Wie ook van die maat bloeiers in de ontwikkeling?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door chipje, 12 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Het maakt allemaal niet zo vreselijk veel uit hoe snel of langzaam ze zijn...als ze maar niks overslaan. Dus kruipen overslaan bv dat moet je proberen te voorkomen door een kindje nooit op de billen neer te zetten...altijd in buik of rugligging neerleggen en zelf laten gaan zitten. Fasen overslaan kan later moeilijkheden geven in de ontwikkeling.

2. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.314
    10.281
    113

Vraag me af of dat zo is. Ik (en wat ik lees ook andere) heb niet gekropen en kwam vooruit op de billen. Nooit problemen gehad. Sommige slaan kruipen over en staan op een gegeven moment op.

3. piemie

piemie Fanatiek lid

28 mrt 2009
    1.769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    Mijn zoontje was een slome. Ging bv pas met 13 mnd kruipen. Mijn dochter is ook een slome die doet nog niks eigenlijk. Soms omrollen maar dat is meer per ongeluk.

4. Manoya

Manoya Niet meer actief

Mijn dochter was snel/gemiddeld met alles maar nu staat ze al maanden "stil" qua grove motoriek. Ze loopt al een maand of 6 langs de bank e.d. , maar heeft nog nauwelijks los gestaan laat staan gelopen. Ben benieuwd wanneer ze dit gaat doen.

5. Manoya

Manoya Niet meer actief

Daar zijn de meningen sterk over verdeeld.

6. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Onze dochter is ook niet echt de snelste. Ze word morgen 11 maanden en kan rollen en als wij haar op haar billen zetten kan ze een paar minuten blijven zitten, maar verder niks, ik ga er maar vanuit dat het nog gaat komen. Moeten binnenkort weer naar cb eens kijken wat die er van zeggen.

7. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Nou, dat is leuk in theorie, maar dan had mijn zoontje tot een jaar alleen plat kunnen liggen. Dit had hem zodanig beperkt in zijn verdere ontwikkeling dat dat echt geen optie was.
    Hij heeft wel veel gelegen, zowel op buik als rug, maar hij deed gewoon niets.

Hier heeft hij billenschuiven gedaan en later kon hij gewoon kruipen. Je hoort wel vaker dat kinderen dingen overslaan. Zou er niet zo'n drama van maken.

8. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Plus wat is overslaan? onze dochter 'kon' pas kruipen nadat ze zich optrekt en loopt, maar loopt niet los.

9. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ach, wat is laat. Ieder kind ontwikkelt zich in zijn of haar eigen tempo. Mijn oudste kon niet eens rollen tot ze 9 mnd was, zelf gaan zitten pas na 12 mnd, kruipen ruim 13 mnd. Bij haar was het evident dat ze zich op andere dingen richtte. Met 10 maanden kende zo'n 20 woordjes (actief), met 15mnd sprak ze in- voor onbekende duidelijk verstaanbare- zinnen van 4 a 5 woorden en ging ze over naar de 2+ groep op het kdv, omdat ze behoefte had aan meer verbale interactie dan mogelijk op de babygroep ;).

Mn jongste (5,5 mnd) lijkt tot nu toe motorisch juist sterk. Ze kan omrollen, tijgeren, probeert zich op te trekken en kan al zelf op haar knietjes gaan zitten. Echter, tot nu toe wijzen alle signalen er op dat haar verbale ontwikkeling niet in de buurt gaat komen bij die van haar oudere zus. Tot nu toe lijkt ze alleen de woorden poes en melk te herkennen ;), waar haar zus echt al een flinke passieve woordenschat leek te hebben rond deze tijd.

Kennelijk richten verschillende baby's zich op verschillende dingen in hun ontwikkeling.

10. tuc

tuc Niet meer actief

Tja ben het absoluut niet met jullie eens..er is uit genoeg onderzoek gebleken dat bv kruipen ontzettend belangrijk is voor de verdere motoriek. Bv voor schrijven..je kunt als moeder van een baby/dreumes niet zomaar beweren dat dit geen gevolgen heeft gehad..of kunnen ze al schrijven?

En geen optie om plat te laten liggen..ik zou niet weten waarom niet..ik heb er zelf ook zo 1 gehad. Ging met 11 maanden pas kruipen en zelf zitten dus heeft bijna haar hele eerste jaar liggend doorgebracht...ik zie het probleem niet.

11. Manoya

Manoya Niet meer actief

Net zo dat jij als moeder niet kan zeggen dat dit wel gevolgen kan hebben.
    Onderzoeken spreken elkaar onwijs tegen dus ik vind zulke uitspraken niet echt verstandig ;)

Hier overigens niets overgeslagen, erg benieuwd wanneer ze gaat lopen.

12. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    Wat is hier nou precies laat aan??:(

Staan met 7 mnd is vroeg, kruipen met 10 mnd is normaal en lopen met 12 mnd is ook vroeg.

Tegenwoordig is je kind al een laatbloeier als hij niet voor zn eerste verjaardag door de kamer rent..

Mijn dochter rolde op haar buik met 3 mnd, dat was erg vroeg, maar de rest deed ze heel gemiddeld. Zitten met 9 mnd, staan met 10 mnd, kruipen met 11 mnd, los lopen met 14 mnd.

Zoontje is 5 mnd dus daar valt nog niet veel over te zeggen. Hij rolt nog niet, alleen op zijn zij. Maar daar is nog niks abnormaals aan.

13. Teske1987

Teske1987 Fanatiek lid

7 aug 2013
    2.294
    0
    0
    Mijn zoon rollen met 6 maand van rug naar buik.
    Kruipen met 8,5 maamd.
    Met 9,5 maand zitten.
    Met 10 maanden optrekken.
    Met 12 maanden aan de hand lopen en langs meubels.

Nu met 17 maanden nog hetzelfde. Maar ja wat is laat hè. Ieder zn eigen tempo.

14. 2jees

2jees Niet meer actief

Onze oudste was traag en de jongste vrij vlot, toch liepen ze beiden pas met ruim anderhalf jaar. Alleen die term hypermobiel voor een kind van 8 maand, kan dat dan al? Zegt het B dat? Hier nooit iets gezegd nl. Gewoon laat kan ook toch?

15. chipje

chipje Bekend lid

11 mrt 2013
    655
    10
    18
    Dochter heeft fysio en daaruit is gebleken dat ze hypermobiel is. Ze heeft ook nog veel moeite om dr hoofdje omhoog te houden als ze op de buik ligt.

Deel Deze Pagina