@emma, jij moet doen wat jij goed vindt voelen, baby verdwijnt niet ze hebben tijd zat om hem te leren kennen. Ook duidelijk aangeven aan visite wanneer het wel of niet kan. Ik en mijn vriend gaan altijd een maand later op baby bezoek bij vrienden haha, dan is iedereen weer aanspreekbaar haha en worden we niet gezien als last Voel je vooral niet gedwongen om bezoek over de vloer te hebben wie weet duurt het een maand, wat maakt het uit als jij en je vriend er maar zin in hebben. Zelf wil ik mijn moeder erbij, heb een hele sterke band met haar en mijn schoonmoeder vliegt dan over en zal bij ons in huis slapen. En dan lekker kraamzorg. Even helemaal verwend worden zo lang het kan. En visite tja wanneer ik dat wil! Komt ook op de kaart te staan bellen voor afspraak
Bedankt voor de reacties. Ik denk er nog even over na. Weet alleen wel dat mijn moeder vreselijk teleurgesteld zal zijn als mijn schoonouders (en zwager) de baby al gezien/vastgehouden hebben en dat zij dan pas mogen komen. Liefst wil ze op de hoogte worden gehouden van hoe de bevalling verloopt en direct gebeld worden als de baby er is (waarna mijn ouders in de auto zullen springen, mijn moeder gaf al aan toch niet te kunnen wachten). Dat gaat sowieso niet door. Wij bellen als we eraan toe zijn. Ook als dat pas een paar uur later is. Dat vindt ze al helemaal niet leuk. Opa's en oma's om en om doe ik voor onze rust (wel per paar hoor). Zowel mijn schoonmoeder als mijn vader hebben nogal een harde stem en als ze met z'n allen beneden gaan zitten koffie drinken en keuvelen (want dat gebeurt) dan is het alles behalve rustig in huis en zijn ze geneigd langer te blijven zitten. En daarbij: ons poezebeestje is zoveel mensen ook niet gewend en ik weet niet hoe zij reageert op de baby. Wil haar ook een beetje sparen Over de kraamzorg: ik dacht dat je elke dag (dus zo'n 8 dagen) minimaal 3 uur krijgt? Als ik het fout heb mag je het zeggen hoor @studente Mooie test! Had je al een cb gedaan of ga je die nog doen? Of laat je het mooi zo? Uiteraard moet je doen in je kraamtijd waar je je goed bij voelt maar houdt ook dit in acht (tip van mijn kant): Je schoonmoeder is ook oma geworden. In haar enthousiasme kan haar aanwezigheid net teveel worden, zeker als ze steeds even komt kijken terwijl jij (en de baby) moeten rusten. Als ook nog je moeder en zus veel bij jullie zijn.... wordt dat niet teveel? Neem aan dat je nog meer bezoek ontvangt. Je partner is er ook nog en ik neem aan dat je als gezinnetje ook samen de tijd wil zonder anderen? Ik wil vooral tijd voor ons als gezinnetje, moet er niet aan denken aan de hele tijd mijn moeder en/of schoonmoeder die over ons heen hangt. Maar ja, dat ben ik. Een kraamverzorgende is er in de eerste plaats vooral voor de gezondheid van moeder en kind. Schoonmaken doet ze ook, vooral de badkamer waar de kraamvrouw gebruik van maakt. Ze controleert niet alleen de baby maar ook jou. Hechtingen bekijken, helpen met (borst)voeding, hoe gaat het met naar de wc gaan, ze zorgt dat jullie je rustmomenten pakken en ze leert jullie handige dingen. Ik merk heel erg aan mijn eigen moeder en schoonmoeder dat ze er al een tijd 'uit' zijn en bepaalde dingen die zij hebben geleerd over baby's kunnen echt niet meer. Zo kwam mijn moeder al met een dekbed aan. Dat mag dus echt niet meer. Of met een reiswieg voor in de auto die je dan er los inzet. Want ja, zo deden ze dat vroeger.... Ook heeft de wat oudere generatie vaak een heel ander idee van wat goed is voor de baby. Vroeger moest iedereen het kind maar vasthouden, voeden deed je om de 4 uur, anders werd het kind verwend en wakker maken voor bezoek, ach daar kreeg het kind echt niks van. Las in een ander topic dat iemand haar schoonouders rum of brandewijn aanraadden op de speen van de baby, daar sliep het kindje zo lekker op Ben blij dat er op dat gebied wel wat veranderd is. @boogschutter Wij gaan ook altijd wat later op kraambezoek hoor, meestal na een week of 6. Heb altijd zoiets van: eerst hun naaste familie e.d. en dan komen wij wel een keer. Vaak kan je dan ook iets langer zitten dan een half uurtje (al ben ik weg zodra ze aangeven dat het toch nog wat veel is). @vlinder Hoe voel je je nu? Welke dag van je cyclus is het? @brit Hoe is het inmiddels met je rug en hoe staat het met de huizenjacht?
Jullie hebben me veel nieuws geleerd over de kraamzorg, leuk! Ik heb totaal nog niet over de kraamtijd nagedacht hoor, ben ik totaal nog niet mee bezig! Vlinder, ben inderdaad aan t idee gewend, maar ben er niet gerust op. We wouden het nog geheim houden, maar mijn zus zag het gewoon aan me, omdat mijn huid en ogen gewoon mega stralen. Dat kan wel irritant zijn nu, want ik ben er nog niet zeker op tot de eerste echo, terwijl zij het er nu heel de dag over heeft. Ben trouwens afgestudeerd !! Yeahhhh
Ga geen cb doen! Ik weet wanneer mijn eisprong was en hoelang ik dus ongeveer zwanger ben, en heb wel 4 normale testen gedaan. De echo staat daarnaast ook al vast. Een vriendin van me heeft gister te horen gekregen dat haar vruchtje van 9 weken misschien/waarsch dood zal gaan, omdat het hartje langzaam klopt...
Emma inderdaad goed verwoord wat kraamzorg inhoud Het is in principe zo, dat er minimaal 3 uur zorg gegeven word.. Je kan ook kiezen voor 5 uurtjes of volledige zorg. Bij volledige zorg is het zo dat de eerste dagen ongeveer 8 uurtjes per dag zullen zijn en dan de laatste dagen zijn wat korter, mocht er bijv. iets zijn rond dag 8 borstvoeding wat niet lekker loopt ik noem maar iets, dan kan er altijd nog extra zorg geïndiceerd worden en kan je bij die 8 dagen nog 2 extra dagen erbij krijgen. Mijn rug voel ik heel af en toe nog wel maar gisteren voor het eerst in 3 weken weer naar de sportschool geweest en oo wat was dat fijn! Ik heb HET middel tegen mn puistjes gevonden, ben naar de Lush geweest en heb daar een ontzettend fijne gezichtsreiniger gekocht, werd zo super fijn geholpen door die meid! Heb het nu 2 keer gebruikt en het is echt aanzienlijk minder, happy! Denk dat ik m'n eisprong iets later heb, ovulatietest is nog geen knaller, vandaag dag 14. En huizenjacht, morgen weer een bezichtiging althans een tweede bezichtiging omdat we willen weten wat de zonuren zijn. Nu net belde de makelaar ons dat de makelaar zelf ziek is en of we er bezwaar tegen hebben dat de verkoper het zelf doet, nou prima! Die weet het wat de tuin betreft het beste! En Emma er veranderd inderdaad zoveel, wat voor onze ouders normaal was is nu uit den boze hihi. En super hoe je het voor jezelf al bedacht heb hoe je het wilt zien, is zooooo fijn! Studente Super gefeliciteerd!! Nu kan je echt lekker genieten!
Jeetje wat heftig studente!! Kan me voorstellen dat je er dan niet helemaal gerust op bent maar probeer er echt van te genieten!! Heeft bij mij ook wel 2 weken geduurd hoor! En ben ook ontzettend zenuwachtig voor a.s. maandag als we de eerste echo hebben of ik echt zo ver ben als door de vk gezegd wordt of dat ik toch een week terug gezet wordt Misschien kan je dat aangeven van je vriendin en is het misschien mogelijk dat jij ook een vroege echo kan krijgen bij 7 of 8 weken al? Die stress is namelijk ook niet goed voor je ongeboren kindje.. @Emma : Ik kan totaal niet kijken in jouw situatie maar als je in het ziekenhuis bevalt zou ik beide ouders op dag 1 even daar laten komen direct na de bevalling als je je goed voelt en dan bij verpleging aangeven dat ze ze na een half uur eruit moeten bonjouren. Jij geeft dan aan dat ze de beeb nog niet vast mogen houden en dat ze dan later in de week omstebeurten langs mogen komen? Ik ben zelf daarin niet zo moeilijk qua mijn eigen familie dus vind het lastig je hierin advies te geven wat te doen
@ studente CB hoeft natuurlijk niet als je dat van jezelf wel weet Ik heb hem wel gedaan maar dat was meer omdat mijn man zei van: misschien ben je wel zwanger, misschien niet. Test volgende week nog maar eens. Hij vond dat de tweede streep net zo donker moest zijn als de gewone streep. Om het woordje 'zwanger' op de cb kon hij niet geen, whahaha Die onzekerheid ken ik. Helaas schijnt het gewoon bij de eerste weken te horen. Ik hield mezelf maar voor: zolang ik geen zwaar bloedverlies heb met stevige krampen zit het vast goed. Na 8/9 weken kreeg ik er wat meer vertrouwen in. Nu helemaal afgestudeerd? Gefeliciteerd! Wat een naar bericht voor je vriendin en wat een onzekerheid. Is er nog een kansje dat het wel goed gaat? @brit Gelukkig dat het al een stuk beter met jou gaat (je rug vooral) en fijn dat het met de puistjes slecht gaat Goed dat jullie nu voor een 2e bezichtiging gaan. Moet zeggen dat een tuin op het zuiden ook niet alles is hoor. Hebben wij wel en het is erg snel (te) warm achter het huis. Vorig jaar met de hitte van ellende tuinstoelen en tafel op de oprit gezet. @seepje Ja, die eerste echo vond ik ook spannend! Baalde ook dat ik die zo 'laat' kreeg (11 wk). Wilde gewoon weten of er in ieder geval een hartje goed klopte en hoe ver ik precies was. Denk dat jij met 8 weken (ongeveer dan?) een inwendige echo krijgt? In principe wil ik thuis bevallen. Direct na de bevalling langskomen wil ik sowieso niet, eerst alle medische dingen afhandelen (controles voor baby en mij en denk hechten), eerste voeding geven en daarna wil ik DOUCHEN! Misschien komt het ook wel omdat wij sowieso al meer op onszelf zijn hoor. Ouders zijn in principe altijd welkom maar heb soms ook wel iets van: pfff, nu eventjes niet. Ook ben ik van mezelf vrij snel moe en dan wil ik niets liever dan me terugtrekken in een stil huis, heerlijk op mijn eigen bedje. Maar ach, wie weet ben ik dan wel zo blij en trots dat ze met z'n allen mogen komen, Maar beter om de grenzen strak aan te geven van te voren denk ik en dan eventueel wat makkelijker en losser zijn dan van te voren alles maar goed vinden en toezeggen en dat dan de rem erop moet.
studente90 jeetje wat heftig..je kan nog duimen dat het goed gaat..een langzaam kloppend hartje hoeft niet altijd het ergste te betekenen. Maar wees er in ieder geval voor haar.. weet heel goed hoe ze zich kan voelen! Ik zit inmiddels op 6 dagen voor nod (ongeveer) en vind het verschrikkelijk om het uit te spreken, omdat ik bang ben dat mijn lichaam me weeer voor de gek houdt.. maar ik voel me gewoon echt zwanger! Zo het is eruit hihi. In vlagen misselijk, constant het gevoel alsof mijn maag leeg is, terwijl ik gewoon goed eet, steeds lichte steekjes onderin bij mijn baarmoeder, beetje zeurend gevoel, overdreven vrolijk terwijl ik me beroerd voel, als ik in de spiegel kijk straalt mijn gezicht, terwijl ik me niet zo voel.. hopelijk heeft mijn gevoel eindelijk gelijk. En gefeliciteerd studente90 met je diploma!!
Ik ben zoooooo blij ik heb eindelijk door de evaluatietesten m'n eisprong kunnen vinden, duidelijker kon niet hihi!! 😁 Vandaag dag 15!
@brit dat wordt gezellig vanavond @vlinder ik duim heeeel erg mee! @emma, iedereen gaat anders met de geboorte om, de 1 wil een hele harem om zich heen de ander lekker intiem het is maar wat je gewend bent. Zolang je je niet rot gaat voelen door te veel rekening met anderen te houden. Dit is echt het enige moment dat mensen snappen dat je "egoïstisch" bent en even aan je nieuwe gezin denkt, nieuwe moeders worden net leeuwinnen denk ik Weet zeker dat je oplossing vindt die jij goed vindt voelen
Brit wat duidelijk! Wel weer een mooie cyclus deze maand, hopen op veel geluk! Studente gefeliciteerd! Geniet er lekker van! Vlinder, spannend hopen dat jou gevoel deze maand eens klopt! Emma, precies zoals gezegd wordt, volg je eigen intuïtie, en doe alleen maar dingen waar je zelf achterstaat en niet om iemand te pleasen. Mooie buikjes kwamen er voorbij, leuk! Hier gaan we zaterdag een weekje naar de Belgische Ardennen, even ontspannen, heerlijk!
@ Casey Heerlijk, even eruit lijkt me ook wel wat Geniet ervan. @ brit Super, een ei! @ boogschutter Je hebt helemaal gelijk. Iedereen moet doen wat het fijnste voelt. Mijn ene buurvrouw had elke dag het huis vol zitten (alsof ze een week lang elke dag hun verjaardag vierden, was echt mega druk met auto's enzo in de straat) en bij de andere buurvrouw zat het huis vol met naaste familie en die had zoiets van: dit is me teveel, dit ook nooit weer. Ach, heb ook nog even, wie weet hoe ik er over 10 weken over denk. Maar als ik hier op zp 1 ding heb geleerd is het wel dat je je rust moet pakken en de tijd nemen voor je herstel. Ik zal binnenkort ook even een foto plaatsen. Buik is toch wel weer gegroeid. Dacht eerst dat het wel meeviel tot ik een jurkje aantrok die ik een paar weken geleden voor het laatst aan had. Zat toch wat strakker. Baby beweegt hier goed. Af en toe komt helaas maagzuur weer terug. zo'n brandend gevoel achter in de keel. Bleh.
Emma ben erg benieuwd naar jouw buikje! 😁 Er valt een enorme last van m'n schouders, gistermiddag huis nog een keer bezichtigd, gisteravond een bod gedaan en vanmorgen te horen gekregen dat het bod geaccepteerd is!! 😁😁 Zijn er nog dames die bijna kunnen testen??
Ik heb gisteren een soort scherpe kramp/steken in mijn lies gehad de hele dag. En weer in vlagen misselijk. Vandaag geen steken/krampen meer! Ik sta te popelen om te testen, maar ben bang dat dat voor mijn nod nog geen zin heeft en ik dan geld verspil.. welke dag hadden jullie getest (voor de zwangere)
Ik had zondag nod en heb vrijdag duidelijk positief getest. Ik zou dus wel minimaal 10 dagen na dpo testen... wanneer is jouw nod vlinder?
Brit, gefeliciteerd! Als alles straks rond is met de papieren zou ik een fles champagne open trekken. Vlinder, we hopen voor je dat het raak is. Misschien kan je morgenvroeg 1 testje doen. Ben zelf geen groot fan van testen voor je nod maar als je zo twijfelt dan helpt het jou misschien wel. Ik heb zelf op mijn nod getest (of de dag erna, ik werd altijd vrijdag OF zaterdag ongesteld, haha). Maar achteraf gezien had ik 3 a 4 dagen ervoor al symptomen.
Dom dom dom!! Ik kon het niet laten en heb vanmiddag een test gedaan..natuurlijk was hij negatief, hoe kon ik ook zo dom zijn dat een test 3 a 4 dagen voor nod positief is. Ik hoor wel eens verhalen van vrouwen die wel zo vroeg positief testen, misschien dat ik me daardoor liet overhalen. Ik heb besloten gewoon te wachten en een paar dagen na mijn nod te testen (indien mijn menstruatie uitblijft). Bij mijn vorige zwangerschap testen ik pas na een week overtijd positief, dus ik moet gewoon geduld leren hebben.