Zo onzeker

Discussion in 'Borstvoeding' started by jes4, Apr 28, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. jes4

jes4 Fanatiek lid

Apr 30, 2010
    1,536
    0
    0
    Ik wil graag mijn verhaal met jullie delen en misschien wat herkenning lezen. Ik ben in februari bevallen van ene prachtige zoon; sindsdien krijgt hij borstvoeding. Een prachtige ervaring; maar de laatste weken benauwd het me enorm. Ik word er ontzettend onzeker van; krijgt hij wel genoeg; hij drinkt zo kort en lang niet meer zo krachtig. Wel genoeg plasluiers en de groei was tot vorige week ook in orde. Maar het idee dat ik het alleen kan, straks weer moet gaan werken, wil hij de fles dan wel, kolven vind ik een enorme belasting (heb nog 3 kinderen); eerst een half uur aan de borst, dan nog even rechtop houden, dan nog kolven en twee uur later weer, want meneer komt nog om de 3 uur. Ik wilde het zo graag, het is ook de eerste keer, ik gebruik medicijnen en het werd steeds afgeraden. Dat heeft me ook onzeker gemaakt; als hij maar niet suf word.....(medicijnen zouden dit kunnen veroorzaken), laatst een wortelkanaal ontsteking (wat een pijn) wat de bv ook niet ten goede kwam, daarna werd ons zoontje verkouden (is hij nog) en moet ik eigenlijk na iedere voeding kolven om de productie op peil te houden. Al met al....steeds meer redenen om over te stappen naar flesvoeding, maar nu is geen goed moment nu hij verkouden is. Hij kan mijn afweerstoffen goed gebruiken. Nog 6 weken en dan moet ik werken; kan ik hem dan wel aan een ander over laten. Die navelstreng zit nog zo strak vast. Ik word er doodmoe van. Lig iedere avond in de bank te slapen.
    Wie herkend mijn verhaal. Ik weet hoe goed borstvoeding is; dus daar hoeft niemand me op te wijzen.
    Ik hoor graag iets.

2. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,742
    1
    0
    Tja, ik herken dit wel een beetje van de oudste. Maar dat was dan ook mijn eerste. Uberhaupt een kind, en dan ook nog borstvoeding: het benauwde me en ik werd er erg onzeker van (Inderdaad: krijgt ie wel genoeg, en op het cb zei zo'n vrouw dan weer dat er vast te weinig voedingsstoffen inzaten, ik weer onzeker, etc.). Eigenlijk liep de borstvoeding heel goed (net als bij jou, zoals ik dat lees). Hij had alleen twee keer achter elkaar erg last van spruw en dat heb ik toen aangegrepen om af te bouwen en te stoppen. Op dat moment gaf het mij veel rust. Dat was ook een reden dat ik wilde stoppen: ik dacht dat ikzelf meer tot rust zou komen zonder bv (want niet meer zo onzeker), en dat mijn zoontje dan ook rustiger zou worden.

Tja, dat was maar een beetje het geval. Ik was zelf wel iets rustiger, maar het bleef natuurlijk mijn eerste, en ik bleef onzeker. Aan mijn zoontje veranderde weinig. Alle dingen (onrust, slecht slapen) waarvan ik "hoopte" dat het door de bv kwam, bleven ook toen ik overstapte op kv.

Achteraf heb ik er eigenlijk alleen maar spijt van dat ik toen gestopt ben. Ook omdat het nu zo heerlijk loopt. Maar ja, dat was natuurlijk mijn eerste en het was voor mij echt een wereldschok, een eerste kind. Ik was eigenlijk best wel in de war.

Bij jou is het daarentegen wel zo dat de 'problemen' die je hebt waarschijnlijk wel worden opgelost als je stopt: je hoeft dan niet te kolven, en je hoeft je niet meer onzeker te maken over de medicijnen. Maar: het mooie van de bv ben je dan ook kwijt. En ik moet je zeggen: hoe langer je volhoudt, hoe makkelijker en mooier het wordt.

Wat betreft je onzekerheid: het is volgens mij wel normaal dat kinderen steeds effectiever gaan drinken. Mijn zoontje is nu zelfs binnen enkele minuten klaar. Hij krijgt nu natuurlijk ook bijvoeding, maar toen hij dat niet kreeg dronk hij 5 keer 2 minuten en alleen 's avonds en 's nachts wat langer en hij groeide prima. M.a.w.: zolang de plasluiers goed zijn en de groei goed is, zit het met de bv ook goed.

Wat betreft het kolven: je kan eraan denken de andere borst te kolven als hij de ene borst drinkt. Bovendien hoef je in principe straks alleen te kolven op je werk, dus dan heb je de andere kinderen niet om je heen. Het enige lastige daarvoor is even dat voorraadje opbouwen, maar dat kan je misschien dus oplossen door de ene borst te kolven terwijl hij uit de andere drinkt. En je partner moet je dan maar even bijstaan. Bij het beginnen met werken vond ik het kolven trouwens ook wel fijn. Ik had op die manier een paar keer per dag een momentje voor mezelf en hoefde niet meteen de longen uit mijn lijf te rennen. Ik kon er langzaam inkomen. Dat is natuurlijk afhankelijk van je werk, maar ik wil maar zeggen: het heeft ook voordelen.

Wat betreft de medicijnen: als de artsen zeggen dat het kan, dan moet je daar toch op vertrouwen. Dan zal dat ook echt wel zo zijn. Ze testen die medicijnen door en door en die farmaceuten willen echt geen claim aan hun broek, dus ze denken wel 100 keer na voordat ze aangeven dat het aan borstvoedende vrouwen kan worden gegeven. Dan is het waarschijnlijk al voor 300% veilig.

Wat betreft ziekte bij jezelf: dat is inderdaad wel lastig bij bv. Daardoor is het bij mij ook een paar keer behoorlijk teruggelopen. De keer erna heb ik al tijdens de griep borstvoedingsthee gedronken en de dip voorkomen.

Wat betreft de navelstreng en de moeheid: dat blijft ook als je stopt, vrees ik. Het zal dan niet makkelijker zijn hem naar het kdv te brengen. En de moeheid is nu ook vast nog wel heftig omdat hij nog zo jong is.

Natuurlijk moet je de beslissing helemaal zelf nemen, maar bedenk wel dat als je eenmaal stopt, je het niet meer terug kunt draaien. Bovendien: ik denk dat de mooiste bv-momenten misschien nog komen. In de eerste paar maanden is het echt wel aanpoten, maar hoe langer je het doet, hoe makkelijker en mooier het wordt. (En dan heeft bv ook steeds meer voordelen: hoef je niet van die enorme tassen met je mee te zeulen met flessen en water en poeder etc.)

3. jes4

jes4 Fanatiek lid

Apr 30, 2010
    1,536
    0
    0
    Allereerst bedankt dat je zoveel tijd hebt hgenomen voor je reactie.
    Fijn om dit allemaal te lezen. Was jij ook weer gaan werken na een aantal maanden? En hoe heb jij het fles aanleren goed onder de knie gekregen? Ik krijg nu het advies; proberen na de voeding, maar dan wil hij nauwelijks drinken, alleen spelen met de speen. Dinsdag ga ik weer wegen, ben benieuwd wat hij dan gegroeid is. Kan dat kortere drinken ook van de een op de andere dag ontstaan?
    Ik voed nu nog 7-8 keer. Daar zit natuurlijk ook een stuk vermoeidheid in. Krijg het niet gedaan met minder voedingen. De meiden namen met kv al heel snel meer tijd tussen de voedingen. Dat gaf me wat ruimte. Nu heb ik echt het idee dat ik de verzorging helemaal alleen doe. Hij slaapt bijvoorbeeld ook heel gemakkelijk in mijn aanwezigheid maar heeft het feilloos door als ik weg ben uit de kamer (wakker).
    Nogmaals dank voor je reactie.

4. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,742
    1
    0
    @jes4: graag gedaan. Ik had het uitgetypt voordat ik er erg in had.

Ik ben wel snel begonnen met oefenen met de fles (na een week of 5), maar dat was ook omdat ik na 2 maanden een bruiloft had en de kinderen die avond bij een oppas waren.
    Ik heb toen gekolfd en hem laten drinken uit de fles in plaats van de borst, dus niet erna. En de fles werd altijd door iemand anders gegeven.

Over het drinkgedrag: volgens mij kan dat steeds veranderen.

Het vaak drinken kan inderdaad zwaar zijn. En 7/8 keer per dag is voor een bv-kind heel normaal, maar voor een flessenkind veel. Ik heb de jongste nu tot zeker een maand of 6 7/8 keer per dag gevoed. Dat is bij flessenkinderen op die leeftijd zo'n 5 keer volgens mij. Dus ja, dat kan wel veel zijn. Maar... Het wordt dus ook steeds korter. En dan kan je je afvragen wat meer werk is: 5 keer per dag een fles maken (opwarmen e.d.) en dan nog geven, of 7/8 keer per dag hup aan de borst en binnen no time klaar.

En ik wil je niet ontmoedigen om te stoppen, maar je ziet ook vaak 'eens een borstenkind, altijd een borstenkind': als je nu stopt met de bv wil dat niet zeggen dat je hem zomaar in een strak flessenregime krijgt. Hij is voeden op verzoek gewend, en dat blijft zo. En dat is dan nog veel lastiger met flessen. Want als hij al heeft gehad wat hij moet hebben en hij komt ineens ('s nachts ofzo) nog een keer, dan zal je wel moeten geven en krijgt hij dus teveel.

Wat je zegt over je aanwezigheid: dat kan je als beklemmend ervaren, en dat snap ik wel, maar ook als iets moois. Met bv ben je echt op elkaar afgestemd, er hangt een soort onzichtbaar koord tussen jou en je baby. Dat is uniek en dat heb je met fv niet. Dat maakt fv makkelijker, maar bv ook mooier. Vind ik dan.

Share This Page