Wie ook voor het eerst naar de kleuterklas?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door MIss X, 6 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hm hier na 2 maanden nog steeds "niks"

Al kwam ze gister wek thuis met dat ze chocola had gedeeld met Puck.
    Nou zit Puck niet in de klas dus dat moet na schooltijd op het plein zijn geweest. Achja.. Alvast meer dan "niks" hè :)

2. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Dankje :)

3. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Leuk dat er wat meer 'kleine' scholen zijn. :) Ik las net iemand waarbij de stap van KDV moeder naar schoolplein moeder nog wat onwennig voelt. Heel herkenbaar hoor! Ik haal ons buurmeisje een enkele keer van school, en dan heb ik er niet zo'n last van, maarja.. Daar ken ik genoeg mensen. Zij gaat echter wel naar die school met de grote groepen, en van deze school ken ik verder vrijwel niemand. Dus dat maakt de stap wel iets groter. Al is er trouwens wel 1 gezin hier in de straat waarvan de kindjes ook naar die school gaan, maar daar heb ik geen enorme 'klik' mee. Zijn een beetje outsiders. Hoe gaat dat bij jullie. Snel aan het praten geraakt?

4. Saskia78

Hier op de ouderavond vlak voordat ze naar school ging zat ik naast 2 dames die dusdanig gezelllig bleken dat ik er inmiddels regelmatig na school even een bakje thee ga drinken :)
    De betreffende dames hebben nog een buurvrouw wiens dochter ook sinds september op school zit.
    Slechts eentje in de klas van mijn dochter maar ze zoeken elkaar wel steeds op.

En leuke ouders bij de schoolvriendjes is wel echt fijn kan ik inmiddels zeggen. Je weet tenminste een beetje waar je kind uithangt en vaak blijf ik zelf ook gewoon even kletsen.
    Vaak zitten we met z'n vieren te kletsen met thee terwijl de kinders lol hebben.

Dat ga ik niet verwacht.. Ik was eerder bang in m'n Jopie op het plein te eindigen :)

5. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Bij Thijmen komt het spelen nu een beetje op gang (zijn vriendjes gaan nu naar school en hij bijna) en is idd wel prettig als dat leuke mensen zijn. Ik moet wel wennen dat vriendjes nu ook zonder ouders komen spelen.

Ben heel benieuwd hoe het straks is als hij naar school gaat. Vind het wel heel spannend nog!

6. Saskia78

@rosao: tot nu toe komt vooral het buurmeisje alleen bij ons spelen.
    Die is 2 jaar ouder (zit wel op dezelfde school als enige kindje in onze straat trouwens) en dus al in groep 3.

Dan spelen ze boven en gaan ze verkleden of beneden knutselen.
    Zeker als ze boven zijn heb je er geen kind aan. Beneden word lt vaak al snel mijn knutselexpertise gevraagd.
    Voeten omtrekken, "waar is de lijm?", "waar is de schaar?", "mag ik nog een blaadje?", "zijn er nog stickers?" etc :)

Tot nu toe ga ik dan maar met boek op de bank zodat ze me zonder problemen om de haverklap kunnen "storen".

7. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Hier is als voordeel dat de PSZ schuin tegenover school zit en meeste kindjes hier in de buurt naar toe gaan en ze gingen dus met zn allen (heel veel) over naar groep 1 in het nieuwe jaar dus ik ken al die moeders al, hier is het eigenlijk heel gezellig en nooit onwennig geweest maar ik ben vrij makkelijk hierin, das ook het grote voordeel van PSZ die werken vaak met de scholen in hun buurt samen en je kent dus al veel mensen :)

8. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Bij ons werkt dat sowieso niet :) er zijn 2 grote kdv's met meerdere opvanglocaties en er zijn meerdere psz's. Dan zijn er ook nog zo 8 basisscholen. En dat is dus allemaal in mijn wijk! Er zijn wel samenwerkingsverbanden enzo, maar dan zijn er nog zo veel kindjes en ouders die ik niet ken. Gelukkig is de school waar Thijmen naar toe gaat relatief klein.

9. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ja hier is het een kleine school dus dat scheelt zeker, de mensen die hier wonen gaan allemaal naar PSZ en die kinderen gaan eigenlijk niet naar een KDV (zijn veel thuisblijfmama's of die parttime genoeg werken dat ze ook naar PSZ kunnen ipv alleen KDV) dat is wel een grote plus hier in de wijk vind ik..

10. Saskia78

@rosao: komt vanzelf goed :)
    Anne had een beste vriendin na 1 dag (en dat is nog steeds iemand waar ze graag mee speelt) en mama kwam het ook vanzelf wel goed mee :)

@isademi: Mja wij waren niet echt te spreken over de school bij ons huis. Ondanks dat meeste kdv-kindjes daar dus heen zijn gegaan.
    Dus ook voor ons ging dat niet op maar Het went snel hoor :)

11. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Ja voordat wij hier überhaupt gingen wonen hebben wij de school nagekeken of onze kinderen er naartoe zouden gaan anders waren we er niet gaan wonen, maar dat komt omdat wij er echt tegenover wonen, mijn overburen is de school zeg maar, dus ja dan moet je kindje er wel naartoe gaan anders zou je je er aan gaan irriteren (denk ik) dan had ik het in elk geval niet gedaan...

Ik zou ook geen school willen verder dan 5 straatjes (ofzoiets), dan ging ik gewoon verhuizen wij willen perse in de buurt van de school wonen, zodat ze zonder grote wegen oversteken e.d. alleen naar school op den duur kunnen. EN omdat wij graag een persoonlijke band opbouwen met de school.

Zo helpen wij ook mee met bepaalde activiteiten op school als deze voorkomen, bv in de tuin van de school e.d. meer een communitygebeuren dus dan alleen een school.

Is idd een heel ander iets dan alleen "maar" een school.

12. miranda040172

miranda040172 VIP lid

19 mei 2007
    5.605
    0
    0
    secretaresse
    Zaanstreek
    ik verveel me niet op het schoolplein als ik mn zoon kom ophalen want er is ook 'n dove moeder (wat jullie nog niet wisten ben ik zelf slechthorende) aanwezig. Dus even lekker onze gebarentaal kletsen. Het leukste is dat mijn zoon en haar dochter helemaal dol op elkaar zijn, ze zeggen dat ze verliefd op elkaar zijn. Ze zitten ook nog samen op groep 1....

13. missym

missym VIP lid

14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    Dit doe ik ook hoor, ondanks dat de school 7km rijden is ;)

14. Saskia78

@missym: wij precies 1km :)
    Prima te doen.. We gaan evengoed altijd lopend.

Goed voor de lijn van mams ook.. Je kunt je beweging maar gehad hebben hè :)

15. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    HIer ook een kilometer denk ik. Laat het 1,5 zijn. In ieder geval een prima wandeling. :)

Miranda, Wat grappig dat jullie kindjes dan precies bij elkaar in de klas zitten.

Over inzet van ouders. Het is mij nog niet helemaal duidelijk. Het lastige vind ik, dat ik (en daarin ben ik vast niet de enige) met nog een kindje zit. Kun je die meestal gewoon meenemen? Anders wordt helpen wel een beetje lastig nl.

Ach. in principe zitten onze kindjes 2 dgn. pw op het KDV, dus als het een beetje lukt wil ik wel helpen.

16. Saskia78

Mja hier hebben ze wel genoeg leuke ouderdingen maar vaak op momenten dat ik werk. Dus dat schiet niet echt op.

Wat ik wel graag zou willen doen is het geven van oudercursussen in de avonduren. Dat zijn dan Nederlandse lessen of computerlessen.
    Maar nog 8 jaar de tijd om daar mee te beginnen :)

17. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Wij wonen op zo'n 400m van school, ideaal :)

Geen idee hoe t straks gaat met ouder-dingen, wil best helpen maarja, werk en ben alleenstaand, dus niet altijd even handig te combineren natuurlijk..

18. Saskia78

Nouja hier niet alleenstaand maar we werken wel allebei.
    Dus het is natuurlijk wel makkelijker maar ik ben toch ook wel erg graag thuis.

Baal beetje.. Vrijdag tentoonstelling op school... Maar dam zit ik dus op werk :(
    Gelukkig haalt oma dr op maar wil zelf toch ook wel erg graag kijken.
    Het thema i "blauwe zon" en onder leiding van 2 kunstenaars gemaakt.
    Deze mama is onwijs nieuwsgierig dus. Maar nog 600 andere vakantiedagen ook... Dilemma

19. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant

hier kan je ook gewoon in het weekend de tuin schoffelen of bladblazen , sneeuwschuiven / strooien e.d. of bv met een flessenactie flessen gaan wegbrengen, kan je gewoon je andere kids meenemen.

Schoolplein blijft zoiezo na school en in het weekend ook open voor mensen in de buurt om er veilig te spelen das wel heel erg gezellig.

20. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Hier precies hetzelfde. :) Ben je er al uit?

Deel Deze Pagina