hoe bereid je je peuter voor op de baby?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door lianne21, 11 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lianne21

lianne21 Actief lid

21 jul 2009
    435
    0
    0
    Nou ja het onderwerp zegt het eigenlijk al.
    Hoe kun je nou het beste je peuter voorbereiden op de baby?
    En weet iemand nog leuke boekjes ofzo?
    Nu zat ik ook te denken om een pop aan te schaffen voor hem, zodat hij daar een beetje 'zijn baby' van kan maken. Maar mijn man vind dat raar. Een jongen geef je toch geen pop zegt hij?

2. mandy1

mandy1 VIP lid

31 jan 2007
    6.881
    1
    0
    restaurantmedewerkster
    baarn
    ik heb gewoon mijn dochter steeds mee genomen naar de verloskundige en uitgelegt dat er een baby in mama's buik zit en dat we het hartje daarvan horen enz. ik heb haar overal bij betrokken het kopen van spulletjes en het inrichten van de babykamer enz. ik zou inderdaad geen pop kopen voor een jochie zeker niet vooraf al. mijn dochter pak nu vaak een knuffel en dan geeft ze die zogezegt het flesje of dan moet die een boertje laten, wie weet pakt jou zoon ook wel een knuffel erbij.

3. Bloem1981

Bloem1981 Bekend lid

4 aug 2009
    800
    0
    0
    NULL
    NULL
    Leuk onderwerp!
    Ik ben ook benieuwd hoe het dadelijk gaat. Ik heb mijn dochter ook overal mee naar toe genomen. Nu zegt ze elke keer zelf al bij de verloskundige dat ik een armband om krijg (bloeddruk meten) en moet gaan slapen (op de tafel liggen om het kindje te voelen). Mijn dochter is nu bijna 2 jaar, ik weet niet of ze het echt snapt. Ze zegt wel dat er een baby in mijn buik zit en bij papa niet ;) maar ik ben benieuwd hoe ze strakjes reageert.

Ik heb wel een pop gekocht, die krijgt ze als de baby er is, het is een pop in een maxicosi met een flesje erbij.

Ik wil haar strakjes wel overal bij betrekken en als de baby er is dat zij eerst alleen komt kijken, zonder de opa's en oma's.

Maar ik ben wel benieuwd.

4. lianne21

lianne21 Actief lid

21 jul 2009
    435
    0
    0
    Heb nu het boek besteld de buitelende baby in mama's buik.
    Met prententekeningen en erg makkelijk uitgelegd.
    Giovanni zegt ook wel dat ik een baby in me buik heb enzo, maar zelf heeft hij af en toe ook een baby in zijn buik:$ (hahaha, zegt die dan).
    Ik neem hem ook altijd mee naar de vk toe en dat vind hij heel interessant, hij mag ook altijd op het knopje drukken om naar het hartje te luisteren. Zo leuk! Daar leeft hij naar uit.

Verder wil ik hem ook inderdaad als eerste erbij! Gewoon ons complete gezinnetje en verder niks!
    Daarna zijn opa's en oma's enz. aan de beurt.

5. MissFlower

MissFlower Fanatiek lid

17 nov 2008
    4.166
    397
    83
    ik ben ook wel benieuwd naar tips.. die van mij zegt wel dat ik een baby in de buik heb maar verder beseft ze het nog helemaal niet.. ze was laatst ook erg overstuur bij de verloskundige want die mocht toch echt niet aan mama komen *zucht*

vandaag heeft ze wel een babytje vastgehouden van 3 week en dat vond ze prachtig.. ze is erg zorgzaam en lief voor baby's gelukkig.. het blijft afwachten hoe ze reageert

6. misstiana

misstiana Fanatiek lid

13 mrt 2008
    1.565
    0
    0
    Ik ga ook even meelezen.
    he haar ook overla bij betrokken. Ze weet dat er een baby in mamma's buik zit, dat is de echt en haar pop is een nepbaby. Iedreeen mag het horen, zlefs vreemde krijgen het mee. Op straat wil ze alle kinderwagens in kijken. Som sgenant voor ons hahaha

Hier ook erg benieuwd hoe ze reageert, maar heb nu wel gesprekkenmet haar, ze is twee en half over dat ze mamma;s lieve kindje is en dat het niet zal vernadren als d ebaby er is. Ze was er namelijk wel erg bang voor, zo bang dat ze ook een paar dagen een baby was. Nu gaat het goed en hopen dat hte zo blijft.

Hier ook de wens dat mijn dochter de baby als eerste ziet ipv opa's ne oma's

gr Gaby

7. lianne21

lianne21 Actief lid

21 jul 2009
    435
    0
    0
    moest vandaag naar de vk, bloeddruk meten.
    Zegt me zoontje, o jij mama mooi maken. haha.
    En toen gingen we luisteren naar t hartje en hij wilde op het knopje drukken. Maar zij was sneller, dat vond die wel heel jammer.
    Oma was ook mee dus die heeft even lekker met hem gespeeld.
    Ben soms ook wel bang dat hij denkt dat de baby belangrijker is.
    praat daar nu ook met hem over. Vandaar dat ik me ook afvroeg hoe anderen dit deden.

8. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    ben ook heel benieuwd hoe we dat straks moeten doen met Erik.
    Heb hem wel geprobeerd in de winkel om een pop te laten vasthouden maar daar wil ie totaal niks van weten! hihi
    Maar goed, hier nog pril zwanger dus we zijn er nog niet ech actief mee bezig om het hem uit te leggen.

Hij houd van de boekjes van Bobbi Beer. Denk dat ik het boekje koop van : Bobbi Beer word grote broer.
    Of een ander boekje ;)

9. lovelycr

lovelycr Lid

23 jul 2009
    29
    0
    0
    postbode
    nou hier een verhaal van een ervaren mama!! hahahha
    toen ik zwanger was was ze onder de indruk van mama, dikke buik.
    controles bij de gync vond ze maar niets. want hij mocht niet aan mama komen!!
    toen ik bevallen was was ze erg blij.
    o baby mooi zei ze..ze was toen zelf ook maar 18 maanden.
    een maal thuis liet ik ze wat haar gang gaan.
    ze kwam haar zusje kussen, knuffel en mocht mee de voetjes en handjes wassen.
    na 2 weken had ze er zelf genoeg van. zusje was wel leuk maar ze wilde weer haar eigen dingen gaan doen.
    Ze is helemaal niet jaloers geweest.
    Ik plande wel bewust momenten als de baby sliep in dat ik iets met haar alleen ging doen.
    Ook ging ik wel een smet haar naar de speeltuin en zo en liet ik de baby bij papa.
    zo was ze weer een op een met mama, want mama delen was niet altijd gemakkelijk.
    Nu is de baby alweer 7 maanden.
    Het gaat super tussen hun twee.
    echt twee handen op een buik zijn ze samen.
    ze reageren zo goed op elkaar echt mooi om te zien.
    ik zou als tip echt meegeven..dwing de oudste niet, laat ze zelf bepalen wat ze wil doen en kan doen. en momentjes tussen jou en je oudste alleen in plannen....echt dat is zo belangrijk..
    succes iedereen, het gaat zeker goed komen!!

10. Elmo

Elmo Niet meer actief

Oef...ben ik nou zo naief?
    Ik neem hem gewoon mee, hij ziet mijn buik groeien, aait die en geeft kusjes...veel meer was ik eigenlijk niet van plan.
    Zijn kamertje veranderd langzaam, straks gaan we op ons gemak aan de babykamer beginnen. Ik denk dat dit genoeg is.
    Ook al weet hij dat er een baby in mama haar buik groeit...snapt hij dat het DIE baby is die straks in de wieg ligt, en dat die dus nooit meer weggaat?
    Ik betwijfel dat. We betrekken hem er wel bij maar houden het eigenlijk heel gewoon en neutraal in de hoop dat hij dat gewoon oppikt en er in meegaat.
    Elmo

11. lianne21

lianne21 Actief lid

21 jul 2009
    435
    0
    0
    @ elmo, dat deed ik dus ook. Maar ik heb nu een beetje het gevoel dat hij denkt dat de baby in zijn plaats komt zeg maar.
    Hij is de laatste tijd een beetje aandacht vragend enz. Misschien ook zijn leeftijd hoor.
    Hij vind poppen ook erg leuk ineens. Vandaag in de Bart smit had hij een knalroze auto met een pop erin gepakt. hebben zei die hahaha.

12. Tinkerbell81

Tinkerbell81 Fanatiek lid

20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    Hier ook steeds meegenomen naar de vk; en gewoon verteld dat er een baby in mamas buik zit...af en toe kusjes geven op mijn buik; en wij hadden welk een pop; zo kon ie al een beetje :eek:efenen" met voorzichtig en zacht doen voor de baby...dat een pop een meisjesding is ach maakt me niet zoveel uit; hij speelt voornamelijk met auto's/tractoren en brandweerauto;s dus dat zit wel goed:)
    en af en toe pakt hij die pop weer; stopt em in de buggy (die mijn dochtertje al heeft gehad (van de kraamvisite)) en gaat er als een gek mee door het huis scheuren:) hihi

dus uitleggen met een pop en af en toe dr 2 tellen zelf mee zitten heeft denk ik bij ons goed gedaan; hij is ook nooooit jaloers nog geweest eni s echt heel lief voor zijn zusje

13. meloen

meloen Bekend lid

24 jul 2009
    581
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben het wel met Elmo eens eigenlijk. Vraag me af in hoeverre alles doordringt bij zo'n kleintje. Neem m'n dochter ook mee naar vk en vertel haar dat de baby straks in haar bedje gaat slapen en zij krijgt een nieuwe kamer en mama's buik wordt dikker want er zit een baby in maar daar blijft het eigenlijk wel bij...
    Volgens mij is het belangrijk dat als de baby er straks is dat je je kind zoveel mogelijk betrekt bij van alles. In bad doen, op bed leggen, flesje geven (als dat al kan natuurlijk..)

14. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ja, dat bedoel ik eigenlijk ook. Denk dat energie in de komst van de baby steken pas echt zin heeft als de baby er is.
    Nou ja, hij moet het er sowieso mee doen, of ie het leuk vindt of niet ;)

15. lianne21

lianne21 Actief lid

21 jul 2009
    435
    0
    0
    Ja, dat is ook wel weer zo.
    Kan moeilijk de baby bij het 'oud papier' leggen. hahaha.

16. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ja, misschien gekke vergelijking hoor, maar we hebben de honden ook niet speciaal laten wennen oid.
    De situatie gewoon nemen zoals hij is, als wij dat doen, doet de rest (honden en zoon) dat w.s. ook gewoon.
    Net als met onweer, niet TE veel aandacht aan schenken, doen of het normaal is en erbij hoort.
    Elmo

17. tweemeisjes

tweemeisjes Niet meer actief

#17 tweemeisjes, 16 aug 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 aug 2009
    ik heb een verhaal geschreven voor mijn oudste kindje van vier!
    Het heet, Grote zus is een hele klus!

Ik kan alléén absoluut niet goed tekenen. Dus heb ik foto's van haar in fotoshop bewerkt met bestaande illustraties van het internet. Zo leek het dus net of ze dus echt haar eigen verhaaltje had. Dit heb ik gelezen vanaf zes maanden zwangerschap. Vanaf acht maanden was het anders toen lag ik in bed met een hoge r/r dus tja.. toen sloeg ze om en vond de baby een stomme baby.
    Ook hier weer op ingespeeld en uitgelegd dat mama véél te druk is geweest en het niet de schuld is van de baby.

Ze vond het boekje geweldig en wil hem nu nog eens lezen, alléén is mama niet meer zwanger!
    Het zijn gewoon 4 a4-tjes maar dan doormidden, even knippen, touwtje erdoor en klaar!

Succes!

Offtopic, dit heb ik ook gedaan toen ze zeurde om koekjes. Een verhaal geschreven over een prinses wat alléén maar koek wou eten. De koning vind dit helemaal niet goed en laat haar dus zien dat je ook groente en fruit moet eten.
    Gewoon lekker simpel, en zo doe ik dat bijna met alles wel. Je kan het ook op een soort tekenbord maken, en dan weer wegvegen. Ze worden hier zelf ook heel erg creatief van. (dus werkt voor meerdere dingen!) haha!

18. lianne21

lianne21 Actief lid

21 jul 2009
    435
    0
    0
    Kei leuk idee, ben op zich ook wel redelijk creabea dus moet lukken, heb net inderdaad je andere topics gelezen. Helemaal geweldig!:D

19. tientje

tientje Actief lid

28 jun 2006
    375
    0
    0
    #19 tientje, 16 aug 2009
    Laatst bewerkt: 16 aug 2009
    hier net thuis uit ziekenhuis na sectio, dochter is 2 jaar en 1 maand, ze was wel van slag omdat ik niet thuis was maar de baby is wel heel lief, als ik de fles geef dan gaat zij ook de fles geven aan haar pop, maar verder doet ze haar eigen ding. Ze vraagt wel aandacht en die probeer ik haar zoveel mogelijk te geven.

Wat eigenlijk moeilijker is, is dat ze niet boven op mij kan klimmen om te knuffelen, toen ik zwanger was kon dat wel, wel voorzichtig maar het deed geen pijn, nu heb ik een buik operatrie ondergaan en doet dat wel pijn

wat ik ook probeer is als zij haar broertje een kus of knuffel wil geven haar te vertrouwen wat heel moeilijk is, maar als ik steeds ga zeggen voorzichtig etc dat maakt haar onzeker en dan gaat het juist mis denk ik

verder geef ik overal overdreven complimenten voor, kadopapier in de prullenbak gooien; goh wat ben jij een hele grote knappe zus wat heeft mama geluk dat jij er bent om te helpen en dan straalt ze enorm

20. lilage

lilage Fanatiek lid

18 feb 2009
    1.591
    0
    0
    lerares basisschool
    Gelderland
    hej hej,

Dag lianne;)
    Nou jullie hier toch over hebben...ik vind het best iets lastigs als ik er zo over nadenk, hannes is nog best jong en ik heb het idee dat hij er nog niet echt iets van snapt, hoewel hij de laatste tijd soms wat meer aandacht vraagt of aanhankelijker is...mmm

Deel Deze Pagina