We zijn al ruim een jaar actief huizen aan het bekijken. We hebben contact gehad met een hypotheekadviseur en we weten wat voor hypotheek we kunnen krijgen. We hebben wat geld gespaard voor de kk en de verhuizing. We hebben geen schulden. Ik heb een vast contract voor een baan waar ik blij mee ben en een baangarantie voor de komende 3 jaar. Mijn man heeft een goed lopend eigen bedrijf dat ieder jaar meer omzet draait. We wonen nu in een huurhuis waar we makkelijk uit weg kunnen en hoeven dus niets te verkopen... En we hebben gisteren een huis bezocht waar we allebei heel blij van werden. En toch ben ik doodsbang om nu de volgende stap te zetten. Ik zie allerlei beren op de weg. Ik ben bang voor de rommel tijdens de verhuizing, ik ben bang voor de ruzie die mijn man en ik krijgen wanneer we samen moeten klussen (dat is een feit). Ik ben bang voor de maandlasten. Dat ik misschien na een tijdje spijt krijg. Dat we buren krijgen waar we niet mee op kunnen schieten. Dat de crisis nog een grotere dip krijgt. Dat het monetaire systeem op de schop gaat. Dat het dak misschien lek raakt. Noem maar op. Ik zit dagelijks in een lokaal met grote criminelen en dat kan me niks schelen, maar toch ben ik een enorm watje als het hier op aankomt. Hoe ging het bij jullie? Vonden jullie het ook zo'n grote stap? En ben je achteraf blij dat je toch een huis hebt gekocht?
Wij hebben vorige week een huis gekocht en weet je, alles wijst zich vanzeld. De makelaar en hypotheekadviseur helpen je met alles, je maandlasten kan je vastzetten voor vele jaren , sja en dak leknetc daar kan je een keuring voor uit laten voeren zodat je een beetje een idee hebt of er de komende jaren flinke kosten aankomen. Tis de perfecte tijd om te kopen nu want over een paar maanden is de huizenmarkt alweer wat aan t opkomen en het bedrag wat je kunt lenen wordt volgend jaar ook weer minder. Je kunt nu 104% vd koopprijs financieren en dat wordt ell jaar een procent minder.
Wij kunnen nu sinds kort ook een huis kopen maar ik zie er zo tegen op! Dus ik heb helaas alleen de tip voor je doe het gewoon
Maar als je niet wilt dan koop je toch gewoon geen huis? Zet alle voordelen tegen de reeele nadelen en dan weet je vanzelf of je het wel of niet moet doen. Ik heb er spijt van dat ik met mijn toenmalige vriend een huis had gekocht. Een jaar later gingen we uit elkaar... We hadden er veel beter over na moeten denken maar het was dan ook echt een soort impuls aankoop.
Wij hebben onder voorbehoud een huis gekocht en ons huis is hopelijk snel verkocht (mogelijke kopers zijn ermee bezig). Ons huidige huis heeft een klusmoment van 5 jaar gehad, heeft veel stress gegeven. Ik snap je bezorgdheid, maar ik denk ook het volgende: - de rente staat nu super gunstig, de huizenprijzen zijn laag. Als je wilt kopen doe het dan nu. - Ja wellicht komt er nog een crisis extra, afhankelijk van wat Rusland nu gaat doen. Ja wellicht zakken de huizenprijzen dan dus nog. Maar daar maak ik me niet druk om! Ik ben van plan om in een volgend huis echt te blijven wonen. 3 x gekocht is genoeg en we hebben kinderen. Je kunt ook bij het kadaster navragen of het huis al eerder verkocht is en wat het toen waard was.... dan kun je beter kijken wat het in de toekomst ongeveer kan gaan worden als het weer omhoog zou gaan. Dus of je huis nog wat in waarde kan gaan stijgen. - Ruzie tijdens het klussen: JA. Wij zijn blijven praten en zijn er daardoor sterker uitgekomen. Bespreek dit VOORAF met elkaar, dat moet moet blijven communiceren. - Bang voor maandlasten: dit kun je incalculeren! Wat kost de hypotheek je per maand? Niet het hypotheekbedrag is het belangrijkste, maar wat je per maand betaald! Wat kost het huis aan vaste lasten (dit kun je bij de koper navragen en bij de gemeente). - Buren? Ga al eens kennis maken voordat je het huis koopt. Vraag na wat voor buurt het is! Evt bij de wijkagent. - Dak dat lek raakt? Wil je echt een goed gevoel over het huis, laat het dan bouwkundig keuren. Die laten je weten in welke staat het huis nu is en wat voor kosten je in de komende 5 jaar kunt verwachten. Een koophuis moet nu eenmaal onderhouden worden. Je kunt bij de koop al weten wat je kunt verwachte in de grove lijn. De mensen weten hoe oud het dak is, je kunt dien of er al lekkages geweest zijn e.d. Ik vind een koophuis heerlijk. Ja wij hebben verbouwd en zijn ook problemen tegen gekomen, maar dat valt te doen. Zeker als je geen tophypotheek en te hoge maandlasten accepteert. Oh ja... als je veel moet verbouwen aan het huis... kijk dan naar wat het huis wel waardevermeerdering geeft en wat niet. Een nieuwe keuken en badkamer doen het huis eigenlijk niet in waarde stijgen. Ik vind de tijd nu ideaal voor te kopen, niet voor te verkopen. Als ik een huurhuis had gehad, dan wist ik het wel! Ik kocht nu meteen. De keuze is reuze nu! Meerwaarde van een hypotheekadviseur kan ik niet bedenken. De kunnen geen lagere rentes geven dan die op internet staan. Ik ga kijken of ik rechtstreeks bij de bank een hypotheek kan krijgen. Alleen de annuïteiten en lineaire hypotheek zijn nog interessant. De lineaire alleen als je de hogere maandlasten makkelijk kunt opbrengen, want pas na 15-20 jaar zit je op dezelfde lasten als bij annuïteiten en daarna wordt t pas iets minder. Heb je geen adviseur meer voor nodig nu er nog maar 2 verstandige hypotheekvormen zijn. Verzekeringen kun je goedkoper krijgen door het via internet af te sluiten ipv via een tussenpersoon.
Ik kan je alleen adviseren om niet hoofdelijk aansprakelijk te worden. M'n vriend draait nu alleen voor de hypotheek op en de ander laat het afweten. Wij betalen al jaren 850 aan een huis die leegstaat. We hebben het even verhuurd via de makelaar, maar de bewoner had er een wietplantage in. Schade is mega. (Tips zijn overigens welkom.)
Haha klussen drama herken ik Wij werkten apart, was de een boven bezig, de ander beneden, of met muziek op klussen, komt vast goed allemaal joh Succes!