Hallo meiden, Ik heb vandaag van een lotgenoot te horen gekregen dat er een verschil zit tussen DNA en chromosoomonderzoek. Ik heb zelf altijd gedacht dat dit hetzelfde is. Bij mijn man is een paar jaar terug chromosoomonderzoek verricht, en ik wist niet beter als dat dit hetzelfde is als DNA onderzoek. Nu heb ik van haar te horen gekregen dat er verschil in zit en dat je een goede uitslag van een chromosoomonderzoek kan hebben maar dat er dan wel wat mis kan zijn met het DNA? Ook hoorde ik dat CF niet standaard gecheckt word in NL. Terwijl ik altijd heb gedacht dat zoiets bij azoöspermie (geheel ontbreken van zaadcellen) altijd werd gedaan? Kan iemand mij hier wat meer over vertellen?
Hoi Tuana, veel mensen denken dat het hetzelfde is, dat dacht ik ook, maar dat bleek toch niet helemaal zo. Dit is wat mij verteld is: Een chromosoom is opgebouwd uit dna. Bij een chromosomenonderzoek kijken ze of de verdeling van de chromosomen goed is en of er niets mist of verkeerd. Bij een dna-onderzoek kijken ze puur naar het dna van het chromosoom, of daar niets in afwijkt. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Misschien dat anderen het nog wat uitgebreider kunnen uitleggen, ik blijf het een lastig onderwerp vinden haha! Mijn vriend heeft allebei de onderzoeken gehad en ik heb ook begrepen dat ze dat altijd standaard doen bij te weinig of het geheel ontbreken van zaadcellen. Ook ik dacht dat ze bij dit onderzoek automatisch ook controleren op het cf-gen. Misschien verschilt dit dan toch per ziekenhuis? Vind het wel vreemd, ik weet dat het een kostbaar onderzoek is, maar het is wel belangrijk om op die manier alle erfelijke dingen en syndromen uit te sluiten.
Ik heb even iets van internet geplukt waarin het misschien duidelijker beschreven staat, dan hoe ik het geschreven heb: Het menselijk lichaam bestaat uit zeer veel en verschillende cellen. De functie van een cel staat vastgelegd in de genen. Genen liggen op chromosomen. De chromosomen zijn dragers van de erfelijke informatie; DNA. Cellen zijn onderling verschillend, doordat verschillende cellen, verschillende stukken van de 46 chromosomen, dus verschillende genen aflezen. En hier nog een link naar een site waar het stap voor stap uitgelegd wordt wat het verschil tussen de twee onderzoeken is. DNA- en chromosomenonderzoek
Bedankt voor je reactie. Zal ik dan anders eens contact opnemen met ons vorige ziekenhuis om te vragen hoe het nou precies zit? Ik heb wel documenten in huis waar op staat dat er chromosoomonderzoek bij me man is verricht, maar ik word er niet veel wijzer van. Verderop in een brief staat dat er geen afwijkingen zijn in de chromosomen en het DNA, maar toch kan ik nergens terugvinden dat er DNA onderzoek is verricht. Verwarrend zeg!