Onze zoon gaat sinds de grote vakantie ook lekker naar school (22 augustus) hij is 2,5 jaar voor 85% doof geweest en had een flinke taalachterstand, iedereen zei dat ie niet naar een normale school kon, MAAR vanaf dag prima gegaan, goed voorbereid en veel gepraat en hij doet het supergoed, de structuur is daar ook fijn voor hem. Nooit heeft ie 1 keer gehuild ofzo, school is ook leuk hoef je niet om te huilen natuurlijk, hij was wel al 4 keer per week PSZ gewend vanwege zijn achterstand dus dat zal wel schelen.. Wij hebben elke 6 weken een soort van gesprekje (duurt vaak wel een uur haha) over de dingen die ze tegenkomen en eigenlijk valt alles reuze mee! DUS ben een erg trotse mama. Wat ook erg fijn is ze hebben 2 juffen op een klas van 17 en nog een klassen assistent en soms een vrijwilliger dus er is veel hulp en er word op die school heel veel (extra) begeleiding gegeven, dus ideaal voor onze zoon op een school waar dat niet was was het misschien niet zo goed gegaan als hier. We moesten even stoppen met logopedie en fysio (school even op de eerste plaats, wennen e.d.) en nu gaan we dat weer starten 1 keer per week logo en 1 keer per fysio en ook langs de osteopaat dus hij heeft een druk schema LOL maar ik ben allang blij dat ie het goed doet!!
Lekker dat het zo goed gaat met Dean Ook hier diverse juffen inderdaad.. standaard 1 juf plus een "LOI" (leerkracht in opleiding) De LOI staat verplicht 1 dag in de week zelfstandig voro de klas 1 dag per week zit ze op school. Dan hou je dus 3 dagen over dat ze samen zijn op 22 kinderen. Deel van die tijd wordt natuurlijk gesoupeerd met observaties en "pluslessen" (lessen voor de extra-slimmers en lessen voor degenen die extra aandacht nodig hebben) Maarja.. in een klas met maar 1 juf had je dat soort dingen ook gewoon meoten doen tenslotte. wij zijn helemaal blij met onze keuze ook. en vandeweek moest ik in een vriendenboekje opschrijven wat ze het stomst vond op school.. nouja niets dus.
haha fijn he als je een goede school treft , dat geeft zo'n goed gevoel, wij hebben getwijfeld of we zouden verhuizen ja of nee maar dat betekend ook deze geweldige school laten gaan en dat zie ik met Dean voorlopig echt niet zitten, dat is ons ook geadviseerd om niet te doen door verschillende instanties
VInden jullie ook dat ze meteen al zoveel leren? Hier druk bezig met verder tellen dan ooit (in de kring tellen ze elke dag tot 100). Woorden hakken en plakken (lettergrepen dus) , continu liedjes, versjes.. Maar ook laatst op de kinderboerderij geleerd over slakken regenwormen. Ons kleine sponsje is onverzadigbaar
Door schoonmaken van binnen en buisjes heeft ie zijn gehoor terug maar ze zouden hem nog wel in de gaten want hij kan nog steeds sommige klanken niet uitspreken en ze twijfelen over zijn linkeroor.. zijn oor stond gewoon zo gespannen van vocht en viezigheid dat ie amper wat kon horen. Hij is nu aan zijn 4e setje buisjes bezig
Hier besteden ze eerst aandacht aan het thuis en jezelf voelen en dan pas op het leren een rustig en tevreden kindje leert makkelijker namelijk.. Ik las dat sommige scholen al meteen beginnen met engels, dat vind ik persoonlijk wat overdreven
@isademi: mja hier zitten groep 1 en 2 samen.. dus buiten het thuisvoelen moet er ook wel iets geleerd worden toch AS zit op een brede school... dus eventueel doen ze daar wel kleuterengels maar het is niet verplicht omdat het een brede school activiteit is.. in de regel is dat een soort van "cursus" van 6 weken. Begreep van iemand die toevallig met dezelfde methode kleuterengels (early bird) geeft.. en die zegt dat het superleuk is voor de kinderen en dat het echt wel een aanrader is.
groep 1 en 2 samen , ja hier zitten die apart inderdaad dat scheelt veel, hier kunnen ze echt inspelen op de behoeftes die ze op dat moment nodig hebben zeg maar, maar komt ook de kleine klas met 2 vaste juffen en een klassenassistent dus vele handen voor persoonlijke aanpak, ik had daar denk ik nooit voor gekozen voor 2 klassen in een, een kindje hoeft toch niet meteen in versnelling 2 alleen omdat het oudere kindjes in de klas heeft (in elk geval n iet de hele tijd) het is fijn dat je er aan op kan trekken maar het kan ook omgekeerd werken. Wij zijn officieel een "zwarte school" maar dan wel een van de beste die er is, leuk stukje hierover: Onderwijs Brabant - Acht kleurrijke scholen in Brabant presteren ?excellent?
@isademi: mja ik heb niet het gevoel dat het bij ons op school problemen geeft dat ze gemengd zitten. Maar het scheelt ook dat Anne juist graag met oudere kinderen omgaat. (om die reden zou wij dus weer niet zo snel voor een aparte groep 1 kiezen zoals je begrijpt) Terwijl het in jouw geval misschien juist weer handiger is om dat wel te doen. Maar ze zorgen ook dat als je iets niet weet het gewoon niet erg is.. en dat vinden wij wel een prettig systeem. Verschillen worden niet perse benadrukt maar omdat ze niet standaard-klassikaal werken is het ook niet erg als niet iedereen gelijk is. Ook werken ze met 3 groepen van A tm C. Zeker vanaf groep 3 spreekt ons dat erg aan. Eerst is er een hele korte uitleg voor de hele klas waarna het A-groepje vast aan de slag gaat. Zijn ze klaar.. dan gaan ze bijv. bij rekenen op zoek naar alternatieven om hetzelfde resultaat te krijgen. De standaarduitleg voor de B'tjes en C'tjes.. Vervolgens gaan de B'tjes vast zelfstandig aan de gang En voor degenen die in C zitten krijgen ze extra uitleg en eventueel andere manieren om hetzelfde resultaat te krijgen. Bijv. ik was vroeger slecht in staartdelingen en werd daar dan op "afgerekend" met de opmerking dat ik staartdelingen neit snapte en dat maar veel moest gaan oefenen.. daar leer je dat er ook andere manieren zijn om op de uitkomst te komen dan puur staartdelingen. Maar ook bij de kleuters zie je dat al.. er is een extra moment voor "taalontwikkeling" voor de kindjes met een taalachterstand (gezien rotterdam.. zijn dat er wel een aantal elk jaar weer) maar ook een extra moment op vrijdagmiddag voor de oudste kleuters die eigenlijk al behoorlijk rijp zijn voor groep 3... maar nog moeten wachten tot komend schooljaar.
Dus ze promoten dat kinderen die bv C hebben zich "dommer" zouden kunnen voelen, want kinderen met A zijn slimmer? Daar zou ik niet achter kunnen staan, dat kinderen extra aandacht en hulp krijgen prima maar om ze ook een "cijfer" aan te geven dat legt wel heel veel verschil in een groep, en dan is de kans op pesten omdat je dom bent (of juist slimmer) volgens mij veel groter toch? vind ik eng hoor. Ik ben zelf van havo naar mavo naar vmbo gegaan uit pure verveling maar bij ons op de vmbo hadden ze ook cijfers en de "dommerikken" werden duidelijk anders behandeld (dat waren de "stoere" kinderen (spijbelen, roken, grote mond e.d.) in dit geval haha) en de slimme werden elke dag van hun fietsen geduwd omdat ze nerds waren.. dus ik geloof niet zo in gradaties in groepen.. Ik vind het dus een eng systeem. En bij ons op school komen veel kinderen die nog geeneens NL spreken als ze er komen en eigenlijk totaal geen problemen mee, bij ons op school mag ook geen buitenlands gepraat worden door ouders (schoolplein) en binnen een paar maanden praten ze vloeiend NL...
Mja ieder z'n ding natuurlijk. Wij vinden het wel fijn dat niet iedereen gelijk is en ieder zijn eigen kansen krijgt en kan benutten. Het is verder niet alsof ze het op je voorhoofd stempelen ofzo
Hallo allemaal, Hier is het na de kerstvakantie ook raak en mag ons meisje naar de basisschool. Volgende week gaat ze voor het eerst een woensdag wennen. Ze zeurt er al maanden om, dus ik denk dat het allemaal wel los zal lopen, het is een pientere tante, al is luisteren nu niet bepaald haar meest sterke kant. Leuk om die verhalen hier te lezen. Wij hebben bewust gekozen voor een kleinere school (de kleinste van de 4 hier in de wijk) 105 kindjes geloof ik verdeeld over 5 groepen. Een stuk beter dan de 36 kindjes die bij de andere school in één klas zaten. Maargoed. Ik lees mooi even mee dus.
dat is wel klein ja heb zelf oko op een school van 100 leerlingen gezeten. (ja.. er was zelfs een feestje toen de 100ste leerling zich aanmeldde) wij zitten op ong. 370 leerlingen en onder andere 4 gemengde kleuterklassen. (dus 1 en 2 samen) van ong. 20 kinderen.
Leuk zo'n kleine school zeg, hier ook vrij klein ; op 1 oktober 2010 had onze school 159 leerlingen en ze hebben een instroomklas laten vervallen vanwege minder kinderen dus is minder geworden, vind dat erg gezellig, iedereen kent elkaar en is erg vertrouwd! Wij hebben echt maar 8 groepen dus 18 leerkrachten en 3 assistentes op 8 groepen, 1 hele lieve conciërge, een directrice die elke dag iedereen verwelkomt en waarmee je zo zonder afspraak kunt praten over dingen... en 2 adm medewerksters..
Leuk om al die ervaringen te lezen. Mijn dochter is vandaag 4 geworden en gaat vanaf volgende week wennen op school. Echt starten doen we bewust pas na de kerstvakantie, deze periode is al druk genoeg. Ze heeft het er inderdaad ook heel veel over en is er veel mee bezig dus ben erg benieuwd hoe t gaat. Gek idee hoor, straks een schoolplein-mama te zijn ipv een kdv-mama
Week 4 alweer, het gaat snel! Hij vindt het nog steeds elke leuk, en in tegenstelling tot wat ik had verwacht, zeurt hij s'ochtends totaal niet dat hij nog even thuis wil blijven/tv wil kijken/ wil spelen etc. Hij doet gewoon gelijk zijn schoenen aan. Ik merk ook dat ze heel snel heel wijs worden, hij komt met de leukste verhalen thuis (eindelijk, want de eerste 2 weken deed hij 'niks' op school).