Hoi allemaal, ik ben moeder van een jongetje van 1,5 jaar die nog borstvoeding krijgt. 'S ochtends en 's avonds een vrij lange voeding en 's nachts ook nog minimaal 1x. We zijn bezig voor een tweede kindje. Ik maakte me helemaal niet druk om het zwanger worden i.c.m. borstvoeding. Ik weet namelijk zeker dat ik een eisprong heb en ik heb sinds mijn zoon 4 maanden is een vrij regelmatige cyclus. Maar nu kwam ik ergens tegen dat ook de progesteron afgifte sterk wordt verminderd na de eisprong, als je nog borstvoeding geeft. En dit is natuurlijk niet bevorderlijk voor een innesteling. Dan kan ik wel een bevrucht eitje hebben, maar dan zal dit niet in kunnen nestelen. Wie zijn evengoed vrij snel en gezond zwanger geraakt ondanks nog vrij veel en vaak borstvoeding geven? Of heb je er juist langer (voor je gevoel) over gedaan? Ik zit pas in ronde 2 dus ik maak me nog niet zo druk, maar als ik weet dat het door borstvoeding allemaal een stuk langer kan duren, dan kan ik me daar een beetje op instellen en niet zo hopen op een zwangerschap elke maand.
Hoiii, hier soortgelijke situatie. Dochtertje van 1,5 jaar ook nog bv (1x ochtend, 1x avond en nacht zo nodig). Ik heb geen antwoorden op je vraag, maar ik maak me er niet heel druk om. Wij waren bij de eerste in ronde 2 zwanger.... Ze geven niet voor niets aan dat bv geen goede anticonceptie is. Ik ben ook lid op fb op een bv pagina voor dames die langer dan 12 maand voeden en genoeg van deze dames zijn ondanks de bv zwanger geworden. Tenzij het nu ineens een stuk langer zou duren zou ik me er niet al te druk om maken. Maar goed dat is meer een gevoel dan echte wijsheid. Ben wel benieuwd naar andere reacties.
Hoi Milou, Je schrijft dat door de borstvoeding de progesteron afgifte sterk wordt verminderd en dat je je afvraagt of je nu dus minder kans hebt om zwanger te worden. Ik ben heel benieuwd waar je dit gelezen hebt. Interessant! Ik heb zelf een micro prolactinoom. Hierdoor maakt mijn lichaam teveel prolactine aan. Mijn waardes waren maar een klein beetje te hoog, maar wel zo hoog dat ik niet spontaan zwanger kon worden. Precies door het probleem wat jij beschrijft. Er was een eisprong maar goed innestelen zou niet lukken. Maar bij mij had dit dus een medische oorzaak. Inmiddels ben ik door medicatie (waarmee het prolactine gehalte omlaag werd gebracht) zwanger geworden en ruim 9 maanden geleden bevallen van een prachtig kindje. Wij gaan nu voor een tweede, maar... net als jij geef ook ik nog borstvoeding. Ik heb wel weer een cyclus. Maar ik heb geen idee of die prolactinoom weer zorgt voor nog meer prolactine. Ik weet dus niet of ik nu spontaan zwanger kan worden. Ik weet wel dat als ik die medicijnen weer moet, ik moet stoppen met de borstvoeding helaas... Binnenkort afspraak bij de gynaecoloog. Ik ben benieuwd! Maar dat is mijn verhaal en die is net weer anders dan die van jou. Jij vraagt naar ervaringen van mensen die ondanks de borstvoeding snel zwanger waren of die er juist langer over deden. Daar kan ik je dus niet mee helpen. Wel weet ik dat er regelmatig mensen zijn die borstvoeding geven en zwanger zijn. Die dan doorgaan met de borstvoeding en soms zelfs 2 kinderen tegelijk voeden. Ik heb het idee dat wanneer je geen medische reden hebt, het feit dat je een cyclus hebt genoeg zegt over dat je zwanger kunt worden. Ik zou me nog geen zorgen maken hoor! Succes! Hopelijk lukt het gauw bij jullie!
Ik geef nog regelmatig bv ( smorgens, tussen de middag als hij thuis is. savonds voor het slapen en snachts ) probeer het nu af te bouwen. Toen ik 6aug mijn koper spiraaltje liet verwijderen zei de huisarts ook dat het kón zijn dat het wat langer zou duren door de bv. Wij zijn echter direct de eerste ronde zwanger geworden ondanks de bv
Ik las het eerst op een blog van een moeder die ondanks de borstvoeding wél heel snel zwanger was. Ze gaf aan dat ze een hele lage progesteronaanmaak had waardoor een eitje niet makkelijk kan nestelen, maar dat het bij hun door mazzel toch snel gelukt is. Ik schrok daar van en ging het toen opzoeken. Ik las op LLL dat de progesteron aanmaak verlaagd is door prolactine. En vervolgens las ik in diverse wetenschapelijke artikelen dat door te laag progesteron een eitje niet in kan nestelen. Deze artikelen gingen verder niet in op borstvoeding, maar puur het medische aspect van: laag progesteron--> geen innesteling. Dus eigenlijk het medische plaatje dat jij had. @allemaal: bedankt voor jullie reacties! Ik ga proberen vooral van het proces te genieten en me nog niet teveel zorgen te maken.
Volgens mij, eens je cyclus is teruggekeerd, maakt het niets uit. Onze oudste heeft acht jaar op zich laten wachten, vervolgens ben ik twee keer heel vlug! met kind(eren) aan de borst (met bijna nog elk uur voeden, klokje rond) zwanger geraakt. Het zegt dus imo niets.
hier ook.. 9mnd na de bevalling en nog 8-10x voeden per dag/nacht (en onvruchtbaar) was ik opeens zwanger van de tweede. het kan dus gewoon. ik geloof ook dat als je maar een cyclus hebt je best zwanger kunt worden. ja mss wat lastiger maar mss ook niet. ik moet wel zeggen dat het lastig was om goede melkproductie te houden tijdens de zwangerschap.
Hoi Milou! Hier een positief verhaal voor jou. Ik werd pas na bijna 1,5 jaar voeden voor de eerste keer weer ongesteld. Op voorhand helemaal geen cyclus. Ik voedde nog een keer of 7/8 per etmaal... Ook 's nachts. Wij hadden al een tijdje een tweede kinderwens, maar ik wilde eigenlijk ook niet stoppen of minderen met de borstvoeding. Ik ben één keer ongesteld geweest, daarna direct zwanger. Mijn productie is toen wel vrij snel omlaag gegaan en de interesse van mijn zoontje liep daarmee terug. Hij ging al gauw naar een stuk minder voedingen en is onlangs helemaal gestopt. Succes!
Ik lees even mee... Zoontje is 2 weken geleden 1 jaar geworden en ik geef ook nog bv (zo'n 7-8 keer per etmaal nog). Maar mijn cyclus is nog niet terug... ik ben al een paar maanden ongeduldig aan het wachten tot ie terug komt...
De eerste kreeg nog bv dat we graag een tweede wilde en was toen 1.5. Het heeft toen 7 cyclussen geduurd voor ik zwanger was. Omdat ik toen ook wel gehoord had dat je met bv moeilijker zwanger kon worden ben ik gaan afbouwen en de maand erop was het raak. Mijn inziens toeval, want van onze vierde was ik meteen zwanger ondanks dat onze zoon nog bv kreeg waaronder nachtvoeding. De oudste was 2 dagen voor ik positief testen wel ineens klaar met de bv en onze andere zoon heeft tot 2 weken na de bevalling bv gehad, maar ik merkte wel tijdens mijn zwangerschap dat mijn melkproductie zo goed als gestopt was.