Wie ook voor het eerst naar de kleuterklas?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door MIss X, 6 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miranda040172

miranda040172 VIP lid

19 mei 2007
    5.605
    0
    0
    secretaresse
    Zaanstreek
    watt goed zeg!!! Cijfers leren en spelen is het leuk!

Mijn zoon kan cijfers lezen van 1 tot 10, maar optellen kan hij tot 2 :)

Vandaag was het de laatste dag van de kdv voor mn zoon....morgen wordt hij 4 jaar, maar hij gaat vrijdag definitief naar school...hij wordt echt 'n schoolkind.... :)

2. miranda040172

miranda040172 VIP lid

19 mei 2007
    5.605
    0
    0
    secretaresse
    Zaanstreek
    Bovendien kan ik me nog steeds goed herinneren hoe het mijn eerste kleuterschooldagje was geweest....drama!!!! Huilen huilen....bonken op het raam toen papa en mama weg liepen, ik wilde de deur openmaken, de juf hield dat tegen....niet eens 'n tijd gehad om te wennen.....het was ongeveer 35 jaar geleden, heel ander tijdperk als van mijn zoontje.
    Ik kan me goed voorstellen hoe pijn mijn moeder had gevoeld toen ze me daar achterliet....

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn 1e schooldag was ook drama. Maar ik was ook een ontzettend verlegen kind. Mijn jochie ook tot 3,5 maar kwam daarna helemaal los.

Dat tellen ging wel goed, al was hij er niet actief mee bezig voordat hij naar school ging. Het leek hem niet zo te boeien.
    Maar hij begon vandaag bij de boterhamstukje ook al op te tellen/af te trekken tot 5.
    Het gaat nu wel even snel.. De juf denkt gelukkig goed mee, en we zijn erg blij dat we voor deze school hebben gekozen (montessori)

4. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hier gaan ze komende maandag voor het eerst naar de 'grote school'.

Ze zijn nog niet wezen wennen, maar daar gebruiken wij gewoon de eerste tijd voor. Ze hoeven nog niet elke dag, maar mogen wel elke dag. Ze hoeven nog niet de hele dag, maar mogen wel de hele dag. We kijken samen met de juf naar wat het prettigste is voor ze.

Ben echt reuze benieuwd hoe het zal zijn zeg! Zowel voor hen, als voor ons :D!

Wat ik hierboven lees, dat weet ik ook nog altijd goed van mezelf (ben nu 26 jaar, dus 22 jaar geleden), huilend voor het raam omdat mama weg ging, huilend in de klas omdat mama weg was en niet terug kwam (ja pas als de school uit was). Vreselijk vond ik het en heb me wat afgejankt. De juf werd volgens mij helemaal gek van mij, want heeft echt lang geduurd voor ik niet meer huilde toen mama weg ging en mij achter liet. Hoop echt dat dat onze kinderen en ons bespaard zal blijven, denk ook niet dat ik weg kan gaan als we zulke taferelen gaan krijgen.

Liefs Hanneke.

5. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Ik zie nu dat jouw kinderen op dezelfde dag geboren zijn als mijn oudste! Ook nog gefeliciteerd, dus!

6. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Dankjewel :D! Dan is jouw oudste dus ook gisteren jarig geweest, nog gefeliciteerd voor jullie ook dan :D! Vandaag eerste echte schooldag gehad?

7. miranda040172

miranda040172 VIP lid

19 mei 2007
    5.605
    0
    0
    secretaresse
    Zaanstreek
    @ Hanneke en Manamama: jullie ook gefeliciteerd met jullie kids!
    De mijne was gisteren jarig, dus 1 dag na jullie kids :)
    Vandaag, dus vanmorgen, heeft hij 's ochtends school gehad, dat vindt hij erg leuk.

Op maandag a.s. heeft hij al meteen schoolfotograaf!

8. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Miranda, een klein beetje laat, maar ook jij nog van harte gefeliciteerd met de kleine grote knul!

Hier vandaag voor het eerst weggebracht, ging boven verwachtingen goed! Wel met de juf afgesproken dat ze rond half 12 even belt hoe het gaat, kwam de juf zelf mee, denk dat ze dat bij alle nieuwelingetjes doet ;). Ben heeeeel benieuwd!

Liefs Hanneke.

9. miranda040172

miranda040172 VIP lid

19 mei 2007
    5.605
    0
    0
    secretaresse
    Zaanstreek
    Dank je wel, Hanneke, en hoe hebben de jongens gehad op de grote school???

10. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@miranda: wij halen kleine pakjes houdbare melk.
    dat gaat prima.

@deepfreeze jouw zoontje heeft zijn plek dus ook behoorlijk gevonden :)

ik had helemaal nog niet in het schoolkinderen-subforum gekeken trouwens.
    Hier qua overblijven smeer ik ook alvast savonds.
    1 boterham met pindakaas en eentje die varieert.
    kaas met komkommer, worst en laatst als verrassing een keer speculoospasta.
    Maar die 2e is eigenlijk voornamelijk hartig.
    En erbij een minikomkommertje of een worteltje of iets dergelijks.
    meestal neemt ze 1/2 - 1 boterham weer mee naar huis dus dat gaat best goed.
    Wat doen jullie er verder op?

Oh en ze krijgen voor het 10-uurtje verplicht fruit ook.
    Boterhammen, ontbijtkoek etc zijn dan "verboden".
    Plus pakje sap en pakje houdbare melk in de tas (1 pakje voor bij het fruit, 1 pakje voor bij de lunch).. en mevrouw is helemaal tevreden.
    Ze vindt het overblijven ook prima want ze gaan dan meestal naar de speeltuin toe.

Hier na bijna 2 weken school echt nog steeds een goed gevoel erbij.
    Ze vindt het heerlijk daar!
    En omdat ze op een kunstzinnige school zit doen ze ook heel veel leuke dingen erbij.
    Dat scheelt wellicht ook een beetje.
    Zo heeft ze inclusief dr wendagen.. al een sportdag gehad, zijn ze naar de kinderboerderij geweest, diverse keren overgebleven in de speeltuin en bovendien een dansvoorstelling ingestudeerd en ze kent hele stapels nieuwe liedjes.
    Nouja.. die dansvoorstelling daar zijn ze nog mee bezig want dat is voor de afsluiting van de kinderboekenweek.

En als het goed is... hebben ze ook nog iets met boeken gedaan maar ik weet niet hoe dat bij jullie gaat...
    ... maar hier als je vraagt wat ze heeft gedaan is het antwoord meestal: NIKS

11. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    @Hanneke: ja, donderdag was de 1e dag en nu dus de 1e hele week. Hoe gaat het bij jouw kids?

12. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Hier is mijn dochtertje maandag gestart in de 0 groep (de groepen 1 zitten vol) Ze is gelijk hele dagen gegaan en vond het geweldig. Deze maand zit ze maar met 1 ander jongetje in de klas. Gelukkig komen er wel kindjes uit groep 1 om te spelen en knutselen. Ik moet zelf erg wennen aan dat brengen halen brengen halen.... van mij mogen ze het continu rooster gaan doen !
    Ze worden opeens zo groot he. Al zie je hoe snel ze dingen leren.
    Hier word er dus niet gegeten op school maar voor degene die zij dat ze geen melk kon meegeven. Er zijn gewoon kleine pakjes van campina te koop met melk. Deze stonden niet in de koeling dus kunnen gewoon mee naar school genomen worden.

13. miranda040172

miranda040172 VIP lid

19 mei 2007
    5.605
    0
    0
    secretaresse
    Zaanstreek
    @ Saskia: herkenbaar als je haar vraagt wat ze op school heeft gedaan met antwoord: niks. Matthew zei dat het heel gaaf was.
    Zijn 1e schoolweek is om. Afg maandag schoolfotograaf en afg woensdagochtend mocht hij in zn pyjama op school komen ivm kinderboekenweek. Grappig dat de juf in roze ochtendjas met roze sloffen aan had. vanmiddag ging hij naar naschoolse opvang en hij vond daar geweldig. Logisch hij vond heerlijk om te spelen!

14. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    esmee is afgelopen woensdag voor de 2e keer heen geweest.
    werd zowat de klas in gesleurd door haar, ze had er zo veel zin in.
    de juf zei al dat ze goed mee deed ook omdat ze nooit op een peuterschool heeft gezeten.

15. Saskia78

Vandaag einde van de 3e week en vanmiddag dus een dansvoorstelling op het schoolplein voor ALLE ouders!

deze mama heeft er alvast zin in!

16. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Kom even met jullie meelezen :) Thijmen gaat in januari naar de basisschool en gaat in december net na zijn verjaardag wennen. Hij gaat ook naar een school waarvan ik niet verwacht dat hij er kindjes kent, maar misschien word ik nog verrast :) Hij komt in een 1/2 combi klas, dat vind ik nog wel spannend. Thijmen is nogal snel geintimideerd door grote kindjes. Zijn er hier ook mensen met een kindje in een combiklas? En hoe bevalt dat?

Ik moet zeggen dat mijn maag wel even een flip deed toen ik de wendagen had afgesproken... Voelt ineens zo echt, zo van 'Man, ik heb een kind wat naar SCHOOL gaat....'

17. Saskia78

je bent ook lekker op tijd met afspreken van de wendagen.. omdat wij met de vakantie zaten... waren we daar voor een afspraak en was het antwoord "ze mag morgen als jullie dat willen" *gloep*
    We waren er allebei eigenlijk nog heel de middag een beetje stilletjes van :D

Hier ook een combiklas in ieder geval.. maar van de 20 kindjes zijn er 13 dit schooljaar begonnen.
    Ons is het prima bevallen tot nu toe.. de grotere nemen de kleintjes mee op sleeptouw en helpen ze door de eerste moeilijke dagen heen.
    Vond wel dat ECHT wennen pas gebeurde nadat ze fulltime naar school ging.. tijdens de wendagen was ze echt de baby van de klas bij wijze van spreken.

Maar de eerste wendag mocht ik niet weg... toen kwam er al snel een oudere kleuter haar bij de hand pakken en meenemen naar dr stoeltje in de kring.
    De 2e wendag ging weinig beter.. ze zat letterlijk aan mijn been vast alweer ze deze keer door 2 oudere kleuters werd losgepulkt en gerustgesteld.
    de 3e wendag stond ikzelf met tranen in mijn ogen ongeveer... ze wilde alweer niet (terwijl ze het wel leuk vond hoor. maar dat afscheid was gewoon niks)
    En toen zat de halve kring in koor haar naam te zingen!!
    echt zo lief.. zit alweer bijna te sniffelen als ik er aan denk :D

Ze hebben werkgroepjes in de klas.. ingedeeld op niveau.
    Vooralsnog zitten de oudere kleuters verdeeld over 2 groepjes en de jongere kleuters over 2 groepjes plus nog 2 of 3 die ingedeeld zijn bij de oudere kleuters.
    (dat kan evt. veranderen door het jaar heen ook nog)
    Inmiddels is dr beste vriendin dus ook een meisje uit groep 2..

Maar eerlijk is eerlijk... AS is gek op oudere kinderen. Die trekt zich daar heel graag aan op.
    En na een week echt fulltime kleuteren.. zie je het verschil nauwelijks tussen haar en de andere kleuters eigenlijk.
    (nouja.. ze is met stip de allerkleinste! Maar verder doet ze er echt niet voor onder)
    en haar beste vriendinnetje.. die zit (niet geheel onverwacht voor ons) dus ook in groep 2 :)

18. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Bij de school van mijn zoontje zijn combiklassen standaard (montessori, 1-2, 3-4-5 en 6-7-8 samen). Maar mijn jochie heeft er helemaal geen last van. Ze werken sowieso weinig klassikaal, dus iedereen doet iets anders in de klas (of in tweetallen). Dus hij draait gewoon mee, met "makkelijke" werkjes, waar de groep 2-ers de moeilijkere werkjes doen. Echt onderscheid zit er niet tussen de groepen, volgens de juf alleen bij 2 keer een cito-toets voor de kinderen die het jaar erop naar groep 3 kunnen, verder werkt iedereen op zijn eigen tempo.

En de kleintjes krijgen ook een maatje uit groep 2. Die helpen dan met omkleden bij het wegwijs worden in de klas en bij het omkleden bij gym (knoopjes vastmaken, rits van de jas, geen hele omkleedhulp). Maar daar hoor ik nu na een paar weekjes ook al niks meer over. Ik denk dat mijn jochie zich zelf wel red..

Mijn jochie kijkt ook nieuwsgierig met de werkjes van de oudere kindjes. En vorige week een speeldate gehad bij een groep 2-er. Dus de mijne rolt ook zo mee met alle kinderen.

19. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Dank voor de ervaringen! Ben heel benieuwd hoe het bij ons zal gaan. Hij zal er uiteindelijk wel aan wennen :)

Hebben jullie nog iets speciaals gedaan met je kind voor ie naar school ging? Wij zijn al wel begonnen met boekjes lezen erover enzo en ik wil hem voor zijn verjaardag ook een nieuw rugzakje met een broodtrommel en beker geven. Verder weet ik het eigenlijk niet.

Oh en zijn er nog dingen die je kunt doen om de overgang zo makkelijk mogelijk te maken?

20. Saskia78

Hmm mja ik wilde een zeker boek van carry slee hebben (groep 1 + 2) maar dat ging dus precies mis met haar verjaardag.

ik vond wel het wennen.. tja dat was leuk.. maar het ECHTE wennen kwam pas toen ze echt de hele week ging.
    Verder hier ook broodtrommel en tas voor haar verjaardag gekregen en tja.. ze keek er echt ontzettend naar uit
    Dus hier liep alles op rolletjes.

Ze zit 3 weken op school.. en ik heb elke ochtend op weg naar voorschoolse opvang dezeldfe discussie.
    "mama, gaan we naar de bso?"
    "ja, we gaan naar de bso"
    "maar mama! ik wil zo graag naar schoohool!"

Deel Deze Pagina