Ik ben boos! En niet zo'n beetje ook. Ik ben er eentje die haar VWO-diploma niet heeft gehaald, nog erger, ik ben twee keer gezakt! Ik was altijd gedemotiveerd, had er geen zin in en kon de zin ook niet vinden. Nu, eindelijk wil ik mijn diploma wel eens halen. Dochter is straks 6 maanden. Eerst wou ze de fles niet hebben, dus kon ik niet met school beginnen. Ik vandaag dus gebeld, of ik nog kan instromen. Nee, dat kan dus niet. Maar, daar komt het grote probleem: ik moet dat diploma dit jaar nog gaan halen, want volgend jaar gaan ze officieel helemaal over in het nieuwe profiel. En ik heb een oud profiel. Dat betekent dus dat ik volgend jaar één heel vak extra zou moeten doen, dat is dus een vak volgen dat officieel 3 jaar heeft. Ander idee, oude schoolexamencijfers meenemen en alleen centraal examen doen, en leren dmv thuisstudie. Dat kan ook dit jaar niet meer. Gevolg: ik kan dat diploma dus niet halen, alleen als ik één heel vak, waar 3 jaar voor staat, ga doen, volgend jaar. Ik ben door een MBO kraamzorgopleiding afgewezen, omdat ik niet in hun werkgebied woon, maar er wel heel dichtbij. Maar ja, ook geen rijbewijs. Het was wel de ideale constructie! De lessen worden door dat kraamzorgbureau betaald, evenals lesmateriaal en je krijgt ook nog leerlingsalaris. Bovendien wordt je er daarna in dienst genomen. En het leek me ook nog eens heel leuk. Ik baal dus als een stekker. Dan zou je zeggen: dan ga je je rijbewijs halen, maar dan heb ik natuurlijk weer zo'n man die zegt dat we dat niet kunnen betalen. Nee, elke keer als we ruzie hebben, zegt hij alleen maar: ga maar werk zoeken! Prima, doe ik dan, maar dan wordt ik cassiere of iets anders wat je kan krijgen als je geen diploma hebt en van meneer mag ik niet werken en naar school gaan tegelijk en toevallig wil ik niet tot mijn 67e cassiere zijn. Van diezelfde man van mij mag ik eigenlijk ook niet alleen naar school, terwijl ik eigenlijk ondertussen zeg maar geld had kunnen verdienen. Met andere woorden: zoek het lekker uit, dan ga je maar tot je 67e achter de kassa zitten. Daarom ben ik dus boos.
Je zeg : Ik mag dit niet van mijn man, dat niet? Sta op voor jezelf! Al moet je er langer over doen!Het is een diploma toch?
Ben het met Josianne eens, je hebt zelf ook wat te zeggen hoor! Mag niet van je man? Dat zou de mijne eens moeten zeggen, dan is dat dus het eerste wat ik zou gaan doen. Kom maar op voor jezelf hoor. En qua drinken uit de fles, wat heb je allemaal geprobeerd?
Kom eens op voor jezelf meid!... jij wil graag een diploma hebben en je man kan toch niet voor je bepalen dat je maar cassiere o.i.d. moet blijven... als jij een diploma wilt halen moet je dat doen... en als het nodig is om te werken én te leren en het komt allemaal goed uit met oog op de kleine, gewoon doen... zonder diploma kom je over het algemeen gewoon niet zo ver... Je man kan dat verdorie toch niet voor je bepalen.. Hij moet blij zijn dat ie een vrouw heeft die iets graag wil en initiatief wil tonen..
Ja idd, waarom zou je dat niet mogen? Je bent toch eigen baas! Dingen moeten uiteraard wel in overleg gebeuren maar je man kan toch niet zomaar zeggen dat hij het wil! Wel een k. situatie zeg!
Nou mijn man hoeft mij niet te vertellen wat ik wel en NIET mag!!! Gelukkig wil die van mij graag dat ik naar school ga . Ik werk fulltime en ga op maandag avond naar school. Zou je aanraden om toch echt voor jezelf op te komen en voor jullie kleine! School = school en je vent moet je niks gaan verwijten als jij weinig verdiend bijv. als cassiere e/o een opleiding wil doen. Maak hem maar duidelijk dat als je een opleiding hebt je ook meer kan verdienen!!!
tja je kan de schuld wel overal weg leggen maar als jij geen kassawerk wil doen zul je zelf wat aan je leven moeten veranderen succes ermee
Wil je man niet dat je naar school gaat omdat er geen geld voor is? Vind het wel erg dat hij zegt dat jij iets niet mag. Ik zou een heel goed gesprek met hem aangaan....dat je toch verder wat wil maken in het leven.
Zo, dat valt je dan rauw op je dak! Kies voor jezelf (in overleg). Een cassiere baantje is voor 'pubers' bedoeld!! (het spijt me als er hier mensen zijn, die dat negatief opvatten, het heeft allemaal te maken met keuzes) Met een opleiding kun je meer verdienen! Dus dan kan er helemaal niet meer over geld 'gezeurd' worden. Sterkte, en laat vooral niet over je heen lopen!
Meid laat die man even lekker kletsen! Wil je zo zitten als ik? Ik had een erg controlerende man (nu ex) Ik mocht geen rijbewijs gaan halen en studeren kon niet omdat hij zorgde dat ik overal voor opdraaide (huishouden en kinderen) Ben nu 36 en heb een mavo diploma, geen rijbewijs en dus kan ik haast niet werken! Dat is een van de dingen die me erg dwars gezeten heeft tijdens mn depressie (4 jaar gehad nu al bijna 1,5 jaar weg). En ik ga er nu voor! Ik ga een studie doen en niemand inclusief mn huidige man niet die me tegen houd! Helpt hij niet mee met t huishouden dan word het simpel weg niet gedaan. Heb mn lesje wel geleerd door mn ex! Dus kom op meid. Als je een studie kan doen kan je ook je rijbewijs halen! Tegelijk misschien niet maar achter elkaar aan zeker! Kan me voorstellen dat er soms dingen rauw op je dak vallen als men zegt dat t niet meer kan of nu even niet (zit zelf al 2 maanden te wachten tot mn studie geupdate word en ik geen oud programma leer maar het nieuwe) maar dan zoek je in de tussen tijd iets anders om te doen. Zoals je rijbewijs halen! Stilstand is achteruit gang.
Ik zit eigenlijk wel een beetje in dezelfde situatie, en ik weet dat het waarschijnlijk niet zo zwart-wit is dan de dames van de afgelopen paar reacties denken. Ik zou ook graag nog een studie gaan doen, maar op de een of andere manier wil het echt niet lukken. Wat ik ook probeer, altijd is er wel ergens een probleem wat niet goed te verhelpen is... En mijn vriend wil ook dat ik ga werken. En ergens begrijp ik het ook. Tegenwoordig is het lastig om met zijn 3en van 1 loontje rond te komen, laat staan als je daarnaast nog geld uit moet geven voor een opleiding... Het valt gewoon niet mee. Er zijn erg weinig voorzieningen voor moeders met kleine kindjes die terug het onderwijs in willen stromen. Ik hoop overigens dat ik toch snel nog aan een opleiding kan beginnen, anders wordt mijn studieschuld niet kwijt gescholden en zit ik met tienduizenden euro's schuld...
Jullie weten toch niet hoe zij er financieel voor staan? Misschien heeft haar man wel een punt? Verder, het klinkt een beetje typisch. IK had het namelijk geweten wat de regels waren en dat je nu dus te laat zou zijn. Dat zou ik al hebben gecheckt toen ik door kreeg dat het niet zou lukken op tijd te starten. Dus ik neem aan dat je boos bent op jezelf? Of gefrustreerd door de situatie? En als ik het goed begrijp, is dus een andere mogelijkheid dat je volgens jaar in 1 jaar 1 vak gaat doen, 3 jaar in 1 dus? Of werkt dat anders? Want waarom zou dat geen mogelijkheid zijn? Als ik terug kijk naar mijn middelbare school periode en naar wat ik nu moet leren voor 1 vak, dan zeg ik jou dat je dat echt wel kunt halen Wel als je het niveau waardig bent, echt!
Je kunt tegenwoordig ook je collegegeld lenen he, dit scheelt dan toch alweer? Ik studeer ook en wij leven ook van 1 salaris. Nu hebben wij het voordeel dat mijn vriend een enorm goed salaris heeft en we niets te klagen hebben. Toch ken ik ook verschillende meiden waarvan de partners een minder salaris (lees: minimumloon) hebben en zij studeren ook. Zij hebben een maximale lening bij hun studiefinanciering. Moraal van mijn verhaal: Als je iets écht wilt, dan kan het..
Zeker waar. Kun je niet een toelatingsexamen doen voor bijv. het HBO (als je 21 of ouder bent althans)?
Waarom ga je geen staatsexamen doen? Je zou er dan zelfs voor kunnen kiezen om een havo staatsexamen te gaan doen. Je hebt het dan iets makkelijker dan wanneer je vwo zou gaan doen en daarna zou je een hbo opleiding kunnen gaan doen. Ik weet niet hoe oud je bent maar je kan dan altijd studiefinanciering aanvragen en het is geen vetpot ofzo maar dan ben je niet volledig financieel afhankelijk.
Ik zou gewoon een toelatingsexamen doen voor een opleiding in de richting die jij wil. Zou eens informeren hoe het zit met de studiefinanciering, desnoods lening erbij nemen. Mijn man studeerd ook en krijgt dus ook studiefinanciering daarnaast werkt hij partime en ik ook partime en we kunnen het zo ontzettend goed redden.