Kan iemand mij advies geven?! Ik weet het ondertussen niet meer... Volgens mij heeft mij zoontje van morgen 8 weken verborgen reflux. Hij heeft heel veel pijn, Is erg onrustig, slaap overdag weinig tot niet en Is constant aan het huilen en jammeren. Kreunt veel, schraapt de keel, piepende ademhaling (lijkt soms net af hij stikt), pijn tijdens drinken fles (geen spruw), kokhalzen tijdens de fles en huilen tijdens de fles maar toch doordrinken, heel vaak de hik, vaak hoesten, van met zn tongetje naar buiten en hij ruikt ook zuur. Er zijn vast nog meer dingen die hij heeft die ik nu niet genoemd heb, maar mijn moedergevoel zegt dat dit verborgen reflux Is (het Is mn eerste kindje). Spugen doet hij niet, heel zelden een mondje terug. Nu moeten wij van het cb voeding indikken met nutriTon, bedje omhoog, zittend voeden, half uur na de voeding omhoog houden, dagboek bijhouden Etc. Nou We doen dit alles nu al zo een 5 dagen en de klachten lijken met de dag erger te worden en daarnaast heeft hij ook ontzettende diarree gekregen! Hij heeft nu al 3 dagen ontzettende spuitluiers, waarbij We meerdere keren per dag zn kleding moeten verschonen omdat het onder de luier doorkomt. Nu weet ik gewoon even niet meer wat ik moet doen. Stoppen met de nutriTon? Het cb wilt me geen medicijnen geven want ze zeggen dat het wetenschappelijk Is bewezen dat het niet helpt en dat ik het met alleen de nutriTon moet doen. Dit kan toch niet waar zijn??!! Ze vond mn verhaal ook al "vaag " en twijfelde aan verborgen reflux maar dacht eerder aan spruw. Terwijl ik zeker wist dat het geen spruw Was. Toch laten checken, blijkt dat ik gelijk Had, geen spruw, maar ik moet nu wel iedere dag zien hoe mijn zoontje met de dag meer pijn krijgt. Wie kan me helpen of tips geven? Ik ben echt even radeloos..
Naar de huisarts gaan en om zantac vragen en als het dan niet beter gaat verwijzing naar de kinderarts. Het cb geeft sowieso geen medicijnen voor zover ik weet. Medicijnen slaan vaak wel aan (bij ons destijds helaas niet maar goed), dus het cb vertelt echt onzin.
Hier een uk die verborgen reflux had. Eerst beginnen met het na leven van de leefregels en tussen door tijdens de fles extra boeren en ik persoonlijk raad aan om dr brown flessen te halen. Wij dikte wel in maar niet Mega dik en moet dik worden in de buik niet in de fles. Na het weekend meteen een afspraak maken met de dokter (de onze vroeg wel of we de leefregels na leefde) voor sommige is dat al voldoende. Wij kregen medicatie, als eerste ranitidine maar dat was niet voldoende en vervolgens via de kinderarts omeprazol en die hielp heel goed. Het veel zuigen en door drinken heeft te maken met verzachting .door het maagzuur is er pijn en door te zuigen en drinken maken ze speeksel aan en verminderd de pijn. Succes!
Veel kans dat de diarree komt van de nutriton. Was hier ook het geval. Direct mee stoppen dus. Kan je niet naar een arts, ipv naar het cb?
Bij ons werkte nutriton prima... kleine moet miss nog even wennen En ik heb haar veel gedragen in draagdoek ipv in bij box leggen ... Hoop dat je er wat aan hebt
CB deed bij ons hetzeflde, huisarts heeft wel geholpen! Die heeft ons wel maagzuurremmers voorgeschreven. Overigens, bij onze zoon heeft de osteopaat ook heel goed geholpen en inbakeren. Hij was ook erg onrustig, en dat gaat nu echt zo veel beter!!!
Heb je alle leefregels gekregen? Leefregels zijn; - zorg voor rust en regelmaat (niet per definitie op de klok, maar een vast ritme zoals: verschonen-fles-boeren-knuffelen-'spelen'-naar bed, of waar je kindje slaapt, bij eerste vermoeidheids signalen-slapen-verschonen etc). - zorg voor niet te veel prikkels. - geef je kindje vaker kleine porties per dag. - maak de flesvoeding op de juiste manier klaar, koud water opwarmen, poeder erbij en roeren. (Warm kraanwater wordt voor elk kindje afgeraden, schudden zorgt voor extra lucht en extra lucht zorgt voor druk op de maag waardoor er meer voeding in de slokdarm komt). - zorg dat de voeding minimaal 20 minuten duurt, een fles die hier vaak goed bij helpt is de dr browns fles. (De smalle variant heeft zelfs een prematuur speen geschikt voor te snelle drinkers, ondanks de naam ook voor kindjes die 'optijd' geboren zijn). - houd je kindje zo rechtop mogelijk, waarbij de fles zo horizontaal mogelijk is zonder (!) dat er lucht in de speen komt. - zorg dat je kindje goed boert. - houd je kindje na elke voeding een half uur rechtop. - zorg dat alles waar je kindje in ligt schuin staat. - til bij het verschonen niet de beentjes te hoog op, maar draai je kindje. - niet (onnodig) laten huilen. Huilen zorgt voor extra lucht in de maag waardoor je de reflux verergert en ook krampen kan veroorzaken. Laten huilen zorgt vaan voor meer huilen. - een ergonomische draagzak/doek kan wonderen verrichten. - sommige kindjes slapen liever op hun buik. Nutriton kan krampen, diarree of juist verstopping veroorzaken. Meestal komt dit omdat nutriton maar 30% jbpm bevat (het spul wat voor het indikken zorgt) en 70% toevoegingen. Juist die toevoegingen zorgen voor de meeste problemen. Soms werkt pure jbpm beter. Als leefregels niet werkt (wel even alles proberen, juist de duur van de fles, kleine hoeveelheden etc alles bij elkaar geeft resultaat. Rechtop houden, maar grote flessen die snel op gaan zal minimaal effect hebben), kun je betet langs je ha ipv cb.
Niet luisteren naar cb. Als je leefregels toepast en het helpt niet voldoende, gewoon naar de huisarts/ kinderarts gaan. Cb wimpelt alles af!
Hier ook verborgen reflux gehad. Na een paar weken ranitidine gegeven, en na 4 dagen merkte je duidelijk verschil! Zou idd naar je dokter gaan en niet naar cb luisteren.
Vervelend he! Die leefregels zijn perfect inderdaad... Onze eerste had ook reflux (niet verborgen dan) en daar zijn we een tijd mee zoet geweest. wij zijn nutrilon AR gaan geven, in combi met omeprazol en motilium. Dat zijn wel zware maatregelen geloof ik, maar hij viel ook echt af omdat hij zoveel uitspuugde, vandaar dus. Nog een ding ter overweging is buikslapen ja. Niet een heel fijn idee, maar het hielp bij onze oudste wel (de jongste heeft overigens geen last van dit al en doet alles netjes volgens het boekje ) En dan nog iets anders: het gaat echt voorbij! de kinderarts zei destijds tegen mij dat met 4 maanden het al een stuk beter zou gaan en dat klopte ook echt. met 6 maanden hadden we zelfs geen maatregelen meer, behalve dan dat we hem veel rechtop hielden. Oh ja, mocht je het bedje omhoog willen zetten, wel het hele bedje ophogen, bv met boeken onder de poten. Als je een handdoek oid onder het matras legt dan liggen ze een beetje bol. En wat je kan doen tegen wegzakken (als je kindje op de rug slaapt) is 2 hydrofieldoeken oprollen en als een half maantje onder de billetjes leggen. Vond ik ook een gouden tip In elk geval succes ermee! Draagdoeken zijn bij dit soort kindjes fantastisch, dan kan jij toch ook nog wat doen!