ga ik niet op wachten...dan maar iemand die minder leuk en aardig is! Maar waarschijnlijk krijg je hoe dan ook medicatie voor de verhoging. Bij mij was dit Norprolac (en is dan steeds na 2 maanden verhoogt in dosis) en daarna ben ik overgestapt naar een zwaarder middel Dostinex. En dan ga je om de zoveel tijd weer bloedprikken en daalt je prolactine. Ik hoop stiekem ook dat na (de lang verwachte) zwangerschap ik geen medicatie meer nodig ga hebben..maar de arts heeft mij al wel verteld dat ik waarschijnlijk tot de overgang de medicatie moet blijven slikken. In principe heb je weinig echt last van hoge waardes, maar aangezien ik een macroprolactinoom had kan deze tumor op je oogzenuw drukken met alle gevolgen van dien...dus dat wil je niet! Dan nog even een update van mijn kant; ik heb van de week weer een inwendige echo gehad en ze begrepen niet waarom ik geen bloeding heb gekregen van de Primolut, want alles zag er goed uit. Dus vandaag mag ik starten met de Clomid en dan op 29 april voor mijn eerste follikelmeting. Ben benieuwd! Liefs en een fijn weekend!!
Hey meiden, wederom bedankt voor de info! Ik weet inmiddels wat mijn waarden zijn. Bij de tweede meting was het 1189, bij referentiewaarde 40-530. Dat is gewoon meer dan het dubbele! Helaas laat de afspraak voor de MRI op zich wachten. En mijn afspraak met de gyn is ook pas over 3 weken. Ik vraag me af of ik al meteen met de medicatie mag beginnen van de gyn, als ik dan nog geen MRI heb gehad (aangezien de behandeling in beide gevallen hetzelfde is?). Billie, wel fijn aan de ene kant dat je mag kiezen tussen verschillende gyns. Bij mij in het ziekenhuis werkt dat niet zo, ik moet braaf wachten tot de mijne tijd voor mij heeft. Ik hoop zo vurig dat het in de tussentijd gewoon op de natuurlijke manier lukt, want ben het wachten nu al zat. Wat fijn vmb1981 dat het bij jou zo snel heeft mogelijk lukken na de medicatie. Ben je nu bezig voor een 2e kindje?
Oeh je waardes zijn wel hoog ja. Ik mocht al voor de mri met medicatie beginnen. Al die afspraken in het ziekenhuis duren een eeuwigheid. Ik heb maar een lichte verhoging, maar ik menstrueer dus niet. Mijn waarde is dus 0, 67 ( 670 ). 5 weken nadat ik begon met medicijnen, menstrueerde ik voor het eerst, dat was 3 dagen voor de mri. Uiteindelijk maar twee keer gemenstrueerd en toen was ik zwanger. Ik heb dostinex geslikt. We zijn niet bezig met een brusje voor Ziva, maar we gebruiken ook geen anticonceptie. Mocht het gebeuren, dan moet het zo zijn. Ik wil wel graag weten waar dat hoge prolactine gehalte vandaan komt, Aangezien ik dus geen prolactinoom heb. Het kan ook dat je schildklier te langzaam werkt, waardoor het dus te hoog is. Tevens heb ik van die vage lichamelijke klachten, wil daar gewoon van af. Heb nu 28 mei een afspraak bij de endocrinoloog. Hoop voor je dat je direct met meds mag beginnen, dan heb je tenminste het gevoel dat je invloed kan uitoefenen, nu ben je machteloos. Billie, hoe is het? Heb je last van bijwerkingen van de clomid? Nog een klein weekje, spannend hoor. Ik duim voor je.
Vmb, jouw waarde ligt wel een heeeel stuk lager. Met zo'n waarde heb ik denk ik zeker wel een prolactinoom! Mijn afspraak voor de MRI staat eindelijk gepland; over 2 weken! De week erna naar de gyn, dus lekker alles op tijd binnen. Hopelijk mag ik dan meteen beginnen met medicatie over 3 weken! Ik hoop echt dat dit geneest en nooit meer terug komt. Wat voor klachten heb je, vmb??
Ja, ik denk ook wel dat je een prolactinoom hebt. Maar je menstrueert wel, ik helemaal niet, vreemd he. Ik ben echt altijd moe, heb geen libido, heb melkuitvloed ( sinds zwangerschap echt lektieten ), futloos, en nog meer. Toen ik mijn vriend leerde kennen 11, 5 jaar terug, kwam ik ineens 20 kilo aan . Inmiddels is dat 30 kilo. Een gedeelte van de klachten hoort bij hoog prolactine gehalte, maar ook bij langzame schildklier. Vandaar dat ik het wil laten uitzoeken. Fijn dat je je mri hebt voor je afspraak met de gyn. Denk dat je direct met meds kan starten. Hou er wel rekening mee, dat als ze een groot prolactinoom vinden, je soms nog niet zwanger mag worden. Kan dan gevaar voor jezelf opleveren. Maar wordt wel even spannend voor je. Ook al hou je er rekening mee dat je een prolactinoom kan hebben, als dat dan echt zo blijkt te zijn is het wel heel definitief en hakt het er wel even in. Hou ons op de hoogte he! X
Hai, Fijn dat je binnen 3 weken nu meer weet. Ik ben ook al met de medicatie gestart voor de MRI, dus na de eerste keer bloedprikken + uitslag. En ik ga je (hopelijk) geruststellen. De eerste keer dat ik had bloed geprikt waren mijn waardes 5,75. Dus 5750 in jouw berekening! Daarom zou ik er nog maar niet vanuit gaan dat je een prolactinoom hebt! Nu is mijn waarde rond de 1,00 dus 1000. Dat is dus iets lager dan jij en ik heb nu geen prolactinoom meer! Ja misschien nog een heeeeeel klein schilletje, maar niet waarneembaar in ieder geval! Maar ja...ik ben geen dokter, dus wil je ook geen valse hoop geven. Maar er zijn gelukkig heel veel succeservaringen met deze diagnose dus daar hou ik me dan maar aan vast. Kijk maar naar vmb1981! Ik heb verder geen bijwerkingen van de clomid. Vandaag neem ik de laatste en dan de 29e voor de eerste meting! Ben inderdaad benieuwd, maar ik verwacht er echt nog niet teveel van. Nou, fijne avond!!
Gelukkig ben ik best wel nuchter. Ik ben nu alweer bijna 2 jaar verder en nog geen zwangerschap, dus ik ben al zo blij dat er iets gedaan wordt. Ik heb altijd gehoopt dat als er iets was, dat het dan met medicatie verholpen zou kunnen worden. Hopelijk blijft het hierbij! Ik ga er eigenlijk allang vanuit dat ik een prolactinoom heb, misschien is het alleen geen grote. Billie, jouw waarden stellen mij weer gerust haha, maar het is dus even afwachten. Ik zou het alleen wel echt erg vinden als ik dan even niet zwanger mag worden omdat het 'gevaarlijk' is. Aan de andere kant denk ik dat het bij mij wel mee valt, omdat ik gewoon menstrueer (maar zeer onregelmatig) en nog nooit melkvloed heb gehad. Vooral dat laatste lees ik op internet alleen maar. Daarom kwam het ook zo onverwachts. We zaten aan PCO te denken en toen kwam dit uit de uitslagen. Vmb, het is niet niks al die symptomen. Hopelijk heb je gauw uitsluitsel over wat er in je lichaam gaande is!! Het enige wat ik heb sinds ik die diagnose heb gekregen, is dat ik letterlijk elke dag hoofdpijn heb. Niet heel erg, maar toch.. Ik weet nou niet of het tussen mijn oren zit (gekke uitdrukking in deze context ) of dat ik het echt echt voel.
Morgen mijn eerste follikelmeting...weet dat ik dan nog niet heel veel meer weet, maar toch..het is wel weer een bezoekje. Maar er zullen er nog veel meer gaan volgen de komende tijd! Ik hou jullie op de hoogte! Weet je al wanneer je je MRI hebt Oum?? En ik ging er ook vanuit dat ik ene prolactinoom had en heb toen ook te horen gekregen dat ik toen voorlopig niet zwanger mocht worden. Dat is echt geen leuk nieuws, maar daarentegen wist ik ook dat ik toch geen kans maakte. En je wil ook niet dat je je zicht (gedeeltelijk) verliest! Zodra je eigen gezondheid in gevaar komt, dan is de keuze snel gemaakt! Bij mij wel! Fijne avond nog en ben benieuwd naar alle ontwikkelingen. Ik hou jullie op de hoogte!
Nou, ik ben net geweest; bm slijmvlies is iets meer dan 4 mm en mijn grootste eitje is 18,6 mm! Dus we mogen het gezellig gaan maken vandaag en morgen. Woensdag moet ik dan terug; wellicht is het eitje dan gesprongen (of niet) en er wordt ook een samenlevingstest gedaan die ochtend. Ben best tevreden na de eerste keer dus! Wordt vervolgd...
Hey Billie, ik heb er allemaal geen verstand van, maar wat goed om te horen!! Clomid doet blijkbaar zijn werk?? Op welke cd zit je trouwens?? Wat fijn dat die afspraken zo na elkaar komen ook! Ik heb volgende week mijn MRI. Heb me er al op ingesteld dat er een prolactinoom is, dus het kan hopelijk alleen maar mee vallen. En inderdaad, je eigen gezondheid is altijd nummer 1! Nou Billie, wie weet heb je deze maand wel prijs meid!!
Ohhhh Billie, wat spannend. Heel fijn dat de clomid iig iets doet. Have fun he en laat weten hoe het woensdag was. Oum, voor jou gaat het ook opschieten, aftellen. Meiden, veel plezier morgen en spreek jullie snel.
Uhm ladies, vandaag voor het eerst sinds mn 15de en zonder hulp van medicijnen ongesteld geworden. Ben gewoon van slag ervan, die zag ik niet aankomen. Ben benieuwd of het eenmalig is of dat ik dan toch een cyclus ga krijgen. Haha, mag anders wel weer over anticonceptie gaan nadenken.
Daar ben ik weer! Vandaag weer een meting gehad, was nu ruim 22 mm en mijn slijmvlies ruim 6 mm. Dus dat is mooi. Samenlevingstest was ook goed, dus nu wachten tot het eitje gaat springen. Ze denken ze dat dit binnen 2 dagen zal springen. Dus deze week is een gezellige actieve klusweek! Morgen ben ik jarig..dus wie weet maken we dan zelf een mooi cadeautje! volgende week moet ik bloedprikken en dan hoor ik 23 mei of er daadwerkelijk een eisprong geweest is. Spannend!! Het is ook ingewikkeld hoor Oum! In ieder geval moet een eitje 18 mm of groter zijn om kans te maken om te springen. Het baarmoedervlies moet boven de 6 mm zijn voor een goede innesteling. Bij de samenlevingstest kijken ze hoeveel bewegende zaadcellen aanwezig zijn d.m.v. een uitstrijkje. Ik zit nu op dag 15. Sterkte volgende week en houd ons op de hoogte! Hebben jullie een leuke dag gehad gisteren?? En wanneer mag jij weer naar de arts Vmb? Fijne dag!