hallo allemaal, Ik ben vandaag 3 dagen overtijd. Ik heb bij deze cyclus voor het eerst clomid gebruikt, vanwege lange cyclussen zonder eisprongen, dus weet ook niet zo goed of de clomid aangeslagen is en of ik deze keer eisprong gehad heb. ik heb nog geen test gedaan, en ik weet ook niet of ik die wil doen. Gewoon omdat ik het idee/gevoel heb dat ik toch niet zwanger ben. Aan de ene kant wil ik een test doen, dan weet ik het zeker, maar aan de andere kant wil ik geen test doen, want ik wil het eigenlijk niet weten. er is niet echt iets wat er op wijst dat ik zwanger zou kunnen zijn. het enige waar ik last van heb is dat mijn tepels en er rondom gevoelig is. maar weer niet supergevoelig en af en toe steken in mijn onderrug maar dat heb ik ook voordat ik ongi moet worden Volgende week woensdag (12-3) moet ik weer terug naar de gyn. En wordt er gekeken of de dosis clomid omhoog moet. Nou ja misschien dat ik eind deze week een test doe. Heb trouwens als 2 weken last van witte afscheiding en paar keer stevige hoofdpijn gehad.
Hoi Fleur, Het klopt dat je last heb van bijwerkingen zoals afscheiding en hoofdpijn. Ik werd er toen heel erg draaiering van en misselijk en migraine. Maar ja ach alles voor het goede doel toch. Ik zou toch nog een testje wagen hoor. Het helpt je zo wel uit de onzekerheid. Heel veel succes. Groetjes, Elvira
Ik heb dan wel geen Clomid gebruikt, maar had wel voor mijn Nod veel meer last van witte afscheiding en hoofdpijn. Ik zou gewoon ff testen.
Ik gebruik geen clomid, maar ik snap je wel. Zelf ben ik heel onregelmatig dus als ik dan weer eens denk van nou zou ik toch eigenlijk al wel ongesteld moeten zijn, dan durf ik ook niet zo goed te testen. Ik stel het steeds zo lang mogelijk uit, tot ik echt perse wil testen. Dan denk ik stel dat het zo is, dan wil ik het eigenlijk nog niet zo vroeg weten, want er kan nog zoveel misgaan. Maar eigenlijk ben je toch wel heel erg benieuwd! Niemand kan voor jou beslissen!
Als het goed is, heb je met het gebruik van Clomid ook follikelmetingen gehad en daarmee kan je zien of de Clomid zijn werk doet ja of nee... Clomid zorgt nl. voor de stijging van het hormoon FSH (wordt aangemaakt door de kleine hersenen) en dit hormoon zorgt voor de rijping van de eicellen. Hebben ze de follikel in het ziekenhuis niet in de gaten gehouden tot aan de eisprong? Dan weet je nl. wanneer die geweest is en als er een bevruchting was deze ook ongeveer. Of je moet thuis ovulatietesten gaan doen.. Normaal gesproken reken je dan 14 dagen na eisprong als NOD... Ik zou dus gewoon testen nu... is ie negatief even bellen met gynaecoloog. Dan kan je hoogstwaarschijnlijk langskomen voor evt. echo en/of bloedtest. Succes meid!
nee, ik heb geen folikel meting gehad. Dit is de eerste cyclus waarbij ik 50 mg clomid gebruik. voorheen had ik hele lange cyclusen van ruim 100 dagen. eerst is me ongesteld opgewekt en daarna moest ik van me 3de tot me 10de dag clomid slikken. en dan zou ik als de dosis hoog genoeg is een eisprong moeten krijgen. De dokter zei het kan 3 kanten op. 1. je hebt eisprong gehad en je bent zwanger 2. je hebt eisprong gehad, maar ben niet zwanger en wordt uit jezelf ongesteld, zodat ik dag 3 gelijk weer met clomid kan beginnen 3. je hebt geen eisprong, ben niet zwanger en ook niet ongesteld. (dan wordt de dosis aangepast) 12 maart moet ik terugkomen en dan bespreken we bovenstaande. dan krijg ik in ieder geval weer een onderzoek om te kijken of ik geen verklevingen zijn of follikeles of ander toestanden. maar denk dat ik toch maar vanmiddag als ik thuis ben testje ga wagen.
Wat ik dan raar vindt is dat je geen follikelmetingen gehad hebt... (voor de duidelijkheid: dit is een inwendige echo waarbij gekeken wordt of er follikels (eicelblaasjes) groeien, hoeveel en of het baarmoederslijmvlies mooi opbouwt. Wanneer je een week na de eisprong op Progesteron zou prikken kan je ook zien of er een eisprong is geweest... Je Clomid geven en dan geen controle uitvoeren hoe het verloopt vind ik uiterst merkwaardig!
Ik ben eerst bij de ene gyn geweest, daar kreeg ik echo en die vermoede gelijk al dat ik pco had. aangezien mijn cyclussen erg lang waren, is er een menstruatie opgewekt toen moest ik dag 3 en dag 21 bloed laten prikken. uit het bloed kwam naar voren dat mijn progesteron te laag was waardoor ik dus geen eisprong krijg. toen ben ik doorverwezen naar fertility kliniek. en daar kreeg ik echo en de gyn zag wel wat folikels. maar ik was alweer behoorlijk tijdje overtijd. dei heeft mij toen gelijk 50 gram clomid voorgeschreven. eerst moest ik nog testje doen toen progesteron slikken om ongi weer op te wekken en toen kon ik aan de clomid. met de bedoeling ongeveer 2 maanden later terug te komen om te kijken of het is aangeslagen. en zo niet de dosis aan te passen of misschien iets anders dus dat hoor ik woensdag 12 maart. gister overigens test gedaan en wt ik vermoeide deze was negatief. je verwacht het wel, maar stiekum hoop je toch op iets anders.
Blijft het feit dat ik het raar vindt dat ze het niet in de gaten houden en je maar zo weer naar huis sturen... Ik ben werkzaam geweest binnen de fertiliteitsbranche en mijn ervaringen zijn dat er altijd controle plaatsvindt tijdens het gebruik van hormonen en zeker in het beginstadium van een hormoon. Je bent nu net Clomid gaan gebruiken. Ze weten niet of het aanslaat, want dat zal bekeken moeten worden en werkt het niet zal de dosis verhoogd moeten worden. Zo kan je doorgaan tot een maximum van 2 tabletten Clomid op een dag. Werkt dit niet ga je over naar een ander hormoon. Deze zijn in spuitvorm en een voorbeeld hiervan is Puregon. (hier wordt vaak voor gekozen omdat deze met een prikpen kan worden toegediend). Het feit dat je Clomid krijgt, geeft ook geen zekerheid dat je een eisprong krijgt. Krijg je deze nl. niet zal je Pregnyl voorgeschreven krijgen. Dit hormoon zorgt er nl. voor dat je ongeveer 36 uur later een eisprong krijgt. Wat ik dus in jouw hele verhaal mis is de alertheid die ze je niet bieden. Ze hebben nu geen flauw benul wat de Clomid in jouw lichaam doet... Werkt het voldoende? Is er meer nodig? Heb je een eisprong? Ik zou als ik jou was hier op gaan hameren. Het is gebruikelijk dat je controles krijgt. Dit is dus in de vorm van follikelmetingen (inwendige echoo) en bloed afnemen. Jammer dat je test negatief was.... Succes meis..
Oooh trouwens... voor ik het vergeet te zeggen... Follikelmetingen: 1e - 9e tot 11e cyclusdag Vervolgens krijg je regelmatig deze metingen tot aan de eisprong. Dit kan om de dag zijn, soms 2 dagen er tussen... maar ook dagelijks... Ligt aan het echobeeld dat gezien wordt. Hormoonwaarden bepalen (bloedprikken): plm. 3e cyclusdag: oestrogeen en fsh, evt. progesteron rond eisprong: oestrogeen en lh week na eisprong: progesteron 14 dagen na inseminatie/gemeenschap zou je dan je menstruatie moeten hebben. Komt deze niet, dan kan je thuis testen... Is deze negatief, dan kan je met het ziekenhuis bellen. De meeste ziekenhuizen laten je dan komen voor een echo en een zwangerschapstest via het bloed. Dus de hormoonbepaling Hcg (zwangerschapshormoon). Deze wordt in het ziekenhuis gedaan vanaf 3 dagen overtijd omdat dan de test betrouwbaar is. Hcg komt nl. eerst in je bloed en daarna pas in de urine. Vandaar dat een bloedtest betrouwbaar is met 3 dagen overtijd en een urinetest pas met een week. Daarom wordt er ook vaak gezegd door huisartsen wanneer een test negatief is een week later nog maar eens te testen. Is die dan nog negatief is ie betrouwbaar. Overigens kan je op een echo met een paar dagen overtijd nog geen vruchtje of een zwangerschapsring zien op de echo. Waar een arts dan naar kijkt is het baarmoederslijmvlies. Is dit nl. nog altijd dik op het moment van de echo is er een kans op zwangerschap. Vandaar ook dat er dan altijd ook even een Hcgbepaling wordt gedaan. Ik hoop dat het je hiermee duidelijk is en ik denk dat je wel ziet dat je op deze manier veel meer duidelijkheid hebt ook voor jezelf... en het wordt meteen geconstateerd als iets niet werkt. Veel prettiger dus voor de patiënt en de arts.. Succes!