Wij gaan binnenkort op vakantie naar Denemarken (dan ben ik 16/17 weken zwanger als het goed is). En ik zit me nu af te vragen of er nog dingen zijn waar ik rekening mee moet houden. Zijn er dingen die ik extra mee moet nemen? Of waar ik rekening mee moet houden? Misschien een domme vraag hoor, maar ik zou het echt niet weten. Het enige wat ik kan bedenken is goed noteren waar het dichtstbijzijnde ziekenhuis is, dat moet ik nog uitzoeken. Mijn zwangerschapskaart is helemaal Nederlands, daar heb ik dus niks aan... Hebben jullie nog tips?
Met die termijn hoef je in principe nergens echt rekening mee te houden, waar je wel aan kan denken zijn de volgende zaken: - telefoonnummer vk in je telefoon programmeren (als je dat niet al hebt) - verzekering controleren voor medische zorg buitenland - eventueel Engelstalige zwangerschapsverklaring verloskundige, ook te gebruiken mocht je gaan vliegen en door een scan moeten (niet metaaldetectiepoortje, die maken niets uit). Ik ben met 16 weken nog naar de VS geweest en heb verder niets specifiek meegenomen. Wat je wel kan doen is zorgen dat je niet te strakke kleding inpakt; op die termijn begon het bij mij precies te worden dat veel kleding steeds onprettiger ging zitten, maar het ook nog wat vroeg was voor positiekleding. Maar dat verschilt per persoon.
Ik ben met 28 weken zwangerschap naar Turkije geweest. Mijn verloskundige adviseerde me om alles mee te nemen, dus m'n boekje met alle gegevens, verklaring, bloeduitslagen etc. Ik zou inderdaad uitzoeken waar de dichtstbijzijnde dokter / ziekenhuis is, dat als er iets mocht zijn . (niet te hopen natuurlijk). En als je dat nog niet hebt gedaan, het telefoonnummer van je verloskundige in je telefoon zetten met +31 ervoor. Verder heb ik er niks aan voorbereid eigenlijk, alleen maar ontzettend genoten van een luie vakantie.
Ik vertrek dit weekend naar parijs voor drie dagen. Ik moest gewoon alle papieren meenemen. Just in case. Verder kijj ik welk ziekenhuis er is en welke onderweg.
Ik zou je zwangerschapskaart wel gewoon meenemen hoor! Al is het maar zodat je zelf je gegevens bij de hand hebt en eventueel zelf kunt vertalen. Verder zou ik wel wat paracetamol meenemen, just in case En je voedingskussen of eigen kussen vind ik ook altijd wel fijn...
Je zwangerschapskaart zou je als je het goed bekijkt altijd bij je moeten hebben, ook hier in NL, dus neem die mee -> veel is ook internationaal (bv uitslag bloedonderzoek/bloedgroep etc.) Mocht er onverhoopt iets gebeuren dat je naar een dokter/ziekenhuis moet zijn er altijd mensen in de buurt die dat weten! Maak je niet te druk, het slechtste wat je mee kunt nemen voor je kindje is stress.. Fijne vakantie!
Ik heb een zwangerschapsverklaring gevraagd voor het vliegen aan mijn vk. Maar nu ik hem heb zie ik dat deze Nederlands is. Wij gaan naar Turkije. Zou ik geen last krijgen met poortjes enzo? of zijn dat geen rontgen stralen?
Ga je met de auto of het vliegtuig? In geval je met de auto gaat zou je misschien kunnen denken aan steunkousen ivm het lange zitten?
Dat maakt volgens mij niet uit.. Ik heb meerdere malen gevlogen tijdens mijn zwangerschap, met overstappen en al tot 34 weken.. Laatste vlucht had ik ook zo'n verklaring bij me, daar vroegen ze wel naar, en heb niets te horen gekregen en alles verliep als ieder anders vlucht. Dus lijkt me geen probleem..
Dank jullie wel voor de reacties. Goed om te weten dat ik toch de zwangerschapskaart beter mee kan nemen. Inderdaad moet een arts in een ziekenhuis toch wel iets ervan kunnen maken. Dan maak ik daar gewoon een kopietje van. We gaan naar een huisje dat scheelt al weer, dus ik ga ervan uit dat er nog wel een extra kussen ligt dat ik tussen mijn benen kan stoppen als ik slaap; thuis gebruik ik alweer het voedingskussen - zo fijn! Ik ben niet gestrest hoor, maar ik wil gewoon alles goed geregeld hebben zodat ik niet gestrest hoef te zijn als er iets is of zo. Dat geregel houdt me rustig Verder gaan we gewoon ruim op tijd weg, zodat we elk uur effe kunnen stoppen, al is het maar 5 minuutjs.